کسب و کار

پروتکل SMTP چیست؛ آشنایی با پروتکل ارسال ایمیل

تا بحال به این فکر کرده اید که دریافت و ارسال نامه های الکترونیک یا همان ایمیل چگونه صورت میگیرد؟ SMTP یکی از پروتکل های TCP/IP است که به همین منظور مورد استفاده قرار میگیرد. اما پروتکل SMTP چیست و چه چیزهایی را باید از آن دانست؟ تنها کافیست ۵ دقیقه با ما همراه باشید تا زیر و بم این پروتکل پرکاربرد را بشناسید.

smtp چیست؟

پروتکل smtp، یک پروتکل ساده انتقال ایمیل است و همانطور که در مقدمه به آن اشاره شد، برای ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی مورد استفاده است. این پروتکل به دلیل محدودیت‌هایی در نگهداری نامه‌ها، معمولا با پروتکل‌های POP3 یا IMAP استفاده می‌شود.

این تعریف جزء تعاریف اولیه پروتکل smtp در علم شبکه بود و آخرین تعریف و نسخه به‌روزرسانی شده آن SMTP گسترش یافته (ESMTP) را شامل می‌شود. امروزه این پروتکل به طور گسترده استفاده می‌شود.

smtp مخفف چیست؟

smtp در واقع مخفف simple mail transfer protocol است و همانطور که گفته شد به معنی پروتکل ساده انتقال پست الکترونیکی است. در امتداد مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی ایمیل سازمانی ) به بررسی بیشتر جزییات و اینکه کاربرد پروتکل smtp چیست ، می پرداریم.

کاربرد پروتکل smtp

SMTP برای کاربران امکان ذخیره نامه‌ها را روی یک سرور یا دانلود آنها را از سرور فراهم می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت، SMTP برای ارسال نامه‌ها و POP3 یا IMAP برای دریافت نامه‌ها به کار می‌روند.

پروتکل SMTP برای ارسال نامه مورد استفاده قرار میگیرد

پروتکل smtp یا پروتکل ارسال ایمیل معمولا از پورت ۲۵ برای ارسال نامه‌ها استفاده می‌کند. pop3 چیست رایج‌ترین پروتکل استاندارد برای دریافت نامه‌ها به‌شمار می‌آید که از پورت ۱۱۰ برای دریافت نامه استفاده می‌کند. در کنار این پروتکل IMAP هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: imap چیست

smtp server چیست؟

SMTP در واقع یک سرور نیست و نمیتوانید آنرا با سرور مقایسه کنید. اگر بخواهیم بگوییم SMTP چیست باید بگوییم در واقع یک برنامه است که امکان ارسال و دریافت ایمیل را فراهم می‌کند. اما بعضا با عبارت سرور SMTP نام گذاری می شود. تعداد زیادی سرور SMTP به صورت رایگان وجود دارد که می‌توان به خوبی از آنها استفاده کرد.

به عبارت ساده‌تر، سرور SMTP، مانند وب سرور یک رایانه است که مانند مسیریاب عمل می‌کند. هنگامی که پیام‌های پست الکترونیکی را از کاربران دریافت می‌کند آنها را به گیرندگان مورد نظر می‌فرستند.

سرورهای SMTP از پروتکل‌های ساده انتقال پست الکترونیکی یا برنامه ارسال پست الکترونیکی یونیکس استفاده می‌کنند. اغلب پیام‌ها باید از میان سرورهای مختلفی عبور کنند تا به مقصدشان برسند.

SMTP توسط RFC 821 تعریف گردید و در RFC 5321 به روز آوری شده است که همان SMTP پیشرفته می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از پورت smtp با شماره ی ۵۸۷ برای ارسال ایمیل استفاده می شود. اتصالات SMTP توسط گواهینامه SSL امن می شوند که این پروتکل  به شکل  SMTPs  تغییر می یابد.

SMTP server چیست
قبل از برقراری ارتباط با افراد از طریق پست الکترونیکی لازم است دستوراتی برای تنظیم و آزمایش سرور SMTP و همچنین تغییراتی را در ISS اعمال کنید.

پیش از ادامه مقاله لازم است بدانید در صورتیکه وب سایت شما وردپرس باشد، برای تنظیمات SMTP ، تنها کافیست یک افزونه ایمیل وردپرسی نصب و با چند کلیک آنرا تنظیم و راه اندازی کنید.

حال که با مفاهیم smtp server چیست آشنا شدید اکنون در امتداد مقاله به بررسی تنظیمات آن می پردازیم.

نحوه انجام تنظیمات SMTP SERVER در iis

برای ورود به بخش تنظیمات SMTP Server در صفحه IIS ، در قسمت Application Developer ، برروی ماژول SMTP E-mail کلیک کنید.

در این صفحه، تمام SMTP Server مربوط به SMTP-email را مشاهده می‌فرمایید:

در قسمت E-mail Address آدرس فرستنده ایمیل به سرور SMTP را در کادر ،وارد نمایید. به دو روش می‌توان ایمیل‌ها را از سایت و یا برنامه تحت وب دریافت نمود. در روش اول ایمیل‌ها به سرور SMTP انتقال می‌یابند. و در روش دوم برروی یک دایرکتوری که تعریف نموده‌اید ذخیره می‌شود.

برای انتخاب گزینه اول برروی  Deliver e-mail to SMTP server کلیک نمایید. نام دامین SMTP سرور را در کادر مربوطه وارد نمایید.اگر سرور برروی سیستم لوکال باشد، تیک گزینه Use localhost را بزنید.

SMTP معمولا از پورت ۲۵ برای ارسال ایمیل استفاده می‌کند. بطور پیش فرض قسمت Port برروی ۲۵ تنظیم شده است. برای تغییر آن، عدد مورد نظر را داخل کادر مربوط به Port وارد نمایید.

تنظیمات smtp در iis

در قسمت Authentication Settings متدهای احراز هویت مربوط به سرور SMTP را می‌توانید تنظیم‌نمایید. اگر سرور نیاز به احراز هویت نداشته باشد، برروی گزینه Not required کلیک نمایید. برای احراز هویت توسط ویندوز گزینه Windows را انتخاب کنید و برای احراز هویت توسط یک اکانت خاص، بر روی گزینه Specify Credentials کلیک کنید. گزینه Set را انتخاب نمایید، سپس اکانت و رمز عبور را در پنجره جدید وارد نمایید. برروی گزینه OK کلیک کنید.

برای ذخیره و نگهداری ایمیل‌ها بر روی یک دایرکتوری و ارسال آن به سرور در آینده گزینه Store e-mail in pickupdirectory را انتخاب نمایید. در کادر ، آدرس مسیر مورد نظر را وارد کنید.در انتها از منوی Actions برروی گزینه Apply کلیک کنید.

دستورات ابتدایی سرویس SMTP

پس از نصب سرویس SMTP ، این سرور به طور پیش فرض فعال می‌شود. ذخیره پیام در LocalDrive:InetpubMailroot واقع شده است. اگر برای اولین بار می‌خواهید تنظیمات مربوط به سرور مجازی SMTP یا تنظیمات کامپوننت های آن‌را پیکربندی کنید، آشنایی با دستورات سرورSMTP لازم است.

SMTP رایگان

تعدادی سرور SMTP رایگان برای ارسال پست الکترونیکی به‌طور مستقیم وجود دارد. بیشتر این برنامه‌ها کار پشتیبانی را انجام می‌دهند، برنامه‌های پست الکترونیکی مانند Eudora از جمله این برنامه‌هاست که در مقایسه با Outlook Express ساده‌تر می باشد. امروزه یکی از سرورهای SMTP رایج، سرور SMTP جی‌میل است.

SMTP رایگان چیستسرور SMTP حتی برای مواقعی که در مکان‌های عمومی به اینترنت دسترسی دارید، یا مجبور به ارسال پست الکترونیکی حجیمی هستید بهترین گزینه است. زیرا این سرور، امنیت و پوشیدگی اطلاعات را تضمین می‌کند. GSM سرور نیز یکی دیگر از این سرویس های رایگان است .

برخی ویژگی های smtp چیست ؟

از ویژگی های SMTP می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخی توابع ارسال ایمیل را پشتیبانی نمی کند .
  • مسائل امنیتی مشخص شده در X.400 در پروتکل smtp رعایت نمی شود.
  • این پروتکل بسیار ساده می باشد.

از دیگر محدودیت های این پروتکل این است که تنها برای ارسال ایمیل استفاده می شود در واقع پروتکل ارسال ایمیل می باشند و توانایی دریافت آنها را ندارد.به علاوه  استفاده از آن بستگی به تنظیمات ISP و یا شبکه دارد.

در مقابل آن مهمترین مزیت پروتکل IMAP سرعت آن است و تنها با یک درخواست کوچک ایمیل ها دانلود می شوند. SMTP جهت رساندن ایمیل به سرور گیرنده از MTA (mail transfer agent) استفاده می کند.

Mail server چیست ؟

در تشریح اینکه میل سرور چیست بایستی گفت هر ایمیلی که ارسال می شود از طریق یک سری از سرورهای پست الکترونیکی در طول مسیر به گیرنده مورد نظر خود هدایت میشود. اگرچه ممکن است به نظر برسد که یک پیام فوراً ارسال می شود اما واقعیت این است که یک سری عملیات پیچیده برای انتقال صورت می گیرد.

بدون این عملیات از سرورهای پست الکترونیکی ، شما فقط قادر به ارسال ایمیل به افرادی خواهید بود که دامنه آدرس ایمیل با خود شما مطابقت دارند.

بیشتر بخوانید: mail server چیست

 

SMTP relay چیست ؟

SMTP relay پروتکل ارسال ایمیل های خروجی از یک سرور به سرور دیگر است. یک سرویس SMTP relay (همچنین به عنوان ارائه دهنده پروتکل SMTP نیز شناخته می شود) به یک فرستنده کمک می کند تا با روت کردن ایمیل از طریق یک شخص ثالث مورد اعتماد ، ایمیل ارسال کند و معامله ای را انجام دهد.

خدمات SMTP relay تمام فناوری و تخصص اساسی را برای کمک به مشاغل در ارسال ایمیل از طریق SMTP فراهم می کند.

incoming mail server و outgoing mail server چیست 

برای اتصال به یک میل سرور از طریق پروتکل‌های SMTP ، POP3 و IMAP نیاز است آدرس آنها را در نرم افزارهای ایمیل خود (مثل Outlook) وارد نمایید.

محلی که آدرس میل سرور خود را وارد می‌کنید تحت عنوان incoming mail server و outgoing mail server هستند. تفاوت incoming و outgoing در زمان ارسال یا دریافت آنها می‌‌باشد. در فیلد incoming mail server آدرس میل سرور دریافت ایمیل استفاده می‌شود و در فیلد outgoing mail server آدرس میل سرور ارسال ایمیل درج می‌شود. البته در نظر داشته باشید عموما این دو آدرس یک آدرس واحد هستند و مقادیر متفاوتی نخواهند داشت.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام

    من میخوام با کد php یه ایمیلی ارسال کنم با سرور smtp ولی همچین اروری میده :
    authentication failure [SMTP: SMTP server does no support authentication (code: 250, response: mx.google.com at your service, [98.117.99.235] SIZE 35651584 8BITMIME STARTTLS ENHANCEDSTATUSCODES PIPELINING)]

    کسی تا حالا به این مشکل برخورد کرده؟

  2. سلام ببخشید یک سوال داشتم این راه حلی رو که شما میدید من در ویدوز ۷اجرا میکنم متاسفانه مثل اینکه تفاوت زیادی هست بین فضای ویندوزهایxpو۷ خواستم اگر میشه منو راهنمایی کنید. ممنونم. اگرممکنه پاسخ سوالم رویا درسایت یابه ایمیلم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا