وردپرس (wordpress)

ارور ۴۰۱ چیست؟ ( خطای ۴۰۱ Unauthorized + راه های رفع آن )

اگر شما هم از آن دست کاربرانی هستید که مدت زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند، حتما در برخی مواقع در زمان بارگذاری یک وب‌سایت، با مشکلاتی مواجه شده‌اید و کدهای وضعیت خطای متفاوتی را مشاهده کرده‌اید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

یکی از رایج‌ترین کدهای خطا، مربوط به ارور ۴۰۱ یا ارور ۴۰۱ Unauthorized است. این ارور در زمانی نشان داده می‌شود که درخواست ارسال شده به وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن مورد نظر قابل احراز هویت نباشد.

خوشبختانه، این خطا در بسیاری از مواقع به‌سرعت قابل رفع شدن است. ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا این خطا را به‌صورتی کامل بررسی کنیم و سپس به سراغ دلایل ایجاد آن و همچنین چند راه رفع آن برویم؛ با ما همراه باشید.

خطای ۴۰۱ Unauthorized چیست؟

خطای ۴۰۱ به ما نشان می‌‎دهد که درخواست سرور تایید نشده است؛ زیرا اعتبار کافی برای تایید اعتبار منبع هدف در دسترس نیست. در واقع، در زمان وارد کردن آدرس وب‌سایت یا همان URL، مرورگر شما درخواستی را ارسال کرده که مورد تایید قرار نگرفته است.

این ارور ۴۰۱ ممکن است که به دلایل مختلفی در دستگاه کاربران نشان داده شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وارد کردن آدرس اشتباه
• نام کاربری یا گذرواژه اشتباه بوده است
• کش مرورگر و کوکی‌ها قدیمی شده باشند

به‌عنوان مثال، خطای ۴۰۱ ممکن است در زمانی نشان داده شود که شما سعی می‌کنید به منبع محدود شده‌ای، مانند یک صفحه وب محافظت شده با استفاده از رمزعبور دسترسی داشته باشید. اگر شما ابتدا وارد سیستم نشده باشید و مراحل احراز هویت با موفقیت طی نشده باشند، این خطا برای شما نمایش داده خواهد شد. البته، ما در ادامه به‌صورتی کاملا مفصل به این دلایل خواهیم پرداخت.

اگرچه که به‌نظر می‌رسد که مشکلات سمت کاربر، شایع‌ترین دلایل نشان داده شدن این خطا باشند، اما گاهی اوقات ارور ۴۰۱ توسط وب‌سرور هم نمایش داده می‌شود. این امکان وجود دارد تا سرور به‌صورت عمدی مشتری را از دسترسی به منبع مورد نظر او منع کرده باشد یا اینکه فرایند احراز هویت از سمت سرور با مشکلی مواجه شده باشد. در این جور مواقع بهتر است با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید. و ترجیحا از یک شرکت معتبر برای خرید هاست اقدام کنید. شرکت ایران هاست ارائه دهنده ی انواع سایت های پرسرعت برای استعلام قیمت هاست وردپرس با پشتیبانان ما تماس بگیرید.

ارور 401 چیست

 

در زمانی که ارور ۴۰۱ رخ می‌‌دهد، ممکن است که یکی از متون زیر به شما نمایش داده شود:

• HTTP Error 401
• ۴۰۱ Authorization Required
• ۴۰۱ Unauthorized Error
• Access Denied

در کنار این متون، انواع ارور ۴۰۱ متفاوتند که در زیر می‌توانید تعدادی از آن‌ها را مشاهده کنید:

• تلاش برای ورود ناموفق بود.
• تلاش برای ورود به سیستم به دلیل پیکربندی سرور ناموفق بوده است.
• تلاش برای ورود به سیستم به دلیل ACL (فهرست کنترل دسترسی) ناموفق بوده است.
•  درخواست‌های زیادی توسط کاربران ایجاد شده یا کاربر به حداکثر سقف درخواست رسیده است.
• این خطا زمانی رخ می دهد که یک کاربر خاص چندین درخواست را به یک وب سرور ارسال می‌کند و به محدودیت نرخ درخواست همزمان IP محدود پویا می‌رسد.
• آدرس IP کاربر در لیست ریجکت سرور گنجانده شده است.
•  نام شرکتی که کاربر از آن خدمات اینترنت دریافت کرده در لیست ریجکت سرور گنجانده شده است.

 

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۰

 

دلایل ایجاد خطای ۴۰۱

قبل از پرداختن به دلایل ایجاد ارور ۴۰۱، بگذارید یک قاعده کلی را به شما بگوییم؛ تقریبا تمامی خطاهایی که با عدد ۴ شروع می‌شوند، مربوط به مشکلی از سمت کاربر هستند. البته، همانطور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، در بعضی مواقع این خطاها از سمت سرور ایجاد می‌شوند.

 

 

— قدیمی شدن حافظه کش و کوکی‌های موجود در مرورگر

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث ایجاد ارور ۴۰۱ دسترسی غیرمجاز می‌شود، قدیمی شدن حافظه کش و کوکی‌هایی است که از قبل در مرورگرتان ذخیره شده‌اند.

برای آن دست از افرادی که با حافظه کش آشنایی ندارند، باید بگوییم که مرورگرها با ذخیره کردن یک‌سری از عناصر ثابت در وب‌سایت‌ها و بارگذاری مجدد آن‌ها در زمان استفاده از وب‌سایت، به افزایش سرعت دسترسی به اینترنت کمک می‌کنند.

— خطاهای مربوط به پلاگین‌ها

اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی، روی سرورهای خود پلاگین‌هایی را نصب کرده‌اند تا با استفاده از آن بتوانند از امنیت داده‌های کاربرانشان محافظت کنند.
در بعضی مواقع و به‌واسطه فعالیت‌هایی که داشته‌اید، این پلاگین‌ها تشخیص می‌دهند که شما قصد انجام فعالیت‌های مخرب دارید و صفحه ارور ۴۰۱ را نمایش می‌‌دهند. برای رفع این مشکل، باید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا امکان دسترسی مجدد دستگاهتان به وب‌سایت را فراهم آورند.

— وارد کردن آدرس نادرست

 

خطای 401 Unauthorized چیست؟

 

وارد کردن نادرست آدرس وب‌سایت را می‌توانیم اصلی‌ترین دلیل نشان داده شدن خطای ۴۰۱ بدانیم. در بعضی از مواقع، کاربران آدرس یک وب‌سایت را به اشتباه وارد می‌کنند و سایت هم برای پاسخ‌گویی هرچه بهتر، به آن‌ها صفحه مربوط به خطای ۴۰۱ را نمایش خواهد داد و به آن‌ها راهنمایی‌های لازم را نشان می‌دهد.

 

 

نحوه رفع ارور ۴۰۱

برای رفع ارور ۴۰۱، شما ۴ راه‌کار اصلی دارید که می‌توانید با بهره بردن از آن‌ها، خطای مورد نظر رفع خواهد شد:

 

 

۱. بررسی آدرس وارد شده در مرورگر

اصلی‌ترین دلیلی که ارور ۴۰۱ به کاربران نمایش داده می‌شود، به وارد کردن اشتباه آدرس وب‌سایت در مرورگر باز می‌گردد. بهتر است در زمانی که این خطا را دیدید، یک‌بار آدرس وارد شده در مرورگر را بررسی کنید.

۲. پاک کردن حافظه کش و کوکی‌های ذخیره شده در مروگر

ما در قسمت بالا به صورت کامل به شما توضیح دادیم که حافظه کش مرورگر به چه دلیلی پیاده‌سازی شد. برای اینکه ارور ۴۰۱ مربوط به حافظه کش را برطرف کنید، باید حافظه کش مرورگر شما یک‌بار کاملا پاک شود و دوباره صفحه مورد نظر را بارگذاری کنید.

از طرف دیگر کوکی‌های ذخیره شده در مرورگر هم عاملی هستند که احتمالا ارور ۴۰۱ به شما نمایش داده خواهند شد. برای رفع این مشکل هم باید روندی مشابه پاک کردن حافظه کش مرورگر را طی کنید.

۳. خارج و وارد شدن دوباره به سیستم

به دلیل آنکه یکی از اصلی‌ترین دلایل نشان دادن ارور ۴۰۱ به عدم امکان دسترسی به یکی از صفحات وب که با رمزعبور یا دسترسی مخصوص محافظت شده، باز می‌گردد، بهتر است که برای رفع آن، یک‌بار از اکانت خود خارج و دوباره وارد شوید.

۴. پاک کردن حافظه کش فایروال سیستم

پس از طی کردن مراحل بالا، اگر باز هم ارور ۴۰۱ به شما نمایش داده می‌شد، باید به سراغ پاک کردن حافظه کش فایروال سیستم خود بروید. در طول این فرایند، ممکن است که یک‌سری از اطلاعات در فایروال مرورگر شما ذخیره شده باشد که امکان دسترسی به وب‌سایت را نمی‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: گوگل ادز

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله از ایران هاست به‌صورتی کامل به ارور ۴۰۱ پرداختیم و به شما گفتیم که دلایل بروز این خطا چیست. همچنین، در ادامه ۴ روش اصلی و مهم را به شما گفتیم تا با بهره بردن از آن‌ها، این خطای مهم را رفع کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا