میزبانی وب

سرور مجازی ایران بهتر است یا خارج؟

سرورهای مجازی بسته به نوع دیتاسنتری که میزبانی می‌شوند امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند. اگر جزء کاربرانی هستید که به تازگی تصمیم گرفته‌اید از سرورهای مجازی به عنوان سرویس میزبانی خود استفاده کنید، لازم است بدانید که هر یک از سرورهای مجازی داخلی یا خارجی امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که این امکانات متفاوت با توجه به پشتیبانی از نیازهای شما می‌توانید یک سرویس میزبانی ایده‌آل به‌شمار برود. در ادامه به بررسی عملکرد سرورهای مجازی ایرانی و خارجی می‌پردازیم. همراه ما باشید.

سرور مجازی ایران یا خارج به چه معنی‌ست؟

سرورهای مجازی توسط منابع یک سرور اختصاصی، امکان میزبانی از کاربرانی را پیدا می‌کند که با صرف هزینه کمتر، قادر است منابع بیشتری را نسبت به هاست‌های اشتراکی در اختیار کاربران قرار بدهد. از آن‌جا که یکی از سرویس‌های میزبانی محبوب در ایران، سرورهای مجازی به‌شمار می‌روند؛ لازم است بدانید مانند تمامی سرویس‌های میزبانی دیگر با IPهای کشور ایران یا کشورهای دیگر قابلیت استفاده پیدا می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم سرورهای مجازی با استفاده از منابع یک سرور اختصاصی که در دیتاسنتر نگهداری می‌شود، قابلیت استفاده با هزینه‌های کمتر را پیدا می‌کند. استفاده سرور مجازی از سرور اختصاصی یا فیزیکی توسط ماشین مجازی‌سازی شروع می‌شود. اما بیایید یک قدم به عقب برگردیم؛ قبل از بررسی ماهیت سرورهای مجازی لازم است به دیتاسنترهایی که از سرور اختصاصی میزبانی می‌کنند دقت کنیم. 

سرور مجازی ایران یا خارج به چه معنی‌ست؟

دیتاسنتر به فضایی گفته می‌شود که تحت شرایط خاصی از سرورها و تمامی متعلقات به شرکت‌های هاستینگ، میزبانی می‌کند. دیتاسنترها خانه سرورهای فیزیکی پرقدرتی محسوب می‌شوند که با تامین برق، تهویه هوای مناسب، امکانات فنی به خصوص، عملکرد سرورها را برای کاربران تضمین می‌کند. تا به اینجا با مفهوم دیتاسنتر آشنا شدید و با شما از نحوه ایجاد سرورهای مجازی گفتیم، حال به سوال اول برمی‌گردیم؛ سرور مجازی خارج یا ایران به چه معنی‌ست؟

سرورهای مجازی خارج به سرورهایی گفته می‌شود که سرور فیزیکی و میزبان آن در دیتاسنترهای خارج از کشور قرار گرفته باشد. در مقابل سرورهای داخلی یا ایران به VPSهایی گفته می‌‎شود که سرور میزبان آن‌ در دیتاسنترهای ایرانی مورد میزبانی قرار می‌گیرد. با توجه به این قضیه توجه شما را به نحوه انتخاب سرور مجازی جلب می‌‌کنیم. 

تفاوت سرور مجازی داخلی و سرور مجازی خارجی

قبل از انتخاب سرور مجازی داخلی یا خارجی لازم است با امکاناتی که هر سرور در اختیار شما قرار می‌دهد آشنا شوید. بزرگ‌ترین تفاوت یعنی کشور قرار‌گیری دیتاسنتر است که ملاک‌های متفاوتی را بنا به عملکرد هر سرور پشتیبانی می‌کند. در ادامه به این فاکتورهای مهم در هر دیتاسنتر خواهیم پرداخت.

تجهیزات دیتاسنترهای VPSهای ایرانی و خارجی چه تفاوتی با هم دارند؟

تجهیزات دیتاسنتر بخش مهمی از فاکتورهای مقایسه‌ای بین سرور مجازی ایران و خارج را دربرمی‌گیرد. تجهیزات دیتاسنتر به تمام عواملی گفته می‌شود که برای نگهداری از سرورها به بهترین شکل ممکن در یک دیتاسنتر رعایت می‎شود. تهویه هوا، استفاده از فن‌های خنک‌کننده، تجهیزات زیرساختی سرورها، ابزار مانیتورینگ یا استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری همه مربوط به «تجهیزات دیتاسنتر» می‌شود. اگرچه دیتاسنترهای خارجی از تکنولوژی‌‎های به روز در نگهداری از سرورهای میزبان VPS، استفاده می‌کند؛ اما فراموش نکنید دیتاسنترهای ایرانی نیز با پیشرفت چشم‌گیری استفاده از تکنولوژی‌های به روز جهانی را برای نگهداری بهتر از سرورهای میزبان VPS سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. 

تجهیزات دیتاسنترهای VPSهای ایرانی و خارجی چه تفاوتی با هم دارند؟

قیمت سرور مجازی ایران در مقایسه با سرور مجازی خارج به چه صورت است؟

لازم است بدانید دیتاسنترهای ایرانی با فراهم‌سازی استانداردهای جهانی، سرورهای مجازی را با قیمتی کم‌تر سرورهای مجازی خارجی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگرچه منابع سرورهای خارجی ارائه‌شده بیشتر است؛ اما در صورتی که تمایل به صرف هزینه بیشتر نداشته باشید؛ سرورهای ایرانی از کیفیت قابل قبول و قیمت‌های ایده‌آل‌تری برخوردار هستند. 

مقایسه عملکرد سرور مجازی ایران و خارج

از نظر عملکرد سرورهای مجازی ایران و خارج لازم است به دو فاکتور پایداری و سرعت توجهی ویژه داشته باشید. از نظر پایداری هم سرورهای مجازی خارج و سرورهای مجازی ایران، از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما اگر بخواهید به بررسی «سرعت» در هر یک از این VPSها بپردازید لازم است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید. 

پاسخ‌دهی سرور

توانایی پاسخ‌دهی سرور به درخواست کاربران، با پینگ سنجیده می‌شود. هر چه سرورهای مجازی از نظر مساحت جغرافیایی به شما نزدیک‌تر باشند، تاخیر آن‌ها در پاسخ‌دهی به درخواست‌های شما کم‌تر است و هر چه فاصله جغرافیایی بیشتر باشد، زمان پردازش یا پینگ درخواست شما نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین پینگ تا تاخیر سرورهای مجازی ایران از سرورهای مجازی خارج کم‌تر است.

منابع مورد استفاده

منابع مورد استفاده در سرورهای مجازی ایرانی یا خارجی، شرط مهمی در انتخاب آن‌ها به شمار می‌رود. سرورهای مجازی به دو صورت اشتراکی VPS و اختصاصی VDS در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. میزبانی‌های مجازی در تمام جهان منابع سخت‌افزاری را میان یک کاربر به تنهایی یا میان چندین کاربر محدود تقسیم می‌کنند که همین قضیه تاثیر بسزایی روی قیمت و کیفیت سرور مجازی ارائه شده خواهد داشت. سرورهای مجازی ایرانی معمولا منابع سرور را به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. در سرورهای مجازی خارجی تنوع این مورد بیشتر است که دست کاربران را در خرید سرور مناسب باز گذاشته است. 

توان پردازشی مناسب

با توجه به فاکتورهای قبلی در نظر داشته باشید که انتخاب هر سرور مجازی (چه ایرانی و چه خارجی) بسته به حجم اطلاعات شما باید انتخاب شود. یکی از مواردی که در این فاکتور اهمیت زیادی پیدا می‌کند نحوه انتخاب پلن مناسب برای هر سرور است. در صورتی که حجم اطلاعات شما بالاست و به یک VPS پرسرعت و پایدار نیاز دارید؛ به شما آن دسته از سرورهای مجازی اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم که هم بتواند حجم داده‌ بالا را پشتیبانی کند و هم از پایداری مناسبی برخوردار باشد. 

توان پردازشی مناسب

در این فاکتور سرورهای مجازی خارجی، گوی رقابت از سرورهای مجازی ایران را می‌رباید؛ چرا که سرورهای مجازی خارجی با استفاده از زیرساخت پرقدرت‌، منابع به روز و مطابق با تکنولوژی‌های به روز سرعت بالاتری را در پردازش داده‌های حجیم برعهده می‌گیرند.

تکنولوژی‌های مورد استفاده در ارائه خدمات

از دیگر مواردی که لازم است در مقایسه سرورهای مجازی ایرانی و خارجی به آن اشاره کنیم؛ تکنولوژی‌های مورد استفاده در دیتاسنتر برای افزایش سرعت، امنیت، عملکرد و … سرورهای مجازی به شمار می‌رود. دیتاسنترهای میزبان سرورهای مجازی خارجی با تجهیز به رایانش ابری پرقدرت از پایداری بیشتری برخوردار هستند و در صورت اختلال اطلاعات سرور مجازی شما را به یک VPS پرسرعت منتقل می‌کنند. انتقال اطلاعات در سرورهای مجازی مجهز به رایانش ابری، تنها با پیاده‌سازی زیرساخت Cluster یا چند سروری در دیتاسنترها محقق می‌‎شود که در تمام شرکت‌های هاستینگ ایرانی به دلیل هزینه بالای این تکنولوژی، نمی‌توان VPS ابری را تهیه کرد. 

نحوه پشتیبانی اطلاعات و داده کاربران

قیاس سرور مجازی ایران و خارجی با این فاکتور، مانند دو روی یک سکه است. سرورهای مجازی ایرانی توسط هاستینگ‌هایی ارائه می‌شود که با توجه به شرایط روز کشور، امکان پشتیبانی آنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و سرورهای مجازی خارجی در دیتاسنترهایی نگهداری می‌شوند که دانش فنی کارشناسان در رفع چالش‌ها مانند نوش‌دارو، چالش‌های استفاده از سرور مجازی را برای کاربران به حداقل می‌رساند. با توجه به این نکات سرور مجازی ایرانی برای دریافت پشتیبانی به هر کاربر، گزینه مناسب‌تری نسبت به سرور مجازی خارج از کشور به شمار می‌رود.

سرور مجازی داخلی گزینه بهتری‌ست یا سرور مجازی خارجی؟

همان‌طور که بالاتر هم به تناسب نیاز شما یا هدفی که در دنیای مجازی دنبال می‌کنید اشاره کردیم؛ لازم است بنا به اهدافی که برای فعالیت در اینترنت دارید سرور مجازی خود را انتخاب کنید. در ادامه با بررسی اهداف متفاوت و تلفیق آن‌ها با فاکتورهای قیاس سرور مجازی ایران و خارج همراه شما هستیم. 

سرور مجازی داخلی گزینه بهتری‌ست یا سرور مجازی خارجی؟

برای برقراری ارتباط با کاربران داخل کشور

اگر کاربران وب‌سایت یا کسب‌وکار شما در داخل ایران سکونت دارند؛ انتخاب یک سرویس میزبانی که در هر شرایطی امکان دسترسی آن‌ها را به سایت شما فراهم کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این حالت به شما توصیه می‌کنیم با خرید یک سرور مجازی ایرانی، زنجیره ارتباطی خود را با کاربرانی که در داخل کشور سکونت دارند حفظ کنید.

استفاده از VPS برای فعالیت‌های بین‌المللی

زمانی که صحبت از فعالیت‌های بین‌المللی در میان باشد؛ تفاوتی ندارد در حوزه آموزش فعال باشید یا بازرگانی، در هر صورت نیاز دارید از سرویسی استفاده کنید که IP آن برای کشوری باشد که از لحاظ بین‌المللی از محدودیتی به‌خصوصی نظیر تحریم‌ها برخوردار نباشد. اگر جزء کاربرانی هستید که در حوزه بازرگانی، آموزش و … به صورت بین‌المللی با مخاطبان خود در ارتباط هستید به شما سرور مجازی خارج را توصیه می‌کنیم. 

برای خرید سرور مجازی خارجی یا ایرانی باید چه کرد؟

اولین و مهم‌ترین قدیمی که برای خرید سرورهای مجازی خارجی یا ایرانی طی می‌کنید, انتخاب یک هاستینگ معتبر است که با ارائه سرورهای مجازی ایران با تکنولوژی‌های به روز پایداری و سرعت را به وب‌سایت شما هدیه دهد. یا در صورتی که قصد خرید سرور مجازی خارج را دارید؛ فراموش نکنید دسترسی هاستینگ منتخب خود را به منابع و امکانات بین‌المللی حتما مورد سنجش قرار دهید. 

برای خرید سرور مجازی خارجی یا ایرانی باید چه کرد؟

یکی از مراجع مجهز در ارائه سرورهای مجازی ایرانی و خارجی؛ ایران هاست نام دارد. این شرکت با رعایت اصول و استانداردهای بین‌المللی در دیتاسنترهای ایرانی و خارجی خود سرورهای مجازی را با امکانات ویژه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

پشتیبانی ۲۴ ساعته

پشتیبانی ۲۳ ساعته به عنوان بخشی از خدمات این مجموعه مجرب، آمادگی پذیرش و پیگیری کاربران خود را در ۳۶۵ روز سال تضمین می‌کند. کاربران این مجموعه می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز روی حمایت و پیگیری تیم پشتیبانی در رابطه با مشکلات فنی، امنیتی و … خود حساب کنند.

خدمات پیش و پس از فروش

ایران‌هاست با ارائه خدمات مشاوره‌ برای خرید بهترین VPS با توجه به نیاز، حوزه فعالیت یا توسعه‌پذیری سایت کاربران؛ سرور مجازی ایرانی یا خارجی مناسب را توصیه می‌کند. لازم است بدانید یکی از امتیازهای این شرکت در ارائه انواع سرورهای مجازی، «تضمین بازگشت وجه پرداخت‌شده» تا ۷ روز بعد از خرید VPSهای متنوع می‌شود.

کیفیت منابع و بررسی سرعت و پایداری

فراموش نکنید این شرکت با درنظر گرفتن تکنولوژی‌های روز جهانی و همگام با اصولی ایمنتی در راستای محافظت از داده‌های کاربران؛ با استفاده از هاردهای به روز NVMe، نقش بسزایی در افزایش سرعت پردازش داده‌های کاربران ایفا می‌کنند. از طرفی با زیرساخت پرقدرت در دیتاسنترهای ایرانی و خارجی، امکان دسترسی به پرسرعت ترین شبکه‌های اتصال اینترنت را برای کاربران هر نوع از سرورهای مجازی به ارمغان می‌آورد. 

کیفیت منابع و بررسی سرعت و پایداری

امکانات هر پلن در ارائه و ارتقاء ظرفیت‌ها

لازم است بدانید با توجه به پلن‌های متنوع در ارائه سرورهای مجازی ایران و خارجی؛ ایران‌هاست توانایی به‌خصوصی در طراحی پلن‌های منعطف دارد که به کاربران اجازه می‌دهد با بودجه‌های متفاوت، توانایی خرید سرورهای مجازی را داشته باشند. فراموش نکنید که در صورت افزایش نیاز شما به استفاده از منابع سرور، پلن‌های این مجموعه امکان ارتقاء هم پیدا می‌کنند. 

نتیجه‌گیری

در این بلاگ از سایت ایران هاست با توجه به امکانات سرور مجازی ایرانی و خارجی؛ هر یک از این سرویس‌های میزبانی را تعریف و مقایسه کردیم و پس از بررسی حوزه‌های متفاوت، محوریت انتخاب هر یک از این سرویس‌ها را با شما در میان گذاشتیم. با انتخاب یک هاستینگ مناسب می‌توانید سرورهای مجازی ایران یا خارج خود را در بهترین حالت و کیفیت تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. 

سوالات متداول
سرور مجازی خارج بهتر از سرور مجازی ایران‌ است؟

خیر. مناسب بودن هر سرور مجازی بنا به فعالیت شما، نیازهای وب‌سایت و … مشخص می‌شود و نمی‌توان از یک حکم کلی برای انتخاب این سرورها استفاده کرد. 

برای استفاده از سرورهای مجازی ایرانی، به دانش فنی نیاز داریم؟

بله. در صورتی که سرور مجازی خود را به صورت مدیریت نشده تهیه کنید؛ لازم است برای استفاده از سرور مجازی ایرانی هم دانش فنی برای تنظیم سرورها را داشته باشید. 

از کجا تشخیص دهیم منابع ارائه شده در پلن‌های سرور مجازی ایرانی یا خارجی برای ما مناسب است؟

در صورتی که هم‌اکنون سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌دانید حجم داده‌های سایت شما زیاد است؛ به شما توصیه می‌کنیم پلنی را انتخاب کنید که بیشترین میزان رم یا پردازنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که هنوز سایت خود را راه‌اندازی نکرده‌اید لازم است با دریافت مشاوره از شرکت‌های وب‌هاستینگ پلن مناسب خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا