عمومیمیزبانی وب

دنیای میزبانی وب و اینترنت در سالی که گذشت.

میزبانی وب نیز مانند سایر مباحث تکنولوژیک دستخوش تغییر ، پیشرفت و فرازو نشیب های فراوانی است. در این مطلب تلاش خواهیم نمود تحولات و چالش های این عرصه را در سالی که سپری شد (۱۳۹۰ خورشیدی) مرور کنیم.

نخست آمارهای جهانی اینترنت را در سال ۲۰۱۱ مرور می کنیم:

تازه ترین آمارهای رویال پینگدام نشان می دهد که تا پایان سال بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر دنیا وجود داشته اند.

تعداد نت وندان

برپایه این آمار تا پایان سال ۲۰۱۱ تعداد کاربران فعال اینترنت یا شهروندان نت که با اصطلاح “شبکه وند” (Netizen) شناخته می شود، به ۲.۱ میلیارد نفر رسید که این میزان برابر با ۳۰ درصد جمعیت جهانی است. این درحالی است که تا پایان سال ۲۰۰۰ تعداد کاربران اینترنت در سطح جهانی تنها ۳۶۰ هزار بود.
تقسیم بندی جهانی کاربران فعال اینترنت

شرکت “رویال پینگدام” که در بخش نظارت سایتها و سرویسهای وب فعالیت می کند با جمع آوری آمار از پایگاههای مختلف انفورماتیکی و اطلاعاتی نشان داد که از ۲.۱ میلیارد نت وند ۹۲۲ میلیون کاربر فعال در آسیا، در حدود ۵۰۰ میلیون در اروپا، ۲۷۱ میلیون در آمریکای شمالی، ۲۱۵ میلیون در آمریکای جنوبی و ۱۱۸ میلیون در آفریقا (منبع Internet World Stats) سکونت دارند.

اکانتهای پست الکترونیک

در این سال ۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد اکانت پست الکترونیک (منبع Radicati Group ) در سراسر جهان فعال بود.
همچنین برپایه این اطلاعات در سال ۲۰۱۱ روزانه ۱۱۲ ایمیل ارسال و دریافت شد. هرچند ۱۹ درصد از ایمییل هایی که تحویل داده می شدند هرزنامه یا اسپم بودند. به طوریکه تعداد هرزنامه ها یا اسپمهایی که در طول سال در اینترنت مبادله شدند ۷۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشت.

سرویسهای ایمیل

باوجود محبوبیت سرویسهای رایگانی چون “جی. میل”، “یاهو میل” و “هات میل”، موسسه “رویال پینگدام” دریافت که سرویس Outlook مایکروسافت محبوب ترین نرم افزار کلاینت “ایمیل” بود. به طوریکه تا پایان سال گذشته این سرویس ایمیل بیش از یک چهارم (۲۷.۶۲ درصد) از تمام مشتریان پست الکترونیک پولی را به خود اختصاص داده بود.
درحالی که این رقم برای “هات میل” در حدود ۱۲ درصد، “اپل میل” ۱۱ درصد، یاهو میل ۹.۵۴ درصد و “جی. میل” تنها ۷ درصد بود.
“هات میل” با ۳۶۰ میلیون کاربر به بزرگترین سرویس ایمیل در سراسر دنیا تبدیل شد (منبع CampaignMonitor).

شبکه های اجتماعی و سرویسهای چندرسانه ای
تا دسامبر ۲۰۱۱ شبکه اجتماعی فیسبوک به رقم ۸۰۰ میلیون کاربر رسید که ۲۰۰ میلیون نسبت به سال قبل از آن بیشتر بود.
در میکرووبلاگ توئیتر نیز در مجموع ۲۲۵ میلیون اکانت وجود داشت که از این تعداد ۱۰۰ میلیون اکانت فعال بودند و در کل ۲۵۰ میلیون توئیت در هر روز منتشر می کردند.
یو تیوب نیز با دستیابی به رقم شگفت انگیز ۱ میلیون میلیارد ویدیوی تماشا شده به بزرگترین سرویس چندرسانه ای در سال گذشته تبدیل شد.

اینترنت پر سرعت موبایل

در سال ۲۰۱۱ از مجموع ۵.۹ میلیارد کاربر موبایل ۱.۲ میلیارد کاربر از موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده کردند درحالی که پهن باند ثابت در سراسر دنیا ۵۹۱ میلیون مشترک را به ثبت رساند.

تعداد وب سایت ها

تعداد وب سایتها تا پایان دسامبر ۲۰۱۱ به ۵۵۵ میلیون رسید و در این سال ۳۰۰ میلیون سایت جدید ساخته شد.

و اما در ایران در سالی که گذشت…
اینترنت ملی

اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات که چند سالی است راه اندازی آن به یکی از دغدغه های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده است سال پیش تنها توانست یک نام واحد برای خود کسب کند. یعنی «اینترنت شما». وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات «شما» را نامی برازنده برای شبکه ملی اطلاعات دانسته و بیان کرد در آینده این نام یک برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.

در حال حاضر پهنای باند داخل کشور ۴۷۰ گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین الملل ۲۷۰ stm1، (معادل ۲۷۰ ضرب در ۱۵۵ مگابیت بر ثانیه) است که برای پهنای باند بین الملل به خارجی ها اجاره داده می شود که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بخش زیادی از پهنای باند اینترنت بین الملل که درگیر دسترسی های داخلی است، آزاد شود و بنابراین این ظرفیت، با هزینه قبلی، در اختیار کاربرانی که نیاز به اینترنت (پهنای باند بین الملل) دارند، قرار می گیرد.

یکی از اهداف اصلی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات رفع اتکا به پهنای باند اینترنت بین الملل عنوان می شود تا چنانچه این پهنای باند به هر دلیلی چون اختلالات بین المللی و وجود اشکالات در درگاه های ورودی کشور محدود شد، این محدودیت به کاربران داخلی اعمال نشود.
در این میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بحث ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) را به عنوان نقطه و کانون اصلی فعالیت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه دانسته که نشان از اراده و عزم ملی برای توسعه فناوری اطلاعات و فراهم کردن زیرساخت ها و بسترهای لازم در زمینه های مختلف ارتباطی و نرم افزار دارد.

ورود اینترنت ملی به شبکه ارتباطی کشور مطمئنا چالشی جدید را در عرصه میزبانی وب و سایتهای اینترنتی پیش رو قرار خواهد که باید منتظر آن در آینده نه چندان دور باشیم.

ارز گران ، خدمات گران تر

به غیر از  دامنه های آی آر، برای خرید سایر دامنه های بین المللی نیاز به تبدیل ارز است و  با توجه به محدودیت های موجود و هزینه بالای پهنای باند،  تهیه سرور برای میزبانی وب نیز در خارج از ایران اقتصادی تر می باشد که آن هم نیازمند تبدیل ارز می باشد. اما مشکلات به اینجا ختم نمی شود و  وجود تحریم ها بر علیه ایران و حساسیت بالا برخی از شرکت های خارجی نیز گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلات در ارائه خدمات میزبانی وب توسط شرکت های داخلی می شود. اما نابسامانی های جدید در قیمت های ارز خصوصا دلار، باعث شد که در چند هفته اخر سال شاهد رشد قیمت ها، خصوصا دامنه باشیم.  و چالشی جدید برای ارائه دهندگان و مشتریان به وجود آید.

کندی و قطعی برخی پورت ها و پروتکل ها

متاسفانه به دلایلی که علت آن دقیقا مشخص نیست. در سالی که گذشت ارتباطاتی که با پروتکل هایی نظیر https و همچنین Port های همچون ۲۲-  ۱۴۳۳ انجام می گیرند در برخی مواقع بسیار کند و یا در برخی سرویس دهندگان اینترنت به کلی مسدود می شد. این کندی باعث بروز مشکل در خدمات دهی میزبانان وب و شکایت مشتریان می شود.

دامنه ها در ایران

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که ماهانه نزدیک به ۱۰ هزار دامنه اینترنتی با پسوندهای مختلف در کشور به ثبت می رسد که دامنه لاتین نقطه آی آر (دات ir) بیشترین آمار دامنه های فعال در ایران را به خود اختصاص داده است.
براین اساس شمار دامنه های اینترنتی به ثبت رسیده در مرکز دانش های بنیادی با پسوند لاتین دات ir هم اکنون ۲۲۹ هزار و ۳۰ دامنه است که با این وجود بیشترین دامنه های اینترنتی که در کشور به ثبت می رسد مربوط به دامنه لاتین ir است و تقاضا برای دامنه فارسی ایران هنوز چشمگیر نیست.
از میان دامنه های اینترنتی فعال در کشور حدود ۳ هزار و ۹۳۱ دامنه اینترنتی با پسوند فارسی نقطه ایران – دات ایران – فعال است که این آمار از کاهش فعالیت آدرس های با این پسوند طی ماههای اخیر حکایت دارد.
همچنین دو هزار و ۶۵۱ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۵۱۵ دامنه اینترنتی با پسوند ac.ir در کشور به ثبت رسیده و فعالیت می کند.
هم اکنون ۳۲۳ دامنه اینترنتی با پسوند gov.ir در کشور فعال است و از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۴۴ مورد فعالیت دامنه اینترنتی با پسوند sch.ir، حدود ۲۸۱ مورد ثبت پسوند org.ir، حدود ۱۵۵ مورد پسوند id.ir و حدود ۴۳ مورد دامنه اینترنتی با پسوند net.ir اشاره کرد.

ادامه دارد….

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا