نماد سایت بلاگ ایران هاست

لینک utm چیست؟ ( آموزش ساخت لینک utm و ردیابی آن در آنالیتیکس )

به عنوان یک دیجیتال مارکتر می‌دانید که بازاریابی شما باعث ایجاد ترافیک در وب سایت‌های مشتری شما می‌شود. اما آیا داده ای برای اثبات آن دارید؟ در تماس با مشتری آیا می‌توانید نشان دهید که کدام کمپین یا رپرتاژ منجر به ایجاد ترافیک شده و کدام یک شکست خورده است؟ پیتر دراکر می‌گوید: “آنچه قابل اندازه‌گیری است، مدیریت می‌شود” اینجاست که اهمیت ساخت UTM مطرح می‌شود. اما utm چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید هاست cpanel پرسرعت) قصد داریم به منظور آشنایی شما عزیزان با ساختار لینک utm، نحوه ساخت لینک UTM و چگونگی استفاده از کدهای آن جهت ردیابی عملکردها، مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

لینک utm چیست؟

یک کد UTM قطعه‌ای از کد ساده است که می‌توانید برای ردیابی عملکرد کمپین‌ها و محتوا به انتهای URL اضافه کنید. ابعادی که از طریق کدهای UTM پیگیری می‌کنید در گزارشات تجزیه و تحلیل شما نشان داده می‌شود تا بینش واضح‌تری از عملکرد بازاریابی به شما ارائه دهد.

UTM مخفف عبارت” Urchin Traffic Monitor ” است. این نام از که Urchin Tracker گرفته شده و یک نرم‌افزار تجزیه و تحلیل وب است و به عنوان پایه‌ای برای Google Analytics عمل می‌کرد. یک کد UTM چیزی شبیه به این است:

http://yourwebsite.com/your-post-title/؟utm_source=google

کد یو تی ام بعد از علامت «؟» شروع می‌شود. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، این کد خاص ردیابی‌کننده میزان ترافیک به صفحه (یعنی منبع ) است.

اجزا و ساختار کد utm

لینک UTM خود دارای دو جزء است:

UTM Parameter

(پارامتر یو تی ام) که با utm شروع می‌شود. انواع پارامترهای یو تی ام شامل موارد زیر است:

Tracking variable

(متغیر ردیابی) یک متغیر منحصربه‌فرد است که برای شناسایی بعد در حال ردیابی مثل منبع ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متغیر بعد از علامت «=» وجود دارد و در آن فقط می‌توان از اعداد، حروف، خط فاصله، علامت «+» و نقطه استفاده کرد.

کاربرد انواع پارامترهای یو تی ام چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پنج پارامتر UTM مختلف وجود دارد. ۳ مورد اول بیشترین استفاده از پارامترها (منبع، رسانه، کمپین) هستند. در اینجا دقیقاً مواردی را که می‌توانید با هر کدام پیگیری کنید، ذکر کرده‌ایم:

۱.Traffic Source یا منبع ترافیک

پارامتر منبع به شما امکان ردیابی این که که ترافیک از کجا نشأت گرفته است را می‌دهد. پارامتر اضافه شده به آدرس اینترنتی شما utm_source است. منابعی که می‌توانید پیگیری کنید شامل: فیس‌بوک، google ، bing ، inbound.org یا نام یک لیست ایمیل هستند. به عنوان مثال:

&utm_source=twitter

۲. Medium یا (بستر)

پارامتر مدیوم نوع ترافیکی را که بازدیدکننده از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، ارجاع، نمایش و … ایجاد کرده است، پیگیری می‌کند. به عنوان مثال اگر گوگل است از کد cpc بعد از این پارامتر استفاده می‌شود.

&utm_medium=cpc

۳. Campaign Name یا نام کمپین

پارامتر نام کمپین به شما امکان ردیابی عملکرد یک کمپین خاص را می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید از پارامتر کمپین برای تمایز ترافیک بین کمپین‌های تبلیغاتی مختلف فیس‌بوک یا کمپین‌های ایمیل استفاده کنید. به عنوان مثال:

&utm_campaign=example-campaign

۴. Content یا محتوا

اگر چندین لینک دارید که به یک نشانی اینترنتی اشاره می‌کنند (مانند یک ایمیل با دو دکمه CTA) این کد به شما کمک می‌کند لینکی را که روی آن کلیک شده است، پیگیری کنید. به عنوان مثال:

&utm_content=navlink

۵. Keyword Term یا عبارت کلیدی

پارامتر عبارت کلیدی به شما این امکان را می‌دهد عبارت کلیدی که بازدیدکننده وب‌سایت استفاده کرده را پیگیری کنید. پارامتر utm_term به طور خاص برای تبلیغات جستجوی پولی استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

&utm_term=growth+hacking+tactics

 

بیشتر بخوانید: ppc چیست

نحوه استفاده از انواع پارامترهای یو تی ام

با جدا کردن هر پارامتر با علامت «&» می‌توانید از این کدها در هر ترکیبی استفاده کنید. بنابراین ممکن است یک URL ساده داشته باشید که به سادگی می‌خواهد اقدامات بازدیدکنندگان را از یک کمپین ایمیل دنبال کند. مانند عبارت زیر:

yoursite.com/your-page/؟utm_campaign=spring-sale2018

با افزودن پارامتر utm_campaign، می‌توانیم عملکرد کمپین ایمیل “فروش بهاری ۲۰۱۸” خود را در Google Analytics پیگیری کنیم. شما برای اندازه‌گیری تعداد فروش از یک کمپین ایمیل نیز می‌توانید از لینک یو تی ام استفاده کنید. همچنین ممکن است کد پیچیده‌تری داشته باشید که چندین پارامتر را ردیابی می‌کند. در اینجا نمونه‌ای از ردیابی منبع، مدیوم، نام کمپین، عبارت کلیدی و محتوا آورده شده است:

yoursite.com/your-page/?
utmsource=facebook&utmmedium=cpc&utmcampaign=springsale&utmcontent=shoead

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا چیست

نحوه ساخت لینک UTM

روش های مختلفی برای ساخت UTM وجود دارد. شما می‌توانید لینک utm را به دو شیوه دستی یا با استفاده از ابزارهای موجود ایجاد کنید. در این بخش ما هر دو شیوه را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

۱. روش دستی

در مورد کدهای UTM هیچ چیز پیچیده فنی وجود ندارد. اولین گزینه شما این است که پارامترها را به صورت دستی اضافه کنید. کدهای UTM می‌توانند بسیار طولانی شوند و شما ممکن است اشتباه کنید. بنابراین به طور کلی روش دستی را توصیه نمی‌کنیم. با این حال اگر می‌خواهید نام یک کمپین یا منبع را به انتهای آدرس url اضافه کنید، تایپ کردن آن یک گزینه ساده است.

در ساختار لینک utm سه پارامتر نام، رسانه (مدیوم) و منبع کمپین از ضروریات هستند. دو پارامتر دیگر (محتوا و عبارت کلیدی) کاملاً اختیاری هستند. به این معنی که می‌توانید آن‌ها در آدرس وب سایت خود قرار ندهید. در روش دستی کافیست آدرس سایت خود را تایپ کنید. مشخص کنید که میخواهید بازدیدکنندگان با کلیک بر روی آدرس به کدام بخش سایت شما منتقل شوند. به عنوان مثال در یک فروشگاه پوشاک، بخش کفش:

www.mysite.com/shoes/?

هنگام ایجاد لینک یو تی ام به صورت دستی باید بعد از آدرس وب سایتتان از علامت سؤال استفاده کنید. این علامت‌ها در صورت استفاده از ابزارهای یو تی ام ساز به صورت خودکار قرار داده می‌شوند. اما در حالت دستی خودتان باید آن‌ها را تایپ کنید. در مرحله بعدی باید منبع ورودی کمپین را مشخص کنید. به این معنی که باید تعیین کنید می‌خواهید ورودی سایتتان از گوگل باشد یا سایت‌های دیگر. به طور مثال اگر منبع ورودی شما گوگل است:

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google

یا اگر منبع ورود سایت‌های دیگر هستند:

www.mysite.com/shoes/?utm_source=namesit

در مرحله بعد نوع رسانه کمپین یا همان Campaign Medium را مشخص کنید. در اینجا اگر نوع رسانه شما یک ایمیل است که به بانک‌های ایمیلی خود ارسال کرده‌اید، Campaign Medium شما email است. برای گوگل cpc، بنر از banner و … استفاده کنید.

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc

حال نوبت به نام کمپین می‌رسد. شما می‌توانید از هر نامی برای کمپین خود استفاده کنید. اما انتخاب یک نام صحیح و مناسب شما را از سردرگمی‌های احتمالی نجات خواهد داد. مثلاً اگر هدف شما تبلیغات به مناسبت یلدا است از عبارت yalda استفاده کنید.

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda

همان‌طور که گفتیم نوشتن محتوا و عبارت کلیدی ضروری نیست و یک امر کاملاً اختیاری است. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در آدرس خود قرار ندهید.

۲. استفاده از اکستنشن کروم

اکستنشن های مختلفی هستند که با نصب آنها در افزونه‌های کروم خود می‌توانند ساخت utm را برای شما انجام دهند که نمونه ای از کار با آنها را در ادامه مقاله بررسی کرده ایم :

— Google Analytice URL builder

Google Analytice URL builder راهی سریع برای ایجاد کدهای UTM است. کافیست این افزونه را بر روی کروم خود نصب کنید. سپس در همان صفحه‌ای که قصد ساخت UTM را دارید، بر روی افزونه کلیک کرده و در پنجره باز شده پارامترهای مورد نیاز را وارد کنید. در انتهای این پنجره لینک جدید شما به همراه کدهای یو تی ام نمایش داده می‌شود که می‌توانید آن را کپی و در هر صفحه‌ای که می‌خواهید جایگذاری کنید.

۳. استفاده از سایت‌های ساخت utm 

این سایت ها پارامترهای مختلف مورد نیاز ساخت utm را ایجاد کرده اند و با پر کردن هر کدام می توانید لینک utm ساخته شده را دریافت نمایید. نمونه سایت دارای utm ایرانی سایت دگردیسی و بی تو ان می باشد. که در هر دوی این سایت ها بدون هیچ مشکلی می توانید فرآیند ساخت utm را انجام دهید.

برای استفاده از سایت های utm سازی خارجی نیز می توانید از سایت  https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/ استفاده نمایید.

 

روش ردیابی لینک utm

حال به این سوال می رسیم که چگونه باید از کدهای UTM برای ردیابی کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنید؟ دلیل اصلی استفاده از ردیابی UTM این است که دقیقاً بدانید ترافیک وب سایت شما از کجا ناشی می‌شود.

یکی از کاربردهای گوگل آنالیتیکس ردیابی لینک یو تی ام است. گوگل آنالیتیکس معمولاً کانال‌های پیش فرض را در رابط کاربری خود نمایش می‌دهد. با این حال، با استفاده از پارامترهای یو تی ام، می‌توانید منابع را با دقت بیشتری ردیابی کنید. ردیابی یو تی ام به ویژه برای درک ارجاع و ترافیک مستقیم شما در Google Analytics مفید است.

برای مشاهده این که کدام سایت‌ها ایجاد ترافیک کرده‌اند، کافیست در Google Analytics مراحل زیر را طی کنید:

Acqusition → All Traffic → Referrals

همچنین اگر می‌خواهید در بین پست‌های ارسالی بدانید کدام یک ترافیک ایجاد کرده، کافیست نام پست را به آدرس لینک خود اضافه کنید. (&utm_campaign=name-post) با این کار به راحتی می‌توانید ببینید کدام پست‌ها ترافیک بیشتری ایجاد کرده‌اند.

گاهی اوقات شما می‌خواهید بدانید در بین لینکهای موجود در یک پست کدام بیشترین کلیک را داشته‌اند. برای این کار کافیست در لینک‌هایی که در متن خود قرار می‌دهید پارامتر utm_content را اضافه کنید. مثلا در یک خبرنامه که شامل دو کد مجزا برای کفش و کاپشن است، کدهای یو تی ام به این شکل قرار داده می‌شوند:

utmsource=mailchimp&utmcampaign=newsletter1&utm_content=shoes

utmsource=mailchimp&utmpcampaign=newsletter1&utm_content=jackets

حال به منظور تعداد کلیک بر روی هر لینک در گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را طی کنید:

Acquisition → Overview → Campaigns → All Campaigns

در کل زمانی که از لینک یو تی ام استفاده می‌کنید، تمام این اطلاعات به عنوان Dimension در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شوند. به همین دلیل از همه پارامترهای یو تی ام می‌توانید برای دریافت گزارشات دلخواهتان استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس

 

سوالات متداول

آیاوجود پارامتر یو تی ام روی نمایش صفحه تاثیر دارد؟

افزودن کد UTM روی صفحه تأثیر نمی‌گذارد. شما به خوبی می‌توانید کد UTM را از URL حذف کنید و بارگذاری صفحه به طور عادی ادامه می‌یابد. تنها هدف این کدها کمک به ابزار تجزیه و تحلیل شما در راستای ردیابی منبع بازدیدکنندگان است.

لینک utm در شبکه های اجتماعی قابل استفاده است؟

بله. اگر شبکه اجتماعی فعال دارید، حتما از لینک یو تی ام استفاده کنید. برای اشنایی با انواع شبکه اجتماعی مقاله شبکه های اجتماعی را بخوانید.

لینک یو تی ام کمکی به سئو می کند؟

خیر. لینک utm برای تحلیل رفتار کاربر و کلیک آن استفاده می شود و تاثیری در سئو ندارد.

خروج از نسخه موبایل