امنیتوردپرس (wordpress)

آموزش نصب وردپرس روی هاست لینوکس

برای نصب وردپرس در هاست لینوکس، لازم است علاوه‌بر تهیه مقدماتی نظیر خرید هاست و دامین، به تنظیمات cPanel مراجعه کنید تا با ساخت دیتابیس و نصب وردپرس روی این کنترل‌پنل، بتوانید به‌راحتی سایت وردپرسی خود را در این هاست راه‌اندازی کنید. از آن‌جا که وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب برای راه‌اندازی سایت‌های متفاوت به‎‌شمار می‌رود می‌توانید برای طراحی سایت‌های جذاب روی این راهنما حساب کنید! همراه ما باشید.

مطالبی که در این وبلاگ مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • مقدمات نصب وردپرس روی هاست لینوکس
  • بارگذاری و نصب وردپرس روی هاست لینوکس
  • راه‌اندازی و انجام تنظیمات MySQL Database
  • نصب نهایی نرم‌افزار وردپرس و پیاده‌سازی تنظیمات سایت

قبل از نصب وردپرس در هاست لینوکس به چه چیزهایی نیاز دارید؟

قبل از شروع فرآیند نصب، چند نکته وجود دارد که لازم است آن‌ها را رعایت کنید. خرید و ثبت دامنه اولین قدم و خریداری هاست سی‌پنل یا یک سرویس میزبانی مجهز به کنترل‌پنل cPanel مقدمات لازم برای نصب وردپرس روی هاست لینوکس به‌شمار می‌روند. پس از تهیه هاست لینوکس از یک شرکت هاستینگ اطلاعاتی برای ورود به فضای کنترل پنل cPanel برای شما ارسال می‎شود که با وارد کردن این اطلاعات می‌توانید وارد فضای کنترل‌پنل سی پنل خود شوید. 

همان‌طور که گفتیم وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست که بستر راه‌اندازی سایت‌های متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهد. وردپرس هم مانند نرم‌افزارهای دیگر شامل فایل‌هایی برای نصب می‌شود. کافی‌ست به سایت رسمی وردپرس مراجعه کنید.

 آموزش پله به پله نصب وردپرس روی هاست لینوکس

نصب وردپرس در هاست لینوکس در حالت‌های مرحله‌ای و خودکار پیاده‌سازی می‌شود. استفاده از افزونه WP Toolkit روال نصب وردپرس روی هاست لینوکس  را به صورت خودکار پیاده‌سازی می‌کند. روش مرحله‌ای یا دستی هم از روش‌هایی‎ست که همچنان طرفداران مخصوص به خود را دارد. اجرای تنظیمات اختصاصی یکی از دلایلی‌ست که برای نصب وردپرس رو هاست لینوکس مورد استفاده قرار می‎گیرد. در ادامه با بررسی روش مرحله‌ای همراه ما باشید. 

مرحله اول: بارگذاری فایل‌های نرم‌افزار وردپرس روی هاست لینوکس

با رعایت مقدماتی که بالاتر ذکر کردیم، لازم است فایل‌های وردپرس را روی کنترل‌پنل cPanel نصب کنیم. با اطلاعاتی که از شرکت هاستینگ برای ورود به هاست لینوکس دریافت کردیم وارد کنترل‌پنل cPanel می‌شویم. 

  • به “File Manager” بروید و فولدر public_html را باز کنید. پس از ورود به Public_html لازم است فایل زیپی را که از وردپرس دانلود کرده‌اید روی این بخش آپلود یا بارگذاری کنید. 

  • برای بارگذاری فایل‌های مربوط به وردپرس لازم است مطابق تصویر وارد فایل Public_html شوید و از نوار بالای صفحه، روی گزینه Upload کلیک کنید. پس از کلیک روی گزینه Upload صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که می‌توانید از طریق آن فایل زیپ وردپرس را از سیستم خود انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب فایل زیپ وردپرس، منتظر می‌مانید تا فایل زیپ نرم‌افزار وردپرس به‌صورت کامل بارگذاری شود. 
  • پس از اتمام بارگذاری فایل‎ زیپ وردپرس، روی گزینه Go Back to /home/nooriiranhostdir/public_html کلیک کنید تا به فضای کنترل پنل برگردید. دقت داشته باشید هم‌چنان لازم است فایل Zip وردپرس را Extract کنید. 

  • با کلیک روی گزینه Extract، پوشه وردپرس روی Public_html تشکیل می‎شود. برای این‌که فایل‌ها قابلیت اجرایی پیدا کنند لازم است وارد فولدر Wordpress شده و از نوار بالای روی گزینه Select All کلیک کنید.
  • پس انتخاب تمامی فایل‌های داخل فولدر وردپرس، کلیک راست را بگیرید و روی گزینه Move بزنید. با انتخاب این گزینه پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که تنها لازم است پسوند Wordpress را مانند تصویر پاک کنید تا تمامی فایل‌های به Public_html منتقل شوند. 

بخش دوم نصب وردپرس روی هاست لینوکس؛ ایجاد پایگاه داده MySQL 

در مرحله اول وردپرس را روی لینوکس نصب کردیم اما برای استفاده از این نرم‌افزار در هاست، نیاز دارید تا دیتابیس مخصوص به وب‌سایت خودتان را بسازید. 

  • در این بخش کافی‌ست به محیط کنترل‌پنل cPanel بازگردید و گزینه MySQL Databases پیدا کنید. پس از ورود به MySQL Databases در ابتدا نیاز دارید یک دیتابیس جدید بسازید. نام موردنظرتان را به عنوان نام دیتابیس جدید وارد می‌کنید و پس از آن روی دکمه Create Database کلیک کنید.

  • در این مرحله کافی‌ست یک کاربر جدید در MySQL ایجاد کنید. مطابق تصویر زیر اطلاعات درخواستی را برای ایجاد یک کاربری جدید در دیتابیس پر کنید. 

  • فراموش نکنید یک مرحله دیگر باقی مانده که دسترسی کاربری ایجاد شده و دیتابیس جدید را فراهم می‌کند و آن‌ها را هماهنگ می‌سازد. به بخش Add User To Database توجه کنید؛ دو بخش زیر این عنوان قرار گرفته‌اند که نام یکی از آن‌های User است و دیگری ِDatabase نام دارد. لطفا مطابق تصویر روی دکمه Add کلیک کنید. 

  • با کلیک روی دکمه Add صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که به دسترسی‌های کاربری ایجاد شده اشاره می‌کند. گزینه‌های متفاوتی مانند ساختن جدول‌های متعدد در دیتابیس، اختیار حذف آن‌ها، امکان قفل کردن Table ها و … قابلیت انتخاب پیدا می‌کنند. ما تمامی گزینه‌ها را در تصویر زیر فعال‌سازی کرده‌ایم اما شما می‌توانید با توجه به سطح نیاز‌های کاربری این دسترسی‌ها را فعال کنید.

  • زمانی که دسترسی‌های مورد نظر خود را تعیین کردید لازم است روی دکمه آبی رنگ Make Changes کلیک کنید. پس از کلیک روی این دکمه پیام سبز رنگی به شما نمایش داده می‌شود که موفقیت‌آمیز بودن مراحل را به اطلاع شما می‌رساند.

مرحله نهایی نصب وردپرس روی هاست لینوکس

در نهایت به منظور نهایی کردن نصب وردپرس بر لینوکس لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای نهایی کردن نصب وردپرس روی هاست لینوکس لازم است نام دامنه‌ای را که با هاست خود تنظیم کرده‌اید در نوار جست‌و‌جوی مرورگر خود وارد کنید. پس از وارد کردن نام دامنه، صفحه‌ی وردپرس برای شما باز می‎شود.
  • در این صفحه کادری مشخص شده که می‌توانید زبان مورد نظر خود را برای استفاده از CMS وردپرس انتخاب کنید. 

  • پس از انتخاب زبان نوبت به ارائه اطلاعات دیتابیس می‌رسد که شامل نام کاربری، نام پایگاه داده و رمز عبور می‎شود.

  • با پر کردن جزئیات هر بخش، روی دکمه ارسال کلیک می‌کنید. در مرحله بعدی پنجره‌ای برای شما باز می‎شود که اطلاعات سایت شما مانند نامی که تمایل دارید سایت با آن معرفی شود، رمز عبور سایت و سایر اطلاعات مربوطه را تنظیم خواهید کرد و این‌گونه سایت وردپرسی شما با موفقیت روی هاست لینوکس نصب خواهد شد. 

در انتها

اگرچه روش نصب وردپرس در حالت دستی، یکی از روش‎های محبوب و اصولی برای پیاده‌سازی تنظیمات دلخواه محسوب می‎شود، اما طولانی بودن این مراحل باعث شد تا ابزارهایی مانند WordPress Toolkit خلق شوند تا راه نصب وردپرس روی هاست لینوکس را بهینه‌سازی کنند. توسط این ابزار کاربردی می‌توانید با دو الی سه کلیک یکی از سرویس‌های میزبانی که از ابزار WP Toolkit استفاده می‌کند، هاست‌ مخصوص وردپرس است که توسط این ابزار کاربردی یک سایت وردپرسی امن را ایجاد کنید که گواهی‌نامه SSL به‌صورت خودکار روی آن نصب شده و حتی افزونه‌های وردپرسی را می‌تواند مدیریت کند. 

سوالات متداول
آیا برای نصب وردپرس روی هاست لینوکس راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد؟ 

بله. با استفاده از افزونه Wordpress Toolkit تمامی مراحل بالا در ۳ کلیک خلاصه خواهد شد. 

برای نصب وردپرس رو هاست لینوکس، لازم است حتما از طریق کنترل‌پنل cPanel اقدام کنیم؟

توصیه ما برای نصب وردپرس روی هاست لینوکس، استفاده از cPanel است. چراکه کاربری فوق‌العاده راحتی دارد و بهتر می‌توانید هر بخش از مراحل گفته شده در این بلاگ را پیاده‌سازی کنید.

آیا برای استفاده از وردپرس، لازم است حتما آن را روی هاست نصب کنیم؟ 

بله. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، روی هاست شما نصب می‎شود تا بتوانید از طریق آن وب‌سایت خود را ایجاد کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا