میزبانی وبمحبوب ترین ها

لایت اسپید چیست و چرا از محبوبیت بالایی برخوردار است؟

از آن جا که استفاده از یک وب‌سرور نامناسب می‌تواند به طور چشم‌گیری بر عملکرد و امنیت وب‌سایت شما تأثیر بگذارد؛ هم‌زمان استفاده از وب‌سرور نامناسب امکان کاهش سرعت بارگذاری صفحات، افزایش زمان پاسخ‌دهی سرور و افزایش آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری را به وجود می‌آورد. لایت‌اسپید وب‌سروری پرسرعت به شمار می‌رود که با توان و سرعت پردازشی بالا می‌تواند به طور قابل توجهی این معضلات را برطرف کند.

معرفی لایت اسپید

معرفی لایت اسپید (LiteSpeed ​​Web Server)

لایت‌اسپید وب‌سروری محسوب می‌شود که این روزها به عنوان یکی از رقبا اصلی وب‌سرور Apache مورد استفاده مدیران سرور یا شرکت‌های هاستینگ قرار گرفته است. این وب‌سرور با معماری مبتنی بر رویداد Event-Driven Architecture به کاربران این امکان را می‌دهد تا ترافیک بالای وب‌سایت‌ها را با کارایی بیشتری در کنار سایر فعالیت‌ها مدیریت کنند. لایت‌اسپید همچنین با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند HTTP/2 ، HTTP/3 و QUIC بارگذاری پرسرعت صفحات وب‌سایت شما را تضمین می‌کند. با ایران‌هاست همراه باشید تا در ادامه این وب‌سرور محبوب را با یکدیگر بررسی کنیم.

ویژگی‌های کلیدی LiteSpeed ​​Web Server

ویژگی‌های کلیدی LiteSpeed ​​Web Server

امروزه لایت اسپید به عنوان یکی از وب‌سرورهای پرسرعت و کاربردی، مورد استفاده بسیاری از شرکت‌های هاستینگ جهانی قرار می‌گیرد و در ارائه خدمات هاستینگ نه تنها به عنوان یک وب‌سرور، بلکه به عنوان یک راهکار برای پردازش پرسرعت‌تر اطلاعات به‌شمار می‌رود. فراموش نکنید که وب سرور لایت اسپید برای استفاده در سیستم عامل‌های لینوکس طراحی شده است؛ که به همین مناسبت، بیشترین سازگاری و بهینه‌سازی را برای سرویس‌های لینوکسی ارائه خواهد کرد. در ادامه برای بررسی ویژگی‌های لایت اسپید همراه ما باشید؛

Cache داخلی و افزونه LSCache

لایت‌اسپید دارای یک سیستم کشینگ داخلی‌ست؛ این ویژگی به لایت اسپید در کاهش زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت شما برای مخاطبان‌تان تاثیر بسزایی دارد. بنابراین اگر محتوای سایت خود را به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌کنید؛ مانند فروشگاه‌های آنلاین یا رسانه‌های خبری که نیاز به بروزرسانی مداوم دارند؛ این ویژگی لایت اسپید کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت! همچنین افزونه LSCache در این وب‌سرور باعث می‎شود تا تنظیمات و بارگذاری محتوا از بهینه‌ترین روش ممکن بارگذاری شوند تا سایت شما برای مخاطبان‌تان از دسترسی‎‌پذیری و سرعت مناسب‌تری برخوردار باشد.

امنیت بالا در لایت اسپید

امنیت بالا بدون کاهش سرعت سایت 

از آن‌جایی که وظیفه هر وب‌سرور بررسی و پردازش داده‌های یک سرویس محسوب می‎شود؛ فراهم کردن ساختاری امن برای کنترل بار ترافیکی، جزئی از ساختار اصلی لایت اسپید در برابر حملاتی هم‌چون Ddos به شمار می‌رود! در صورتی که ازدحام ترافیکی و درخواست‌های ورود به سایت شما، از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند؛ لازم است از ورود این حجم بالای ترافیکی به وب‌سایت خود جلوگیری کنید تا سایت شما از دسترس خارج نشود. وب‌سرور لایت اسپید به عنوان یکی از بازیگران اصلی در مراقبت از شکاف‌های امنیتی این چنینی، حفظ تعادل بار ترافیکی و جلوگیری از دسترسی بدافزارها به اطلاعات هاست شما را برعهده خواهد گرفت.

پشتیبانی هم‌زمان از چندین نسخه PHP 

لایت‌اسپید به شما امکان می‌دهد تا چندین نسخه PHP را روی یک سرور اجرا کنید. این ویژگی به ویژه برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال انعطاف‌پذیری و پیشرفت در پروژه‌های مختلف هستند کمک می‌کند تا نسخه‌های مختلف PHP را برای توسعه برنامه‌های کاربردی  مورد استفاده قرار دهند و بدون نیاز به تغییر تنظیمات پایه در کانفیگ سرورها یا پیکربندی‌های پیچیده، بتوانند نسخه‌های متفاوت و متعددی از زبان برنامه‌نویسی PHP را به راحتی مدیریت و اجرا کنند.

مقیاس‌پذیری بالا در لایت اسپید

مقیاس‌پذیری بالا 

لایت‌اسپید با استفاده از مدل رویدادمحور خود (process-based architecture) در مدیریت اتصالات همزمان و پردازش محتوای پویا بسیار کارآمد عمل می‌کند. این ویژگی برای وب‌سایت‌های با ترافیک بالا بسیار مفید است؛ خصوصیت رویداد محوری لایت اسپید امکان پردازش داده‌های سرویس‌های میزبانی کاربران متفاوت، آن هم به‌صورت هم‌زمان برعهده می‌گیرد. لازم است بدانید «قابلیت رویداد محوری» لایت اسپید روی سرویس‌های متعدد، بدون کاهش سرعت سرور میزبان پیاده‌سازی می‌شود که منجر به بارگذاری محتوای استاتیک و داینامیک با سرعتی بی‌نظیر روی تمامی هاست‌های اختصاصی و اشتراکی خواهد شد.

عملکرد پرسرعت و هماهنگ با منابع سرور 

قابلیت‌های برتر لایت‌اسپید در مدیریت ترافیک و ارائه پاسخ‌های سریع‌تر به کاربران، آن را به یکی از راه‌حل‌های مطلوب در صنعت میزبانی وب تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها نه تنها به فراهم آوردن تجربه بهتر برای کاربران کمک می‌کند، بلکه به کاهش هزینه‌های نگهداری سرور نیز منجر می‌شود، چرا که نیاز به منابع سخت‌افزاری کمتری دارد و امکان مدیریت بهینه‌تری را فراهم می‌آورد.

مزایای استفاده از وب سرور LiteSpeed چیست؟

مزایای استفاده از وب سرور LiteSpeed چیست؟

وب سرور لایت اسپید به دلیل معماری بهینه‌شده‌ی خود، به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا با سرعت بسیار بالایی بارگذاری شوند؛ این قابلیت نقش موثری در زمان پاسخ‌گویی سرور می‌شود، چرا که این وب سرور به‌صورت خودکار صفحات وب را در حافظه نهان ذخیره کرده و باعث می‌شود تا دفعات بعدی بسیار سریع‌تر فراخوانی شوند.

لایت اسپید با استفاده از فناوری کشینگ پیشرفته خود، که محتوای استاتیک و داینامیک وب‌سایت را ذخیره می‌کند، بارگذاری صفحات را تسریع می‌بخشد. این امر باعث کاهش زمان بارگذاری و بهبود تجربه کاربری خواهد شد که موجب بهبود رتبه‌ سایت شما در موتورهای جست‌وجو می‌شود. لازم است بدانید گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو سرعت سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در سئو در نظر می‌گیرند.

اگر یک سایت فروشگاهی را مدیریت می‌کنید؛ لازم است بدانید لایت اسپید تجهیزات ویژه‌ای برای سایت‌های فروشگاهی فراهم می‌کند. بهینه‌سازی فرآیند انتقال مشتری در قالب نرم‌افزار مدیریت محتوای Wordpress به شما اجازه می‌دهد، اطلاعات حیاتی را در فروشگاه‌های راه‌اندازی شده با WooCommerce پرسرعت‌تر پیش ببرید.

مقایسه وب‌ سرورهای Apache و LiteSpeed

مقایسه وب‌ سرورهای Apache و LiteSpeed

اگر برای استفاده از وب‌سرورهای محبوب Apache و LiteSpeed مردد هستید؛ لازم است بدانید که باید وب‌سرور سرویس میزبانی خود را با توجه حجم داده‌های سایت و مسائلی که در مدیریت سایت مدنظر قرار می‌دهید، انتخاب کنید! اگرچه Apache به دلیل متن‌باز بودن و انعطاف‌پذیری گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، همچنان گزینه‌ای محبوب به‌شمار می‌رود اما LiteSpeed را به دلیل سرعتی ۵ برابر بیشتر از Apache و امنیت پرقدرت مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. برای مقایسه این دو محبوب همراه ایران‌هاست باشید.

از لحاظ عملکرد و مصرف منابع

Apache: وب‌سرور Apache از معماری مبتنی بر فرآیند (process-based architecture) استفاده می‌کند که می‌تواند برای سایت‌های با ترافیک کم مناسب باشد اما در مواجهه با ترافیک سنگین، ممکن است منابع سرور را به شدت مصرف کند.

LiteSpeed: وب‌سرور LiteSpeed از معماری مبتنی بر رویداد (event-driven architecture) بهره می‌برد که به آن اجازه می‌دهد ترافیک بالا را با استفاده کمتر از منابع به طور مؤثرتری مدیریت کند. این وب‌سرور در بارگذاری صفحات بسیار سریع‌تر از Apache فرآیند پردازش داده‌ها را انجام می‌دهد؛ حتی زمانی که سایت شما با ترافیک بالایی مواجه شده باشد باز سرعت عمل وب‌سرور LiteSpeed کاهش پیدا نمی‌کند و پرتوان پردازش داده‌های سرویس شما را برعهده می‌گیرد.

سازگاری و پیکربندی

Apache: این وب‌سرور متن‌باز به دلیل پشتیبانی گسترده و طولانی مدت از طرف جامعه‌ی توسعه‌دهندگان، پیکربندی و ماژول‌های متنوعی را برای استفاده در اختیار شما قرار می‌دهد و امکان استفاده روی سیستم‌عامل‌های متفاوت را ارائه می‌کند؛ به عبارتی Apache یک وب‌سرور متن باز است که برای اجرا روی انواع سیستم‌عامل‌ها مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است.

LiteSpeed: اگرچه برخی از نسخه‌های معدود این وب‌سرور روی سیستم‌عامل‌های دیگر هم قابلیت اجرا پیدا می‌کنند؛ اما لازم است بدانید LiteSpeed بهترین عملکرد خود را زمانی ارائه می‌کن که روی سیستم‌عامل لینوکس پیاده‌سازی شود. در ضمن فراموش نکنید که این وب‌سرور با Apache کاملاً سازگار است و بدون نیاز به تغییر تنظیمات .htaccess‌های آپاچی، می‌توانید به راحتی از وب‌سرور Apache به لایت اسپید مهاجرت کنید.

محافظت از داده‌ها 

Apache: با وجود اینکه Apache دارای ویژگی‌های امنیتی قوی است، اما لازم است حتما تنظیمات امنیتی را به درستی پیاده‌سازی کنید تا خیال شما از امنیت در این وب‌سرور راحت شود.

LiteSpeed: وب‌سرور LiteSpeed با محافظت در برابر حملات DDoS و ادغام آسان با ابزارهای امنیتی مانند ModSecurity، به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به پیکربندی‌های پیچیده، از امنیت بالای این وب‌سرور خاطرجمع باشید.

راهنمای انتخاب و خرید وب‌سرور LiteSpeed

راهنمای انتخاب و خرید وب‌سرور LiteSpeed

اگرچه لایت اسپید یک وب‌سرور مجهز و پرسرعت به‌شمار می‌رود، اما لازم است بدانید نحوه خرید و استفاده از این وب‌سرور بستگی زیادی به انتخاب هاست و سرویس‌های میزبانی شما دارد. برای مثال زمانی که هاست‌های اشتراکی را (که حتما سیستم‌عامل آن لینوکس است) برای استفاده خود مناسب می‌بینید، تنها لازم است دقت کنید که این وب‌سرور روی هاست شما ارائه می‌‌شود یا خیر! چرا که به‌عنوان یک کاربر در هاست‌های اشتراکی، دسترسی کافی برای انتخاب وب‌سرور مجزا در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. در واقع انتخاب وب‌سرور در هاست‌های اشتراکی ممکن نیست و کاربران تنها به کنترل‌پنل برای پیاده‌سازی تنظیمات دسترسی دارد. 

برای استفاده از هاست‌های اشتراکی که به وب‌سرور لایت اسپید مجهز هستند، کافی‌ست در حین خرید هاست به نام وب‌سرور مورد استفاده شرکت هاستینگ دقت کنید؛ همان‌طور که گفتیم زمانی از این وب‌سرور می‌توانید روی هاست‌های اشتراکی خود استفاده کنید که شرکت وب‌هاستینگ انتخابی شما، این وب‌سرور را مورد استفاده قرار داده باشد.

در سرویس‌ها یا هاست‌های اختصاصی مانند سرورهای مجازی هم، کافی‌ست به نرم‌افزارهای ارائه شده حین خرید توجه کنید. اگر سرور خود را به‌صورت مدیریت‌شده خریداری می‎‌کنید، همچنان دست شما برای انتخاب و استفاده مجزا از این وب‌‎سرور بسته است اما اگر سرور خود را همراه دسترسی به Root تهیه می‌کنید؛ حتی اگر نتوانید این وب‌سرور را به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی وب‌‌هاستینگ پیدا کنید، باز هم انجام تغییر وب‌سرور برای شما امکان‌پذیر است. 

جمع‌بندی

در انتهای این بلاگ لازم است به ارائه سرویس‌های هاست لینوکس در ایران‌هاست همراه با وب‌سرور محبوب LiteSpeed اشاره کنیم که امکان راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌های خبری و … را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از این وب‌سرور همراه با افزونه LSCache امکان بارگذاری محتوا را برای کاربران شما را تسریع می‌کند. 

سوالات متداول
تفاوت میان وب‌سرور لایت اسپید و آپاچی در چیست؟

لازم است بدانید سرعت بالای وب‌سرور لایت اسپید ۵ برابر بیشتر آپاچی محسوب می‌شود که پردازش سایت‌های شما را با سرعت بیشتری انجام خواهد داد.

استفاده از وب‌سرور LiteSpeed به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است؟

بله، وب‌سرور LiteSpeed در دو نسخه ارائه می‌شود: نسخه پریمیوم و نسخه رایگان به نام “OpenLiteSpeed” نسخه OpenLiteSpeed کاملا رایگان است و بیشتر ویژگی‌های نسخه پریمیوم را شامل می‌شود.

آیا برای استفاده از وب‎سرور لایت اسپید به دانش فنی بالایی نیاز داریم؟

استفاده از وب‌سرور لایت اسپید به طور کلی ساده است، خصوصاً اگر با مفاهیم اولیه مدیریت وب‌سرور آشنایی داشته باشید. نسخه OpenLiteSpeed که نسخه رایگان این وب‌سرور محسوب می‎شود، با مستندات کامل و راهنماهای کاربردی ارائه خواهد شد. لازم است بدانید این وب‎سرور با رابط کاربری ساده در اختیار مدیران سرور قرار می‌‎گیرد و فرآیند مدیریت سرور را آسان می‌کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا