رایانش ابری

سرویس cdn چیست؟+ نحوه استفاده از آن ( معرفی بهترین cdn ایرانی + خارجی )

یکی از تکنولوژی های محبوب وبمسترها CDN است. در این مقاله می خواهیم به سوالاتی نظیر ” CDN چیست ” پاسخ دهیم و در مورد مزایای CDN صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

cdn چیست؟

در ابتدا باید بدانید cdn مخفف چیست؟ Content delivery network. همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از تکنولوژی های محبوب وبمسترها CDN است. CDN به معنای شبکه توزیع محتوا و یا شبکه تحویل محتوا است که با آن می توانند سرعت بارگذاری و نمایش سایت یا وبلاگ خود را افزایش دهند. سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی قرا دارند و هر سروری که به بازدید کننده سایت نزدیک تر باشد به درخواست آن پاسخ می دهد. به این شکل اطلاعات سایت از سروری که به موقعیت کاربر نزدیک تر است فراخوانی شده و سرعت سایت بالاتر می رود.

همچنین این امکان هزینه چندانی نیز برای آن ها ندارد و می توانند به راحتی تنها در چند دقیقه این امکان را به سایت خود اضافه کنند. همانطور که می دانید سرعت بالای بارگذاری سایت برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر ( SEO ) نیز نتایج مثبتی دارد که این کار ابتدا با خرید یک هاست اشتراکی مناسب مانند هاست حرفه ای وردپرس امکانپذیر است سپس با استفاده از مکمل هایی مانند cdn ممکن می شود. در ادامه با مزایای cdn آشنا می شویم و چند شرکت ارائه دهنده خدمات cdn را با هم می شناسیم.

نحوه کار cdn

این سرویس به اینگونه کار می کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما ( مانند فایل کد های CSS ، فایل کدهای Java script ، فایل های مولتی مدیا و … ) یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می کند و می توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت ها سرویس دهند. در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می خواهد سایت شما را مشاهده کند اطلاعات از نزدیک ترین سرور موجود به آن کاربر به او ارسال می شود و این چون این اطلاعات قبلاً ثبت ( Cache ) شده اند و نیاز به پروسه خاصی نیست سرعت تبادل اطلاعات تغییر چشم گیری می کند و …

معرفی بهترین cdn ایرانی

— ابردراک

یکی از بهترین سیستم‌های cdn ایرانی ابر دراک می‌باشد که امکان بسیار خوبی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تعداد درخواست cdn این شرکت نامحدود است و از تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا پشتیبانی می‌کند و می‌توانید بسته به نیاز خود سطح دسترسی متفاوتی برای اعضای تیم خود تعریف نمایید.

— میزبان کلود

در این سیستم cdn ایرانی به اندازه‌ای که مصرف می کنید هزینه پرداخت می کنید این cdn امکانات خوبی در زمینه فشرده سازی و کم حجم کردن تصاویر در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

— پارس پک

این شرکت پلن های مختلفی را برای مصرف کنندگان خود در نظر گرفته است و پلن رایگان نیز یکی از این موارد می‌باشد در پلن رایگان پارس پک امکاناتی از جمله ssl رایگان و قابلیت مینیفای کردن کدها به همراه عدم محدودیت در ترافیک داخلی و خارجی وجود دارد.

معرفی بهترین cdn خارجی

کلودفلر یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات توزیع محتوا یا همان cdn است. برای اشنایی با این خدمات می توانید مقاله cloudflare چیست را مطالعه کنید.

از دیگر شرکت های معروف ارائه دهنده خدمات cdn می توان به MaxCDN، VPS.net، Amazon Cloudfront اشاره کرد. شرکت ابرآروان در ایران نیز خدمات cdn را ارائه می هد. این شرکت CDN رایگان نیز ارائه می دهد.

 

cdn چرا ساخته شد؟

سرویس cdn چیست

شرکت های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره سازی و توزیع اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می کنند.

این امر باعث می شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس های آن ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگر مانند امنیت، همیشه در دسترس بودن ، بخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را به همراه دارد.

اما تکلیف شرکت ها کوچکتر و کاربران اینترنتی که سایت شخصی خود را بر روی اینترنت به اشتراک گذاشته اند چه می شود؟ معمولاً اینگونه سایت ها تنها بر روی یک سرور ( همان هاست خود ) اطلاعات خود را نگهداری می کنند و از آنجا به کاربران و بازدید کنندگان خود در سراسر جهان سرویس می دهند و تنها می توانند با محدودیت های سرور خود مثلاً مقدار پهنای باند ، سرعت تبادل اطلاعات و … به کار خود ادامه دهند.

اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می شود و می تواند به تمامی شرکت های کوچک و وبمسترهای سایت های خصوصی قدرت شرکت های بزرگ را بدهد!

 

آیا استفاده از CDN امن است؟

در این مورد باید خاطرنشان کرد که شبکه توزیع محتوا اطلاعاتی را ذخیره می‌کند که برای نمایش به کاربران ضروری و ثابت باشند. CDN به شکل یک واسطه عمل می‌کند و محتوای وب‌سایت را سریع‌تر به دست مخاطب می‌رساند. معمولا اطلاعاتی که در شبکه CDN ذخیره یا Cache می‌شوند عمومی هستند و از طرف کاربران درخواست‌های زیادی برای دسترسی به آن ارسال  می شود.

 

بیشتر بخوانید: node در شبکه چیست

مزایای استفاده از سرویس cdn چیست؟

همانطور که در بالاتر گفتیم سرویس cdn به هاست ما قدرت سرورهای چندگانه را می دهد و می توانیم مزیت های استفاده از cdn را به صورت زیر لیست کنیم.

۱– افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان

۲– افزایش امنیت سایت ها (بیشتر ارتباط ها به صورت غیر مستقیم و محافظت دو چندان هستند)

۳– افزایش مقدار پهنای باند (برای مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند به شما ارائه می کند وقتی شما از یک سرویس cdn که دارای ۱۰ node است استفاده می کنید در حقیقت شما ۱۰ * ۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده اید

۴– هزینه بسیار پایین (دلیل این مزیت توانایی استفاده اشتراکی چندین نفر از سرور ها است)

۵– نصب آسان (نیاز به داشتن تخصص خاصی برای نصب این سرویس بر روی سایت خود ندارید و ارائه دهندگان این سرویس معمولاً افزونه های از پیش ساخته و یا راه کارهایی برای شما دارند که تنها در چند دقیقه امکان استفاده از این سرویس را به شما می دهند)

۶– افزایش سرعت بارگذاری و نتایج مثبت در رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر (همانطور که می دانید سرعت رابطه مستقیمی با  SEO سایت شما دارد.)

 

بیشتر بخوانید: پهنای باند چیست ؟

معایب cdn

استفاده از CDN هیچ ضرری برای سایت شما ندارد و همینطور که در بالا گفتیم فواید زیادی نیز دارد. البته برخی از CDN ها قیمت بالایی دارند و امکاناتی ارائه می دهند که در CDN های رایگان قابل دسترسی نیست. پس شاید هزینه استفاده از CDN را بتوان یکی از معایب آن دانست.

 

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا