وردپرس (wordpress)

زبان asp.net چیست و همه چیز درباره کاربرد آن

پیش از این درباره زبان .net چیست صحبت بسیار کرده ایم اما در این مقاله قصد داریم مبحث را به موضوعی کوچکتر ادامه دهیم و آن بررسی زبان برنامه نویسی asp.net و تاریخچه asp.net است. در این راستا بایستی بگوییم محتوای یک فایل زبان ASP شامل مواردی مانند Text، تگ ها و اسکریپت HTML می باشد که این اسکریپت ها  بر روی سرور اجرا می شوند.

پیش از آنکه بخواهید با زبان asp.net کار کنید باید آشنایی با مباحثی همچون HTML چیست و  آشنایی با زبانهای اسکریپت نویسی مانند javascript , Vbscript داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله از  ایران هاست ( ارائه دهنده پرسرعت ترین هاست پایتون ) تا زیر و بم پاسخ به سوال asp.net چیست را بیاموزیم.

زبان برنامه نویسی asp.net چیست

پیش از آنکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم که اصلا asp مخفف چیست ؟ این کلمه سه حرفی از عبارت Active Server Page سررشته گرفته است. البته باید گفت asp.net یک زبان برنامه نویسی نیست و در واقع تکنولوژی توسعه وب رایگان است که از net. برای ساخت اپلیکیشن وب و وبسایت استفاده می کند.

زبان برنامه نویسی asp از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده کرده و زبان اسکریبپت نویسی است که درون IIS اجرا می شود.ASP.NET نسل جدید ASP است. ملزومات اجرای IIS داشتن ویندوز Nt 0.4 و نسخه های بعد از آن است. جهت اجرای PWS نیاز به داشتن ویندوز ۹۵ به بعد هستید. PWS نسخه ای کوچک تر اما کامل IIS است. این سرویس در ویندوز ۹۵ به بعد قرار داده شده است.

ChiliASP تکنولوژی است که asp را بدون نیاز به سیستم عامل های ویندوز اجرا می کند.

InstantASP تکنولوژی دیگری است که ASP را بدون ویندوز اجرا می کند.

زبان برنامه نویسی asp.net چیست

تفاوت زبان asp با زبان asp.net چیست 

تا به اینجا دانستید که asp.net چیست، حالا وقت آن است که به تفاوت های زبان ASP و ASP.net بپردازیم.

مورد اول: در پاسخ asp چیست بایستی گفت به عنوان یک تکنولوژی تحت وب برای توسعه و ایجاد محتوای دینامیک یاد می شود که مبتنی بر یکی از زبانهای اسکریپتی مانند Vb Script یا Java Script می باشد. (زبان های اسکریپتی نمونه های کوچک شده و ضعیف تری از زبان های اصلی و پایه ای خود می باشند. Vb Script از Visual Basic و Java Script از زبان Java مشتق شده است). بنابراین همانطور که مشاهده می شود قدرت asp در اندازه ی قدرت و توانایی این دو زبان اسکریپتی خلاصه می شود.

اما در تعریف زبان asp.net چیست بایستی گفت زبان برنامه نویسی asp.net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده که بر این اساس کلیه ی زبان هایی که با این پلاتفرم دات نت سازگار هستند می توانند در ایجاد صفحات داینامیک Asp.net مورد استفاده قرار گیرند. زبان هایی مانند #C ، جاوا ، Visual Basic و … . همانطور که مشخص است، قدرت این زبان ها (مخصوصا #C) با نمونه های اسکریپتی قابل مقایسه نیست و از قدرت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

مورد دوم: در تکنولوژی asp.net به طور کلی صفحه بندی صفحات از کد نویسی جداست و کاملا از دو لایه ی مختلف تشکیل شده است. بدین ترتیب برنامه نویس قادر خواهد بود از یک شمای طراحی یا یک تکه کد در پروژه های مختلف بارها و بارها بدون کمترین تداخل و نیاز به تغییر و سازگاری استفاده کند که این بزرگترین برتری این تکنولوژی بر Asp کلاسیک می باشد که درآن برنامه نویس هر بار مجبور است میزان زیادی کد را به صورت دستی بنویسد.

برای محیط دات نت هم محیط های ویرایش و توسعه ای زیادی وجود دارد که قدرتمندترین و معروف ترین آنها Visual Studio .Net می باشد که تا حد زیادی نیاز به کد نویسی دستی را از طریق رابط کاربری قوی خود برطرف می سازد. اما متاسفانه برای asp محیط اختصاصی خاصی وجود ندارد و از محیط هایی مانند فرانت پیج یا دریم ویور در بیشتر موارد استفاده می گردد.برای کسب اطلاعات در حوزه دریم ویور چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

مورد سوم: پسوند فایل های asp به صورت asp. و پسوند فایل های Asp.Net به صورت aspx. می باشد.

مورد چهارم: در زبان asp.net به خاطر بهره مندی برنامه نویس از کتابخانه قدرتمند Net. ، تقریبا هر کاری ممکن است و نیازی به استفاده از کامپوننتهای اضافی در بیشتر مواقع وجود ندارد. برخلاف Asp که برای هر فعالیت خاص، به یک بسته یا component خاص نیاز دارد. برای مثال برای ارسال ایمیل حتما باید بسته ی نرم افزاری مورد استفاده ی برنامه نویس در سرور هم نصب باشد در غیر اینصورت استفاده از آن امکان پذیر نخواهد بود.

و در پایان اینکه به طور کلی یادگیری زبان asp نسبت به نمونه ی جدیدتر خود یعنی ASP.Net راحت تر است و دلیل آن نیز یادگیری آسانتر زبان های اسکریپتی است. ولی در کل برنامه نویسان وب در حال حرکت به سوی فناوری جدیدتر Net. هستند.

 

بیشتر بخوانید: پایتون چیست

 

یک فایل asp چیست و انواع پسوند های آن

در پاسخ به فایل asp چیست بایستی گفت این فایل کاملا مشابه یک فایل HTML است. محتوای این فایل می تواند شامل Text,Html,XML,Script باشد.

اسکریپت های درون فایل ASP در سرور اجرا می شوند. پسوند این فایل asp. می باشد اما در مبحث طراحی وب سایت به کمک ASP باید به این نکته اشاره کرد که پسوند های فایل ASP بسته به ترکیب آنها با هم متفاوت خواهند بود. برای مثال:

فایل ASP کلاسیک دارای پسوند asp. است و نیز می تواند با پسوند فایل aspx. ظاهر شود.

در صورتیکه ASP.net با #Razor C ترکیب شود، پسوند فایل cshtml. می باشد

و در نهایت پسوند فایلvbhtml. که در زمان ترکیب ASP.NET با Razor VB ایجاد می شود.

تفاوت های html و asp چیست 

زمانیکه مرورگر یک فایل Html را درخواست می کند سرور فایل را بر می گرداند. اما زمانیکه مرورگر یک فایل ASP را درخواست می کند ، IIS درخواست را به موتور ASP داده و موتور ASP فایل asp را به صورت خط به خط خوانده و اسکریپت ها را در فایل اجرا می کند در نهایت فایل asp با نسخه ی html را به مرورگر باز می گرداند.

کاربرد asp.net چیست

اگر بخواهیم بگوییم کاربرد Asp.net چیست ، بصورت اختصار می توان به لیست زیر اشاره نمود:

  • به صورت پویا هر محتوای وبی را اضافه ، تغییر یا ویرایش می کند .
  • به پرس و جوهای کاربر یا داده های موجود در فرم ها پاسخ دهد.
  • به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته و نتایج را به مرور گر باز می گرداند.
  • صفحات وب را سفارشی کرده تا برای کاربران مفید باشد.
  • مزیت استفاده از ASP به جای CGI,PERL سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها است.
  • دارا بودن امنیت ، چرا که کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند.
  • برنامه نویسی با ASP می تواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: یادگیری ASP.Net

 

نصب نرم افزار asp

حالا که میدانید ASP.NET چیست ، وقت آن است تا برای نصب نرم افزار ASP اماده شوید.

اگر IIS یا PWS را نصب کنید سیستم PC شما می تواند مانند وب سرور عمل نماید این دو کامپوننت رایگان می باشند.

زبان برنامه نویسی asp.net

نصب IIS (Internet information server ) :

IIS مجموعه ای سرویس های داخلی برای سرور است که توسط مایکروسافت برای ویندوز طراحی شده است.

IIS در ویندوزهای XP,Vista,Windows 7 وجود دارد. همچنین برای ویندوز NT قابل استفاده می باشد.

نصب PWS (PERSONAL WEB SERVER) :

این سرویس برای ویندوزهای قدیمی مانند ویندوز ۹۵و۹۸وNT وجود دارد.

البته نصب آن راحت بوده و برای توسعه و آزمایش برنامه های کاربردی وب ASP استفاده می شود. پیشنهاد می شود به دلایل امنیتی و قدیمی بودن از آن فقط برای آموزش استفاده کنید .

نسخه های مختلف ویندوز به همراه نسخه ی IIS که پشتیبانی می کنند به شرح زیر می باشند:

Windows 7 (all editions) come with IIS 7.5

Windows Vista Business, Enterprise and Ultimate come with IIS 7

Windows Vista Home Premium comes with IIS 7

Windows Vista Home Edition does not support PWS or IIS

Windows XP Professional comes with IIS 5.1

Windows XP Home Edition does not support IIS or PWS

Windows 2000 Professional comes with IIS 5.0

Windows NT Professional comes with IIS 3 and also supports IIS 4

Windows NT Workstation supports PWS and IIS 3

Windows ME does not support PWS or IIS

Windows 98 comes with PWS

Windows 95 supports PWS

یک فایل ASP نرمال، شامل تگ های HTML می باشد اما زبانهای برنامه نویسی که توسط آنها می توان فایل های asp تولید کرد شامل موارد زیر می باشند:

زبان اسکریپت پیش فرض Vbscript است جهت مشخص کردن نوع زبان از تگ <%@ language=”javascript”%> استفاده می شود . زبان دیگر Jscript می باشد.در صورتی که بخواهید از زبانهای دیگر مانند PERL,Pexx,Phython استفاده کنید بایستی موتورهای اسکریپت مربوط به آنها را نصب کنید.

در امتداد مقاله asp.net چیست به بررسی تفاوت های میان VBscript , Javascript می پردازیم.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه Smart Navigation چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

تفاوت های میان VBscript , Javascript در ASP.NET چیست

اگر بخواهیم به بگوییم که تفاوت میان VBscript , Javascript در ASP.net چیست باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت نوشته شدن فایل ASP با زبان VBscript ، چنانچه از کلمه ی کلیدی Call استفاده شود پارامترها در پرانتز قرار می گیرند در غیر اینصورت نیازی به قرار دادن پرانتز نیست.

اما زمانیکه فایل ASP با زبان JavaScript نوشته شده باشد ، پارامترها بایستی همیشه بعد از نام پروسیجر آمده و در پرانتز قرار بگیرند.

تفاوت های میان VBscript , Javascript در ASP.NET چیست

 

مقایسه نسخه های ASP.NET

نسخه ۳.۵ با نسخه های ۲.۰ و پائین تر:

تفاوت بین ASP.NET 3.5 و ASP.NET 4.0:

چارچوب .NET نسخه های ۳.۵ و ۴ دو نسخه از چارچوب .NET مایکروسافت می باشند. مایکروسافت همیشه برنامه های کاربردی و چارچوب های گوناگونی را برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر برنامه های کاربردی ارائه می نماید. چارچوب .NET مایکروسافت در واقع چارچوبی است که برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. در سال ۲۰۰۷ چارچوب .NET نسخه ی ۳.۵ را ارائه داد که شامل ویژگی هایی است که نسخه های ۳.۰ و ۲.۰ فاقد این ویژگی ها هستند. چارچوب .NET نسخه ۴.۰ را در آوریل ۲۰۱۰ ارائه نمود.

  • در ASP.NET 3.5 ، داده های سمت سرویس گیرنده را نمی توان بطور مستقیم مورد دسترسی قرار داد. داده های سمت سرویس گیرنده را تنها می توان با استفاده از روش های صفحه ی مدیر اسکریپت مورد دسترسی قرار داد.
  • در ASP.NET 3.5، دو  برچسب meta را می توان مورد استفاده قرار داد. یکی  بعنوان کلمات کلیدی و دیگری  بعنوان توضیحات برای ضبط کلمات کلیدی و توضیحات برای اهداف SEO.
  • در ASP.NET 3.5 ویژگی EnableViewState را نمیتوان جهت استفاده ی  ViewState در سطح کنترل مورد استفاده قرار داد. بلکه آن ویژگی، اساسا در سطح صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار پیش فرض آن True می باشد و دو مقدار True و False را می پذیرد.
  • در ASP.NET3.5 ، ویژگی ClientID برای یافتن Client ID تولید شده ی  پویا استفاده می شود.

  • در ASP.NET 3.5 روش () RedirectPermanent  در دسترس نمی باشد. روش تغییر مسیر کمتر از روش RedirectPermanent کارا می باشد.
  • Cache خروجی در ASP.NET 3.5 دارای محدودیت است، محتوای تولید شده همیشه بایستی در حافظه ذخیره شود که متعاقبا بر روی سرور ترافیک سنگینی را ایجاد می نماید.

 

سوالات متداول

ASP مخفف کلمات Active Server Page که از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده کرده و زبان اسکریبپت نویسی است که درون IIS اجرا می شود.
در پاسخ به فایل asp چیست بایستی گفت این فایل کاملا مشابه یک فایل HTML است .محتوای این فایل می تواند شامل Text,Html,XML,Script باشد.اسکریپت های درون فایل ASP در سرور اجرا می شوند.پسوند یک فایل ASP، .asp می باشد.
به صورت پویا هر محتوای وبی را اضافه ، تغییر یا ویرایش می کند .به پرس و جوهای کاربر یا داده های موجود در فرم ها پاسخ دهد.به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته و نتایج را به مرور گر باز می گرداند.صفحات وب را سفارشی کرده تا برای کاربران مفید باشد.مزیت استفاده از ASP به جای CGI,PERL سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها است.دارا بودن امنیت ، چرا که کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند.برنامه نویسی با ASP می تواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا