شبکه

مشکلات رایج اتصال به VPS

مشکلات رایج اتصال به VPS و راهکارهای آن

از آن‌جا که اتصال به سرور مجازی (VPS) از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه اختلال در این ارتباط می‌تواند فعالیت‌های آنلاین و کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهد؛ یکی از سناریو آماده‌باش زمانی به کمک شما می‌آید که در استفاده از VPS خود دچار مشکل می‌شوید. در این مقاله، به بررسی مشکلات رایج اتصال به VPS و راهکارهای موثر برای رفع این مشکلات می‌پردازیم تا کاربران بتوانند در چالش‌‎های متفاوتی که برای اتصال به سرور مجازی دارند گذر کنند. برای بررسی این مسائل و مشکلات به شما پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا لیست راهکارها را در ابتدای مقاله بررسی کنید.

  • مشکلات پیکربندی آداپتور شبکه
  • تاثیر فایروال‌ها در اتصال ناموفق به سرور مجازی
  • اشتباه بودن تنظیمات DNS 
  • استفاده بیش از حد از منابع
  • مشکلات اتصال از طریق SSH یا Remote Desktop
  • مشکلات ناشی از ویروس‌ها یا بدافزارها
  • خطاهای مربوط به SSL

مشکلات اتصال به سرور مجازی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله مشکلات شبکه، پیکربندی نادرست فایروال، اشکالات در تنظیمات DNS، و یا حتی مسائل مربوط به نرم‌افزارهای امنیتی. این مشکلات ممکن است باعث کندی اتصال، قطع ارتباط یا عدم دسترسی کامل به سرور شوند. با شناخت دقیق هر یک از این مشکلات و راهکارهای آنها می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد و در صورت بروز هر یک از آن‌ها را به راحتی حل کرد.

راه‌حل‌های رفع مشکلات اتصال به VPS

مشکل اتصال به سرور مجازی تاثیراتی هم‌چون زمان طولانی بارگذاری صفحات وب، قطع و وصل شدن‌های مکرر و مشکلات در دریافت ایمیل‌ها را در عملکرد سرور به وجود می‌آورد. همراه ما باشید تا هر یک مشکلاتی که منجر به بروز چنین مشکلاتی می‌شوند، مورد بررسی قرار دهیم.

مشکلات مربوط به شبکه و ISP دیتاسنترها

اولین گام در بررسی مشکلات اتصال، اطمینان از عملکرد صحیح شبکه محلی است. در مرحله ابتدایی اطمینان حاصل کنید که اتصال اینترنت شما برقرار است و هیچ مشکلی در اتصال به اینترنت وجود ندارد. اگر از اتصال به اینترنت اطمینان دارد؛ کافی‌ست با شرکت ارائه‌دهنده VPS خود تماس بگیرید. گاهی اختلال در اتصال به شبکه اینترنتی یا روتر امکان‌پذیر است. 

به شما توصیه می‌کنیم برای بررسی پایداری و وضعیت اینترنت خود از ابزارهایی مانند Ping و Traceroute استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید منشاء قطعی اینترنت را به خوبی تشخیص دهید. این ابزارها برای پیدا کردن مشکل اتصال به اینترنت، با بررسی مسیر داده‌های کامپیوتر شما به سرور نقاط عدم اتصال به اینترنت را به شما گزارش می‌کنند.

محدودیت پیکربندی فایروال‌ها

فراموش نکنید که تنظیمات فایروال‌ها می‌توانند مانع برقراری اتصال شما به سرورهای مجازی شوند. عملکرد فایروال‌های برای محافظت از سرورهای مجازی به این صورت است که با پورت‌های مخصوصی امکان دسترسی شما را به سرور مجازی فراهم می‌کند. زمانی که برای اتصال به VPS از پورت‌های نا سازگار با فایروال‌ خود استفاده کنید؛ فایروال‌ها دسترسی شما را برای اتصال به سرور محدود می‌کنند. 

پورت ۲۲ برای SSH

یکی از مثال‌های ملموس برای اتصال به سرور مجازی و انتخاب پورت مناسب در SSH، زمانی‌ست که از نرم‌افزار Putty برای اتصال به سرور خود استفاده می‌‎کنید. اگر دقت کرده باشید در ابتدای ورود به محیط SSH شما لازم است IP سرور خود را وارد کنید. 

مشکلات رایج اتصال به VPS

پورت ۸۰ برای HTTP و پورت ۴۴۳ برای HTTPS

در ویندوز، برای باز کردن پورت‌های HTTP و HTTPS در فایروال ویندوز، لازم است از ابزار “Windows Firewall with Advanced Security” استفاده کنید. در مرحله اول روی Start کلیک کرده و روی گزینه Windows Firewall کلیک کنید.

مشکلات اتصال به VPS و راهکارهای آن

بعد از کلیک روی گزینه Windows Firewall with Advanced Security به صفحه‌ای مانند تصویر زیر هدایت می‌شوید که لازم است از منوی سمت چپ این صفحه، مطابق تصویر زیر روی گزینه Advance کلیک کنید.

مشکلات اتصال به VPS و راهکارهای آن

با ورود به بخش تنظیمات پیشرفته تا Advance Setting، لازم است ابتدا روی گزینه Inbound Rules کلیک کرده و سپس مطابق تصویر زیر، روی گزینه New Rules در سمت راست صفحه کلیک کنید.

مشکلات اتصال به VPS و راهکارهای آن

مرحله چهارم؛ تعیین پورت‌ موردنظر

در این مرحله با کلیک روی گزینه  «New Rule…» تصویر زیر برای شما نمایان می‌شود. در این بخش لازم است از میان گزینه‌ها، گزینه Port را انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک کنید.

با کلیک روی Next صفحه دیگری برای شما باز می‌شود که مطابق تصویر زیر لازم است گزینه “TCP” را در ابتدا انتخاب کنید و پس از آن روی پورت مورد نظر را وارد کنید.

مشکلات اتصال به VPS و راهکارهای آن

عدم دسترسی به دلیل خطا در تنظیمات DNS

از آن‌جا تنظیمات نادرست DNS می‌تواند باعث عدم اتصال به VPS شود؛ به شما توصیه می‌کنیم حتما تنظیمات و نحوه پیکربندی DNS سرور مجازی خود را بررسی کنید. برای بررسی تنظیمات DNS ابتدا لازم است نحوه پیکربندی آن‌ را مورد سنجش قرار دهید. برای بررسی تنظیمات DNS در سرورهای مجازی با سیستم‌عامل ویندوز، ابتدا لازم است CMD را باز کنید؛ روی کیبورد خود هم‌زمان دکمه‌های Win + R را بگیرید تا پنجره Run باز شود.

مشکلات اتصال به VPS و راهکارهای آن

در مرحله دوم، عبارت Cmd را مطابق تصویر، تایپ کنید. سپس با کلیک روی دکمه Ok وارد صفحه CMD خواهید شد. در صورتی دامنه‌ی وب‎‌سایت شما فعال بوده و در سرور مجازی مورد استفاده شما قرار می‌گیرد؛ کافی‌ست نام دامنه خود را مانند دستور زیر وارد کنید.

nslookup example.com (به جای عبارت example، از نام و پسوند دامنه خود استفاده کنید)

مرحله سوم: بررسی IP ارسالی

 پس از وارد کردن این دستور، برای شما یک IP ارسال می‌شود؛ در صورتی که IP ارسال شده در CMD مطابق IP سرور شما باشد؛ یعنی تنظیمات DNS دامنه شما به خوبی پیاده‌سازی شده است.

در صورتی که IP ارسال‌شده با IP سرور مجازی شما متفاوت باشد، باید چه کرد؟

چنانچه دستور بالا را اجرا کردید و IP ارسال شده با IP سرور مجازی شما متفاوت بود؛ لازم است DNS سرور خود را اصلاح کنید. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای تغییر DNS سرور خود، هماهنگ کردن تنظیمات دامنه با VPS از طریق پنل مدیریت و تنظیمات DNS دامنه است. برای دسترسی به این بخش به سایتی که از آن دامنه خود را خریداری کرده‌اید مراجعه کنید و با ورود به حساب کاربری و بخش تنظیمات دامنه IP صحیح را وارد کنید.

پس از ثبت تغییرات، دستور بالا را مجددا در CMD امتحان کنید. در صورتی که IP ارسال شده مجددا با IP سرور شما مغایرت دارد؛ کافی‌ست با پشتیبانی شرکتی که VPS خود را از آن خریداری کرده‌اید تماس گرفته و مشکل ایجاد شده را با آن‌ها مطرح کنید.

اتمام منابع سرور مجازی

از دیگر مشکلاتی که در دسترسی شما به سرورهای مجازی، یه شدت رایج هستند؛ عدم دسترسی کافی به منابع سرورهای فیزیکی محسوب می‌‎شوند که VPSها از آن تغذیه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید VPS یا سرورهای مجازی، توسط ماشین‌های مجازی‌ساز به وجود می‌‎آیند که ریشه خلق آن‌ها سرورهای اختصاصی پرقدرتی به‌شمار می‌روند که ماهیت فیزیکی داشته و از توانایی فوق‌العاده بالایی برای ارائه سرویس‌دهی به کاربران برخوردار هستند.

زمانی که دسترسی شما در استفاده از منابع سرور مجازی یا VPS محدود شود، با خطاها و کندی بارگذاری، پردازش و از دسترس خارج شدن سایت مواجه می‎شوید.برای اطمینان از محدودیت منابع به شما توصیه می‌کنیم لاگ‌های سرور خود را بررسی کرده و خطا‌های آن را به صورت کامل مطالعه کنید.

امنیت ناکافی VPS

فراموش نکنید یکی از مشکلات شایع در دسترسی به سرور مجازی، عدم امنیت کافی یا احتمال دسترسی سایر افراد به VPS شما محسوب می‌شود. قبل از چنین سناریویی به یاد داشته باشید که دسترسی به نسخه‌های بک‌آپ یا درخواست آن از شرکت هاستینگ اهمیت زیادی دارد. پس از آن‌که با این مشکل مواجه شدید یا چنین سناریویی برای سرور شما محتمل بود؛ کافی‌ست با شرکت میزبان سرور مجازی خود تماس بگیرید و رمز عبور خود را تغییر دهید. پس از تغییر رمز عبور و پاک‌سازی کامل سرور مجازی (برای حذف بدافزارهای احتمالی) لازم است اقداماتی را انجام دهید تا مجددا امنیت VPS شما تهدید نشود؛ در ادامه به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت.

اطمینان از امنیت کانفیگ SSH

به دلیل افزایش امنیت، لازم است پیکربندی‌های مربوط به SSH را مورد بررسی قرار دهید تا از صحت پیکربندی SSH اطمینان پیدا کنید؛ از آن‌جا که یکی راه‌های متداول برای افزایش امنیت اطلاعات ورود به سرور مجازی لینوکسی، استفاده از کلیدهای SSH  به جای استفاده از رمز عبور ثابت است؛ فراموش نکنید که استفاده از این روش علاوه‌بر افزایش امنیت، باعث بهبود سرعت اتصال شما به VPS می‌شود. 

برای تنظیم کردن کلیدهای SSH به جای رمز عبور ثابت کافی‌ست مراحل زیر را انجام دهید؛

  • مرحله اول: پکیج نرم‌افزار Putty را دانلود کنید.
  • مرحله دوم: در Start تسک‌بار سیستم خود، واژه Puttygen را جست‌وجو کنید.
  • مرحله سوم: با کلیک روی این نرم‌افزار، صفحه زیر برای شما باز خواهد شد؛ روی دکمه Generate کلیک کنید.
  • مرحله چهارم: پس از کلیک روی دکمه Generate، موس خود را مطابق تصویر زیر روی فضای خالی حرکت دهید. فراموش نکنید که پیش رفتن نوار سبز رنگ و فرآیند ایجاد کلید SSH تنها به کلیک‌های شما وابسته است؛ به عبارتی تا زمانی که موس خود را تکان ندهید یا کلیک نکنید فرآیند ساخت SSH Key تکمیل نخواهد شد. 

با حرکت موس و کلیک‌های پی‌درپی، رمز عبوری برای شما تعریف می‎شود که می‌توانید از آن برای اتصال به سرور مجازی لینوکسی خود استفاده کنید.

راه دوم برای افزایش امنیت VPS؛ بررسی لاگ‌های سرور

از دیگر راهکار‌هایی که بهبود امنیت در سرور مجازی شما کمک می‌کند؛ بررسی لاگ‌های سرور است که اطلاعات مفیدی درباره مشکلات احتمالی در اختیار شما قرار می‌دهد. از آن‌جا که لاگ‌های سرور بخش مهمی از نگهداری و نظارت بر عملکرد سرورها به برعهده می‌گیرند؛ لازم است برای بررسی مشکل اتصال به سرور مجازی خود، فورا لاگ‌های سرور خود را بررسی کنید. این کار می‌تواند در شناسایی مشکلات، نظارت بر امنیت و بهینه‌سازی عملکرد سرورها تاثیری زیادی داشته باشد! به عبارتی با بررسی لاگ سرور خود می‌توانید زمان و منشاء اختلال در اتصال به سرور مجازی یا VPS را کشف کنید.

نتیجه‌گیری

حل مشکلات اتصال به VPS نیازمند بررسی دقیق و اجرای راهکارهای مختلف است. با پیروی از مراحل و راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید از پایداری و عملکرد بهینه سرور مجازی خود اطمینان حاصل کرده و از بروز اختلالات جلوگیری به عمل بیاورید. فراموش نکنید که توجه به جزئیات فنی و استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند در رفع سریع مشکلات اتصال به سرور مجازی، تاثیر زیادی داشته باشند. 

سوالات متداول

چگونه می‌توانم از درست بودن تنظیمات DNS اطمینان حاصل کنم؟

می‌توانید از ابزارهایی مانند CMD در سیستم خود می‌توانید دستورهای لازم برای بررسی وضعیت DNS استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کنند تا مشکلات احتمالی در ترجمه DNS به آدرس IP را شناسایی کنید.

چگونه می‌توانم مشکلات فایروال را برطرف کنم؟

با بررسی و تنظیم قواعد فایروال می‌توانید مطمئن شوید که پورت‌های لازم برای اتصال باز هستند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. تنظیمات دقیق فایروال و به‌روزرسانی منظم آنها می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.

رایج‌ترین مشکل در اتصال به VPS چیست؟

یکی از رایج‌ترین مسائل در اتصال به VPS، تنظیمات نادرست DNS، نداشتن رمز عبور قوی و احتمال دسترسی دیگر افراد به VPS یا تنظیمات فایروال شماست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا