وردپرس (wordpress)

آموزش فارسی کردن وردپرس ( ۴ راه برای فارسی سازی وردپرس )

اگر در اکوسیستم دیجیتال ایران فعالیت می‌کنید، احتمالا اهمیت داشتن یک درگاه اینترنتی یا همان سایت را می‌دانید. سایت‌های ایرانی توسط سیستم مدیریت محتواهای مختلفی ساخته می‌شوند؛ اما حتی بزرگ‌ترین کسب و کارهای ایرانی هم، روزی کار خود را از وردپرس آغاز کردند.

وردپرس یکی از بزرگ‌ترین و پرکاربرترین سیستم‌های مدیریت محتوا در فضای اینترنت است که به خاطر متن‌باز بودنش و البته قابلیت‌های بسیار زیادی که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، انتخاب اول خیلی از کسب‌وکارهای اینترنتی است. اما زمانی که به عنوان یک سایت ایرانی و فارسی‌زبان فعالیت می‌کنید، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS انگلیسی زبان، کار نزدیک به غیرممکنی است.

اما خوشبختانه، کاربرهای فارسی زبان وردپرس، چندین سال است که از موهبت فارسی سازی ورپرس بهره‌مند هستند و با نصب کردن وردپرس در پنل هاست خود، به راحتی می‌توانید مراحل فارسی سازی وردپرس را انجام بدهید که طی چند قدم صورت می‌گیرد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چرا فارسی کردن ورپرس بسیار اهمیت دارد و چگونه می‌توان این کار را انجام داد.

چرا فارسی سازی ورد پرس اهمیت زیادی دارد؟

 

 

در ساده‌ترین توضیح می‌توان گفت که ۹۹ درصد کاربرهایی که وارد سایت شما به عنوان یک کسب‌و‌کار ایرانی می‌شوند، فارسی زبان هستند. حتی خیلی از این کاربرها زبان گوشی هوشمند خودشان را روی فارسی قرار داده‌اند تا بتوانند به راحتی از محصول در دستشان استفاده کنند.

اگر سایت شما به زبان فارسی نباشد یا به صورت ناقص فارسی شده باشد، درصد چشمگیری از کاربرها نمی‌توانند با سایت شما تعامل برقرار کنند و به راحتی سراغ رقیب‌های دیگر شما می‌روند که در این زمینه، عملکرد بهتری داشته‌اند. اگر سایت شما به خوبی فارسی سازی نشده، احتمالا خودتان از این موضوع کاملا اطلاع دارید.

البته فارسی سازی تنها مربوط به ترجمه فایل‌ها و متن‌های انگلیسی نیست؛ راست‌چین کردن کلمات فارسی هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های فارسی کردن ورد پرس است. کاربرهای فارسی‌زبان عادت دارند که متون فارسی از راست به چپ مطالعه کنند و در طراحی سایت، باید در نظر داشته باشید که ابتدای هر بلاک یا متنی از سمت راست صورت بگیرد.

خیلی از پلاگین‌ها و ابزارهایی که وردپرس در اختیار شما قرار می‌دهد، به زبان انگلیسی است. اما توسعه‌دهنده‌های فارسی زبان زیادی هستند که فارسی‌سازی و راست‌چینی این ابزارها را انجام می‌دهند. اگر فارسی سازی وردپرس شما به درستی انجام نشده باشد، این ابزارها به درستی برای کاربرهایتان نمایش داده نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ساخت قالب وردپرس

 

آموزش فارسی کردن وردپرس

فارسی سازی وردپرس یکی از نکات مهم در طراحی سایت است که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد و برای این که بتوانید این کار را انجام دهید، چند اقدام مختلف انجام می‌دادید که البته در حال حاضر هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما راه‌های بیشتری در حال حاضر در اختیار کاربرهای وردپرس فارسی قرار گرفته است که می‌توانید از این راه‌ها هم اقدام کنید.

در ادامه به این راه‌ها اشاره خواهیم کرد :

۱- فارسی‌سازی وردپرس به صورت دستی

در این راه، می‌توانید وارد سایت وردپرس فارسی شوید و فایل وردپرس فارسی را دانلود کنید. بعد از این که فایل را دانلود کردید، می‌توانید آن را در داخل فایل منیجر فضای هاست ( خرید هاست سی پنل ایران با کارشناسان مجموعه ایران هاست تماس بگیرید) خود آپلود کنید و بعد از آن، تنظیمات نصب وردپرس را انجام بدهید. این ابتدایی‌ترین قدم این کار است که از چند سال پیش تا به حال، به عنوان سنتی‌ترین روش شناخته می‌شود.

۲- فارسی کردن وردپرس در تنظیمات

 

 

یکی از ساده‌ترین راه‌های فارسی کردن وردپرس، رفتن به تنظیمات است. باید مدنظر داشته باشید که اگر سایت وردپرسی خود را به زبان انگلیسی در هاست نصب کرده باشید، می‌توانید به راحتی از بخش تنظیمات این کار را انجام بدهید. تنها کافی است که در بخش Setting به General رفته و در گزینه Site Language، به راحتی زبان خود را به فارسی تغییر بدهید.

۳- فارسی کردن وردپرس از طریق فایل‌های Languages

اگر با دستکاری کردن تنظیمات وردپرس از داخل فایل منیجر و فایل‌های وردپرس مشکلی ندارید و می‌هوانید این کار را به راحتی انجام بدهید، پس می‌توانید این روش را به راحتی انجام بدهید. البته این روش کمی پیچیده‌تر از روش‌های قبلی است اما می‌توانید در چند قدم این کار را انجام دهید.
در ابتدا باید وردپرس فارسی را دانلود کنید. سپس فایل زیپ را باز کرده و به مسیر wordpress\wp-content\languages بروید. تمام فایل‌هایی که با پسوند .mo و .po هستند را از این فولدر برداشته و در مسیر wp-content/languages هاست خودتون کپی کنید. به همین راحتی، وردپرس شما فارسی شده است.

۴- فارسی کردن وردپرس از طریق فایل Config

این راه هم بسیار ساده‌ است و تنها با کپی پیست کردن یک کد در بین فایل‌ وردپرسی خود، می‌توانید به راحتی زبان وردپرس خود را فارسی کنید. ابتدا باید وارد فایل منجیر هاست خود شوید و روت هاست خود یعنی public_html را باز کنید. در آن‌جا فایل wp-config.php را به جهت تدوین کردن باز کنید.
سپس به دنبال اصطلاح مقابل بگردید: define (`WPLANG`,”) و به جای آن اصطلاح مقابل را قرار بدهید: define (`WPLANG` , `fa_IR`) ;
حالا سایت شما هر بار که کاربرها وارد سایت شما می‌شوند، زبان فارسی و راست‌چین شده را به کاربرهای شما نشان می‌دهد. البته بعضی اوقات این روش می‌تواند باعث کاهش سرعت سایت شما شوند و اگر از فایل‌های اصلی فارسی در هاست خود استفاده کنید، احتمالا سرعت بیشتری خواهید داشت.

طبق راه‌هایی که به شما گفتیم، می‌توانید به انتخاب و راحتی خودتان، به راحتی وردپرستان را فارسی‌سازی کنید. البته از طریق افزونه فارسی سازی وردپرس هم می‌توانید انجام دهید که یکی از بهترین فارسی ساز وردپرس در دسترس است.

 فارسی سازی افزونه های وردپرس

باید در نظر داشته باشید که همین موضوع راجع به افزونه‌های وردپرس هم صادق است. پلاگین‌های وردپرس به صورت پایه، به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. اما زمانی که آن‌ها را نصب می‌کنید، اگر در هسته وردپرس فارسی‌سازی برای آن‌ها قرار گرفته باشد، از طریق تنظیمات وردپرس می‌توانید به راحتی آن‌ها را فارسی‌سازی کنید.

هم‌چنین بعضی از افزونه‌ها توسط توسعه‌دهنده‌های ایرانی فارسی‌سازی و راست‌چین شده‌اند که باید از همان ابتدا فایل‌های فارسی را دانلود کرده و در وردپرس خود آپلود کنید.

فارسی سازی وردپرس خود را فراموش نکنید

اگر سایت شما به زبان انگلیسی است و سعی دارید که مخاطب‌های غیرفارسی‌زبان را جذب کنید، پس لزومی به فارسی سازی ورپرس نیست. اما اگر قصد دارید که مخاطب‌های فارسی زبان داشته باشید و از CMS وردپرس استفاده کنید، پس فارسی سازی این سیستم یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

در این مقاله، به شما اهمیت فارسی‌سازی وردپرس را گفتیم و به شما آموزش دادیم که چگونه از راه‌های مختلف می‌توانید این کار را انجام بدهید. برای چند زبانه کردن سایت وردپرس توانید از دو افزونه استفاده نمایید که در مقالات دیگری به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

سوالات متداول

از چه طریقی می‌توان وردپرس را فارسی کرد؟

چند راه کلی برای فارسی‌سازی وردپرس وجود دارد که از معمول‌ترین آن‌ها می‌توان به فارسی‌سازی وردپرس به صورت دستی و در فایل منیجر هاست، افزونه فارسی ساز وردپرس، فارسی کردن وردپرس از طریق بخش Setting و البته دستکاری کردن فایل‌های Languages و Config در هاست اشاره کرد.

چرا باید وردپرس را فارسی سازی کرد؟

اگر کسب‌و‌کار فارسی زبان دارید و می‌خواهید که کاربران فارسی زبان را در سایت خود داشته باشید، باید حتما سایتتان از زبان فارسی و راست‌چین پشتیبانی کند و با فارسی سازی کردن وردپرس، می‌توان این کار را انجام دهید.

سریع‌ترین راه فارسی کردن ورد پرس چیست؟

بعد از نصب وردپرس، راحتی می‌توانید وارد بخش Setting شوید و با انتخاب تب General، گزینه Site Language را مشاهده کنید. از طریق این بخش می‌توانید زبان موردنظر خود را انتخاب کنید که فارسی هم جزئی از زبان‌های موجود است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا