میزبانی وب

تفاوت هاست با سرور در چیست؟

یکی از سوالات رایج افرادی که به دنبال سرویس‌ میزبانی مناسب برای وب‌سایت خود هستند؛ درک تفاوت سرور و هاست‌ها به شمار می‌رود. هر سرور به تنهایی یک کامپیوتر پرقدرت است که با منابع نامحدود به ارائه امکانات لازم برای راه‌اندازی وب‌سایت، اپلیکیشن و … به کاربران کمک می‌کنند تا بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و در مقابل هاست‌هایی را داریم که روی سرورهای فیزیکی تشکیل شده و در اختیار هم‌زمان کاربران متعددی قرار می‌گیرد. برای بررسی دقیق‌تر تفاوت هاست و سرور همراه ایران‌هاست باشید. 

تعریف مفهوم «سرور» و «هاست»

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کرده‌ایم؛ سرورها به کامپیوترهای همیشه روشنی اطلاق می‎شود که با در اختیار داشتن منابع سخت‌افزاری مانند هارد، دیسک و … داخل یک محفظه یا رَک، امکانات پرقدرتی برای میزبانی ارائه می‎کنند. سرورها در دیتاسنتر‌هایی قرار می‌‎گیرند که با تهویه هوای مطلوب، میزان ولتاژ برقی کافی و اتصال دائمی به شبکه اینترنتی، می‎توانند برای استفاده به تنهایی در اختیار یک کاربر قرار بگیرند. این سرورهای فیزیکی در دنیای میزبانی از وب, با نام سرور اختصاصی به شهرت رسیده‌اند که تعداد کاربران آن‌ها از کاربران هاست در سطح جهان کم‌تر است. 

هاست معمولا به بخشی از سرورها گفته می‎شود که در حالت مدیریت شده در اختیار کاربران قرار می‎گیرد. این سرویس میزبانی با استفاده از یک سرور پرقدرت برای ارائه خدمات ایمیل، استفاده از فضای دیتابیس و … روی سرورهای اختصاصی با کارکردهای مشخص و سیستم‌عامل معین تشکیل می‎شوند. به عبارتی سرورهای اختصاصی مسئولیت خلق انواع هاست را برعهده می‎گیرند تا کاربران (به صورت اشتراکی و اختصاصی) بتوانند با منابع محدود سایت‌ مورد نیاز خود را راه‌اندازی کنند. برای بررسی دقیق‌تر تفاوت سرویس‌های میزبانی «هاست و سرور» همراه ایران‌هاست باشید.

تفاوت هاست‌ها و سرورها در چیست؟

پس از تعریف سرور و هاست‎های متفاوت نوبت به بررسی دقیقی از تفاوت‌ها نیاز داریم. برای مقایسه این دو سرویس ابتدا فاکتورهای متفاوتی نظیر قیمت، ارائه منابع، عملکرد، امنیت و … اشاره خواهیم کرد و هر کدام را مستقل از دیگری بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید. 

تفاوت هاست‌ها و سرورها در چیست؟

تفاوت قیمت هاست و سرور

لازم است بدانید در هر شرکت وب‎‎هاستینگ، ارزان‌ترین گزینه هاست‌های مشترک به شمار می‎روند؛ چرا که هزینه‌ها بین چندین کاربر تقسیم می‌شود. این هزینه پایین باعث می‌شود که هاست گزینه مناسبی برای وب‌سایت‌های کوچک، وبلاگ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا باشد. از طرفی، ارائه‌دهندگان انواع هاست معمولاً با ارائه پشتیبانی فنی رایگان برای کاربران، تلاش می‎کنند تا هزینه استفاده از این سرویس‎ها را برای آن‌ها افزایش ندهند. 

از طرفی لازم است بدانید استفاده از سرورها شامل هزینه‌های بالاتری می‌شود زیرا منابع به طور اختصاصی به یک کاربر یا وب‌سایت اختصاص داده می‌شوند. در واقع هزینه بالا در استفاده از سرورها لازم است بودجه مجزا برای اجاره سخت‌افزار، نگهداری و مدیریت سرور در نظر بگیرید. سرورهای اختصاصی معمولاً برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا مناسب هستند که نیاز به منابع بیشتری پیدا می‌کنند.

عملکرد هاست و سرور چه تفاوتی با هم دارند؟

عملکرد هاست‌ تحت تاثیر ترافیک و سایر منابعی قرار می‌گیرد که معمولا میان چندین کاربر به اشتراک گذاشته شده است که همین امر باعث می‎شود عملکرد کلی وب‌سایت شما در این نوع از سرویس‌های میزبان دچار تلرانس شود. در واقع اشتراک منابع باعث می‌شود سرعت بارگذاری و عملکرد کلی وب‌سایت کاهش پیدا کرده و سرعت پاسخ‌دهی سرور میزبان کندتر شود. در مقابل سرورها از عملکرد  با ثبات‌تری برخوردار هستند زیرا تمام منابع سرور به یک کاربر اختصاص داده شده‌اند. این اختصاصی بودن منابع به معنای بارگذاری سریع‌تر، عملکرد بهینه‌تر و قابلیت پردازش بالاتر است. به همین علت سرورها بهترین گزینه برای وب‌سایت‌هایی به‌شمار می‎رود که به پردازش پیچیده‌تری از داده‌ها نیاز پیدا می‌کنند. 

عملکرد هاست و سرور چه تفاوتی با هم دارند؟

امنیت هاست بیشتر است یا سرور؟

ممکن است بیشتر در معرض خطرات امنیتی باشد زیرا یک نقص در یکی از وب‌سایت‌ها می‌تواند بر سایرین تاثیر بگذارد. علاوه بر این، هاست اشتراکی معمولاً از آدرس‌های IP مشترک استفاده می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند سیاه شدن لیست آدرس IP شود. در مقابل سرورها امنیت بالاتری دارد زیرا منابع به طور اختصاصی به یک کاربر اختصاص داده می‌شوند و امکان اعمال تنظیمات امنیتی پیشرفته‌تر وجود دارد. در سرورهای اختصاصی، کاربر می‌تواند فایروال‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی خود را نصب و تنظیم کند که امنیت داده‌ها و اطلاعات را افزایش می‌دهد.

کاربرد هر یک از این سرویس‌ها در چیست؟

هاست‌های اشتراکی مناسب وب‌سایت‌های کوچک، وبلاگ‌ها و کسب‌وکارهای نوپایی هستند که به منابع زیادی نیاز ندارند و به دنبال گزینه‌ای اقتصادی هستند. این سرویس‌ها با ارائه پنل‌های مدیریت کاربرپسند، راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت را آسان می‌کند.

لازم است بدانید که گزینه مناسب برای وب‌سایت‌های بزرگ، تجارت الکترونیک و برنامه‌های کاربردی که نیاز به منابع زیاد و امنیت بالا دارند؛ سرورهایی به شمار می‌‎روند که دسترسی به منابع مورد نیاز کاربران را تضمین می‎کنند.  سرورها به کاربران این امکان را می‌دهند تا تنظیمات سرور را به دلخواه خود سفارشی کرده و نرم‌افزارهای خاصی را نصب کنند که نیازهای خاص کسب‌وکار را برآورده کنند.

از کجا متوجه شویم که بهترین سرویس میزبانی برای ما کدام است؟

با توجه به نیازهای وب‌سایت‌های کوچک و متوسط، هاست به دلیل قیمت مناسب و مدیریت ساده‌تر، انتخاب بهتری است. اما برای کسب‌وکارهای بزرگتر یا وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا و نیازهای امنیتی خاص، استفاده از سرور اختصاصی توصیه می‌شود. ایران‌هاست به شما توصیه می‎کند با تصمیم‌گیری مناسب در انتخاب سرویس میزبانی، سرورهای مجازی یا هاست‌هایی اشتراکی را مورد استفاده قرار دهید چرا که این انتخاب باعث می‌شود که وب‌سایت‌ها عملکرد بهینه‌تری داشته باشند و نیازهای امنیتی و سفارشی‌سازی خود را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند.

از کجا متوجه شویم که بهترین سرویس میزبانی برای ما کدام است؟

نتیجه‌گیری

انتخاب بین هاست و سرور که در این مقاله از ایران هاست به آن پرداختیم بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. هاست برای شروع کار و وب‌سایت‌های کوچک مناسب است، در حالی که سرور برای وب‌سایت‌های بزرگ و پر ترافیک انتخاب بهتری است.

سوالات متداول

آیا می‌توان از هاست به سرور اختصاصی مهاجرت کرد؟ 

بله، بسیاری از ارائه‌دهندگان هاستینگ امکان مهاجرت از هاست‌های اختصاصی یا اشتراکی به سرور اختصاصی را فراهم می‌کنند.

آیا هاست برای فروشگاه‌های آنلاین مناسب است؟ 

برای فروشگاه‌های آنلاین کوچک با ترافیک کم، بله. اما برای فروشگاه‌های بزرگتر با ترافیک بالا، سرور اختصاصی یا VPS توصیه می‌شود.

آیا هاست‌های معمول از امنیت کافی برخوردار هستند؟

امنیت انواع هاست به کیفیت خدمات ارائه‌دهنده هاستینگ بستگی دارد. برای بررسی ایمنی هاست خود لازم است حتما به نوع فایروال، نرم‌افزارهای ایمنی و سایر راهکارهای امنیتی ارائه‌شده توسط شرکت هاستینگ توجه کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا