طراحی و توسعه وب سایت

طراحی سایت با هوش مصنوعی

در دنیای دیجیتال امروز، طراحی سایت نقش بسیار مهمی در جذب و نگه‌داشت کاربران دارد. با پیشرفت‌های تکنولوژی و ظهور هوش مصنوعی، طراحی سایت نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. هوش مصنوعی به طراحان کمک می‌کند تا وبسایت‌های جذاب و کارآمد را در بازه زمانی کوتاه‌تر راه‌اندازی کنند به صورت بهینه‌تری به نیازهای کاربران پاسخ دهند. در این بلاگ، به صورت جامع و گام به گام به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی، یک سایت حرفه‌ای طراحی کنید.

مراحل ساخت سایت با هوش مصنوعی

۱– جمع‌آوردی اطلاعات

۲- تهیه اتود یا فروم اولیه از سایت

۳- طراحی رابط و تجربه کاربری

۴- تولید و مدیریت محتوا

آموزش طراحی سایت با هوش مصنوعی

ابتدا باید هدف از طراحی سایت و نیازهای کاربران خود را مشخص کنید. این مرحله شامل تحقیق و تحلیل بازار، شناسایی مخاطبان هدف و تعیین اهداف کسب‌وکار می‌شود. برای طراحی سایت با هوش مصنوعی، نیاز به ابزارهای مناسب دارید. هر مرحله با ذکر ابزارهای مفید می‌تواند طراحی سایت توسط هوش مصنوعی را تکمیل کنید. با پیگیری این مراحل و شناخت ابزارهای مناسب به هر مرحله می‌توانید طراحی سایت خود را به پایان برسانید!

قدم اول؛ اطلاعات ضروری را جمع‌آوری کنید!

فرض کنید که می خواهید یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید؛ راه‌اندازی فروشگاه، طراحی هر صفحه و نوع برقراری ارتباط با کاربر لازم است مطابق با شخصیت و کاراکتر مشتریان شما طراحی شوند؛ به همین دلیل شخصیت کاربران شما برای طراحی سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. 

با درنظر گرفتن اطلاعات مهم و ضروری مشتریان اصلی خود می‌توانید راه را برای فروش بیشتر خود باز بذارید. برای مثال اگر کالایی که میخواهید به فروش برسانید لوازم آرایشی باشد، به طبع از یک طراحی متفاوت با سایت فروش قطعات اتومبیلاتوموبیل خواهد بود. برای این‌که بتوانید اطلاعات ضروری سایت خود را برای یک دیزاین همه‌چیز تمام پیاده‌سازی کنید؛ می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی Chat gpt اطلاعات زیر را وارد کنید تا دیزاین پیشنهادی را به شما ارائه دهد.

لیست اطلاعات ضروری برای طراحی سایت:

  • هدف سایت شما
  • تعریف مخاطب اصلی
  • محصولات یا خدماتی که قصد فروش آنها را دارید
  • آنچه شما را در بازار متمایز می کند
  • ایده اصلی یا ارزش برند شما

قدم دوم؛ تهیه اتود یا فرم اولیه سایت 

پس از به اطمینان رسیدن در رابطه با اطلاعات اصلی مشتریان و عملکرد سایت؛ لازم است از هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی این اطلاعات در دیزان کمک بگیرید. همان‎طور که یک بنای در حال ساخت به نقشه و اسکلت‌بندی نیاز دارد, سایت جدید شما هم به تلفیق این اطلاعات با ساختار سایت نیاز پیدا می‎کند. در ادامه با معرفی دو نرم‌افزار سایت‌ساز متکی به هوش مصنوعی، همراه شما هستیم.

Wix ADI (Artificial Design Intelligence):

Wix ADI درباره نوع سایت، محتوای مورد نیاز و سبک طراحی مورد نیاز شما نظرسنجی را شروع می‌کند و سپس به صورت خودکار یک داشبورد برای طراحی سایت به شما ارائه می‎دهد. برای راه‌اندازی سایت با این نرم‌افزار لازم است اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مرحله قبلی را به عنوان نکات مهم (در یک بریف) به این نرم‌افزار انتقال دهید. 

در حین راه‌اندازی سایت با این داشبورد؛ در مراحل متفاوت WIX با پرسش‌های هوشمندانه تمپلیت‌هایی به شما ارائه خواهد کرد که می‌توانید از بین گزینه‌های متفاوت، مورد مناسب را انتخاب کنید. سوالات هر مرحله در سایت‌ساز WIX بیشتر جزئیات زیادی را از طریق تکنولوژی ماشین لرنینگ فرا می‌گیرد و به همین صورت با گذشت زمان، گزینه‌های پیشنهادی WIX هم بهبود پیدا خواهد کرد.

قدم سوم: طراحی تجربه کاربری

UIZard یک ابزار طراحی سایت مبتنی بر هوش مصنوعی است که به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانش فنی، سایت‌های زیبا و کاربرپسندی ایجاد کنید. این نرم‌افزار تحت وب، علاوه‌بر انجام مرحله قبلی راه‌اندازی سایت،  فرآیند بهینه‌سازی «مسیر هدایت کاربران» را به خوبی در طراحی‌های خود اعمال خواهد کرد.

مطابق تصویر بالا، تمامی دستورهای مورد نیاز خود را به این هوش مصنوعی منتقل خواهیم کرد. پس از آن با کلیک روی گزینه Continue وارد مرحله بعدی می‌شویم. در مرحله بعد با انتخاب نحوه برقراری ارتباط، می‌توانیم رابط کاربری سایت مورد نظر خود را به دو صورت خودکار یا با دستورهای ارائه شده (از جانب خود) طراحی کنیم. 

پس از انتخاب کردن گزینه‌های موردنظر یا واگذاری انجام این فرآیند برعهده هوش مصنوعی، لازم است روی دکمه Generate my project کلیک کنیم. پس از کلیک روی بهینه‌سازی سایت، به داشبورد UIzard هدایت خواهیم شد. مطابق تصویر زیر می‌‎توانید مسیر و رابط کاربری طراحی شده توسط این نرم‌افزار را مشاهده کنید.

قدم چهارم: تولید و بهینه‌سازی محتوا برای سایت

در آخرین مرحله برای طراحی سایت به کمک هوش مصنوعی، لازم است محتوا مناسب با سایت خود را تولید کرده و داخل سایت خود قرار دهید. برای تولید محتوا می‌توانید از ابزار Chat-gpt استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‎کند تا محتوای مناسب و سازگار با عملکرد سایت خود را تولید کرده و سایت خود را راه‌اندازی کنید. 

فراموش نکنید که در راستای تولید محتوا برای سایت راه‌اندازی شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی، لازم است به چندین نکته توجه داشته باشید؛ 

  • نوع مخاطبی که صفحات سایت شما را چک می‌کند
  • بررسی محتوای رقبا برای تولید محتوای خارج از چارچوب‌های کلیشه‌ای 
  • بررسی صحت اطلاعات دریافت شده از طریق بررسی منابع معتبر 
  • استفاده از محتوای یونیک و تازه (عدم کپی سایر محتوای مربوط در وب)

مزایا و معایب طراحی سایت با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مانند هر ابزار دیگری از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار است. مزایایی که روند طراحی سایت را تسریع می‌کند و معایبی که در ادامه مسیر می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. برای بررسی نقاط ضعف و قوت استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت، توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم.

مزایا و معایب طراحی سایت با هوش مصنوعی

مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت 

یکی از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی، کاهش زمان فرآیند طراحی سایت و امکان سفارشی‌سازی امکانات در ابزارهای هوش مصنوعی به شما این اجازه را می‌دهد تا سایت خود را به سادگی و با کمترین دانش فنی سفارشی‌سازی کنید. از مهم‌ترین تاثیرات ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی سایت، کاهش زمان مراحل طراحی سایت به روش‎های قدیمی‎تر به‎شمار می‎رود. در ادامه به مزایای این ابزار مفصلا پرداخته‌ایم!

ردیابی و شناخت کاربر با تکنولوژی ماشین لرنینگ

ابزارهای هوش مصنوعی، با قابلیت ردیابی و خودکارسازی سایت شما را به نحوی فعال می‌کنند که در نمونه‌های موفق جهانی بهترین بازخوردها را داشته.  با استفاده از تکنولوژی دیپ لرنینگ در این ابزارها، به مرور زمان این ابزارها قدرت پیاده‌سازی یک مسیر بدون نقص را خواهند داشت که منجر به انقلابی موثر در صنعت طراحی وب‌سایت و IT می‌‎شود.

راه‌اندازی سایت بدون نیاز به دانش برنامه نویسی

اگر تا دیروز به کمک دانش برنامه‌نویسی و طراحی سایت، نیاز داشتید تا کوچک‌ترین نمونه از صفحات خود را مشاهده کنید، امروزه به کمک هوش مصنوعی فضای گرافیکی می‌توانید سایت جدید خود را راه‌اندازی کنید و مورد سنجش قرار دهید. 

توسعه وب‌سایت بدون اتلاف وقت 

اگر وب‌سایت‌های قدیمی را دیده باشید، قطعا حضور یک برنامه‌نویسی خبره برای توسعه صفحات وب‌سایت و پیدا کردن چالش‌ها را هم دیده‌اید. در صورتی که از یک ابزار کارآمد و برنامه‌ای مدون برای طراحی وب‌سایت با هوش مصنوعی مجهز شده‌ باشید؛ فرآیندهای زمان‌بری مانند پیدا کردن باگ‌ها و توسعه صفحات وب‌سایت با زمان بیشتری انجام خواهد شد. 

برای مثال اگر اسکریپت برنامه‌نویسی یک صفحه باگ داشته باشد؛ شما می‌‎توانید اسکریپت‌ها را به یک بات بسپارید و به آن دستور پیدا کردن باگ‌ها را نیز بدهید. 

سفارشی‌سازی کامپوننت‌ها و اسکریپت‌ها 

بیایید تصور کنیم هر صفحه از سایت شما به ابزار خاصی برای ساده‌سازی سفارش نیاز دارد؛ ابزارهایی که با قابلیت‌های داینامیک یا استاتیک پیام مهمی را به مخاطبان شما می‎رسانند یا به آن‌ها در سفارس محصولات کمک می‎کند؛ اگر بودجه کافی برای کمک گرفتن از یک برنامه‌نویسی فرانت کار را ندارید، می‌توانید به یکی از ابزارهای پرقدرت برای طراحی انواع کامپوننت‌ها، مانند chat gpt دستور طراحی را صادر کنید و بعد از آن با قرار دادن کد اسکریپت سفارشی‌سازی شده خود در کدهای برنامه‌نویسی صفحه، سایت خود را ارتقا دهید.

معایب استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

اگرچه هوش مصنوعی به روند طراحی سایت از روش‌‌های خلاقانه، سرعت کافی بخشیده است؛ اما فراموش نکنید که این ابزارها به تازگی در دست بشر قرار گرفته‌اند و همچنان با دانش‌های متفاوت در طراحی سایت؛ سازگاری کافی نداشته باشند. 

محتوای کم‌عمق

یکی از خطرات و معایب جدی استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی وب‌سایت، ارائه محتوای کم‌عمق یا بدون ارزش محسوب می‎شود. بنابراین زمانی که با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، برای سایت‌ جدید خود تولید محتوا می‎کنید، توصیه ما این است که خودتان را جای کاربر بگذارید و از تولید انبوه کلمات بی‌ارزش برای محتوای سایت خود بپرهیزید.

کمبود خلاقیت

عدم وجود خلاقیت در طراحی وب خودکار یکی از مهم‌ترین ایرادهای هوش مصنوعی در طراحی سایت به‌شمار می‌رود. اگرچه محتوای ایجاد شده با هوش مصنوعی (تصویر/متن) یونیک هستند و کپی به‌شمار نمی‌روند، اما به یاد داشته باشید مکانیزم عملکرد این ابزارها، براساس داده‌های موجود در سطح وب است و تنها با دانش به دست آمده از اطلاعات موجود به شما کمک خواهد کرد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای تولید محتوای موثر حتما از قوای تخیل خود و ارائه درخواست‌های خلاقانه برای تولید محتوا استفاده کنید. 

عدم درک عمیق کاربر

همان‌طور که در مراحل ساخت سایت به جمع‌آوری اطلاعات مفید در مورد کاربران اشاره کردیم، به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی با وجود اطلاعات بالا و سرعت زیاد نمی‌تواند کاربران شما را مانند یک متخصص برنامه‌نویسی، محتوا، طراح سایت و … درک کند! چرا که  صرفا از ایده‌آل‌های فوق‌العاده منطقی و خشک برای پیاده‌سازی سایت استفاده کرده که امکان ایجاد چالش در آینده را محتمل خواهد کرد.

هوش مصنوعی چطور به کمک سایت‌های متفاوت می‌‎آید؟

هوش مصنوعی با ارائه راهکارهای متفاوت برای پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه به شما در راه‌اندازی وب‌سایت‌های متفاوت کمک می‌کند. برای بررسی در ادامه با در نظر گرفتن کاربری هر وب‎سایت به شما در معرفی امکاناتی که هوش مصنوعی برای طراحی سایت ارائه می‎کند، همراه شما هستیم.

هوش مصنوعی چطور به کمک سایت‌های متفاوت می‌‎آید؟

سایت‌های فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی با هوش مصنوعی می‌تواند شامل ویژگی‌هایی مانند مدیریت محصولات، سبد خرید، سیستم پرداخت آنلاین و تحلیل رفتار مشتریان باشد. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به بهبود تجربه خرید کاربران کمک کنند. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در عملکرد وب‌سایت‌های فروشگاهی متفاوت، حضور فعال آن در WP Toolkit است. یکی از نقش‌های هوش مصنوعی در هاست ووکامرس، بازگردانی سایت به نسخه قبل از «آپدیت خودکار» به‌شمار می‎رود؛ این خصوصیت زمانی به فروشگاه شما کمک می‎کند که پس از به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزارهای سایت، ظاهر و شاکله شما دچار مشکل می‌شود. بنابراین زمانی که به دنبال یک سرویس میزبانی مناسب برای سایت فروشگاهی خود هستید؛ می‌توانید روی هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار برای سایت‌های فروشگاهی خود حساب کنید.

سایت‌های شخصی و سازمانی

یکی از موارد استفاده مهم در سایت‌های شرکتی یا سازمانی، ارائه اطلاعات جامع درباره خدمات و محصولات شرکت، نمونه کارها و اطلاعات تماس است. علاوه‌بر این‌که با ارائه دستور‌العمل‌های کامل به هوش مصنوعی می‌‎توانید از تمام ویژگی‌های فوق برخوردار شوید یک ویژگی جادویی دیگر برای طراحی و مدیریت سایت سازمانی یا شرکتی شما هنوز باقی مانده است. در صورتی که از پشتیبانی ۲۴ ساعته برخوردار نیستید، یا در وضعیتی قرار گرفته‌اید که به توان بیشتری از نیروی پشتیبانی نیاز دارید؛ لازم است بدانید با استفاده از توان چت بات‌های هوش مصنوعی می‌توانید به راحتی سیستمی ۲۴‌ساعته برای پشتیبانی راه‌اندازی کنید که حتی در نیمه شب هم پاسخ‌گویی به سوالات کاربران شما را برعهده خواهد گرفت. 

بهترین تصمیم انتخاب یک هاست با هوش مصنوعی است!

همان‌طور که در جریان هستید؛ راه‌اندازی سایت با کمک هوش مصنوعی یا بدون آن، مستلزم انتخاب یک سرویس میزبانی‌ است. در صورتی که سرویس میزبانی خود را با دقت کافی انتخاب نکنید؛ برای فعال‌سازی نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به صورت مستمر برای سایت خود با مشکل مواجه خواهید شد. 

لازم است بدانید که ایران‌هاست با ارائه انواع هاست‌های وردپرسی و فروشگاهی که به هوش مصنوعی مجهز شده‌اند؛ به شما در این روند کمک بسیار زیادی خواهد کرد. هاست وردپرس و هاست ووکامرس ایران‌هاست به یک جعبه ابزار حرفه‌ای مجهز شده است که راه‌اندازی سایت، انتخاب قالب و مدیریت افزونه‌های سایت‌های وردپرسی را برای شما تسهیل می‌کند. این جعبه ابزار که WP Toolkit نام دارد روی کنترل‌پنل هاست شما نصب می‎شود. در ادامه به ویژگی‌های این جعبه‌ابزار کاربردی اشاره خواهیم کرد. 

بهترین تصمیم انتخاب یک هاست با هوش مصنوعی است!

راه‌اندازی، به‌روزرسانی و مدیریت سایت به‌صورت خودکار 

توسط این قابلیت برای راه‌اندازی یا انتقال سایت‌های وردپرسی نیازی به تنظیمات دیتابیس ندارید و تنها با استفاده از دامنه خود می‌توانید سایت وردپرسی خود را (با چند کلیک) به‌صورت خودکار نصب، به‌روزرسانی و مدیریت کنید.

بهترین عملکرد با وب‌سرور پرسرعت LiteSpeed

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌‎فرد هاست وردپرس ایران‌هاست، استفاده از سرورهای میزبانی به شمار می‎رود که پردازش آن‌ها با توسط وب‌سرور لایت‌اسپید ( همراه با افزونه LSCache روی آن) امکان عملکرد بهتر این نرم‌افزار را برای سایت فروشگاهی یا شخصی شما فراهم می‌کند. توسط افزونه LSCache روی این وب‌سرور شما امکان آزمون‌و‌خطا، به‌روزرسانی اطلاعات صفحات محصول یا سرویس و … را پرسرعت‌تر از قبل عملیاتی خواهید کرد! بنابراین در نظر داشته باشید که راز عملکرد بی‌نظیر WP Toolkit روی هاست شما تا حدی زیادی در استفاده ایران‌هاست از وب‌سرور LiteSpeed به‌همراه افزونه LSCache نهفته شده.

امکان استفاده از فضای شبیه‌سازی شده سایت برای آزمون خطا

یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر WP Toolkit امکان فراهم‌سازی فضای مطابق با سایت شماست که امکان بررسی جوانب تغییرات انجام‌شده، به‌روزرسانی‌ها و تاثیر استفاده از یک افزونه خاص را برای شما روشن و شفاف می‌کند. اگر کاربری هستید که برای راه‌اندازی سایت دانش فنی کافی ندارید یا تا‌به‌حال تجربه طراحی سایت توسط ابزارهای هوش مصنوعی را نداشتید؛ این ویژگی به کمک شما خواهد آمد. 

امکان استفاده از فضای شبیه‌سازی شده سایت برای آزمون خطا

بازگردانی سایت بعد از به‌روزرسانی خودکار

از مهم‌ترین نکاتی که تاثیر زیادی روی عملکرد WP Toolkit می‌گذارد و محبوبیت آن را دوچندان می‌کند؛ استفاده از هوش مصنوعی برای بازگردانی سایت به حالت مورد نظر شماست؛ زمانی که به‌روزرسانی خودکار، نصب یک افزونه یا اقدامات نسنجیده باعث تغییرات نامطلوب در ظاهر سایت شود؛ شما می‌توانید با کمک هوش مصنوعی سایت را به نسخه قبل از این تغییرات برگردانید و مانع از تاثیر منفی چنین تغییراتی روی رفتار مشتریان و کاربران خود شوید.

نتیجه‌گیری

طراحی سایت با هوش مصنوعی یک راهکار مدرن و کارآمد برای ایجاد وبسایت‌های جذاب و کاربرپسند است. با استفاده از ابزارهای مناسب و رعایت نکات مهم که در این مقاله از ایران هاست به آنها اشاره شد، می‌توانید سایت خود را به سرعت و با کیفیت بالا طراحی کنید. به شما توصیه می‌کنیم با انتخاب یک سرویس میزبانی مناسب، به این فرآیند سرعت ببخشید و مانع از اختلال در عملکرد سایت خود شوید. 

سوالات متداول

برای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت به دانش فنی بالا نیاز داریم؟

خیر، بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی کاربران با کمترین دانش فنی نیز بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

آیا سایت‌های طراحی شده با هوش مصنوعی امکان بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌و‌جو را دارند؟

بله، بسیاری از این ابزارها دارای قابلیت‌های بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو هستند و به شما کمک می‌کنند تا محتوای سایت خود را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید.

پس از طراحی سایت با هوش مصنوعی، آیا می‌توانم تغییرات دلخواه خود را اعمال کنم؟

بله، ابزارهای هوش مصنوعی به شما امکان می‌دهند تا پس از طراحی اولیه، تغییرات دلخواه خود را به سادگی اعمال کنید.

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت هزینه بالایی دارد؟

خیر، در مقایسه با روش‌های سنتی طراحی سایت، استفاده از هوش مصنوعی معمولاً هزینه کمتری دارد و زمان کمتری نیز می‌برد.

یا ایران‌هاست ابزارهای خاصی برای طراحی سایت با هوش مصنوعی ارائه می‌دهد؟

ایران‌هاست با ارائه خدمات میزبانی و پشتیبانی قوی، ابزارهای متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌تواند در فرایند طراحی و بهینه‌سازی سایت با هوش مصنوعی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا