طراحی وب سایتعمومی

چالشهایی در طراحی وب

طراحی وب یکی از زمینه های پویا، چالشی و  رقابتی است. در واقع برگ برنده در طراحی سایت ایده نوآورانه آن نیست بلکه موفقیت وبسایت به کارایی آن برای کاربران و بازدیدکنندگان است. شاید از خود بپرسیم چرا؟ پاسخ دراین جاست که رقبا میتوانند ایده منحصر بفردی را کپی کرده و آن را به طریقی به مراتب بهتر و زیباتر ارایه دهند، طوری که همه اعتبار صاحب ایده را هم از آن خود کنند.

چالشهایی در طراحی وب

چالشهایی در طراحی وب

در ساده ترین مثال می توان به  سایت های شبکه های اجتماعی اشاره کرد، سایتهایی نظیر  Google+ که همگی از مفهومی کم و بیش مشترک بهره می برند اما تفاوت آنها در رابط های متنوع کاربری، میزان تعاملی بودن آنها، راهبری های (ناوبری) مختلف و … است. در این میان هرچه پیاده سازی سایت بیشتر  مطابق میل کاربران باشد، محبوبیت و طبعا ترافیک سایت نیز بالاتر خواهد بود.

تیم های طراحی وب و توسعه دهندگان در مسیر حفظ و افزایش بیش از پیش کاربران و بازدیدکنندگان و در عین حال ارتقا و بهبود معیار عملکرد برنامه با چالش هایی مواجه اند که در ادامه برخی از آنها را برخواهیم شمرد:

تیم های طراحی وب و توسعه دهندگان

بلوک های سازنده

انتخاب واحد های مجزای طراحی در جای خود، و سپس ادغام آنها در کنار هم، فرایندی پیچیده است. چنان که مهم تر از عملکرد مستقل این واحد ها، میزان انعطاف پذیریشان در کنار هم و چگونگی عملکرد این واحد ها درکنار هم می باشد. به زبان دیگر اگر جایگذاری یک واحد موجه نبوده و همخوانی با کلیت سایت نداشته باشد، جایی در سایت نخواهد داشت.

مقیاس پذیری

پیش بینی ابعاد برنامه طی روزها، ماه ها و سال های آتی برای توسعه دهندگان و طراحان وبسایت در شروع فرایند طراحی، کار آسانی نیست و نمیتوان تصویری واقعی و به قدر کافی دقیق از گسترش داده ها و محتوای سایت ، میزان دسترسی و هم چنین تعداد کاربران همزمان داشت.

امنیت

با وجود درنظر گرفتن اقدامات احتیاطی و اتخاذ تدابیر لازم، هر برنامه تحت وب کماکان در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارد. چه بسا مشکلات امنیتی بسیاری که بعضا خارج از کنترل توسعه دهندگان هستند. چرا که هکر ها میتوانند وارد سیستم های امن شده و با تشخیص نقاط ضعف آنها کنترل همه چیز را دردست بگیرند.

جعل اینترنتی (فیشینگ)

در این شیوه، هکر ها به کمک یک صفحه جعلی، در انتقال داده های حیاتی و حساس دخالت می کنند، آنها غالبا توسط صفحات المثنی سایت، از اطلاعات پرارزش سوء استفاده می کنند. از دیگر شیوه های جعل،  می توان به ایمیل های تقلبی و هم چنین پیام های فوری اشاره کرد. فیشینگ علاوه بر موارد فوق شامل نفوذ (تزریق) در بانکهای داده SQL , پیمایش مسیر، گنجاندن فایلهای از راه دور و CSS (حملات تزریق کد) و … نیز می شود.

منبع: www.ezinearticles.com

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا