میزبانی وب

تفاوت سرور ابری با سرورهای مجازی در چیست؟

از ویژگی‌های اصلی سرور ابری، امکان ارتقاء منابع در زمان دلخواه و مدیریت ریموت (از راه دور) سرویس محسوب می‌شود. سرورهای مجازی تنها امکان ارائه منابع سخت‌افزاری یک سرور فیزیکی را به کاربران دارند در حالی که سرور ابری می‌تواند، منابع چندین سرور را در اختیار یک کاربر قرار دهد. برای پاسخ به سوال فوق، ویژگی هر یک از این سرویس‌ها را بررسی می‌کنیم تا با تفاوت سرور ابری و سرور مجازی آشنایی کامل پیدا کنید!

سرور ابری و مجازی چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای بررسی ویژگی‌های سرور ابری و مجازی نیاز داریم تا هر یک از سرویس‌های میزبانی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. رایانش ابری و ماشین‌های مجازی هر دو عنصرهای اصلی برای تشکیل این سرویس‌ها به شمار می‌روند اما میزان مانور هر یک از این تکنولوژی‌ها در سرور مجازی و ابری متفاوت است.

ویژگی‌های سرور ابری 

سرورهای ابری یکی از سرویس‌های میزبانی از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها به‌شمار می‎روند، که با استفاده از «تکنولوژی رایانش ابری» و «ماشین‌های مجازی‌ساز» از پتانسیل چندین سرور در آن واحد استفاده می‌کنند. این سرورها به دلیل متصل بودن به ساختار کلاستری (متصل و مرتبه‌ای) از سرعت بالایی در ارتقاء منابع برخوردارند؛ این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی افزایش و ارتقاء منابع را به صورت ریموت یا از راه دور پیاده‌سازی کنند. فراموش نکنید که بازیگر نقش اصلی در عملکرد سرورهای ابری، «تکنولوژی رایانش ابری» محسوب می‎شود که تنها روی ساختار Cluster یا چند سروری امکان پیاده‌سازی پیدا می‌کند. 

ویژگی‌های سرور ابری

ویژگی‌های سرور مجازی

سرور مجازی با استفاده از ماشین‌های مجازی‌سازی امکانات یک سرور قدرتمند را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عملکرد سرورهای مجازی وابسته به توانمندی سرور اصلی‌ست. استفاده از تکنولوژی رایانش ابری در سرورهای مجازی، به تصمیم هاستینگ ارائه کننده خدمات میزبانی برمی‌گردد. اگرچه این روزها تمامی هاستینگ‌ها مدعی هستند که از تکنولوژی رایانش ابری در VPS ها استفاده می‌شود؛ اما لازم است بدانید، نقش اساسی در عملکرد سرورهای مجازی، تنها به تخصیص منابع میان کاربران و تقویت سرور میزبان محدود می‌شود. 

اگرچه هر یک از این سرویس‌ها در جای خود، کارایی مناسب و مخصوصی را ارائه می‌کنند اما لازم است با تفاوت‌های این دو سرور آشنا شویم. در ادامه با بررسی جوانب متفاوت مانند، عملکرد، ارتقاء‌پذیری، میزان امنیت و محدودیت‌های هر یک از این سرویس‌ها همراه شما هستیم. 

مقایسه سرور مجازی و سرور ابری

سرور مجازی با استفاده از منابع یک سرور فیزیکی، در دسترسی کاربران قرار می‌گیرد. اگر سرورهای مجازی منابع پرقدرتی را ارائه می‌کنند، به یاد داشته باشید که به استفاده از یک منبع فیزیکی محدود شده است. سرورهای ابری با استفاده از ساختار چند سروری هم منابع سخت‌افزاری چندین سرور فیزیکی را مورد استفاده قرار می‌دهد و هم از تکنولوژی رایانش ابری برای ارتقاء پایداری در لحظه استفاده می‌کند. به عبارتی دیگر احتمال ایجاد ناپایداری یا کاهش دسترسی به منابع در سرور ابری وجود ندارد! چراکه سرورهای ابری با استفاده از توان چند سرور مجازی به فعالیت می‌پردازد. در ادامه مقایسه سرور ابری و مجازی را به صورت مفصل پیاده‌سازی کرده‌ایم. همراه ما باشید.

مقایسه سرور مجازی و سرور ابری

بررسی «ارتقاء‌پذیری منابع» در سرور ابری و سرور مجازی

ارتقاءپذیری به امکان افزایش منابع سرور در مواقع ضروری اشاره دارد. زمانی که استفاده شما از حجم پهنای باند افزایش پیدا می‌کنند یا به فضای بیشتری برای نگهداری از داده‌ها و اطلاعات نیاز پیدا می‌کنید؛ این ویژگی به کمک شما می‌آید. توجه داشته باشید که ارتقاء منابع سرور شما نباید منجر به کاهش عملکرد دیگر پارامترها شود. سرور ابری به دلیل ماهیت زیرساختی Cluster و استفاده از چندین سرور در آنِ واحد، می‌تواند به راحتی منابع در حال استفاده شما را افزایش دهد. از طرفی سرورهای مجازی با وجود مقیاس پذیری، نمی‌توانند با سرعت بالایی منابع مورد استفاده شما را افزایش دهند و از نظر زمانی لازم است برای هماهنگی با شرکت ارائه کننده زمانی مفصل را برای ارتقاء منابع در نظر بگیرید. 

بررسی «ارتقاء‌پذیری منابع» در سرور ابری و سرور مجازی

مقایسه میزان هزینه‌‌های جانبی در سرورهای ابری و سرورهای مجازی

از آن‌جایی که هزینه‌ها همیشه یکی از عوامل مهم در پیشرفت کسب‌و‌کارها محسوب می‌‎شود؛ به‌صورت کلی سرورهای مجازی از هزینه بالاتری نسبت به سرورهای ابری برخوردار هستند. توجه داشته باشید حتی اگر منابع سرور ابری خود را در یک بازه زمانی افزایش دهید، باز هم می‌توانید منابع خود را محدود کنید. به عبارتی در سرورهای ابری شما با استفاده از منابع به همان مقدار استفاده شده هزینه می‌کنید اما در سرورهای مجازی، هزینه‌ها ثابت هستند و با انتهای بازه زمانی سرویس، امکان استفاده از منابع تهیه شده وجود ندارد. 

بررسی امنیت داده‌ها و اطلاعات سرور ابری در مقابل VPS

از دیگر فاکتورهایی که در مقایسه سرور ابری با سرور مجازی لازم است مدنظر قرار دهید؛ استفاده از راه‌کارهای امنیتی محسوب می‌‎شود. هر دو سرور از راهکارهای امنیتی مخصوص به خود برخوردار هستند و ساز و کارهای متنوعی را پیش می‌گیرند. یکی از مواردی که امنیت سرورهای مجازی را نسبت به سرور ابری افزایش داده‌ است، امکان استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری به شمار می‌رود که عملکرد سرورهای فیزیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری به خنثی‌سازی حملات سایبری کمک می‌کند و بستر سرور فیزیکی را به قول معروف با روش ایزوله‌سازی در معرض استفاده ماشین‌های مجازی‌ساز قرار می‌دهد. 

بررسی امنیت داده‌ها و اطلاعات سرور ابری در مقابل VPS

در مقابل سرور ابری در محافظت از حفظ اطلاعات قدرت بیشتری را ارائه می‌کند؛ چرا که استفاده این سرویس از فضای ذخیره‌سازی ابری، امکان دسترسی کاربران به اطلاعات کلی سرویس در زمان دلخواه فراهم کرده و امکان بک‌آپ‌گیری را ساده‌سازی کرده است. بک‌آپ گیری از داده‌ها یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که در حفظ داده‌ها نقشی موثر ایفا می‌کند؛ زمانی که سایت شما به دلایل امنیتی از دسترس خارج شود (برای مثال هک شود) نیاز دارید پس از رفع خطرات، سایت را به‌صورت مجدد بارگذاری کنید. این امکان در سرور ابری ساده‌سازی شده و دست شما در بک‌آپ گیری و محافظت از داده‌ها در زمان اختلال و خطرات باز است. 

مقایسه امنیت سرورهای ابری با سرورهای مجازی

اگر بخواهیم از لحاظ امنیتی این دو سرویس را با یکدیگر مقایسه کنیم، لازم است بگوییم سرورهای مجازی با وابستگی بالا به عملکرد سخت‌افزارها می‌توانند از وقوع خطرات امنیتی جلوگیری کنند و سرورهای ابری بعد از وقوع خطرات راهکارهای مناسب‌تری برای حفظ داده‌های ارائه خواهند کرد. فراموش نکنید هر دو سرور می‌توانند از بک‌آپ و استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری به عنوان عوامل پیشگیری از خطرات استفاده کنند و تمام این راهکارها بستگی زیادی به شرکت هاستینگ انتخابی شما دارد.

مدیریت سرور ابری و سرور مجازی چه تفاوتی باهم دارد؟

در مورد مدیریت و پیاده‌سازی تنظیمات برای سرورهای ابری و مجازی، هر دو نوع سرور معمولاً از راه دور و از طریق ابزارهای مدیریتی مختلف قابل کنترل هستند. با این حال، نوع دسترسی و ابزارهای مورد استفاده ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. برای قیاس دقیق این مسئله ابتدا رودن مدیریت هر یک از سرورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در نهایت روش مدیریت آن‌ها را با یک‌دیگر مقایسه خواهیم کرد.

مدیریت سرورهای ابری

مدیریت سرورهای ابری به‌صورت کامل با استفاده از روش‌های ریموت انجام می‌‎شود که از طریق داشبورد‌های تحت وب پیاده‌سازی می‌‎شود و تنظیماتی نظیر:  نظارت بر منابع و عملکرد سرور، تعیین سیاست‌های امنیتی به صورت مرکزی و مدیریت آدرس‌های IP می‌شود. فراموش نکنید فرآیند تنظیم و مدیریت پیکربندی‌ها در سرورهای ابری توسط ابزارهایی مثل  Terraform یا Ansible به ویژگی خودکارسازی مجهز شود که سرعت مدیریت سرورهای ابری را افزایش می‌دهد.

مدیریت سرورهای مجازی

VPSها هم می‎توانند به‎صورت ریموت مدیریت شوند اما انتخاب معمول کاربران و وب‌هاستینگ‎ها استفاده از پروتکل SSH یا RDP محسوب می‎شود که لازم است برای پیاده‌سازی از طریق این پروتکل‌ها دانش فنی متوسط رو به بالایی داشته باشید و کامندها یا ادبیات تعامل با سیستم‌عامل‌ها بشناسید. لازم است به نکته هم اشاره کنیم که پنل‌هایی برای مدیریت سرورهای مجازی طراحی شده‌اند که سرعت مدیریت و نگهداری از سرور را افزایش می‌دهند. ارائه این پنل‌ها در سرور مجازی بستگی به رویکرد شرکت وب‌هاستنیگ دارد و برای تمام کاربران سرورهای مجازی در دسترس نیست.

مقایسه مدیریت سرور ابری با سرور مجازی

به صورت خلاصه اگر بخواهیم فرآیند پیاده‌سازی تنظیمات را در مدیریت سرور مقایسه کنیم؛ هر دو سرور می‌توانند به‌صورت ریموت مدیریت شوند و سرورهای ابری با استفاده از ابزارهای پیشرفته و ارائه پنل کاربردی، روند مدیریت را تسریع می‌کنند. از طرفی سرورهای مجازی با فراهم کردن امکان تعامل کاربران با سیستم‌عامل، یک راه‌حل پیچیده اما جاودانه ارائه کرده‌اند. 

مقایسه مدیریت سرور ابری با سرور مجازیدر انتها…

هر یک از سرورهای معرفی‌شده در این بلاگ از ایران هاست، موقعیت‌های مخصوصی را پشتیبانی می‌کنند و از کاربردهای ویژه‌ای برخوردار هستند. سرور مجازی با توجه به زیرساخت‌های ایران، یکی از پرکاربردین سرویس‌های میزبانی به شمار می‌رود. از طرفی سرور ابری با استفاده از تکنولوژی رایانش ابری، جای خود را میان سرویس‌های میزبانی باز کرده و مزایای به‌خصوصی برخوردار است. 

سوالات متداول

با توجه به مزایای سرور ابری، انتخاب سرور مجازی تصمیم درستی محسوب می‎شود؟

سرورهای ابری و مجازی با توجه به عملکردهای متفاوت و بودجه‌بندی‌های گوناگون هر دو سرویس‌‌های مناسبی برای میزبانی از سایت یا اپلیکیشن شما محسوب می‎شود. اما لازم است به نوع کاربری خود دقت کنید. بهتر است با توجه به نیاز سایت، هدف شما، بودجه و … تصمیم خود را نهایی کنید.

توصیه شما استفاده از کدام سرور است؟

هر سرور کارایی مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان به‌صورت کلی استفاده از سرورهای ابری و مجازی را توصیه کرد.

آیا خرید سرورهای ابری از هاستینگ خارجی، تصمیم درستی محسوب می‎شود؟

اگر دانش فنی و تجربه کافی برای خرید داشته باشید، شاید بتوانید سرور ابری مناسب خود را پیدا کنید. اما لازم است بدانید که خرید سرور ابری از هاستینگ‌های داخلی مانند ایران‌هاست، هم امکانات دیتاسنترهای خارجی را در اختیار شما قرار می‌دهد و هم در زمان اختلال می‌تواند روی کمک پشتیبانی ۲۴ ساعته آن حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا