شبکه

چگونه به سرور مجازی وصل شویم

استفاده از سرور مجازی (VPS) یکی از روش‌های کارآمد و محبوب برای میزبانی وب‌سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی و ذخیره‌سازی داده‌ها است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا مراحل اتصال و استفاده از سرور مجازی را به صورت کامل و فنی یاد بگیرید و مشکلات ممکن در این مسیر را بشناسید و راه‌حل‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید.

مقدمات لازم برای استفاده از سرورهای مجازی؛ 

اگر تا به‌حال از سرورهای مجازی استفاده نکرده‌اید یا قبل‌تر از پیگیری این مسئله تنها از هاست‌های اشتراکی استفاده کرده‌اید؛ لازم است بدانید سرورهای مجازی تنها با استفاده از ابزارها قابلیت استفاده پیدا می‌کنند. برای یادگیری اتصال به سرورهای مجازی و استفاده از آن‌ها لازم است ابتدا با مفاهیم کلیدی و سپس با ابزارهای موثر در استفاده از سرورها مجازی آشنایی لازم را به دست بیاورید. 

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی به سرورهایی گفته می‌شود که توسط ماشین‌های مجازی‌ساز از توان سرورهای پرقدرت اختصاصی، قابلیت میزبانی از سایت‌های شما را برعهده می‌گیرند. سرورهای مجازی با منابعی فوق‌العاده امکان راه‌اندازی سایت‌های پرقدرت را برای شما فراهم می‌کنند که در مقایسه با زمانی که سرورهای اختصاصی را خریداری کرده باشید؛ هزینه کم‌تری برای خریداری یا راه‌اندازی آن‌ها نیاز دارید. 

ابزارهای استفاده از سرورهای مجازی چیست؟

سرورهای مجازی با استفاده از مجموعه ابزارهایی که داده‌ها و اطلاعات سرور را مدیریت می‌کنند قابلیت استفاده پیدا می‌کنند. تمام ابزاری که برای استفاده از سرورهای مجازی نیاز دارید، در واقع نرم‌افزار و توان سخت‌افزارهایی‌ست که برای مدیریت سرور نقش فوق‌العاده موثری ایفا می‌کنند. برای دریافت راهنما در زمینه ساخت سرور مجازی، می‌توانید مقاله “راهنمای گام‌به‌گام ساخت سرور مجازی” را مطالعه کنید.

آموزش مرحله‌ای استفاده از سرورهای مجازی

پس از آشنایی با سرورهای مجازی یا نقش ابزارهایی که در مدیریت داده‌ها به شما کمک می‌کنند، لازم است با مراحل مدیریت داده‌ها و استفاده از سرورهای مجازی آشنا شوید. فراموش نکنید زمانی که سرورهای مجازی با تمام قدرت، تنها زمانی جزء سرویس‌های مفیدی محسوب می‌شوند که داده‌ها خود را در این سرور بارگذاری کنید و با مدیریت اطلاعات سرورهای مجازی خود را مدیریت کنید!

در صورتی که سرور مجازی خود را همراه با سیستم‌عامل لینوکس (یا توزیع‌های لینوکسی) تهیه کرده باشید اما سیستم‌عامل کامپیوتر شما ویندوز است؛ نیاز دارید از پروتکلی استفاده کنید که بتوانید بین سیستم عامل ویندوز سیستم خودتان و سیستم‌عامل لینوکس سرور مجازی یک پل ارتباطی برقرار کنید. برای این کار ابتدا لازم است نرم‌افزار Putty را دانلود کنید و پس از برای ارتباط با سرور خود می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. پس از نصب پاتی پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که مطابق تصویر زیر است. برای اتصال Putty لازم است اطلاعاتی که از شرکت میزبانی دریافت کرده‌اید را در دسترس داشته باشید. 

استفاده از اطلاعات برای اتصال به سرور

پس از خرید سرور مجازی از شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی، اطلاعاتی آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور به شما ارائه می‌شود؛ این اطلاعات را در جای مطمئن نگه دارید زیرا در مراحل بعدی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. این اطلاعات در شرکت‌های هاستینگ ایرانی یا به ایمیلی که حین ساخت حساب کاربری در سایت آن‌ها استفاده کرده‌اید، ارسال خواهد شد و یا در پورتال کاربری شما در سایت هاستینگ قابلیت مشاهده دارند! بنابراین اگر به دنبال این اطلاعات هستید یا در Inbox ایمیل خود باید به دنبال آن‌ها باشید یا در پورتال حساب کاربری خود در سایت شرکت میزبانی می‌توانید این اطلاعات را پیدا کنید!

نصب نرم‌افزار اتصال به سرور مجازی

برای اتصال به سرور مجازی، نیاز به نصب نرم‌افزارهای خاصی دارید. همان‌طور که گفتیم مدیریت سرور مجازی و امکان استفاده از این سرور تنها با این ابزارها ممکن خواهد شد. یکی از راه‌ها برای برقراری ارتباط و اتصال به سرورهای مجازی نرم‌افزارهای ترمینال برای Command کردن یک دستور است. 

شروع اتصال به سرور به سرور مجازی

پس از نصب نرم‌افزار، آن را باز کرده و آدرس IP سرور خود را وارد کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. برای PuTTY، آدرس IP را در قسمت “Host Name” وارد کرده و روی “Open” کلیک کنید. در مک و لینوکس، می‌توانید از دستور ssh username@IP_Address در ترمینال استفاده کنید.

  • آدرس IP خود را مطابق تصویر در قسمت اول Paste کنید.
  • در قسمت دوم دقت داشته باشید که عدد پورت شما عدد ۲۲ باشد.
  • در قسمت سوم گزینه SSH را انتخاب کنید.
  • در آخرین بخش با کلیک روی گزینه Open به مرحله بعدی می‌روید.

مرحله دوم در اتصال برنامه پاتی به سرور مجازی

زمانی که روی دکمه Open کلیک می‌کنید صفحه‌ای برای شما باز می‌شود؛ با باز شدن این صفحه ممکن است پیامی امنیتی برای شما باز شود. با کلیک روی گزینه Yes پیام را ببندید. در قدم بعد روبه‌روی Loggin as نام کاربری خود را مطابق اطلاعاتی که از شرکت هاستینگ دریافت کرده‌اید وارد کنید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

اتصال برنامه پاتی به سرور مجازی

تایید اتصال

در اولین اتصال، ممکن است پیامی مبنی بر اعتماد به سرور مشاهده کنید. با تایپ “yes” و فشار دادن Enter، می‌توانید این پیام را تایید کنید. سپس رمز عبور خود را وارد کنید.

نصب و پیکربندی نرم‌افزارها

پس از اتصال به سرور، بسته به نیازهای خود می‌توانید نرم‌افزارهای مختلفی را نصب کنید. به عنوان مثال، برای نصب وب‌سرور Apache و پایگاه‌داده MySQL در سیستم‌عامل لینوکس، از دستورات زیر استفاده کنید:

  •  sudo apt update
  •  sudo apt install apache2
  •  sudo apt install mysql-server

چالش‌های اتصال به سرور مجازی

یکی از چالش‌های رایج در اتصال به سرورهای مجازی، محدودیت‌هایی‌‌ است که فایروال‌ها روی سیستم شما ایجاد کرده‌اند. این اتفاق بسیار طبیعی‌ست و به‌دلیل عدم هماهنگی فایروال‌ با پیکربندی سرور شما ایجاد می‌شود. برای حل این مسئله لازم است از ۲۲ بودن پورت SSH اطمینان پیدا کنید. با باز بودن پورت ۲۲ (پورت پیش‌فرض SSH) در Putty این عدم هماهنگی بین ساختار سرور و فایروال شما از بین خواهد رفت و فایروال سیستم شما مانعی ایجاد نخواهد کرد. برای بررسی وضعیت پورت و باز کردن آن می‌توانید از دستور sudo ufw allow 22 در SSH استفاده کنید.

رمز عبور اشتباه

اگر رمز عبور را اشتباه وارد کنید، اتصال برقرار نخواهد شد. اطمینان حاصل کنید که رمز عبور را صحیح و با توجه به حساسیت حروف کوچک و بزرگ وارد کرده‌اید. در صورت فراموشی رمز عبور، می‌توانید از طریق پنل مدیریت ارائه‌دهنده خدمات خود آن را بازنشانی کنید.

پایین بودن سرعت اتصال

ممکن است به دلیل مشکلات شبکه‌ای سرعت اتصال پایین باشد. اطمینان حاصل کنید که اینترنت شما پایدار است و در صورت امکان از اتصال کابلی به جای وایرلس استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند MTR برای تشخیص مشکلات شبکه استفاده کنید. 

مشکلات پیکربندی نرم‌افزارها

ممکن است در مراحل نصب و پیکربندی نرم‌افزارها با خطاهایی مواجه شوید. مطالعه مستندات رسمی نرم‌افزارها و استفاده از منابع آنلاین مانند Stack Overflow و انجمن‌های تخصصی می‌تواند در حل این مشکلات کمک‌کننده باشد. همچنین، بررسی لاگ‌های سیستم می‌تواند به شناسایی دقیق مشکل کمک کند.

نتیجه‌گیری

استفاده از سرور مجازی می‌تواند مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها، مقیاس‌پذیری بالا و دسترسی آسان به منابع سرور را برای شما فراهم کند. با دنبال کردن مراحل ذکر شده و رعایت نکات فنی و امنیتی، می‌توانید به راحتی سرور مجازی خود را مدیریت کرده و از آن بهره‌برداری کنید. همچنین، آشنایی با مشکلات ممکن و مطالعه راه‌حل‌های آن‌ها در ایران هاست، به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، سریعاً آن را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا