میزبانی وب

فضای هاست چیست؟

برای خرید هاست، فضایی در یک سرور فیزیکی به شما اجاره داده می‌شود. کاربرد این فضا ذخیره و نگهداری تمام فایل‌ها و داده‌های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت است. در این مقاله، به این سوالات پاسخ داده می‌شود که فضای هاست چیست و چه فضایی برای هر کسب‌وکاری بهتر است.

ظرفیت فضای هاست چیست؟

فضای هاست به بخش‌های تقسیم‌بندی شده از یک سرور گفته می‌شود. هر سرور به چندین بخش تقسیم می‌شود که هر بخش هاست نام دارد و منظور از فضای هاست، همین بخش‌های سرور است. فضای میزبانی وب مقدار فضای ذخیره‌سازی است که ارائه‌دهنده هاست در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این حافظه بر حسب گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود.

اهمیت فضای هاست

اهمیت فضای هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب و خرید هاست، میزان فضای آن است. هنگام انتخاب میزبانی وب، یکی از نگرانی‌های اصلی میزان اطلاعاتی است که می‌توان ذخیره کرد. در واقع میزان فضای لازم با توجه‌به نیاز شما تعیین می‌شود.

فضای هاست از نظر ذخیره فایل‌ها، پوشه‌ها و ذخیره پایگاه داده وب‌سایت اهمیت دارد. همچنین برای ذخیره سیستم عامل سرور و تمام ابزارهای مرتبط برای اجرای سایت نیز به فضای هاست نیاز دارید.

در صورت استفاده از هاست اشتراکی، ارائه دهنده هاست، مدیریت سرور را بر عهده دارد. با این‌حال، می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی اختصاص داده‌ شده خود برای فعالیت‌های دیگر نیز بهره ببرید.

برای اکثر وب‌سایت‌های کوچک و متوسط، چندین گیگابایت فضای ذخیره‌سازی کافی خواهد بود. به‌عنوان مثال، برای یک وب‌سایت متوسط ۲۵ گیگ فضا مناسب است. البته احتمال دارد وب‌هاستینگ‌هایی را پیدا کنید که “فضای ذخیره‌سازی نامحدود” ارائه دهند.

البته که این فضا برای سایت‌هایی که اطلاعات زیادی مانند فیلم و فایل‌ دارند، مناسب نیست و می‌توانند از هاست اختصاصی استفاده کنند. چرا که این هاستینگ، یک سرویس منعطف شناخته می‌شود و امکانات مهمی مانند فضای کافی و مدیریت شده را به کاربران ارائه می‌دهد. 

فضای هاست مورد نیاز کسب و کارها

چه فضایی برای کسب و کارهای مختلف لازم است؟

برخی از وب‌سایت‌های خدماتی کوچک که نیاز به قرار دادن فایل‌های سنگین در سایت خود ندارند، طبیعتا به فضای کم‌تری نیاز دارند اما برخی از سایت‌ها همانند سایت‌های فروشگاهی بزرگ به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند. وب‌سایت‌های محبوب‌تر به فضای بزرگ‌تری نیاز دارند، اما وب‌سایت‌های کم‌ترافیک و مشاغل ساده و کوچک می‌توانند با هاست کم حجم‌تر یا حتی اشتراکی کار کنند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که سایت شما در طول زمان دیتاهای گوناگون و بیشتری را در خود جای می‌دهد. بنابراین، لازم است از همان ابتدا فضای بیشتری را در نظر بگیرید. وبلاگ‌ها و وب سایت‌های شخصی معمولا به فضای هاست زیادی احتیاج ندارند، زیرا سایت آن‌ها بیشتر بر متن متمرکز است و از عکس و فیلم‌های کمتری استفاده می‌کنند. در ادامه انواع هاست‌ها را از نظر میزان فضا بررسی می‌کنیم.

فضای هاست اشتراکی

فضای هاست اشتراکی

در فضای اشتراکی، یک سرور هاست شامل قسمت‌های جدا و تقسیم‌شده برای ارائه به سایت‌های مختلف است. هاست‌های اشتراکی فضا را بین چندین کاربر تقسیم می‌کنند و همین مسئله احتمال دارد در برخی از موارد سبب کاهش سرعت شود چرا که فضای کم‌تری به هر کاربر اختصاص داده می‌شود.

فضای هاست اختصاصی

هاست اختصاصی درست برعکس هاست اشتراکی است؛ برای آن دسته از شرکت‌هایی که فضای بیشتری احتیاج دارند، استفاده از سرور و هاست اختصاصی بهترین گزینه است. استفاده از سرور اختصاصی سبب دسترسی راحت‌تر به Root سرور خواهد شد و این مسئله به داشتن یک سیستم یکپارچه، کمک می‌‎کند.

فضای هاست مجازی

سرور مجازی به نوعی میزبانی گفته می‌‌شود که منابع سخت‌افزاری یک سرور فیزیکی با دیگر افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. نکته جالب درباره هاست مجازی این است که شما می‌توانید به تعداد کاربران خود فضای مجازی تولید کنید. فراموش نکنید اطلاعات شما در فضای ابری نگهداری می‌شود که استفاده از این فضای ابری نیازی به استفاده از منابع سخت‌افزاری سرور اختصاصی نخواهد داشت. 

فضای هاست ابری

فضای هاست ابری

از فضای ابری زمانی استفاده می‌شود که چندین سرور متکی به وب داشته باشیم و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنیم. میزبانی ابری در دو نوع سرور و هاست اشتراکی، زمانی قابلیت پیاده‌سازی توسط یک شرکت وب‌هاستینگ را پیدا می‌کند که در دیتاسنتر میزبان سرورها از ساختار Cluster برای انتقال اطلاعات روی ابری از سرورها اقدام کرده باشد.

نتیجه گیری

فضای هاست موضوعی است اساسی برای راه اندازی یک وب‌سایت. میزان این فضا برای راه‌اندازی وب‌سایت به شرایط شما وابسته است؛ اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و تنها به‌دنبال راه‌اندازی وب سایتی ساده‌ هستید، پس به فضای دیسک بزرگ نیازی ندارید. اما اگر کسب‌و‌کار بزرگ‌تری دارید، برای راه‌‌اندازی وب‌سایت خود نیاز به فضای هاست بیشتری خواهید داشت.

اگر برای کسب‌و‌کار خود یا یک سایت شخصی به یک هاستینگ همه‌جانبه نیاز دارید، از متخصصان ایران‌هاست کمک بگیرید تا بتوانید بهترین سرویس با فضای هاست مناسب را انتخاب و خریداری کنید. جالب است بدانید علاوه‌بر این‌که ایران‌هاست امکان ارتقاء انواع هاست اشتراکی را فراهم کرده، امکان انتخاب سرویس مناسب‌تر را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. 

سوالات متداول

چرا صاحبان سایت باید فضای هاست را در نظر بگیرند؟

زیرا در صورت بارگیری زیاد محتوا، متحمل هزینه‌های بیشتری برای اداره سایت خواهند شد.

در صورت استفاده بیش از حد از فضای هاست، چه اتفاقی روی می‌دهد؟

استفاده بیشتر از فضای دیسک باعث کاهش کارایی و کندی سایت می‌شود.

۳- میزان مورد نیاز فضای هاست چقدر است؟

اگر صاحب کسب‌وکار بزرگی هستید و داده‌های زیاد یا اپلیکیشن‌های قدرتمندی دارید پس به فضای بیشتری نیاز دارید. فضای هاست با توجه به نوع فعالیت شما متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا