طراحی وب سایت

ده نکته ی مهم که در طراحی سایت تاثیرگذارند

میزان تاثیر گذاری و مفید بودن یک سایت، تعیین کننده موفقیت یا شکست آن است. چرا که بازدید کننده صفحه تنها شخصی است که با کلیدهای ماوس خود در مورد همه چیز تصمیم گیری می کند. طراحی کاربرپسند استانداردی برای سایت های موفق و برتر است.

 در این مقاله در مورد جزییات پیاده سازی صحبت نکرده و بر نکات موثر برای داشتن یک طراحی مفید و تاثبرگذار بر مخاطب تمرکز می کنیم.

برای درک بهتر نحوه ی ارتباط کاربران با سایت، طرز فکر آنها در این مورد و الگوی رفتاری کاربران را بررسی می کنیم.

کاربران چگونه فکر می کنند:

عادت های کاربران در وب با مشتریان در دنیای واقعی تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه ی جدید خیره می شوند، متن ها را اسکن می کنند، و روی اولین لینک جذاب که توجه شان را جلب کند کلیک می کنند، در واقع برخی مواقع بخش عمده ای از سایت را نمی بینند.

بیشتر کاربران به دنبال چیزهای جذاب و قابل کلیک بوده  و به محض یافتن روی آن کلیک می کنند. درصورتی که صفحه ی جدید توقعات کاربر را برآورده نکند،   روی back کلیک شده و فرایند جستجو در صفحات دیگر ادامه می یابد.

 کاربران از  کیفیت و اعتبار حمایت می کنند:

در صورتی که محتوای صفحات با کیفیت باشد کاربران بیشتر جذب می شوند بنابراین اهمیت محتوا از طراحی بیشتر است.

 توجه کنید: کاربران به جای خواندن، اسکن می کنند!

معمولا کاربران به دنبال نقاط ثابت و عناصر صفحه (anchor ) هستند که بتواند  از  آنها را در طول صفحات راهنمایی بگیرند.

کاربران وب عجولند و  به رضایت شخصی برایشان مهم است:

درصورتیکه سایتی توقعات کاربران را برآورده نکند، کاربران به هدف خود نمی رسند پس به دنبال سایت های مشابه می روند و این شما هستید که در جذب مشتری ناموفق می مانید.

انتخاب های کاربران بهینه نیست:

معمولا کاربران به دنبال سریع ترین راه بری یافتن اطلاعات خود نیستند و کل خطوط سایت را اسکن می کنند اما کاربران راضی اولین گزینه ی منطقی را انتخاب کرده و به محض مشاهده ی لینکی که هدف آنها را برآورده کند، بر  آن کلیک می کنند.

کاربران از درک خود استفاده می کنند:

در بیشتر موارد کاربران به هنگام خواندن صفحات دچار سردرگمی می شوند چرا که متناسب با دانش خود به دنبال موضوع می گردند. بنابراین در شفاف بودن موضوعات دقت لازم را به عمل آورید.

 کاربران به ناوبری(navigation) قابل کنترل علاقه مندند:

کاربران دوست دارند مرورگر خود را کنترل کرده و داده ها را در جای مناسب ببینند. مثلا اگر پنجره ی popup به صورت غیر منتظره ی نمایش داده شود تبعا برای کاربر دلچسب نیست. علاوه بر آن کاربران از کلید Back برای بازگشت به صفحه ی قبل استفاده می کنند بنابرین بهتر است هیچ وقت لینک هایی با مقصد صفحه ی جدید قرار ندهید.

در ادامه ده نکته ی مهم  تشریح شده است.

۱- ذهن بازدیدکنندگان را با نحوه ی کار سایت مشغول نکنید:

بدین معنی که محتوای و طراحی صفحات وب بایستی شفاف و روشن باشند. زمانی که سایتتان را می سازید باید به این نکته توجه کنید که سوالی در مورد محتوای آن صفحه در ذهن بازدیدکننده ایجاد نشود. درصورتی که ساختار سایت و کلیدهای راهنمایی شفاف نباشد، تعداد سوالات و شبهه ها افزایش یافته و درک نحوه حرکت از لینکی به لینک دیگر مشکل می شود. داشتن ساختار شفاف و لینک های صحیح می تواند به کاربران در پیدا کردن مسیر رسیدن به هدف کمک کند. بیشتر کاربران تمایل به پویش صفحات وب با مدل F دارند (البته مدل  F در صفحات انگلیسی است که جهت حرکت از بالا و چپ شروع  و به پایین راست خاتمه می یابد و در صفحات فارسی نیز عکس این حالت صادق است). حتی اگر خود طراحی سایت ساده و شفاف باشد، کاربران به دنبال درک موضوع دقیق صفحه هستند. این وظیفه ی طراح سایت است تا مطمئن شود که تعداد شبهات بازدیدکننده نزدیک به صفر است. اگر کاربر نتوانند مسیر خود در سایت را پیدا کند، از سایت شما استفاده نخواهد کرد.

۲- حوصله ی کاربران خود را سر نبرید:

درهر پروژه ای که به بازدیدکنندگان خود سرویس و ابزار ارایه می دهید، نیازهای آنها را به حداقل برسانید. هرچه تعداد عملیات در استفاده از سرویس شما کمتر باشد، بازدیدکنندگان تصادفی بیشتر از آن استقبال خواهند کرد.

از آنجا که در ابتدا بازدیدکنندگان سرویس ها را اجرا می کنند اجازه دهید کاربران سایت را کاوش کرده و سرویس های شما را بدون نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی بررسی کنند. مجبور کردن کاربران در وارد کردن آدرس ایمیل جهت آزمایش ویژگی های یک سرویس ، منطقی به نظر نمی رسد.

۳- توجه و دید  کاربران را مدیریت کنید:

یک وب سایت  هر دو محتوای پویا و ایستا را فراهم می کند. برخی جنبه های رابط کاربری (GUI) توجه کاربر را در مقایسه با جاهای دیگر سایت بیشتر به خود جلب میکند. قطعا تصاویر بیشتر از متون چشم را جذب می کنند. حتی متن های Bold شده در مقایسه با متون معمولی جذاب ترند.

چشم انسان یک دستگاه غیر خطی است و کاربران لبه ها ، الگوها و حرکات را به صورت لحظه ای  تشخیص می دهند.به همین خاطر تبلیغات آزاردهنده بوده و باعث به هم زدن تمرکز می شوند. اما از بعد بازاریابی این کار باعث جلب توجه مشتری می شود.

 یکی از کلماتی که بسیار جلب توجه می کند، کلماتی مانند Free یا رایگان است. توجه کاربران را به ناحیه ای از سایت جلب کنید که دارای عناصر بصری باشند. هرچه سوالات کمتر باشد، کاربران اینترنت حس بهتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری به شرکت شما خواهند کرد، تجربه ی بهتری داشته و بازدیدشان مفیدتر خواهد بود.

۴- از راهنماهای مختلف برای راحتی کار بازدیدکنندگان استفاده کنید:

وب سایت های مدرن به دلیل وجود دکمه های بزرگ با افکتهای دیداری، و مرحله ای بودن رسیدن به لینک مقصد مورد انتقاد هستند، اما از بعد طراحی این عناصر بی استفاده نیستند، دستکم به دلیل اینکه بازدیدکنندگان را در میان محتویات سایت به سادگی هدایت کرده و بسیار موثر و مفید هستند.

به کاربران خود اجازه بدهید، تا بدانند چه امکاناتی در سایت ارایه شده است، مهم این است که محتوا به سادگی قابل فهم بوده و بازدیدکنندگان درمحاوره با سایت راحت باشند.

۵- در نظر داشتن قالب نگارشی صفحات وب:

از آنجایی که یک صفحه ی وب از صفحه ی چاپ شده متفاوت است، طراحی قالب نوشتاری سایت مهم است. نوشته های رسمی معمولا” خوانده نمی شوند، پس در این الگو متون بدون تصویر و کلمات کلیدی که بی دلیل Bold یا ایرانیک باشند رد می شوند به عبارتی جملات مبالغه آمیز کنار گذاشته خواهند شد.

از گذاشتن نام های زیبا و تجاری و نامهای فنی ناآشنا پرهیز کنید، مثلا اگر سرویسی را توصیف می کنید و از کاربران می خواهید تا یک حساب کاربری ایجاد کنند، کلمه ی sign up  بهتر از start now است.

 ۶- برای ساده تر کردن سایت خود تلاش کنید:

شعار اصلی طراحی سایت شما باید “ساده اش کن!”  (keep it simple)  باشد. کاربران معمولا به دنبال اطلاعاتی جدای از طراحی هستند. به جای پیچیده بودن بر سادگی تاکید داشته باشید.

از نظر بازدیدکننده بهترین طراحی وجود متنی خالص بدون تبلیغات است.

۷- نگران قرار دادن فضاهای خالی میان خطوط  و پارگرافها نباشید.

زمانی که بازدیدکننده ای صفحه ای را لود می کند ابتدا آن را پویش کرده و محتوای آن را به تکه های اطلاعاتی تقسیم بندی می کند. خواندن ، تحلیل و کار با ساختارهای پیچیده مشکل است. ساختار سلسله مراتبی  پیچیدگی را کم می کند.

۸-  داشتن ارتباط موثر و زبانی سایت با کاربر:

داشتن یک ارتباط زبانی موثر بستگی به داشتن ساختار مفهومی و شفاف، صفحات لایه بندی شده، راهبری و ارتباط ساده دارد. همچنین داشتن رابط کاربری موثر به عواملی مانند: خوانا بودن، نشانه گذاری صحیح، داشتن رنگ و طرح مناسب وابسته است. مثلا برای هر سطر حداکثر از ۱۸ کلمه یا از ۵۰ تا ۸۰ کاراکتر در هر خط مناسب می باشد.

۹- سهولت سایت:

سهولت سایت باعث جلب اعتماد کاربر می شود و توقعات کاربران را برآورده می کند.

۱۰- بررسی سایت به صورت دوره ای:

به صورت یک پروژه همه ی صفحات وب سایت را بررسی کنید. آزمایش یک فرآیند تکراری است چرا که شما صفحه ای را طراحی می کنید، آن را آزمایش کرده و مشکلات را برطرف و مجدد آزمایش می نمایید. البته ممکن است مشکلاتی در دفعات اولیه بررسی دیده نشده باشند اما در مراتب بعدی آشکار شده و باعث بروز مشکل برای کاربر شوند.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما با موضوع تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا