سئو

سئو چیست؟ ( اهمیت سئو و بهینه سازی سایت + انواع seo )

برای شما چقدر مهم است که در زمان جستجوی کاربران در اینترنت، سایت شما مقصد آنها باشد؟ یکی از کارهای مهم و اساسی برای بهبود جایگاه سایت در بین نتایج موتورهای جستجو، سئو است. seo سایت منجر به ورود کاربران به صورت ارگانیک به سایت شما می شود. با ما همراه باشید تا بدانید سئو چیست و با مزایای سئو و کاربرد های مهم آن آشنا شوید.

(Seo) سئو چیست؟

در تعریف سئو باید گفت معنی سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. سئو سایت در واقع بالا بردن کیفیت و بهبود عملکرد آن بر اساس معیارهای موتورهای جستجو است.

یک سایت با سئو خوب یعنی وب سایت از نظر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد و با توجه به هدف سرچ کاربر در نتایج نمایش داده شود. فاکتورهایی که مد نظر موتور جستجو است شامل متون استفاده شده، سرعت سایت، لینک های وروردی و خروجی، چیدمان مناسب ساختار سایت، خرید هاست ایران و یا خارج مناسب و پرسرعت و … می شود. این شاخص‌ها برای رتبه دهی موتور جستجو به یک سایت موثر است.

سئو چیست

seo مخفف چیست؟

سئو مخفف Search Engine Optimization است. و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد.

منظور از به دست آوردن بهترین رتبه در نتایج جستجو با seo چیست؟

شاید در ابتدا فکر کسب رتبه اول در جستجوی گوگل ناممکن باشد اما، شما با کمی درایت می‌توانید به این نتیجه دست یابید. کسب رتبه اول و یا صفحه اول در جستجوی گوگل، زمانی ممکن خواهد شد که شما سایت خود را به طور مداوم، بهینه‌سازی نمایید. این بهینه‌سازی‌ها به نحوی می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند و سایت شما را در بهترین و بالاترین رده‌های جستجوی گوگل، نگه دارد.

شاید انجام چنین کاری هزینه بالایی برای شما داشته باشد، چون رقابت میان سایت‌های مختلف و مشابه بسیار است و شما باید این کار را به طور مداوم، پیگیری کنید. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید، انتخاب کلمه کلیدی است که می‌تواند به شما در کنار زدن رقبا، بسیار کمک کند. بنابراین در انتخاب کلمه کلیدی بسیار دقت نمایید و این مورد می‌تواند به عنوان یکی از اهداف سئو و بهینه سازی در نظر گرفته شود. این شگرد می‌تواند به بازگشت هزینه‌ها کمک کند.

برای اینکه بدانیم سایت ما در چه کلماتی جستجو دارد و یا اینکه کاربران چه مواردی را جستجو می کنند، گوگل ابزاری بسیار کاربردی در اختیار ما قرار داده است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با ابزار سرچ کنسول مقاله آموزش سرچ کنسول را مطالعه کنید.

اهداف سئو

اهداف شما از سئو وب سایت می‌تواند متفاوت باشد. اولین هدف از سئو بالا بردن و جذب ترافیک ارگانیک است. با این کار تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کرده که می تواند منجر به فروش بیشتر شود. در عین حال، بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌تواند به بازاریابی و کسب و کار شما کمک کند.

دستیابی به بالاترین رتبه در جستجوی گوگل است نیز از اهداف سئو است که به افزایش میزان رونق کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کند. باید ابتدا جایگاه خود را در میان رقبای خود پیدا کنید و در نهایت آن را تثبیت نمایید. این تثبیت می‌تواند به برند سازی کسب و کار شما و افزایش میزان شناخت مردم از آن، کمک کند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه بهبود سئو مقاله ما را مطالعه نمایید.

سئو چیست و چه کاربردی دارد

اهمیت سئو

رقابت تنگاتنگ میان وب سایت ها، برای بیشتر دیده شدن و در نتیجه در لینک اول نتایج سرچ موتورهای جستجو قرار گرفتن است یکی از مهم ترین مواردی است که باعث اهمیت سئو می شود.

مزایای سئو سایت چیست؟

با استفاده از بهینه سازی سایت می توانید بازدید سایت خود را چند برابر کرده و اعتماد مخاطب را جلب کنید. اینکه با کلمات سرچ شده سایت شما در بین نتایج گوگل نمایش داده شود از هر تبلیغ دیگری بهتر است و می توانید بدون هزینه گزاف تبلیغات، مخاطبان بهتری را برای سایت خود جذب کنید. حال این افزایش بازدید نتیجه متفاوتی را با توجه به نوع عملکرد هر وب سایت به همراه خواهد داشت:

  • افزایش فروش آنلاین برای یک سایت فروشگاهی
  • معرفی محصولات و خدمات به کاربران بیشتر برای یک سایت خدماتی
  • افزایش کلیک لینک‌های یک سایت خبری و در نتیجه جذب ترافیک بالای سایت
بیشتر بخوانید: آموزش سئو اینستاگرام

 

استراتژی بهینه سازی موتورهای جست و جو

 

seo چیست

نوشتن یک استراتژی کلی برای بهینه سازی سایت کار درست و مناسبی نیست. بلکه باید استراتژی سئو هر سایت بر اساس کیورده و شرایط سایت نوشته شود و براساس یک چک لیست سئو سایت نوشته شود اما به صورت کلی استراتژی های بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو شامل چند مورد :

  • بهبود ساختار سایت
  • استراتژی کلمات کلیدی
  • بهینه سازی url
  • بهینه سازی سرعت سایت و کدهای js, css و html
  • استراتژی مناسب لینک های ورودی و خروجی

اگر فقط گوگل را به عنوان موتور جستجو می شناسید بهتر است مقاله موتورهای جستجو را نیز بخوانید.

 

تاثیر سئو در افزایش بازدید و فروش

افزایش فروش یک کسب‌ و‌ کار آنلاین چه به صورت غیرحضوری و آنلاین یا به روش‌های دیگر مطرح شده در یک سایت فروشگاهی، یکی از مهمترین اثرات سئو وب سایت خواهد بود. سئو با افزایش بازدیدکنندگان سایت و هدایت ترافیک به سایت‌ها یکی از دلایل این افزایش فروش خواهد بود. در نتیجه اغلب صاحبان وب سایت ها که در بازار رقابتی مایل به پیشرو بودن هستند از این ویژگی مهم استقبال می‌کنند و همواره برای بهبود جایگاه و سئوی سایت هزینه می‌کنند و برنامه‌ای بلند مدت دارند.

برای وضوح این مسئله یک جستجوی گوگل انجام دهید، در صورتی که لینک سایت شما در صفحه اول گوگل نباشد، به این معنا است که میزان بازدید‌کننده و ترافیک سایت شما پایین است. در حالی که بسیاری از سایت‌ها در تلاش هستند تا از هر شگردی برای سئو و نزدیک شدن به صفحه اول جستجو گوگل، استفاده کنند.

و در نهایت سئو منجر به افزایش ورودی هر سایت خواهد شد که در نتیجه مزیت‌های دلخواهی را برای آن سایت به نسبت نوع تجارتی که دارد به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می شود مقاله ما درمورد سئو سایت فروشگاهی را بخوانید.

اهداف و مزایای سئو سایت چیست؟

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت

کاربران و عملکردی که در مشاهده یک سایت و بخش‌های مختلف آن دارند در سئوی سایت موثر خواهد بود. گوگل که یکی از مهمترین موتورهای جستجو و انتخاب تقریبا ۹۷ درصد بازدیدکنندگان است، مدت زمان حضور کاربران در وب سایت را یک امتیاز برای بهبود جایگاه سایت در نظر می گیرد. هر چقدر محتوای سایت جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشد، در کسب رتبه از گوگل امتیاز بالاتری خواهد گرفت.

محتوای سایت و به روز رسانی آن از دیگر عوامل مهم در بهینه سازی سئوی سایت بوده که در بررسی مداوم و دوره‌ای سایت در بازه‌های زمانی متفاوت، جایگاه سایت را بهینه می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: هزینه سئو سایت

 

انواع سئو

انواع سئو را می توان به سه دسته ی زیر تقسیم کرد:

سئو کلاه سفید:

مجموعه ای از تاکتیک های مورد تایید برای سئو که برای افزایش جایگاه سایت در سرپ ( صفحه نتایج موتورهای جستجو) مورد استفاده است مانند استفاده از محتواهای مناسب، لینک سازی داخلی موثر را سئو کلاه سفید می گویند. برای بدست آوردن کلمات کلیدی ابزارهایی وجود دارد که می توانید در مورد آنها در مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بیشتر بخوانید.

سئو کلاه سیاه:

سئو کلاه سیاه مجموعه ای از کارهایی است خارج از قوانین موتورهای جستجو، برای کسب رتبه بهتر است. این تکنیک ها بر خلاف قوانین تایید شده است و می تواند منجر به پنالتی سایت شود.

سئو کلاه خاکستری:

مجموعه ای از تاکتیک های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه را سئو کلاه خاکستری می گویند. سئو کلاه خاکستری ریسک بیشتری از سئو کلاه سفید دارد زیرا کمی از قوانین موتورهای جستجو برای کسب رتبه بهتر را زیرپا می گذارد. اما رشد سریعتری برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد بنابراین بهتر است به خوبی با الگوریتم های گوگل آشنایی داشته باشید.

آشنایی با مفاهیم سئو

متخصصین سئو برای رسیدن به اهداف اصلی و مهم در بهینه سازی جایگاه سایت باید اقدامات حرفه‌ای و اساسی را انجام دهند که برخی از آن مفاهیم مهم و کاربردی به شرح زیر هستند:

سئو سایت چیست و چگونه کار میکند

— سئوی داخلی (On Page)

اقداماتی است که از درون وب سایت بر روی محتوا، کلمات کلیدی و … انجام می‌شود را سئوی on-page یا داخلی می‌نامند. بهینه سازی تصاویر و محتوا درون سایت، ساختار چینش صفحات و لینکسازی بین آنها و چندین فاکتور مهم دیگر از جمله مواردی هستند که جزو سئو داخلی سایت محسوب می شوند. در این راستا می توانید مقاله سئو on page چیست را مطالعه کنید.

— سئوی خارجی (Off Page)

یکی از اصطلاحات کاربردی دیگر سئو خارجی است که از جمله اقدامات آن می توان به لینک دهی از سایت‌های دیگر به وب سایت ، تبلیغ در شبکه ‌های اجتماعی، درج بنرهای تبلیغاتی سایت در وب سایت های دیگر و… اشاره کرد. همچنین انتشار رپورتاژ و مقاله با موضوعات مرتبط در سایت‌های پربازدید یا همان بک لینک نیز بخشی از این سئوی Off-page محسوب می‌شود. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ما با موضوع سئو خارجی چیست را مطالعه نمایید.

— سئو تکنیکال

یکی دیگر از مفاهیمی که در سئو سایت باید با آن اششنا باشید سئو تکنیکال است که شامل مواردی همچون کدنویسی استاندارد سایت، رعایت اصول سئو در طراحی سایت، schema استاندارد، بهینه کردن سرعت سایت، ریسپانسیو بودن سایت است.

— کلمه کلیدی

عبارت‌ها و کلماتی که کاربران برای جستجوی یک وب سایت و محتوای دلخواه خود در سرچ از آنها استفاده می‌کنند را Keyword یا همان کلمه کلیدی می‌نامند. یکی از اصطلاحات کاربردی متخصصن سئو انتخاب کلمات کلیدی مناسب با میزان جستجوی کاربران و محتوای موجود در وب سایت است. انتخاب کلمه کلیدی مرتبط با محتوای سایت و جستجوی کاربران می‌تواند در بهینه سازی جایگاه سایت و سئوی آن تاثیر مناسبی داشته باشد و همین امر باعث پیشی گرفتن سایت شما به نسبت رقبا شود.

— intent کلمه کلیدی چیست؟

intent کاربر در واقع قصد و نیتی است که کاربر از سرچ دارد به عنوان مثال صفحه ای که کاربر لازم است برای خرید یک محصول خاص ببیند با صفحه ای که کاربر نیاز دارد تا از آن اطلاعاتی کسب کند متفاوت است.

به طور کلی ۴ نوع دسته بندی برای اینتنت کاربر وجود دارد که نیاز باید در جست و جوی کلمات کلیدی به آن توجه نمود :

— یافتن یک صفحه یا سایت خاص ( navigational )

— کسب اطلاعات  ( informantional )

— خرید یک محصول یا انتخاب یک محصول از دسته بندی محصولات ( commercial )

— کسب اطلاعات بیشتر در انتخاب یک محصول برای خرید ( transactional )

تفاوت گوگل ادز و سئو چیست؟

در صفحه نتایج جست و جو دو نوع نتیجه وجود دارد یکی از انواع نتایج مربوط به سئو یا سرچ ارگانیک می‌باشد و یکی دیگر از انواع نتایجی که دیده می‌شود مربوط به گوگل ادز می‌باشد عموما در بالای این نتایج نوشته شده sponsered می‌شود.

– یکی از مهم ترین تفاوت های گوگل ادز و سئو بازدهی آن است. بازدهی سئو در طولانی مدت است و بازدهی گوگل ادز به صورت آنی و زودبازده است.

– از دیگر تفاوت‌های سئو و ادز تارگت های کیوردهای آن است. مبحث سئو تمام اینتنت‌های کاربر را شامل می‌شود هم کیوردهای اطلاعاتی و هم کیوردهای مربوط به خرید. اما در مبحث گوگل ادز تارگت کیوردهایی که انتخاب می کنیم مستقیما مربوط به خرید می‌باشد.

– هزینه مربوط به سئو در طولانی مدت هزینه می شود اما هزینه های مربوط به گوگل ادز مربوط به هر کلیک می باشد.

 

 

نکته آخر اینکه در این مسیر حتما با متخصصین سئو و افرادی که تجربه‌های موفقی در بهبود SEO وب سایت ها داشته اند در ارتباط باشید. چون هر گونه اشتباه در این زمینه ممکن است به جای هدایت سایت به صفحات اول موتورهای جستجو، منجر به افت آن و در نتیجه اثرات منفی شود. پس حتما در این مسیر با تیمی حرفه ای و کاردرست مشورت کنید. در ادامه پیشنهاد می شود مقاله کارشناس سئو کیست را بخوانید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من یک سایت دارم با نزدیک به ۱۰۰ مطلب که توسط خودمون به صورت اختصاصی تولید شده
    ولی متاسفانه توسط گوگل جریمه شدیم و دامنه بسیار بد نام شده
    سوالم این است که اگر ما یک سایت جدید بزنیم و این ۱۰۰ مطلب تولیدی خودمون رو تو سایت جدید بزاریم چه راحی وجود داره تا جریمه نشیم
    مطالبمون از ارزش محتوایی بسیار بالایی برخوردار هست
    ممنون از محبت شما.

  2. خیلی ممنون بابت مطالب ساده و ارزشمندتون
    دیدی خوبی به کاربری که میخونه میده من در حال مطالعه مطالب سئو هستم که این مطلب رو بوکمارک کردم بعدا هم بهش سر بزنم الانم در حال سئو بهترین هاست های کانتنت هستم ایشالا که همونطور که این مطلب به من کمک کرد به افراد دیگه هم کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا