امنیت

۵ گام موثر تا پاکسازی سایت ویروسی

یکی از مشکلاتی که بیشتر کاربران از آن رنج می برند ویروسی شدن وب سایت شان است.قطعا با پیغام خطایی که موتور جستجوی گوگل در مورد سایت شما مبنی بر ویروسی بودن آن می دهد برخورد داشته اید یا هنگام مراجعه به سایت های مخرب با مرورگر فایر فاکس با اخطار آلوده و مخرب بودن سایت مواجه شده اید از این رو در این مقاله به بررسی دقیق مراحل پاکسازی سایت ویروسی می پردازیم.

استفاده از extension های Null شده و نرم افزارهای کرک شده در pc ، امن نبودن هاست و آلوده بودن سیستم مدیر سایت مواردی هستند که باعث به وجود آمدن مشکل فوق می گردند.

البته با رعایت موارد امنیتی و استفاده از نرم افزار امنیتی و آنتی ویروس در رایانه شخصی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. در ادامه مراحل مختلف جهت حل این مشکل تشریح می شود.

توجه :درصورتیکه از نرم افزارهای مدیریت محتوا نیز  برای طراحی سایت خود استفاده کرده اید موارد زیر کاربردی خواهند بود.

پاکسازی سایت ویروسی گام اول

ابتدا بایستی با اسکن دلیل آلوده شدن سایت را بیابید. در این زمینه می توانید از مدیر سرور کمک گرفته و بخواهید تا log را در اختیارتات قرار دهد و یا از اسکنر آنلاین سایت کمک بگیرید.

سپس بایستی از سلامت سیستم عامل و Pc خود اطمینان حاصل نمایید. این کار با حذف کلیه داده های موجود در هاردیسک و پارتیشن بندی و نصب یک سیستم عامل و آنتی ویروس به روز شده قابل انجام است. همچنین درصورتی که داده های هاردیسک برایتان مهم هستند می توانید تنها آنتی ویروس خود را به روز آوری کرده و کل سیستم را چک نمایید. راه کار اول احتمال وجود ویروس در هارد را به صفر می رساند.

پاکسازی سایت ویروسی گام دوم 

بعد از پاکسازی رایانه و نصب یک آنتی ویروس قدرتمند بایستی از دیتابیس و پایگاه داده سایت خود نسخه ی بک آپ تهیه نمایید.می توانید از PremiumSoft Navicat ,PHYmyadmin استفاده کنید.

همچنین از مدیر سرور بخواهید تا یک نسخه ی بک آپ کامل از سایت تهیه کند. استفاده از هر دو برنامه برای گرفتن دو بک آپ توصیه می شود.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه بکاپ چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

پاکسازی سایت ویروسی

پاکسازی سایت ویروسی گام سوم

حال بایستی کلیه اطلاعات موجود در هاست حذف گردد.

برای این کار می توانید خودتان نسبت به حذف فایل ها اقدام نموده و یا از مدیر سرور خود بخواهید تا هاست شما را ایجاد و کلیه ی محتوای شما (آدرس ایمیل ها،لاگ ها و فایل های اطلاعات کنترل پنل)را صفر کند.

توجه :برخی از پوشه ها ممکن است حذف نشوند مدتی منتظر مانده و مجدد تلاش کنید درصورتیکه این کار را به دفعات انجام و حذفی انجام نشد با مدیر هاست خود تماس حاصل فرمایید.

توجه داشته باشید که بعد از حذف کلیه فایل ها و پوشه ها، باید به ftp Account رفته و یک نام کاربری جدید ایجاد کنید. در نهایت به بخش Databases رفته و اقدام به حذف پایگاه داده ایجاد شده نمایید.

پاکسازی سایت ویروسی گام چهارم 

اکنون فایل های سایت خود را از سیستم  local بر روی هاست خود آپلود نمایید.اگر از نرم افزار مدیریت محتوا استفاده می کردید همان نسخه را مجدد نصب کنید.

تذکر : درصورتیکه گسترش یا الحاقیه خاصی بر روی نرم افزار مدیریت محتوای قبلی خود  داشته اید بعد از نصب برنامه مجدد تمامی آنها را از سایت های معتبر تهیه و نصب کنید.این یک مورد مهم بوده و عدم توجه به آن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

در نصب این extension ها دقت کافی داشته باشید که از همان نسخه ی نصب شده در سیستم قبلی استفاده کنید. در هنگام نصب پیشوند جداول را مانند گذشته نامگذاری کنید .

پاکسازی از ویروس

پاکسازی سایت ویروسی گام پنجم 

آخرین و حساس ترین مرحله می باشد چرا که درصورت نداشتن اطلاعات کافی با مشکلاتی روبرو خواهید شد به همین منظور  قبل از انجام آن یک بک آپ کامل از سایت خود تهیه کنید.

توسط Phpmyadmin یا sqladmin وارد بخش مدیریت دیتابیس شده و تمامی جداول را حذف نمایید حال نسخه ی بک آپ دیتابیس را که در مرحله دوم گرفته بودید را بازیابی کنید.

حذف سایت آلوده شده قبلی از گوگل

برای انجام این کار کافی است به google-webmasters رفته و وب سایت خود را معرفی و تایید کنید.سپس پیامی مبنی بر هشدار در مورد آلوده بودن سایت شما نمایش داده می شود که با تکمیل فرم مربوطه،  بعد از گذشت  ۴۸ ساعت سایت تان بررسی و از black list گوگل حذف می شود.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا