سئو

مانیتورینگ میزبانی چیست + معرفی ۲ نرم افزار برای لاگ

برای راه اندازی یک کسب و کار برخط، ابزارهای گوناگونی مد نظر قرار می گیرند به نظر برخی، لازمه کار یک سرویس میزبانی قدرتمند با توان سرویس دهی پرسرعت است و بعضی دیگر اولویت اول را بیشترین زمان بالا بودن (۹۹/۹۹) می دانند که با توجه به مانیتورینگ وب مشخص می شود.

اما باید توجه داشت که بهترین پلان میزبانی دنیا هم بدون داشتن بازدیدکننده، بی ارزش است. به زبان دیگر این بازدیدکننده است که مهمتریت فاکتور در کسب و کار برخط می باشد.

ارایه سرویسی که مطابق با نیاز بازدیدکننده است در راس عوامل موفقیت کسب و کار برخط است. از محتوای استاتیک (که معرفی کننده سازمان هستند) تا تجارت الکترونیکی (E-Commerce) و … همگی عناصر وب سایت بایستی برای مشتریان بهینه سازی و سفارشی شده باشند. شرکت های معظم اینترنتی دقیقا به همین نحو عمل کرده اند چرا که مشتریان خود را درک کرده و گویی سایت خود را برای مشتریانشان دوخته اند.

در این مقاله به اهمیت درک مشتریان پرداخته ایم، تا به این وسیله دریابیم کدام یک از داده های موجود در سایت توسط کاربران (بازدیدکنندگان) قرارگرفته است و چگونه از این اطلاعات برای راهبرد و برنامه ریزی کسب و کار استفاده کنیم.

لاگ های سرور وب نشان دهنده نحوه استفاده سرویس میزبانی است.

به هر نحو که وب سایت شما فعالیتی انجام دهد، نرم افزار web server رکوردی از درخواست مربوطه را ثبت می کند.

لاگ فایل تقریبا هر گونه اطلاعاتی که از بازدیدکننده لازم است را در اختیار قرار می دهد. برخی داده های استاندارد موجود درلاگ عبارتند از:

  1. چه کسی به سایت مراجعه کرده ؟ (نشانی IP بادید کننده)
  2. بازدیدکنندگان کدام قسمت از محتوا را دانلود کرده اند؟ (اعم از HTML ، تصویر ها و …)
  3. چه زمانی درخواست ارسال شده؟ (تاریخ و ساعت مراجعه به سایت)
  4. بازدیدکننده از کجا وارد سایت شده؟ ( آخرین صفحه مشاهده شده توسط بازدیدکننده پیش از ورود به  سایت چه بوده است؟)
  5. آیا بازدیدکننده به داده مورد نظر دست یافته است؟ (کد وضعیت ۲۰۰ نشان می دهد کاربر با موفقیت اطلاعات را دریافت کرده در حالی که دیگر کدها مثل ۴۰۴ (صفحه یافت نشد) نشان دهنده بروز خطایی در نمایش وب سایت است)

به طور کلی لاگ ها که به صورت یک سرویس استاندارد روی همه پلان های میزبانی ارایه می شوند، می تواند منبع ارزشمند آگاهی از مخاطبان باشد. متاسفانه این لاگ ها غالبا به سادگی کشف نمی شوند چرا که داده ای مربوط به چندین کاربر در یک لاگ همپوشانی می کنند و لاگ ها الزاما همیشه دارای یک ترتیب منطقی نیستند.

تحلیل کننده های لاگ، آگاهی از سایت را در یک نگاه ارایه می کنند

گرچه مدیران وب (webmaster) از آنالیز داده های موجود در لاگها، بهره می برند اما تحلیل لاگ ها به نوبه خود عملیاتی زمان بر است و آنچه مدیر وب به آن نیاز دارد، جمع بندی پخته شده و آسان اطلاعات داده های موجود در لاگ ها میباشد که نمود و تصویری از بازدیدکنندگان را بدون نگرانی به مدیر  وب ارایه می کند.

خوشبختانه تعدادی راه حل نرم افزاری وجود دارد که فهم داده های لاگ را آسان تر می کند، بعضی از محبوب ترین راه حل ها عبارتند از: Awstats ، Analog  Webalizor. [irp posts=”۵۰۷۰″ name=”AWStats چیست و نکات کلیدی در مورد آنالیز وب سایت با AWStats”]

AWStats چیست

این نرم افزار ها یک نمای کلی از وب سایت و چگونگی استفاده از آن را ارایه می دهند. یک تحلیل کننده لاگ توانایی شمارش بازدیدکنندگان، تفکیک بازدیدکنندگان همیشگی، جدید و موردی، تعیین کانون اصلی مراجعه کنندگان.

از این داده ها می توان برای بررسی میزان موفقیت بازاریابی برخط و تشخیص موفق ترین لینک های خارج از سایت و موفق ترین منابع ترافیک استفاده کرد.

در مجموع ابزارهای تحلیل لاگ، اطلاعات اختصاصی و دقیق یکایک کاربران را ارایه می کنند. تحلیل موشکافانه محتویات لاگ، می توان نحوه حرکت بازدیدکنندگان در صفحات سایت استفاده از لینک ها، و در نهایت دریافت فایل را دریابید. هم چنین این گونه ابزارها به شما می گویند کاربران ابتدا کدام صفحه سایت را دیده اند و آخرین صفحه پیش از خروج کدام صفحه بوده است.

به این طریق می توانید جریان ترافیک وب سایت خود را تشخیص داده و در صورت لزوم تغییراتی اعمال کنید. برای مثال تصور کنید تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان از صفحه خاصی سایت را ترک می کنند. این امر نشان می دهد که صفحه مورد نظر نیازمند بررسی بوده و ایستی برای بازدید کننده جذاب تر و پرمحتوا تر باشد.

به کارگیری نظارت برای بهینه سازی موفقیت موتورهای جستجو SEO

این قبیل ابزارها نه تنها شما را از رفتار بازدیدکنندگان مطلع می کنند، بلکه رفتار روبوت های جستجو نیز قابل فهم تر می گردد. چرا که موتورهای جستجو از ربوتهایی برای پایش دایم اینترنت جهت پیدا کردن محتوای موجود در شبکه جهانی استفاده می کنند. موتور های جستجو از معیارهای متنوعی برای تحلیل یک وب سایت بهره  می برند و غالب این معیارها تحت مالکیت موتورهای جستجو هستند اما با این حال کمک به روبوت ها برای دستیابی به محتوای ارزشمند، مرتبط و جالب سایت، یکی از اصولی ترین روش ها برای بهبود رتبه جستجو می باشد.

به کارگیری نظارت برای بهینه سازی موفقیت موتورهای جستجو SEO

به کمک تحلیل گر لاگ، در می یابید آخرین باری که روبوت به سایت سرکشی کرده چه زمانی بوده و چگونه روبوت، هایپرلینک ها را تا رسیدن به محتوای سایت دنبال کرده است. به این ترتیب متوجه خواهید شد چه مواقعی روبوت چه مواقعی موفق به یافتن محتوا نشده است.

در آخر این ابزارها به شما می گویند بازدیدکنندگان از چه کلید واژه ها و عبارتهایی برای یافتن سایت شما استفده کرده اند. در نتیجه بی درنگ متوجه خواهید شد کدام کلید واژه برای سازمان شما مناسب ترین بوده و SEO باید متوجه کجا باشد. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه سئو چیست ؟ مقاله ما را مطالعه نمایید.

ابزارهای مانند  Awstats، Analog  Webalizor فرصت مشاهده وب سایت از دید بازدیدکنندگان را فراهم می کنند. و با آگاهی از چگونگی کاربرد محتوای سایت، می توان محتوا و راهبرد مناسب برای دستیابی به موفقیت های جدید را طراحی و پیاده سازی نمود.

سوالات متداول

لاگ های سرور وب نشان دهنده نحوه استفاده سرویس میزبانی است.
۱- چه کسی به سایت مراجعه کرده ؟ (نشانی IP بادید کننده)
۲- بازدیدکنندگان کدام قسمت از محتوا را دانلود کرده اند؟ (اعم از HTML ، تصویر ها و …)
۳- چه زمانی درخواست ارسال شده؟ (تاریخ و ساعت مراجعه به سایت)
۴- بازدیدکننده از کجا وارد سایت شده؟ ( آخرین صفحه مشاهده شده توسط بازدیدکننده پیش از ورود به سایت چه بوده است؟)

مانیورینگ میزبانی، ابزاری برای درک بهتر بازدیدکنندگان سای

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا