طراحی و توسعه وب سایت

جوملا چیست؟ معرفی مزایا و معایب joomla و نحوه استفاده از قالب آن

برای راه اندازی یک سایت بعد از ثبت دامنه و خرید هاست، باید تصمیم بگیرید که با کدام سیستم مدیرت محتوا می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید. در این بین دو انتخاب دارید، یکی راه اندازی سایت با وردپرس است و دیگری استفاده از cms جوملا.

جوملا چیست؟

جوملا نرم افزار مدیریت محتوای رایگان است که بصورت متن باز در اختیار کاربران قرار دارد که برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل بکارگیری است. زبان برنامه نویسی جوملا PHP بوده و از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده می کند. از ویژگیهای آن می توان به ذخیره گاه صفحه اشاره نمود که به افزایش قدرت اجرای آن کمک می کند.

نام جوملا گرفته شده از واژه‌ای در زبان سواحیلی است که به معنی «همه با هم» یا «همگی» است. بعد از تهیه دامنه و خرید هاست لینوکس به وسیله این cms بسیار زیبا و قدرتمند می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید :

  • ایجاد فروشگاه اینترنتی
  • راه اندازی فروم
  • چت و پشتیبانی
  • مدیرت فایلها
  • سیستمهای پیشرفته تبلیغات
  • و …

مزیت جوملا

در پاسخ به مزیت جوملا چیست بایستی گفت:

رایگان بودن و نصب آسان جوملا

جوملا! یک سیستم عامل منبع باز است که به شما امکان می دهد بدون نگرانی در مورد هزینه های صدور مجوز از کد آزادانه استفاده کنید، به همراه جوملا همچنین صدها قالب الحاقی رایگان را ارائه می دهد.نصب جوملا فقط چند دقیقه طول می کشد. به راحتی می توانید صفحه وب جوملا خود را بارگیری و نصب کنید.

پیشنهاد می شود مقاله “نصب جوملا در هاست” را مطالعه بفرمایید و با ۵ گام ساده و روان آن آشنا شوید

پشتیبانی از تجارت الکترونیکی

کاربران جوملا به جای استفاده از سیستم عامل های مختلف قادر به مدیریت محتوای خود و فروشگاه آنلاین خود در همان مکان هستند. جوملا از برخی از مؤلفه های تجارت الکترونیک پشتیبانی می کند که برای ایجاد فروشگاه های خرید مانند: VirtueMart ، JoomShopping ، K2Store عالی هستند.

اسکریپت های PHP

جوملا از اسکریپت نویسی کامل PHP استفاده می کند. هنگام استفاده از چارچوب جوملا ، موارد سازگاری باید محدود باشد.

در دسترس بودن برنامه های افزودنی

یک مولفه یا افزونه جوملا می تواند عملکردهای مختلفی را ارائه دهد که نیازی به نصب آن در افزونه ها برای ساخت وب سایت خود ندارید.

انجمن فعال

جوملا دارای یک جامعه کاربری بزرگ است که می توانید برای ساخت وب سایت خود از آن مشاوره ، راهنمایی ، آموزش و در نهایت از ترفندهای آن بهره بگیرید.

سازگاری و انعطاف پذیری جوملا

می توانید از جوملا برای تجارت کوچک خود استفاده کنید و در صورت لزوم آن را گسترش دهید. با داشتن دانش HTML می توانید سایت جوملا خود را حفظ کنید. برای استفاده از آن لازم نیست یک برنامه نویس باشید.

پشتیبانی از زبان فارسی در joomla

از آنجایی که ایده جهانی بودن سیستم مدیریت محتوا جوملا از همان اول مطرح شده بود، تیم توسعه سیستم مدیریت محتوا جوملا روی توسعه سیستم به سایر زبان‌ها توجه کرده و در نهایت نوبت به پشتیبانی از زبان فارسی رسید و برای کاربران فارسی در دسترس قرار گرفت.حال می توان از این سیستم که به صورت کامل از زبان فارسی و راست چین شده پشتیبانی می‌کند بهره برد و سایت خود را ایجاد کرد.

برای دانلود جوملا فارسی به این سایت مراجعه کنید

joomla banner

معایب جوملا

پیچیدگی جوملا

جوملا کمی پیچیده است زیرا ترکیب برنامه های طراحی بدون داشتن، تجربه توسعه دهنده بی شک کمی دشوار است. با این حال ، استفاده از آن برای مدیریت محتوا زمان زیادی برای یادگیری نمی گیرد.

سئو نامناسب سیستم مدیریت محتوا joomla

منظور از سئو نامناسب جوملا چیست ؟جوملا از نظر سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو زیاد مناسب نیست اگر چه از لحاظ سرعت که یکی از فاکتورهای مهم سئو می باشددارای سرعت مناسب و قابل قبولی است.

ماژول در جوملا

ماژول‌ها ابزارهای کوچکی هستند که می‌توانند در کنار کامپوننت اصلی هر صفحه، ساختار و بخش‌های جانبی آن را شکل دهند. برای مثال ماژول Login یا ورود به سایت، یک ماژول متداول است که می‌تواند در کنار محتوای اصلی صفحه جایگذاری شوند.

قالب جوملا چیست؟

هر قالب، نما و ظاهر سایت را تعریف می کند و برای آن چهار چوبی تعیین می کند تا عناصر مختلف مانند ماژول و کامپوننت به درستی در قالب سایت قرار گیرند. شروع و پایان هر سایتی به قالب ختم می‌شود. در Joomla هم پس از نصب، تعدادی قالب جوملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. اما این به تنهایی کافی نیست و شما نیاز به دانلود قالب جوملا خواهید داشت و برای این منظور نیاز به خرید این قالب ها خواهید داشت.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطالاعات در مورد قالب آماده سایت چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

joomla template

دلایل خرید قالب جوملا چیست؟

زمانی‌ که یک صفحه‌ی وب را تولید می کنید، مکان قرار‌گیری عناصر مختلف (مانند کامپوننت ،ماژول و پلاگین) یکسان است. شاید دوست داشته باشید همه صفحات شبیه هم طراحی شوند و فقط متن آن‌ها، تغییر پیدا کند. نحوه کار با جوملا اگر بدانید این کار با قالب جوملا امکان پذیر است. کافی است ابتدا قالب مورد نظر خود را خریداری و دانلود کنید. سپس تغییرات خود را در آن اعمال کرده و داده‌های خود را وارد نمایید. برای استفاده از قالب مورد نظر می‌توانید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • از قالب‌های همراه طراحی سایت جوملا استفاده کنید
  • یک نمونه قالب رایگان جوملا را از اینترنت دانلود کنید
  • اگر قالب‌های موجود جوابگوی طراحی شما نیست، پس یک نمونه سفارشی را خریداری کنید. نمونه سفارشی به معنی طراحی قالب جوملا است. بنابراین قالب، شکل و ویترین یک سایت را کنترل می‌کند که نتیجه آن، ساده شدن طراحی سایت جوملا است.

عناصر قالب های جوملا

  1. Layout
  2. Color Scheme
  3. Images and Effects
  4. Fonts
  5. Browser Specific Solutions

Layout در joomla 

اجزای این عنصر شامل components, modules, plugins است. مواردی مانند منوها و بنرهای تبلیغاتی، مثال‌هایی از این اجزا هستند.

Color Scheme در سیستم مدیریت محتوای جوملا 

توسط این عنصر می‌توانید رنگ پس زمینه، لینک‌ها و رنگ متون را تعریف نمایید.

طراحی قالب جوملا

Images and Effects در joomla 

با استفاده از این عنصر می‌توانید نحوه‌ی نمایش تصاویر را، مشخص کنید و جلوه‌های ویژه را توسط AJAX و یا منوهای Drop down ایجاد نمایید.

Fonts در سیستم مدیریت محتوا جوملا 

تمامی این تنظیمات توسط CSS قابل انجام است تا بتوانید فونت یکسانی برای کل وب‌سایت استفاده کنید. با این روش، تغییر فونت در آینده بسیار آسان خواهد بود.

Browser Specific Solutions

قالب آماده جوملا می‌تواند، نحوه نمایش سایت در مرورگرهای مختلف را تعیین و مشکل ناسازگاری با نسخه‌های مختلف را حل کند.

نحوه ی نصب قالب در سیستم مدیریت محتوا جوملا :

آموزش نصب قالب جوملا از طریق پنل ادمین :

از طریق آدرس www.your-site.com/administrator  وارد بخش مدیریت جوملا در سایت خود شوید

بر روی Extensions -> Install/Uninstall کلیک کنید.

صفحه  Extension Manager باز می‌شود در این قسمت می‌توانید نسبت به نصب Templates, Plugins, Modules, Components and Languages اقدام کنید.

سه انتخاب دارید :

  • upload Package File (می‌توانید پکیج را از کامپیوتر خود انتخاب کنید و آپلود نمایید)
  • Install from Directory (مسیر پکیج بر روی سرور و یا هاست را، مشخص نمایید)
  • Install from URL (آدرس اینترنتی پکیج را وارد کنید)

در صورتیکه پکیج مشکلی نداشته باشد، پیام “نصب با موفقیت انجام شد” ظاهر می‌شود.

دانلود قالب جوملا

نصب قالب جوملا با FTP  :

فایل فشرده  قالب را در مسیر templates/‌ وب‌سایت، از طریق پروتکل FTP آپلود کنید. این روش زمانی استفاده می‌شود که قالب شما سفارشی است و طراحی قالب جوملا را، خودتان انجام داده‌اید. همچنین در این روش، نیاز به تنظیم دستی دیتابیس نیز، دارید.

نمونه قالب‌های رایگان جوملا

سایت‌های زیر قالب‌ رایگان جوملا را ارائه می‌دهند و به راحتی می‌توانید بعد از دانلود قالب جوملا، از آن استفاده نمایید:

معروف ترین سایت‌های  قالب رایگان جوملا شامل: themesbase.com، joomlatp.com است.

در این سایت، لیست قالب‌ها بر اساس سایت ارائه دهنده‌ی آن، وجود دارد. اطلاعاتی مانند نمای کلی قالب، اندازه‌ی فایل و تاریخ آماده سازی آن، قابل مشاهده است.قالب رایگان جوملا بر اساس نام آن، تعداد دانلود و نمایشی از آن، قابل استفاده است.قالب‌های مختلف جوملا به شکل صفحه بندی شده، قابل رویت هستند.

joomla template

نمونه سایت‌هایی که طراحی قالب جوملا انجام داده‌اند و به صورت تجاری آن را ارائه می‌دهند:

از وب‌سایت‌های زیر می‌توانید، قالبِ جوملا سایتِ تجاری را تهیه نمایید :

http://www.joomlashack.com/university

در این سایت، مباحثی در مورد نحوه دانلود قالب جوملا و استفاده از آن‌ها و نیز هزینه هر یک از آن‌ها نوشته شده است.

برای دانلود قالب وب سایت جوملا از طریق لینکهای زیر می توانید اقدام به خرید قالب جوملا کنید

نکته مهم: قالب های جوملا بر روی هاست‌های لینوکسی، بهینه‌تر عمل می‌کنند. پس از انتخاب قالب، که گاها معروف به هاست جوملا می باشند قدم بعدی است و حالا می توانید طراحی وب‌سایت خود را آغاز کنید. در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم سیستم مدیریت محتوا جوملا چیست آشنا شده باشید.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه تفاوت جوملا و وردپرس مطالعه نمایید.

سوالات متداول کاربران

جوملا نرم افزار مدیریت محتوای رایگان است که بصورت متن باز در اختیار کاربران قرار دارد که برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل بکارگیری می باشد.زبان برنامه نویسی آن PHP بوده و از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده می کند.
هر قالب، نما و ظاهر سایت را تعریف می کند و برای آن چهار چوبی نعیین می کند تا عناصر مختلف مانند ماژول جوملا و کامپوننت به درستی در قالب سایت قرار گیرند. شروع و پایان هر سایتی به قالب ختم می‌شود. در Joomla هم پس از نصب، تعدادی قالب جوملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.
LayoutColor -SchemeImages -EffectsFontsBrowser -Specific Solutions

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا