میزبانی وبمحبوب ترین ها

سرور یا هاست پایگاه داده چیست

پایگاه داده یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در میزبانی وب است. داده‌ها در پایگاه داده به‌گونه‌ای ذخیره می‌شوند که به‌راحتی قابل دسترسی، ویرایش و نمایش برای ادمین باشد. سرور پایگاه داده که بر روی سرورهای تحت مالکیت و مدیریت یک شرکت شخص ثالث ذخیره می‌شود و دسترسی ایمن، نظارت و در دسترس بودن را تضمین می‌کند. در این مقاله، موارد زیر معرفی شده‌اند تا به‌خوبی متوجه شوید که هاست دیتابیس چیست

سرور یا هاست پایگاه داده چیست؟

هاست پایگاه داده یک سرور مدیریت‌شده و بهینه برای اجرای یک پایگاه داده است. هاست پایگاه داده نوعی خدمات میزبانی است که در آن سرورهای خاص برای اجرای برنامه‌های کاربردی ارائه می‌شوند. از این فضای ذخیره‌سازی می‌توان برای میزبانی تصاویر، ویدیوها و سایر فایل‌های مورد نیاز یک وب‌سایت استفاده کرد.

علاوه‌بر این، می‌توان از یک پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان وب‌سایت ومحتوای وب‌سایت استفاده کرد. از این اطلاعات برای تولید گزارش‌هایی در مورد ترافیک وب‌سایت و محتواهای پرطرفدار استفاده می‌شود.

انواع پایگاه داده‌ و نحوه کار آن‌ها

پایگاه داده‌های رابطه‌ای و غیر رابطه‌ای که معمولا با نام پایگاه داده NoSQL شناخته می‌شود، دو دسته اصلی و شناخته شده‌ترین انواع پایگاه داده هستند.

پایگاه داده رابطه‌ای

پایگاه داده‌های رابط‌هایی ساده هستند و کارکردن با آن‌ها معمولا بی‌دردسر و راحت است.داده‌ها در قالب تعدادی جدول نگهداری می‌شوند، به این جداول Relation نیز گفته می‌شود. هر جدول تعدادی ستون و ردیف دارد که به ستون‌ها ویژگی یا Attribute و به ردیف‌ها رکورد یا Record یا چندتایی نیز گفته می‌شود.

پایگاه داده NoSQL

هر پایگاه داده‌ای که از سطرها و ستون‌های معمولی پایگاه داده رابطه‌ای استفاده نمی‌کند، پایگاه داده NoSQL نامیده می‌شود. انواع مختلفی از پایگاه داده NoSQL وجود دارد و انتخاب فوق‌العاده‌ای برای میزبانی پایگاه داده هستند، زیرا اغلب با در نظر گرفتن ابر طراحی می‌شوند.

پایگاه داده‌های غیر رابطه‌ای، اطلاعات را در قالب سند و در مجموعه‌ای از کلید، مقدار یا شی ذخیره می‌کنند. به‌کمک این قابلیت، برنامه‌نویسان می‌توانند به داده‌ها به‌صورت ساده‌تر، سریع‌تر و با ساختاری متناسب با نیازهای برنامه خود دسترسی داشته باشند.

پایگاه داده MySQL

MySQL یکی از اولین سیستم‌های پایگاه داده است که به‌عنوان نرم‌افزار منبع باز توسعه یافته است و در نتیجه، می‌توان آن را مطابق با نیازهای خود تغییر داد. می‌توان آن را با هر پلتفرمی از جمله لینوکس و ویندوز استفاده کرد.

در سیستم دیتابیس MySQL، اطلاعات با استفاده از SQL و از طریق کاربر به سر   ور منتقل می‌شود و برعکس. در ابتدا یک یا چند دستگاه ازطریق شبکه اینترنت به یک سرور متصل می‌شوند. این فرایند در MySQL این روند را طی می‌کند:

  • یک پایگاه‌داده، حاوی دیتا، روی سرور ایجاد می‌شود.
  • با استفاده از SQL، مشتریان درخواست‌های خود را به سرور و سپس به MySQL ارسال می‌کنند.
  • سرور درخواست‌های SQL را بررسی می‌کند و پاسخ می‌دهد. کاربر می‌تواند این پاسخ را مشاهده کند.

پایگاه داده SQLite چیست

SQLite یکی از پراستفاده‌ترین بانک‌های داده است که همه داده‌ها را روی یک فایل فیزیکی ساده ذخیره می‌کند. SQLite یک پایگاه داده‌ی رابطه‌ای است که با SQL سازگاری دارد. در این بانک داده، به سرور نیاز نیست و تبدیل مستقیم SQLite به یک کد در برنامه‌ها امکان‌پذیر است. این پایگاه داده منبع‌باز است و استفاده از آن نیازی به صدور مجوز ندارد.

برخلاف دیگر سیستم‌هایی که مبتنی بر SQL هستند این پایگاه داده مانند MySQL و PostgreSQL بهره‌ای از معماری سرویس گیرنده-سرور نمی‌برند. کل برنامه SQLite در یک کتابخانه C قرار دارد و در برنامه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود.

MS Access

در بانک اطلاعاتی رابطه‌ای، اطلاعات مرتبط به‌هم در یک دسته قرار می‌گیرند و سپس در یک فایل، در جدول جداگانه‌ای ذخیره می‌شوند. جداول عنصر اصلی بانک اطلاعاتی رابطه‌ای هستند و اطلاعات در آنها ذخیره و بازیابی می‌شوند. وقتی داده‌ها در جدول‌های گوناگونی ذخیره می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی تغییر دهید، حذف یا اضافه کنید و مورد مشاهده یا جست‌وجو قرار دهید! یا براساس الگوی خاصی که در انتشار مدنظر دارید، منتشر کنید! نرم‌افزار Access از بانک اطلاعاتی ارتباطی استفاده می‌کند و این داده‌ها را در قالب خود بر اساس موتور پایگاه داده Access Jet مورد ذخیره‌سازی قرار می‌دهد.

PostgreSQL

PostgreSQL یک پایگاه داده بین پلتفرمی است که برای اجرا روی سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز امکان طراحی پیدا می‌کند. در این نوع پایگاه داده، مشتری درخواست خود را به سرور PostgreSQL ارسال می‌کند. سپس، سرور این درخواست را با استفاده از بافرهای مشترک و فرایندهای پس‌زمینه مورد بررسی قرار می‌دهد. درادامه و پس از پردازش فایل‌ها، می‌توانید آن‌ها را ارسال، دریافت یا ذخیره کنید!

کاربرد دیتابیس چیست؟

هر کسب‌وکاری که دارای Repositoryهای کم یا پرحجمی باشد؛ به یک پایگاه داده برای ذخیره و مدیریت اطلاعات نیاز پیدا می‌کند. پایگاه داده راهی آسان، قابل اعتماد، ایمن و کارآمد برای نگهداری اطلاعات و داده‌های سایت کسب‌وکار‌های متفاوت به‌شمار می‌رود. یک برنامه پایگاه داده می‌تواند برای ذخیره یا بازیابی داده‌ها، پردازش تراکنش‌ها یا محاسبات مختلف یادگیری ماشینی مورداستفاده قرار بگیرد. اگر برای کسب‌و‌کار خود به یک هاست پایگاه داده همه‌جانبه نیاز دارید، از متخصصان ایران هاست برای خرید هاست کمک بگیرید تا بهترین سرویس را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدید که هاست دیتابیس چیست. هاست دیتابیس یا پایگاه داده، مشابه خدمات میزبانی سرور اختصاصی است که از آن برای مدیریت اطلاعات در پایگاه داده استفاده می‌شود.

سوالات متداول

هاست پایگاه داده چه نقشی در کسب‌و کارهای مختلف دارد؟

با خرید هاست دیتابیس، امکان ذخیره اطلاعات مشتریان در مورد تاریخچه خرید و نیازهای آنها آسان است. این اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر و سازماندهی کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شوند.

امنیت اطلاعات در هاست دیتابیس چگونه است؟

با خرید آن، این امکان وجود دارد که با اقداماتی همچون رمزگذاری اطلاعات محرمانه نگه داشته شود.

آیا می‌توان چندین حساب کاربری برای دسترسی به یک دیتابیس ایجاد کرد؟

بله، یک پایگاه داده می‌تواند چندین حساب کاربری MySQL با دسترسی‌های متفاوت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا