طراحی وب سایت

Comment Spam چیست و راه های مقابله با آن (معرفی ۲ افزونه وردپرسی)

در این مقاله به شما خواهیم گفت که در سایت وردپرسی خود چگونه دیدگاه ها و نظرات را مدیریت نمایید و در ادامه به موضوع اصلی مقاله یعنی اصطلاح Comment Spam چیست خواهیم پرداخت و راه های مقابله با ان را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

پیش نیاز این مقاله برای افرادی که تا بحال با CMS وردپرس آشنایی نداشته اند، مقاله وردپرس چیست می باشد که می توانید آنرا مطالعه نمایید.

در همینجا به شما این را بگوییم که نظرات بیشتر در وبلاگ ها  دیده می شوند و این مقاله علاوه بر اینکه برای صاحبان وب سایت های وردپرسی مفید است، برای افرادی که با این CMS وبلاگ ایجاد نموده اند نیز مفیدی خواهد بود.

توجه داشته باشید یکی از راه های ساخت انجمن آنلاین استفاده از بخش نظرات است. با صرف وقت برای نظرات افراد و کاربران می توان به چنین هدفی دست یافت. بنابراین مدیریت این بخش امری حیاتیست.

بخش نظرات یا Comment چگونه کار می کند؟

اگر شما صاحب یک سایت وردپرسی هستید، حتما تا بحال دیده اید که در زیر پست های به اشتراک گذاشته شده در سایت، بازدید کنندگان شما می توانند نظر یا دیدگاه خود را ثبت کنند.

افزودن نظر در سایت بسیار آسان است، پس از ارسال نظر، کاربران دیگر می توانند به آن پاسخ داده و یک مکالمه را آغاز کنند. هر زمان که شخصی پاسخ می دهد، وردپرس ایمیلی را برای شما ارسال می کند و شما می توانید به آسانی در بخش دیدگاه ها از پنل مدیریت وردپرس، آنرا مدیریت نمایید.

تصویر زیر نمونه ای از دیدگاهی است که کاربر برای یک پست قرار داده است. همانطور که مشاهده می کنید، بر روی این دیدگاه امکان پذیرفتن، پاسخ گویی، ویرایش، علامت گذاری به عنوان جفنگ یا اسپم، و حذف کامنت وجود دارد.

بخش نظرات در وردپرس

آدرس آی پی ارسال کننده نظر در زیر نام ارسال کننده درج شده است. این آیتم امکان بسیار خوبی است چرا که برخی اوقات بخش نظرات می تواند توسط ارسال کنندگان اسپم مورد سو استفاده قرار بگیرد.

حتی با کلیک بر روی آن آی پی می توانید تمامی نظرات ارسال شده از آن آی پی را مشاهده کرده و تاریخچه کاربر مورد نظر را مشاهده کنید.

Comment Spam چیست ؟

Comment Spam یا هرزنامه نظر که بنام spomment نیز نامیده می شود، به فرایندی گفته می شود که گروهی با سو استفاده از فرم های وب، اقدام به تبلیغات ناخواسته به عنوان نظرات در انجمن ها، بلاگ ها و … می کنند.

این روش بر پایه تکنیکی بسیار مضر بنام “سئو کلاه سیاه” شکل گرفته است و برای ارتقا لینک های سایت و متن های لینکی ورودی به سایت در نظر گرفته می شود.

Comment Spamنوعی از سئو کلاه سیاه محسوب می شود

اما نا امید نشوید.

راههای زیادی برای وب مسترها در مقابله با Comment Spam وجود دارد برای مثال:

در وبلاگ پلاگینهایی مانند  Akismet ، Challenge ، Referrer Bouncer وجود دارد که بسیاری از نظرات هرزنامه را مسدود می کند.

موتورهای جستجو همچنین دارای یک طرح “nofollow” هستند که به مدیران وب اجازه می دهد به ربات های موتور جستجو بگویند که به پیوندها در نظرات وبلاگ اعتبار ندهند.

مدیریت Comment Spam و راه های مقابله با آن

اگر شما بخش نظرات دارید، مطمئنا نظرات ناخواسته دریافت خواهید کرد. این بخش مخصوص شماست از دست ندهید!

خوشبختانه ابزارهایی وجود دارد که می تواند Comment Spam ها را بصورت خودکار شناسایی کند. اگر به سایت wordpress.org مراجعه کنید، بیش از ۱۰۰۰ افزونه برای کار با اسپم ها مشاهده خواهید کرد و ما در اینجا فقط به دو نمونه از پرکاربردی ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

دو افزونه پر کاربرد wordpress در مقابله با Comment Spam

همانطور که در بالا اشاره شد برا یمقاله با Comment Spam ها باید از پلاگین ها یا افزونه ها کمک بگیریم.

افزونه Akismet

افزونه Akismet برای مقابله با comment spamAkismet افزونه ای است که اسپم ها را قبل از اینکه بر روی وب سایت شما نمایان شود بلاک می کند. Akismet توسط شرکت Automatic طراحی شده است. افزونه Akismet  همراه با هر نسخه وردپرس بصورت خودکار نصب می

شود.

به دلیل استفاده گستردگی که این افزونه دارد، تیم Akismet داده های زیادی از اینکه کدام مورد اسپم است و کدامیک اسپم نیست، دارند. آنها مدعی هستند که ۷.۵ میلیون اسپم را در هر ساعت حذف می کنند.

Akismet یک سطح رایگان برای سایت های شخصی و وبلاگ ها دارد. بیش از ۳ میلیون سایت از نسخه رایگان آن استفاده می کنند و با پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه می توانید از امکانات بیشتر آن استفاده کنید.

زمانی که یک نظر به عنوان اسپم علامت گذاری می شود، به شیوه خاصی در وردپرس منتقل میشود. در صفحه نظرات می توانید با کلیک بر روی لینک Spam آنها را مشاهده کنید. [irp posts=”۶۴۴۹″ name=”اسپم یا هرزنامه چیست ؟”]

افزونه  Batch Comment Spam Deletion  افزونه ای برای حذف گروهی اسپم ها

افزونه دومی که می خواهیم معرفی کنیم و Comment Spam دریافتی بر روی سایت را دریافت و بصورت گروهی آنها را حذف میکند، Batch Comment Spam Deletion نام دارد.

این افزونه اسپم ها را در گروه های کوچک حذف می کند، بنابراین شما می توانید ۱۰ هزار یا صد هزار اسپم را حذف کنید بدون اینکه بار اضافی به هاستتان تحمیل کنید.

با استفاده از ابزارهای درست می توانید در زمان  صرفه جویی کنید و زحمت زیادی را برای نقابله یا اسپم ها متحمل شوید. ضمن اینکه به شما اجازه می دهد تا زمان بیشتری برای بررسی نظرات کاربران و ایجاد گفتگو در انجمن ها داشته باشید. برای آشنایی با معنی انجمن و فروم مقاله انجمن اینترنی چیست را بخوانید.

سوالات متداول

Akismet افزونه ای است که اسپم ها را قبل از اینکه بر روی وب سایت شما نمایان شود بلاک می کند. Akismet توسط شرکت Automatic طراحی شده است. افزونه Akismet همراه با هر نسخه وردپرس بصورت خودکار نصب می شود.
افزونه حذف گروهی Comment Spam ، اسپم ها را در گروه های کوچک حذف می کند، بنابراین شما می توانید ۱۰ هزار یا صد هزار اسپم را حذف کنید بدون اینکه بار اضافی به هاستتان تحمیل کنید.
Comment Spam یا هرزنامه نظر که بنام spomment نیز نامیده می شود، به فرایندی گفته می شود که گروهی با سو استفاده از فرم های وب، اقدام به تبلیغات ناخواسته به عنوان نظرات در انجمن ها، بلاگ ها و … می کنند. این روش بر پایه تکنیکی بسیار مضر بنام “سئو کلاه سیاه” شکل گرفته است و برای ارتقا لینک های سایت و متن های لینکی ورودی به سایت در نظر گرفته می شود.
اگر شما صاحب یک سایت وردپرسی هستید، حتما تا بحال دیده اید که در زیر پست های به اشتراک گذاشته شده در سایت، بازدید کنندگان شما می توانند نظر یا دیدگاه خود را ثبت کنند. افزودن نظر در سایت بسیار آسان است، پس از ارسال نظر، کاربران دیگر می توانند به آن پاسخ داده و یک مکالمه را آغاز کنند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا