میزبانی وب

آموزش جلوگیری از خاموش شدن سرور مجازی

برای جلوگیری از خاموش شدن سرورهای مجازی، لازم است وضعیت سیستم‌عامل آن را به صورت منظم مورد بررسی قرار دهید. یکی از شایع‌ترین مسائل که منجر به خاموشی مکرر سرورهای مجازی می‌شود؛ عدم بررسی لایسنس سیستم عامل ویندوز و به پایان رسیدن دوره آن است. در این بلاگ با آموزش تمدید لایسنس رایگان ویندوز تلاش کرده‌ایم راهنمایی جامع برای جلوگیری از خاموشی‌های مکرر در سرورهای مجازی را به شما ارائه کنیم. همراه ما باشید.

تمدید دوره رایگان لایسنس ویندوز از طریق RDP

از آن‌جا که یکی از مهم‌ترین دغدغه کاربران، مربوط به تمدید دوره رایگان ۱۸۰ روزه لایسنس ویندوز می‌شود که کارکرد و عملکرد سرور را با اختلال رو‌به‌رو می‌کند! برای تمدید دوره رایگان لایسنس ویندوز به مدت ۱۸۰ روز، می‌توانید تا ۵ بار از طریق RDP در سرورهای مجازی ویندوز، لایسنس رایگان ویندوز را تمدید کنید. فراموش نکنید استفاده از روشی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت لازم است هر ۱۸۰ روز یک بار انجام شود تا سرور کارکرد خود را حفظ کند و عملکرد آن دچار اختلال نشود. 

فراموش نکنید که پیش از مورد استفاده قرار دادن لایسنس رایگان ویندوز (به مدت ۱۸۰ روز) نیازی به فعال‌سازی گواهی ویندوز پیدا نمی‌کنید؛ چرا که امکان استفاده از این دوره ۱۸۰ روزه برای همه به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است؛ اما پس از این بازه زمانی و در صورت تمدید VPS، لازم است مراحلی را از طریق پروتکل RDP انجام دهید تا دوره ۱۸۰ روزه شما به صورت مجدد فعال شود.

نقش RDP در این فرآیند چیست؟

پروتکل دسکتاپ از راه دور (RDP) یک پروتکل ارتباطی شبکه به‌صورت ایمن محسوب می‎شود که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. این پروتکل به کاربران امکان دسترسی ریموت (از راه دور) به یک سرور را فراهم می‌کند. رابط کاربری گرافیکی RDP به‌صورتی طراحی شده که کاربر با استفاده از آن می‌تواند در رایانه‌ای دیگر (مانند دسکتاپ رایانه خود) مدیریت فایل‌ها یا دسترسی به سایر تنظیمات را مورد پیاده‌سازی قرار دهد. بنابراین اگر تجربه‌ دسترسی ریموت به VPS ویندوزی را ندارید، نیازی نیست دانش فنی بالایی برای استفاده از RDP و مدیریت ریموت سرور داشته باشید.

آموزش تمدید لایسنس رایگان ویندوز ۱۸۰ روزه Free Trial

برای ریموت زدن به سرور و تمدید دوره رایگان لایسنس ویندوز، لازم است از آدرس IP و پسورد سرور مجازی خود برای ورود به RDP اقدام کنید. پس از خرید سرور مجازی با سیستم عامل‌های متفاوت از شرکت‌های میزبانی، مشخصات سرور مجازی مثل نام سرور، IP و … در اختیار شما قرار می‌گیرد. این اطلاعات را به صورت آماده برای استفاده در دسترس خود قرار دهید تا برای اتصال ریموت به سرور مجازی ویندوز، از آن‌ها استفاده کنید.

مرحله اول؛ ورود به RDP

با جست‌و‌جوی واژه RDP در نوار سرچ دسکتاپ، برنامه Remote Desktop Connection به شما نمایش داده می‌شود! البته می‌توانید با کلیک روی Start، برنامه Remote Desktop Connection را نیز در انتهای لیست برنامه‌ها پیدا کنید.

قبل از ورود به برنامه با کلیک راست روی برنامه Remote Desktop Connection، لازم است گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. 

مرحله اول؛ ورود به RDP

بعد از انتخاب دسترسی Administrator و ورود به برنامه، پنجره‌ای برای شما باز می‎شود؛ با کلیک روی دکمه Show Options می‌توانید نام کاربری خود در سرور را برای RDP تنظیم کنید. در قسمت‌ Computer لازم است، IP سرور مجازی خود را وارد کنید و در ادامه دکمه Connect را بزنید. 

ورود به RDP

پس از وارد کردن IP سرور خود و کلیک روی دکمه Connect وارد مرحله بعدی می‌شوید؛ پنجره‌ای با عنوان Windows Security برای شما باز می‌شود که لازم است پسورد سرور خود را در قسمت Password وارد کنید. پس از واردکردن پسورد، پنجره‌ای برای شناسایی هویتی کاربر باز می‌شود که با تایید آن و کلیک روی دکمه Yes وارد سرور خواهید شد.

Password

ریموت موفق به سرور

با ورود به فضای سرور یک قدم دیگر تا تمدید لایسنس رایگان ویندوز راه مانده است؛ برای وارد کردن دستورها یا که به تمدید دوره رایگان ۱۸۰ روزه در لایسنس ویندوز کمک می‌کنند، لازم است به فضای Command Prompt در سرور مجازی خود دسترسی داشته باشید. 

ریموت موفق به سرور

برای پیدا کردن Command Prompt کافی‌ست نام CMD را در نوار جست‌و‌جوی دسکتاپ سرور وارد کنید تا امکان استفاده از دستورهای زیر برای شما فراهم شود. با وارد کردن دستورهای لازم می‌توانید میزان زمان باقی مانده از دوره رایگان ۱۸۰ روزه لایسنس ویندوز را بررسی کرده یا در صورت اتمام این لایسنس رایگان ویندوزی، این دوره رایگان را به صورت مجدد تمدید کنید.

  • برای بررسی وضعیت ویندوز و مشاهده روزهای باقی مانده از دوره رایگان ۱۸۰ روزه ویندوز کافی‌ست از دستور فرمان روبه‌رو استفاده کنید. با وارد کردن این دستور زمان باقی‌مانده از دوره رایگان ۱۸۰ در لایسنس ویندوز نمایش داده خواهد شد.

Slmgr /dlv

با وارد کردن این دستور دوره ۱۸۰ روزه رایگان از لایسنس ویندوز فعال خواهد شد. بعد از وارد کردن این پرامت لازم است یک بار سرور خود را Restart کنید.

Slmgr -rearm

Slmgr /dlv

نتیجه‌گیری

در صورتی که لایسنس رایگان ویندوز را در سرورهای مجازی تمدید نکنید؛ سرور هر یک ساعت خاموش خواهد شد و برای استفاده از سرور به مشکل برمی‌خورید. به عبارتی و در نتیجه سایت شما اختلالی جدی را تجربه خواهد کرد. اگرچه برای استفاده از دوره FreeTrial  ویندوز محدودیتی وجود ندارد؛ اما بهتر است قبل از اتمام این بازه زمانی ۱۸۰ روزه، زمان باقی مانده از لایسنس ویندوز رایگان خود را چک کنید تا خاموشی‌های مکرر سرور، عملکرد سایت شما را مختل نکند!

سوالات متداول

به جز RDP، از چه ابزار دیگری می‌توان برای تمدید لایسنس رایگان ویندوز استفاده کرد؟

به غیر از RDP می‌توانید از نرم‌افزار Powershell هم برای تمدید لایسنس ویندوز خود اقدام کنید.

در صورت عدم تمدید لایسنس رایگان ویندوز، چه اتفاقی می‌افتد؟

با اتمام دوره لایسنس ویندوز، عملکرد سایت یا اسکریپت‌های مورد استفاده شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و سرور شما هر یک ساعت یک بار خاموش خواهد شد. 

برای تمدید لایسنس سیستم‌عامل ویندوز در سرورهای مجازی، الزامی به پرداخت هزینه وجود دارد؟

در صورتی که بخواهید از روش ذکر شده در این بلاگ برای تمدید سیستم‌عامل سرور مجازی ویندوزی خود استفاده کنید، خیر؛ نیازی به پرداخت هزینه نخواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا