نماد سایت بلاگ ایران هاست

هارد NVME چیست و چه مزایایی دارد؟

nvme چیست

بسیاری از افراد به دنبال ارتقا سخت افزار کامپیوتر خود هستند و یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان به ارتقاء ذخیره سازی کمک کرد استفاده از هارد nvme است. NVM Express که به صورت اختصار، حافظه nvme معرفی می‌شود، استانداردی برای دستیابی به هارد SSD است. استفاده از هارد nvme باعث کاهش تاخیر ارسال اطلاعات، کاهش مصرف انرژی و افزایش تعداد اعمال ورودی و خروجی می‌شود. در این مقاله بیشتر در مورد اینکه هارد nvme چیست؟ صحبت می کنیم.

NVME چیست؟

در پاسخ به سوال هارد nvme چیست؟ باید گفت NVME نوعی هارد در حالت جامد SSD می‌باشد. هارد nvme ssd، حافظه غیر فرار و مانایی است که سرعت بسیار بالایی دارد. NVME توسط تولیدکنندگان قطعاتی همچون دل، سامسونگ و اپل مورد توسعه و پیشرفت قرار گرفته است. حرف e در مخفف NVME از کلمه express گرفته شده است.

در حافظه nvme ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بالاتری نسبت به گذرگاه SATA صورت می‌گیرد و علت آن مستقیم بودن ارتباط درایو با مادربرد است.

در مورد تکنولوژی NVME می توان گفت که NVME برای استفاده از حافظه فلش به کمک درگاه PCIe و یا به عبارتی PCI express طراحی و تولید شده است. از این تکنولوژی برای استفاده از فرآیندهای همروند و موازی سازی برای حافظه اساسی استفاده می‌شود. پروتکل NVME ترکیبی از PCIe و سرعت بالای خواندن و نوشتن است. سرویس سرور اختصاصی و مجازی ایران هاست هم از خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

 

تاریخچه هارد NVME

پیش از معرفی هارد NVME و قبل از ادامه بحث،‌ به معرفی نسل قبل هاردهای موجود در بازار یعنی SSD و SATA می پردازیم. SSD سرعت بسیار بالاتری نسبت به SATA دارد و این سرعت به میزان ۵۱۱ درصد بیشتر است. توسعه هارد nvme از سال ۲۰۰۹ شروع شد و با همکاری ۹۰ شرکت، توسعه NVME تحت رهبری اینتل ادامه یافت. در تاریخ مارس ۲۰۱۱ نسخه ۱.۱ NVME انتشار پیدا کرد. بعد از گذشت مدت زمانی، نسخه ۱.۱ از آن روانه بازار شد. در این نسخه امکان پشتیبانی از SSD به کمک چند درگاه PCIe اضافه شد.
در نوامبر ۲۰۱۴ نسخه ۱.۲ آن به بازار عرضه شد که امکان مصرف بهینه و به روز رسانی و پشتیبانی زنده را برای هارد nvme فراهم می‌کرد. در ژوئن ۲۰۱۷ نسخه پاکسازی شده آن از بلاک‌های لول پایین وارد بازار شد که در حال حاضر هنوز هم از این نسخه استفاده می‌شود. این نسخه تحت ۱.۳ به بازار عرضه شده است.

 مزایای هارد NVME چیست؟

مقایسه هارد NVME با SSD و SATA

در ادامه به تفاوت nvme و ssd و sata می پردازیم ولی در ابتدا کمی از ویژگی های SSD SATA می گوییم.

 

بیشتر بخوانید: هارد ssd چیست

 

ویژگی ‌های SATA SSD

تفاوت NVME و SSD

پهنای NVME در مقایسه با هارد SATA و SSD بالاتر است. پهنای باند NVME برای هر خط یک گیگابایت در ثانیه است. توان عملیاتی SATA، ۶ گیگابایت بر ثانیه و ۶۰۰ مگابایت در ثانیه است. ولی توان عملیاتی SSD، ۱۲ گیگابایت و ۸ گیگابایت در ثانیه می باشد. در مورد NVME می‌توان گفت که عملکرد انتقال داده آن شبیه PCIe است. همچنین NVME می تواند صف های بیشتری نسبت به SSD و SATA مدیریت نماید. عملکرد NVME در فضای ذخیره سازی نسبت به SSD و SATA بسیار بالاتر است.

در مقایسه سه فناوری SATA HDD و SATA SSD و NVME SSD می‌توان گفت سرعت خواندن و نوشتن روی دیسک و زمان جستجو seek time با سرعت بالاتری در NVME SSD صورت می‌گیرد.

 چگونه از یک حافظه NVME بهره ببریم ؟

رایانه‌هایی که درگاه PCIe دارند، با خرید یک آداپتور می‌توانند حافظه از نوع تکنولوژی NVMe را به رایانه مورد نظرشان اضافه کنند. در این صورت سرعت رایانه به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

استفاده از هارد NVMe در میزبانی وب

در میزبانی‌هایی که از این نوع هارد دیسک استفاده می‌کنند، سرعت خواندن بسیار بالا بوده و وبسایت با سرعت خیلی بالاتری لود می‌گردد.

سوالات متداول

حافظه ی NVMe و .۲ یکی هستند؟

خیر یکی نیستند، M.2 یک فرم فکتوری ظاهری است و حافظه های SATA و NVMe در آن جا میگرد ولی NVMe به تنهایی یک اینترفیس برای انتقال داده است که میتوانیم در مقابل SATA قرار دهیم.

آیا هر لپ تاپی از حافظه های مبتنی بر NVMe پشتیبانی می کند؟

تعداد زیادی از لپ تاپ ها دراگاه اتصال برای حافظه NVMe ندارند بنابراین قبل از خرید حافظه برای لپ تاپ از این مورد مطمئن شوید که از M.2 و نسخه ی NVMe پشتیبانی می کند.

خروج از نسخه موبایل