میزبانی وب

هاست بکاپ چیست

از دست رفتن اطلاعات، چه به‌دلیل خطاهای انسانی و چه برای مشکلات فنی، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد. یکی از راه‌های مطمئن برای حفظ اطلاعات، استفاده از هاست بکاپ یا هاست پشتیبان است. هاست بکاپ، فضایی امن در سرورهای قدرتمند است که برای ذخیره‌سازی نسخه‌های پشتیبان از وب‌سایت‌ها، پایگاه‌های داده و سایر اطلاعات مهم شما استفاده می‌شود. در این مقاله از ایران هاست موارد زیر بررسی می‌شود:

معرفی ‌هاست بکاپ

هاست بکاپ یک سرور از راه دور است که کپی‌هایی از داده‌ها را از یک سرور یا رایانه اصلی ذخیره می‌کند. این کار به این منظور انجام می‌شود که درصورت از بین رفتن داده‌ها در سرور اصلی، از سرور پشتیبان برای بازیابی اطلاعات از دست رفته استفاده شود. هاست‌های پشتیبان بخشی ضروری از هر استراتژی مدیریت داده هستند. با پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها در یک سرور راه دور، سازمان‌ها می‌توانند خطر از دست رفتن داده‌ها را به حداقل برسانند.

نحوه عملکرد هاست بکاپ Backup host

روش عملکرد بستگی به میزان اهمیت و اندازه داده‌هایی دارد که از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌شود و اندازه مجموعه داده‌ها دارد.

بسیاری از فناوری‌هایی که برای ایجاد نسخه پشتیبان‌ استفاده می‌شوند از قابلیت‌هایی مانند رمزگذاری، فشرده‌سازی و حذف مجدد داده‌ها برای حداکثرسازی امنیت و یکپارچگی آن‌ها استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی ‌هاست بکاپ

انتخاب یک هاست بکاپ مناسب، نقشی حیاتی در حفظ و نگهداری از اطلاعات شما ایفا می‌کند. فراموش نکنید که انتخاب هاست بکاپ بدون امکان بکاپ‌گیری به صورت منظم توسط شرکت هاستینگ، سرویس منحصربه‌فردی محسوب نمی‌شود! بنابراین حین انتخاب و خرید هاست حتما به امکانات یک دیتاسنتر برای دسترسی به نسخه بکاپ توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های اصلی ‌هاست بکاپ می‌پردازیم که باید در هنگام انتخاب به آن‌ها توجه کنید:

  1. فضای ذخیره‌سازی در هاست بکاپ

فضای ذخیره‌سازی موردنیاز شما به حجم اطلاعاتی که می‌خواهید از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید بستگی دارد. هاست‌ بکاپ‌ها با ظرفیت‌های مختلف ارائه می‌شوند، از چند گیگابایت تا چند ترابایت نیازهای متفاوتی را برای پوشش‌دهی نیاز کاربران ارائه می‎شوند. فراموش نکنید که فضای ذخیره‌سازی هاست بکاپ شما باید به‌طور منظم ارتقا داده شود تا با افزایش حجم اطلاعات در سایت‌شما هم‌خوانی داشته باشد.

  1. مقدار پهنای باند

«پهنای باند» به سرعت بارگذاری یا دریافت اطلاعات (آپلود و دانلود) از هاست بکاپ کاربرد پیدا می‌کند. هاست‌های بکاپ با پهنای باند مختلف ارائه می‌شوند. اگر اطلاعات حجیمی دارید یا داده‌های شما مدام در حال افزایش هستند قطعا به پهنای باند بیشتری نیاز پیدا می‌کنید. در چنین شرایطی لازم است بتوانید به سرعت از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و در صورت نیاز آن‌ها را بازیابی کنید.

  1. امنیت هاست بکاپ

«امنیت» اصلی‌ترین ویژگی ‌هاست بکاپ است. یک هاست بکاپ با امنیت بالا قادر است از اطلاعات شما در برابر حملات سایبری، هک شدن و سایر خطرات امنیتی محافظت کند! بنابراین به شما توصیه می‌کنیم به‌دنبال هاست بکاپی باشید که از رمزگذاری قوی، فایروال و سایر اقدامات امنیتی استفاده کند!

  1. پشتیبانی هاست های بکاپ

پشتیبانی فنی مناسب در استفاده از هاست بک‌آپ گرفته تا رفع چالش‌ها، یکی از حیاتی‌ترین ویژگی برای کاربرانی به‌شمار می‌رود که حتی سطح دانش فنی آن‌ها بالاست! بنابراین توصیه می‌کنیم هاست بکاپی را تهیه کنید که از پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته برخوردار باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانید به سرعت از کمک متخصصان استفاده کنید.

  1. قیمت و بودجه برای انتخاب هاست بکاپ

قیمت هاست‌‌های بکاپ‌ با توجه‌به ویژگی‌های متفاوتی که ارائه می‌دهند از تنوع زیادی برخوردار است. قبل از انتخاب هاست بکاپ، بودجه خود را تعیین کنید و آن دسته از سرویس‌هایی را در لیست خرید خود قرار دهید که متناسب با بودجه خود بهترین را انتخاب کنید.انتخاب ‌هاست بکاپ مناسب به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. با درنظر گرفتن ویژگی‌های ذکرشده فوق می‌توانید بهترین هاست بکاپ را برای خود انتخاب کنید.

سایر فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید هاست بکاپ
نسخه پشتیبان گیری خودکاربازیابی فوریفشرده‌سازی
با این ویژگی، به‌طور منظم از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه می‌شود بدون اینکه نیاز به دخالت شما باشد.با این ویژگی، می‌توانید در صورت بروز مشکل، به سرعت اطلاعات خود را بازیابی کنید.با این ویژگی، فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز شما کاهش پیدا می‌کند.

مزایای هاست بکاپ Backup host

هاست بکاپ یا هاست پشتیبان، فضایی امن در سرورهای قدرتمند است که برای ذخیره‌سازی نسخه‌های پشتیبان از وب‌سایت‌ها، پایگاه‌های داده و سایر اطلاعات مهم شما استفاده می‌شود. استفاده از هاست بکاپ برای هر وب‌سایت یا سیستمی که حاوی اطلاعات مهم است، ضروری است. با استفاده از هاست بکاپ می‌توانید از اطلاعات خود در برابر خطرات مختلف محافظت کنید و در صورت بروز مشکل، به سرعت اطلاعات خود را مورد بازیابی قرار دهید. در ادامه به بررسی مزایای این سرویس می‌پردازیم! همراه ما باشید؛

  • امکان مدیریت با اکانت‌های FTP

یکی از مهم‌ترین مزایای هاست بکاپ امکان مدیریت نسخه‌های حجیم بکاپ‌گیری شده با اکانت‌های FTP محسوب می‌‎شود! برای دسترسی و مدیریت اکانت‌های FTP می‌توانید به‌راحتی از طریق کنترل‌پنلی که در اختیار شما قرار گرفته است اقدام کنید. 

  • محافظت از اطلاعات در برابر خطرات احتمالی

حوادثی مانند هک شدن، حملات سایبری، نقص فنی، خطاهای انسانی و بلایای طبیعی می‌توانند منجر به از دست رفتن اطلاعات شما شوند. با استفاده از هاست بکاپ، می‌توانید از اطلاعات خود در برابر این خطرات محافظت کنید.

  • بازیابی سریع اطلاعات در هاست بکاپ

در صورت بروز مشکل و از دست رفتن اطلاعات، می‌توانید با استفاده از هاست بکاپ، اطلاعات خود را به سرعت بازیابی کنید و از downtime یا ایجاد هر نوع اختلال در سایت خود مانع شوید!

  • صرفه‌جویی در فضای سرویس اولیه

از آن‌جا که حجم تهیه شده از نسخه‌های بکاپ، فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، عملا استفاده از هاست اصلی برای ذخیره‌سازی این نسخه‌ها به‌صرفه نیست؛ چراکه منابع موردنیاز برای فعالیت سایت محدود می‌شوند و اگر سایت پرمخاطبی داشته باشید با اختلال در پردازش مواجه خواهید شد.

چالش‌های استفاده از هاست بکاپ

هاست بکاپ در کنار مزایای بی‌شمار، می‌تواند چالش‌های متعددی را برای کاربران به‌وجود بیاورد. از هزینه گرفته تا محدودیت حجمی، همه از چالش‌هایی محسوب می‌شوند که نیاز دارید حین خرید این سرویس به آن‌ها توجه کافی داشته باشید! البته فراموش نکنید که مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، با انتخاب یک هاستینگ همراه از ابتدای قضیه، به هیچ وجه سبب ایجاد اختلال نخواهند شد.

  •  هزینه مضاعف

از آن‌جا که استفاده از هاست بکاپ، به خصوص برای وب‌سایت‌ها و سیستم‌های بزرگ، می‌تواند پرهزینه باشد؛ می‌توانید با انتخاب شرکت‌هایی که در کنار سرورهای خود امکان بک‌آپ در فضای مجزا را به‌صورت خودکار برای کاربران ایجاد می‌کنند، از این سرویس به‌صورت جانبی در کنار هاست یا سرور خود استفاده کنید!

  • امنیت    

اگر هاست بکاپ شما به درستی پیکربندی نشده باشد، ممکن است به‌علت حفره‌های امنیتی در معرض حملات سایبری و هک قرار بگیرد! به شما توصیه می‌کنیم حین انتخاب این سرویس به استفاده از «فایروال‌های سخت‌افزاری» توجه کافی داشته باشید. رسالت اصلی این فایروال‌ها به طور اختصاصی برای حملات سایبری تنظیم شده است!

  • محدودیت در فضای ذخیره‌سازی

از آن‌جایی که هیچ سرویسی بدون محدودیت حافظه و قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات به کاربران ارائه نمی‌شود؛ لازم است با پاک‌سازی و مدیریت صحیح نسخه‌های بک‌آپ، حجم مصرفی خود را برای ذخیره‌سازی فرآیند بکاپ‌گیری کاهش دهید تا با محدودیت فضا روبه‌رو نشوید!

نصب و راه‌اندازی‌ هاست بکاپ پیچیده است؟

نصب و راه‌اندازی هاست بکاپ به نوع هاست و شرکت ارائه دهنده آن بستگی دارد. به طور کلی، مراحل زیر برای نصب و راه‌اندازی هاست بکاپ لازم است از اصولی کلی تبعیت کنید تا فرآیند بکاپ گیری بدون اختلال انجام شود! انتخاب هاستینگ مناسب به عنوان اصلی‌ترین مقدمه، شرایط دسترسی و راه‌اندازی هاست بک آپ را بهبود می‌بخشد.

پس از خرید هاست بکاپ، لازم است با توجه به دسترسی‌هایی که از یک شرکت هاستینگ دریافت می‎کنید، استارت پیکربندی این سرویس را پس از خرید بزنید!
پیکربندی هاست بکاپ شامل مواردی مانند تنظیم نام کاربری و رمز عبور، انتخاب محل ذخیره‌سازی نسخه‌های پشتیبان و تنظیم زمان‌بندی نسخه پشتیبان گیری است. فراموش نکنید که برای پیاده‌سازی تنظیمات و کانفیگ ابتدایی این سرویس لازم است به دانشی متوسط برای کانفیگ انواع سرور مجهز باشید. اگر جزء کاربرانی هستید که سطح دانش فنی آن‌ها برای مدیریت یا کانفیگ سرور و هاست بکاپ کافی نیست، به شما پیشنهاد می‌کنیم از سرورهای مدیریت‌شده‌ای استفاده کنید که هاستینگ‌های برای آسایش کاربران ارائه می‌کنند!

برخی دیگر از نکات مهم در راه‌اندازی سرور و هاست بک‌آپ

  • قبل از نصب و راه‌اندازی هاست بکاپ، حتما از امکان مشاوره توسط کارشناسان یک شرکت استفاده کنید!
  • از آن‌جا که این سرویس حامل حیاتی‌ترین اطلاعات شما می‌شود، لازم است پس از خرید حتما یک پسورد امن انتخاب کنید!
  • از یک برنامه زمانی منظم برای تهیه نسخه‌های پشتیبان استفاده کنید تا در صورت اختلال، نسخه‌های بازیابی شده شما کامل باشد!

ایمن‌سازی هاست بکاپ Backup host

امنیت هاست بکاپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا اطلاعات شما در آن ذخیره می‌شود. در صورت عدم امنیت هاست بکاپ، اطلاعات شما احتمال دارد در معرض خطر هک شدن، حملات سایبری و سایر خطرات امنیتی قرار گیرد.

برای افزایش امنیت هاست بکاپ، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. شرکت هاستینگ مجهزبه تدابیر امنیتی متفاوت

اولین قدم برای افزایش امنیت هاست بکاپ، انتخاب شرکت ارائه دهنده معتبر و امن است. شرکت ارائه دهنده باید سابقه خوب و درخشانی در زمینه ارائه هاست بکاپ امن داشته باشد و با در اختیار دادن امکان مانیتورینگ ۲۴ ساعته و پشتیبانی شبانه‌روزی در همراهی شما دلگرم‌کننده باشد!

  1. استفاده از رمز عبور پرقدرت و استاندارد

برای هاست بکاپ خود از رمز عبور قوی و پیچیده استفاده کنید. رمز عبور شما باید حداقل ۸ کاراکتر داشته باشد و حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها را شامل شود. لطفا از رمز عبور خود برای هیچ وب سایت یا سرویسی دیگر استفاده نکنید.

  1. قابلیت فعال‌سازی رمزنگاری

رمزنگاری اطلاعات، با تبدیل داده‌ها به کدهای مخصوص امکان مشاهده داده‌ها را برای افراد فاقد صلاحیت غیر ممکن می‌کند! برای استفاده از این ویژگی کافی‌ست از شرکت ارائه دهنده هاست بکاپ خود پیگیری کنید!

  1. رعایت محدودیت در دسترسی به سرویس

فراموش نکنید که امکان دسترسی به داده‌ها و تنظیمات هاست بکاپ لازم است توسط خود شما و در نهایت افراد مورد اطمینان فراهم شود.برای فعال‌سازی و استفاده از این ویژگی به شما توصیه می‌کنیم از لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) برای محدود کردن دسترسی به هاست بکاپ خود استفاده کنید!

  1. به روز رسانی نرم‌افزار اصلی

همیشه نرم افزار هاست بکاپ خود را به روز نگه دارید. یکی از اصلی‌ترین نرم‌افزارهایی که برای در عملکرد هاست بک‌آپ نقشی حیاتی ایفا می‌کند، نرم‌افزارهای مخصوص فرآیند بکاپ گیری هستند! به روز رسانی‌های منظم در عملکرد این نرم‌افزار نقشی حیاتی ایفا می‌کنید. اما چرا به‌روزرسانی اصلی‌ترین ابزار در هاست بک‌آپ از اهمیت زیادی برخوردار است؟ به این دلیل که این نرم‎افزارها در سرویس شما شامل وصله‌های امنیتی هستند که می‌توانند از هاست بکاپ شما در برابر حملات سایبری جدید محافظت کنند!

  1. امکان فعال‌سازی مانیتورینگ

شما می‌توانید با فعال‌کردن گزینه مانیتورینگ، به طور منظم، روی هاست بکاپ خود نظارت مستمر داشته باشید و با مشاهده فعالیت‌های مشکوک کافی‌ست به شرکت ارائه دهنده هاست بکاپ خود اطلاع دهید تا عملیات ایمن‌سازی آغاز شود!

جمع بندی

پشتیبان‌گیری از داده‌های وبسایت، برای اغلب کسب‌وکارها‌ حیاتی است و ریسک از دست رفتن داده‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و تضمین می‌کند که داده‌ها در صورت بروز فاجعه، خرابی سخت‌افزار یا خطای انسانی، ایمن و قابل دسترسی هستند. با اجرای هاست بکاپ Backup host، می‌توانید زمان خرابی را به حداقل برسانید، از داده‌های خود محافظت کنید و با مقررات صنعت مطابقت داشته باشید.

سوالات متداول

سرورهای بکاپ ایران هاست در کجا مستقر هستند؟

در داخل و خارج از ایران

از طریق چه پروتکل‌هایی می‌توان داده‌های خود را به سرورهای بکاپ ایران هاست انتقال دهید؟

شما با استفاده از پروتکل‌های SMB و FTP می‌توانید داده‌های خود را به سرور بکاپ انتقال دهید.

چگونه می‌توانم هاست بکاپ مناسب را انتخاب کنم؟

برای انتخاب هاست بکاپ مناسب، باید به عوامل مختلفی مانند فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند، امنیت، پشتیبانی و قیمت توجه کنید. همچنین باید نیازها و شرایط سایت خود را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا