میزبانی وب

خدمات هاستینگ چیست

وقتی متوجه این نکته شوید که بدون وب هاست، هیچکس وب‌سایت‌ شما را در اینترنت پیدا نخواهد کرد یا نخواهد دید، به اهمیت خدمات هاستینگ پی می‌برید. اگر وب‌سایت شما یک موجود زنده باشد، شرکت‌های هاستینگ در اصل فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که به وب‌سایت‌ها امکان فعالیت می‌دهد. به همین دلیل استفاده از سرویس‌های هاستینگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله موارد ذیل بررسی خواهد شد:

هاستینگ چیست؟

شرکت‌های هاستینگ شرایط را برای ارائه یک وب‌سایت‌ در بستر اینترنت فراهم می‌کند. وب‌سایت‌ها روی رایانه‌های پرقدرت و همیشه روشن به نام «سرور» مورد میزبانی قرار می‌گیرند. هنگامی‌که کاربران می‌خواهند وب‌سایتی را مشاهده کنند، تنها کاری‌که باید انجام دهند مراجعه به آدرس وب‌سایت یا نام دامنه در مرورگر است. با وارد کردن آدرس توسط کاربران کامپیوتر آن‌ها به سرور متصل می‌شود و صفحات وب از طریق مرورگر به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

شرکت هاستینگ چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهد؟

اگر بخواهیم با توجه به توضیحات بالا، خدمات شرکت هاستینگ را با یک‌دیگر بررسی کنیم، لازم است در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که خدمات سرویس‌های هاستینگ (میزبانی) از تنوع زیادی برخوردار هستند. اما اصلی‌ترین خدمات هاستینگ در ایران، هاست و سرور است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

هاست اختصاصی و اشتراکی

هاست به سرویسی گفته می‌شود که به‌صورت اشتراکی منابع یک سرور پرقدرت را میان کاربران تقسیم می‌کند. منابع مانند پهنای باند، حافظه، رم یا پردازنده در دو حالت اشتراکی بین کاربران تقسیم می‌شود. اولین حالت هاست اختصاصی ست که این منابع با توان بالا در اختیار کاربران محدود تقسیم می‌شود و پلن‌های جذابی را برای خرید ارائه می‌کنند. دومین حالت «هاست اشتراکی» محسوب می‎شود با میزبانی از سایت‌های متعدد، منابع را با محدودیت بیشتری به کاربران ارائه می‌کند.

سرورهای اختصاصی و مجازی

همان‌طور که اشاره کردیم، سرورها کامپیوترهای همیشه روشنی محسوب می‌شوند که منابع پرقدرتی را برای راه‌اندازی انواع سایت، اپلیکیشن و … را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هر هاستینگ با استفاده از منابع سرورهای اختصاصی، سرورهای مجازی را تشکیل می‌دهند. قبل از توضیح سرورهای مجازی لازم است به مفهوم سرور اختصاصی اشاره کنیم؛ سرورهای اختصاصی، به سرورهایی فیزیکی با منابع فوق‌العاده پرقدرت گفته می‌شود که هم به‌صورت مدیریت‌شده و هم ‌با دسترسی برای اعمال مدیریت ارائه می‌شود.

اما در مورد سرورهای مجازی، این سرویس توسط ماشین‌های مجازی‌ساز از یک سرور اختصاصی ایجاد می‌شود که در دو حالت اختصاصی و اشتراکی با منابع محدود‌تری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. سرور مجازی اختصاصی یا VDS مخفف عبارت Virtual Dedicated Server با منابع پرقدرت (اما محدود) به یک کاربر ارائه می‌شود. یعنی تمام امکانات به‌صورت غیر اشتراکی تنها به یک کاربر تعلق می‌گیرد. 

از طرفی VPS مخفف عبارت Virtual Private Server به سروری مجازی گفته می‌شود که منابع محدود یک سرور اختصاصی را میان کاربران به‌صورت اشتراکی تقسیم می‌کند. توجه داشته باشید که سرورهای مجازی چه از نوع VDS و چه از VPS هم به‌صورت مدیریت شده به کاربران ارائه می‎شود و هم با ارائه دسترسی‌هایی که به شما امکان مدیریت منابع، نرم‌افزارها و … را می‌دهد!

دامین یا دامنه

جالب است بدانید تنها مقدمه لازم برای راه‌اندازی سایت‌ها، فضایی نیست که سرورها در اختیار شما قرار می‌دهند! به عبارتی سرویس‌های میزبانی با اتصال به دامنه (که همان شناسنامه‌ سایت به‌شمار می‌رود) به سایت شما موجودیت می‌بخشد! ثبت دامنه‌ها از دیگر خدمات هاستینگ به‌شمار می‌رود. دقت داشته باشید که هاستینگ‌ها به‌عنوان یک واسطه بین کاربران و شرکت‌های ارائه‌دهنده دامنه قرار می‌گیرد و فرآیند ثبت دامنه را تسهیل می‌کنند. دامنه یا دامین همان شاخصه هویتی سایت‌ها محسوب می‎شود که توسط شما هم می‌تواند قابلیت ثبت پیدا کند اما آسان‌ترین راه برای ثبت آن استفاده از همان هاستینگی محسوب می‎شود که سرویس‌ میزبانی موردنظر خود را از آن تهیه می‎کنید.

خدمات جانبی سرویس‌های هاستینگ‌ چیست؟

در هاستینگ‌ها «خدمات جانبی» به عنوان خدمات مکمل درکنار سرویس‌های میزبانی ارائه می‎شود. خدمات جانبی به عنوان یکی از ویژگی‌های مهمی به‌شمار می‌‌رود که در فرآیند مدیریت یا استفاده از سرورهای مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده به کمک شما می‌آیند. لازم است بدانید ایران‌هاست به عنوان یکی از بهترین هاستینگ‌های ایرانی، تمامی سرویس‌های جانبی را که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم ارائه می‌کند! برای آشنایی با این خدمات جانبی به مطالعه ادامه دهید!

پشتیبانی نرم‌افزاری

پشتیبانی نرم‌افزاری شامل مجموعه پشتیبانی‌های فنی و تخصصی می‌شود که برای استفاده از سرورها به کاربران ارائه می‌شود. در ایران‌هاست پشتیبانی نرم‌افزاری به عنوانی یکی از سرویس‌های جانبی هاستینگ، شامل پشتیبانی حرفه‌ای و تخصصی از چالش‌هایی می‌شود که برای استفاده از نرم‌افزارهای خاصی قابلیت ارائه پیدا می‌کنند. این نرم‌افزارهای مخصوص در ایران‌هاست براساس انتخاب کاربران و محبوبیت آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیریت سرور

در میزبانی مدیریت‌شده، هاستینگ سرورهای اجاره شده به مشتری را در اختیار دارد و اداره می‌کند. شرکت، مسئول مدیریت سرور، خدمات پشتیبان‌گیری، نگهداری نرم‌افزار، امنیت، پشتیبانی فنی و غیره است.

مانیتورینگ

مانیتورینگ در سرورها با تنظیم بر سنسورهای متفاوت یک سرور، پایداری سرویس شما را مورد نظارت قرار می‌دهند. این سرویس با در جریان قرار دادن کاربران از میزان ناپایداری‌های ایجاد شده در سرور اصلی، علاوه‌بر کاهش ناپایداری در سرورها، سناریویی همه‌جانبه برای ناپایداری‌های احتمالی ارائه کرده است؛ مانیتورینگ در ایران هاست با قابلیت تنظیم روی ۱۰ سنسور از سرور، آپتایم ۹۹.۹% و پایداری بی‌نظیر سایت‌های شما را تضمین می‌کند.

بک‌آپ

بک‌آپ یا پشتیبانی از داده‌های سرور، یکی از پرکاربردترین سرویس‌های جانبی در هاستینگ‌ها محسوب می‌شود. این ویژگی با تهیه یک نسخه از داده‌های سرور در بازه‌های زمانی منظم، به کاربران کمک می‎کند تا در مواقع بحرانی و زمانی که سایت شما از دسترس خارج شده باشد، اطلاعات خود را بازیابی کنند. از دیگر کاربردهای مهم این سرویس جانبی، زمانی‌ست که تصمیم بگیرید سایت خود را روی سرور دیگری در یک هاستینگ دیگر منتقل کنید. برای انتقال سایت، داده‌های بک‌آپ گرفته شده از سایت شما روی سرویس جدید بارگذاری می‌شود و سایت شما با نسخه‌ای که مدنظر دارید منتشر خواهد شد. در ایران‌هاست نسخه‌های بک‌آپ در فضایی مجزا از سرور شما نگهداری می‌شود تا حافظه سرور شما با این اطلاعات پر نشود!

نکات مهم در انتخاب یک هاستینگ

شرکت‌های هاستینگ طیف گسترده‌ای از امکانات را ارائه می‌کنند که در ادامه به معرفی این منابع خواهیم پرداخت. از آن جایی که هر یک از این منابع قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، آشنایی با آن‌ها نقش مهمی را در انتخاب هاستینگ ایده‌آل ایفا خواهند کرد.

رم (RAM)پهنای باند (Bandwidth)پردازنده CPUفضای پشتیبانی
فضای ذخیره‌سازی به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های وب سایت خود مانند تصاویر، ویدیوها و اسناد را ذخیره کنید. مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز شما به نوع وب سایت و حجم ترافیک آن بستگی دارد.پهنای باند به مقدار داده‌ای که می‌تواند بین وب سایت شما و کاربران شما در یک دوره زمانی خاص منتقل شود، اشاره دارد. مقدار پهنای باند مورد نیاز شما به نوع وب سایت و حجم ترافیک آن بستگی دارد.توان و قدرت پردازش داده‌ها و فرآیند‌ها در یک سرور، برعهده CPU یا پردازنده آن است. پردازنده‌ها نقشی حیاتی در فرآیند پردازش سایت را ایفا می‌کنند.شرکت‌های هاستینگ باید پشتیبانی فنی ارائه دهند تا در صورت بروز مشکل به شما کمک کنند.
توجه کنید که؛
هنگام تعیین فضای ذخیره سازی، باید اندازه سایت و تعداد بازدیدکنندگان را درنظر بگیرید.ترافیک زیاد بدون منابع مناسب می‌تواند به بارگذاری بسیار کند منجر شود و بازدیدکنندگان را منصرف می‌کند.اگر قصد دارید شرکت خود را توسعه دهید، ارتقاء پلن عامل بسیار مهمی محسوب می‌شود چراکه با ارتقاء پلن می‌توانید  CPU آن را افزایش دهید!

خدمات هاستینگ به چه کاربرانی توصیه می‌شوند؟

از آن‌جا که هر وب‌سایت نیازهای منحصربه‌فردی دارد (خواه یک وبلاگ شخصی یا یک وب‌سایت‌ تجاری) علاوه‌بر فروش فضای موردنیاز برای فعالیت وب‌سایت و ذخیره‌سازی داده‌ها روی سرورها، خدماتی مثل مدیریت سرور، نرم‌افزارهای آنتی ویروس، بک‌آپ، مانیتورینگ و پشتیبانی فنی از وب‌سایت را نیز برعهده می‌گیرند. شرکت‎‌های هاستینگ خدمات میزبانی مدیریت‌شده، همراه با رایانش ابری و امکانات سخت‌افزاری متفاوتی ارائه می‎کنند که همگی قابلیت پیاده‌سازی روی سرورهای مجازی خصوصی را دارا هستند! 

در واقع شرکت ارائه دهنده هاستینگ، تمام سرورهایی که وظیفه میزبانی از وب‌سایت شما را برعهده می‌گیرند؛ مزایای این خدمات به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک مزیت زیادی دارند! چرا که آن‌ها دیگر مجبور نیستند یک نیروی IT برای نگهداری از سرورهای خود استخدام کنند!

جمع بندی

یکی از وظایف سرورها مهیا کردن فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات یک وب‌سایت‌ به‌شمار می‎رود و در انواع مختلف فیزیکی و مجازی عرضه می‎شوند. سرعت، امنیت، بک‌آپ‌گیری و هشدار در حالت ناپایداری، همه جزء پارامترهای نهایی در انتخاب یک شرکت هاستینگ محسوب ‌‌می‌شوند! علاوه‌بر ملاک‌های ذکرشده سرعت، توان ذخیره‌سازی، اعتبار و شهرت خدمات نقش مهمی را در انتخاب هاستینگ ایده‌آل ایفا می‎کنند. ایران هاست یکی از هاستینگ‌هایی محسوب می‎شود که با شناخت دقیق نیاز کاربران، امکان راهنمایی قبل از خرید را برای کاربران خود فراهم کرده است. 

سوالات متداول

آیا با خرید هاستینگ از ایران هاست می‌توان برای خرید دامنه هم اقدام کرد؟

در صورت خرید هم‌زمان هاست و دامنه، یک دامنه ir رایگان به شما تعلق می‌گیرد.

برای اجرای کدهای PHP بهتر است کدام نوع هاست خریداری شود ؟

سرورهای مجازی و هاست اشتراکی مجهز به سیستم‎عامل لینوکس را به شما توصیه می‎کنیم.

پایداری وب‌سایت‌هایی که از ایران هاست، هاستینگ خریداری کرده‌اند چقدر است؟

به دلیل مانیتورینگ و نظارت مستقیم تیم متخصص ایران هاست روی سرورهای هاستینگ، این وب‌سایت‌ها با %۹۹.۹ پایداری در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا