سئو

الگوریتم های گوگل کدامند؟ ( بررسی مهم ترین الگوریتم های گوگل در سئو )

گوگل برای نمایش بهترین نتایج به کاربران همواره در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های خودش را است و در هر به‌روزرسانی، کیفیت محتوا و بهبود تجربه کاربری را بشتر‌ از قبل در نظر می‌گیرد.

در سال‌های اولی که گوگل کار خود را آغاز کرده بود، تعداد الگوریتم‌هایش انگشت‌شمار بودند؛ اما الگوریتم‌های گوگل به‌صورت سالانه در حال به‌روز شدن هستند و گاهی اوقات این به‌روزرسانی‌ها در حدی کوچک هستند که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

گوگل از سیستم پیچیده‌ای به نام الگوریتم‌های گوگل برای جستجو و بازیابی داده‌ها و رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. این شرکت با استفاده‌ از این الگوریتم‌ها می‌تواند بهترین نتایج را به کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن نمایش دهد.

ازطرفی‌ دیگر هم ما به‌روزرسانی‌هایی را داریم که الگوریتم های گوگل را به‌صورت کلی تغییر می‌دهند و موارد جدیدی را به شما نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید که سایت شما در زمینه بعضی از کلمات کلیدی در صدر لیست نتایج گوگل قرار گیرد، باید الگوریتم های گوگل برای سئو را به‌خوبی بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.
ما در این مقاله قصد داریم که سراغ انواع الگوریتم های گوگل برویم و با بررسی آن‌ها، به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از آن‌ها در سایت خود استفاده کنید؛ پس با مادر این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی سرور مجازی کانادا ) همراه باشید.

انواع الگوریتم های گوگل در سئو

— Helpful Content

الگوریتم های گوگل

آخرین به‌روزرسانی انجام شده روی الگوریتم های گوگل، Helpful Content است. این الگوریتم با استفاده‌ از قابلیت‌هایی که دارد، تلاش می‌کند تا مطالبی که مفید نیستند را به جایگاه‌های پایین‌تری بفرستد و مطالب مفیدتر را در صدر لیست قرار دهد.

تا قبل از این به‌روزرسانی بزرگ، بعضی از سایت‌ها به شما نمایش داده می‌شدند که در آن‌ها از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده شده بود؛ اما با معرفی Helpful Content، چنین سایت‌هایی کم‌کم در حال حذف شدن هستند.

در روز ۱۸ آگوست ۲۰۲۲ بود که آخرین نسخه از الگوریتم های گوگل با نام Helpful Content معرفی شد و اگر هدف شما از نوشتن محتوا در سایت‌تان، جذب مخاطب و بازدید بیشتر است، به شما پیشنهاد می‌دهیم که سراغ ایجاد مطالب مفید بروید؛ چرا که استفاده زیاد از کلمات کلیدی به‌صورت کلی منقرض شده است. در واقع، گوگل از شما می‌خواهد که نیازهای واقعی کاربران را در زمینه محتوا برطرف کنید و باقی ماجرا را به این موتور جستجو بسپارید.

به‌روزرسانی هسته موتور جستجو در ما می ۲۰۲۲

در ماه می ۲۰۲۲ بود که گوگل در صفحه اجتماعی خود به‌ صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد تا هسته اصلی الگوریتم های گوگل را به‌روزرسانی کند. تغییرات اصلی و عملکرد این الگوریتم بخشی از به‌روزرسانی است که گوگل برای فرایند رتبه‌بندی سایت‌ها در طول این سال انجام داد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، روند تکمیل و پیاده‌سازی کامل این الگوریتم از روز ۲۲ می ۲۰۲۲ شروع شد و تا ۹ ژوئن ۲۰۲۲ ادامه داشت.

این الگوریتم به‌ هیچ‌ عنوان عامل مشخصی را هدف قرار نمی‌دهد و تنها با استفاده‌ از محتوایی که تولید کرده‌اید، تصمیم می‌گیرد که سایت شما باید در چه جایگاهی نمایش داده شود. در این به‌روزرسانی، صفحاتی که رتبه آن‌ها پایین‌تر می‌آید، نمره منفی دریافت نمی‌کنند؛ بلکه با محتوای جدیدی که در سایت خود قرار داده‌اید، دوباره مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت تا همواره با بررسی یک استراتژی تولید محتوا درست و مفید در حال تولید محتوای باکیفیت باشید.

یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد این الگوریتم وجود دارد، این است که گوگل توانسته بیش از ۷۵ زبان زنده دنیا را به آن بفهماند و این نسخه از الگوریتم های گوگل می‌تواند اطلاعات را به‌درستی دریافت کند و بهترین نتیجه ممکن را به کاربران نمایش دهد.

— EAT، کاربردی‌ترین عضو الگوریتم های گوگل

 

الگوریتم های گوگل

یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل در زمینه سئو، EAT است که بر سایت‌های فعال در زمینه سلامت، مالی و قانونی فعالیت می‌کنند. اسم این الگوریتم از سرواژه‌های Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness و تاکید اصلی آن بر تخصص، اعتبار و اعتماد است.

تمرکز این الگوریتم سئو در ابتدا روی سایت‌های مرتبط با سرمایه مالی و زندگی شما بود؛ اما گوگل قصد دارد از این الگوریتم برای سایر حوزه‌ها نیز استفاده کند. در این الگوریتم شخصی که محتوا را می‌نویسد هم مهم است. در واقع، تولیدکننده محتوا باید متخصص و قابل اعتماد باشید و محتوای قرار گرفته در سایت از جای دیگری هم کپی نشود.

برای درک بهتر، تصور کنید که شما سایتی در زمینه کسب‌وکار دارید. این الگوریتم جستجوی گوگل باید شما را نسبت‌ به سایر سایت‌ها و کسب‌وکارها قابل اعتمادتر ارزیابی کند تا آن را به کاربران نشان دهد.

— مهم ترین الگوریتم های گوگل برای سئو، Mobile First Index

 

الگوریتم های گوگل در سئو

 

الگوریتم Mobile First Index برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. گوگل در زمان معرفی این الگوریتم اعلام کرد که کاربران بیشتری از گوشی‌های هوشمند درمقایسه‌ با کامپیوترها برای جستجو استفاده می‌کنند. با توسعه گوشی‌های هوشمند، درصد استفاده از آن‌ها برای جستجو افزایش یافت و همین موضوع باعث شد تا گوگل روی نسخه موبایلی پلتفرم‌های مختلف تمرکز کند.

این موضوع امروزه به‌حدی مهم شده است که در الگوریتم های گوگل جای ویژه‌ای پیدا کردند و این شرکن از طریق نسخه موبایل هم صفحات را ایندکس می‌کند.

— الگوریتم BERT

تقریبا یک سال قبل از معرفی Mobile First Index بود که شرکت عضو جدیدی به خانواده الگوریتم های گوگل با نام Burt اضافه شد که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات اخیر گوگل است. این الگوریتم به‌صورت گسترده سایت‌های زیادی را تحت تاثیر قرار داد؛ در واقع، اطلاعات منتشر شده به ما نشان می‌دهند که این الگوریتم به‌صورت متوسط یکی از هر ده سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

الگوریتم BERT، از سرواژه Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفته شده است. این الگوریتم را می‌توانیم ماشین یادگیری گوگل بدانیم که وابستگی زیادی به شبکه عصبی دارد که برای پردازش زبان طبیعی ایجاد شده است تا بتوانید معنای حرف‌های کاربران را در زمان جستجو درک و مطالب خوب و مرتبطی را به آن‌ها نمایش دهد.

بااستفاده‌از فناوری یادگیری ماشین، این الگوریتم می‌تواند عبارت را از کلمات قبلی و بعدی بفهمد و رابطه میان آن‌ها را درک کند.

— الگوریتم Medic

در سال ۲۰۱۸ بود که گوگل الگوریتم Medic را به‌روز کرد و بسیاری از سایت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. این تاثیر تا جایی پیش رفت که بسیاری از سایت‌ها به صدر لیست نمایش داده شده توسط گوگل آمدند و بسیاری دیگر از آن‌ها به جایگاه‌های پایین‌تری رفتند. همان‌طور که از نام این الگوریتم هم می‌توانید تشخیص دهید، این عضو از الگوریتم های گوگل روی سایت‌های پزشکی تمرکز دارد.

در مراسم معرفی این الگوریتم، گوگل اعلام کرد که قصد دارد تا با استفاده‌ از آن جلوی انتشار اطلاعات غلط در زمینه پزشکی را بگیرد. زمانی که این به‌ روزرسانی روی موتور جستجوی گوگل اعمال شد، تمامی سایت‌هایی که در زمینه‌های پزشکی، سلامت، مشاوره سلامت و حتی سبک زندگی فعالیت می‌کردند تحت تاثیر قرار گرفتند. البته، برخی از سایت‌های غیر پزشکی هم بودند که رتبه آن‌ها تحت تاثیر این الگوریتم بیشتر یا حتی کمتر شد.

— الگوریتم Fred

 

الگوریتم های گوگل برای سئو

 

این الگوریتم درمقایسه‌با سایر الگوریتم‌های گوگل در زمینه محتوا، جدیدتر است. در سال ۲۰۱۷ بود که این الگوریتم معرفی شد و گری ایلیس در مورد آن اعلام کرد که تمامی به‌روزرسانی‌های بعدی که برای آن منتشر می‌شوند، با نام Freddie شناخته خواهند شد.

در همان روزهای اولی که این الگوریتم روی نتایج گوگل اعمال شد، بسیاری از سایت‌هایی که از بازاریابی وابسته استفاده می‌کردند، تحت تاثیر قرار گرفتند. وظیفه اصلی این الگوریتم، کمک به الگوریتم EAT است تا سایت‌هایی که در نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند، کیفیت کافی را داشته باشند.
باید توجه داشته باشید که اگر سایت شما دارای ویژگی‌های زیر باشد، احتمالا با این الگوریتم از رتبه‌های برتر حذف و به رتبه‌های پایین‌تر تبعید خواهد شد:

۱. وجود تبلیغات زیاد در سایت
۲. محتوای بی‌کیفیت
۳. لینک‌سازی بی‌کیفیت
۴. تعداد زیاد لینک‌های وابسته
۵. تبلیغات زیاد در هر محتوا
۶. عدم تعامل کاربران با محتوای شما
اگر سایت شما این ویژگی‌ها را دارد، بهتر است که آن‌ها را اصلاح کنید تا این الگوریتم روی سایت شما تاثیری نگذارد.

— الگوریتم Possum

این عضو از خانواده الگوریتم های گوگل در فارسی به الگوریتم موش کور معروف است. این الگوریتم را می‌توان مکملی برای الگوریتم Pigeon دانست که به بهبود سئو سایت کمک می‌کند. با کمک این الگوریتم، هم کاربران می‌توانند نتایج جستجو را از نزدیک ببینید و هم کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان زیادی پیدا کنند.

کاربرد اصلی این الگوریتم در نشان دادن بهترین نتایجی است که در اطراف شما قرار دارد. فرض کنید که دنبال یک متخصص مغز و اعصاب هستید. این الگوریتم می‌گردد و نزدیک‌ترین متخصصان مغز و اعصاب را که هم نزدیک شما هستند و هم رتبه بالایی دارند را به شما نمایش می‌دهد.

— الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، ضریب واکنش‌گرایی و Mobile Friendly بودن سایت را در رتبه‌بندی به‌عنوان یک امتیاز مثبت ارزیابی می‌کند. این موضوع به این دلیل است که تعداد جستجوهای انجام شده بااستفاده‌از گوشی‌های هوشمند بسیار زیاد است؛ بنابراین سایت‌هایی که به‌خوبی در گوشی‌های هوشمند هم نمایش داده می‌شوند باید در رتبه‌های بالاتر قرار گیرند.

توجه داشته باشید که امروزه اهمیت نمایش درست و خوب سایت‌تان در گوشی‌های هوشمند از کامپیوترهای شخصی هم بیشتر شده است. البته، باید به این موضوع هم توجه کنید که امروزه سرعت سایت هم در رتبه‌بندی بااستفاده‌از این عضو الگوریتم‌های گوگل هم تاثیر دارد. بنابراین تاثیر خرید هاست ایران و خارج پرسرعت بیشتر از قبل بر رتبه کردن تاثیرگذار است.

اگر می‌خواهید از این الگوریتم در سایت خود استفاده کنید، باید سراغ استفاده از قالب‌های واکنش‌گرا یا آن‌هایی که صفحات موبایل را در سریع‌ترین زمان ممکن می‌سازند، بروید. این فناوری با نام AMP شناخته می‌شود به سایت‌تان کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری در گوشی‌های هوشمند نمایش داده شود.

گوگل برای ارزیابی سایت شما در گوشی‌های هوشمند، ابزاری رایگان با نام Google Mobile-friendly را معرفی کرده است. این ابزار به شما نشان خواهد داد که آیا صفحات سایت شما برای نمایش در گوشی‌های هوشمند مناسب هستند یا خیر.

— Dance، متفاوت ترین نوع الگوریتم های گوگل در سئو

برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ بود که گوگل با تغییر رویکردی اساسی، از الگوریتم Dance رونمایی کرد. این الگوریتم بااستفاده‌از داده‌هایی که دراختیار دارد، تصمیم می‌گیرد که کاربران چه واکنشی در مورد سایت دارند و با آن چگونه تعامل می‌کنند. در بین اطلاعاتی که این الگوریتم با استفاده‌ از آن تصمیم می‌گیرد، مواردی مانند تعداد کلیک، مدت زمان حضور کاربر در سایت، میزان تعامل و مواردی از این دست وجود دارد.

زمانی که سایت شما رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب می‌کند، شما باید سراغ بالاتر بردن تعامل کاربران با سایت خود بروید و تجربه کاربری خوبی را برای آن‌ها ایجاد کنید؛ با انجام این کارها، می‌توانید انتظار داشته باشید که شانس ماندن در آن رتبه یا حتی بالاتر رفتن را خواهید داشت.

تجربیات ما نشان می‌دهند که برای ماندن در آن موقعیت، باید توجه داشته باشید که بالا بودن سرعت سایت و خوانا، مفید و جامع بودن محتوای موجود در آن، تاثیر زیادی دارد.

جمع‌بندی

الگوریتم های گوگل همواره در حال به‌روز شدن هستند و در سال‌های اخیر، شاهد معرفی نسل جدیدی از آن‌ها بوده‌ایم. براساس اعلام گوگل، این شرکت تلاش می‌کند تا با به‌روز کردن یا معرفی نسل جدید الگوریتم‌های خود، بهترین و باکیفیت‌ترین محتوای ممکن را به شما نمایش دهد.

ما در این مقاله به‌صورتی کامل به بعضی از این الگوریتم‌ها پرداختیم. تعدادی از این الگوریتم‌ها به‌صورت تخصصی برای ارزیابی محتوای سایت شما طراحی شده‌اند و گوگل با برخی دیگر از آن‌ها می‌تواند نوع نمایش سایت شما در پلتفرم‌های مختلف را ارزیابی کند.

آیا شما هم از این الگوریتم‌ها در زمان نوشتن مطالب سایت خود استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا