طراحی وب سایت

rss feed چیست؛ نحوه استفاده از rss

یکی از قابلیت های مهم و مفید در اطلاع رسانی وبلاگ ها و وب سایت ها، سرویس RSS Feed است. حتما از خودتان میپرسید خبر خوان RSS چیست؟ اولین نکته که باید قبل از شروع این مقاله و پاسخ به این سوال به شما عرض کنیم این است که این سرویس را گاها با عنوان فید نیز بصورت خلاصه عنوان میکنند. بنابراین هر دو پرسش همانند هم هستند و به یک پاسخ می رسند. اما برای رسیدن به پاسخ با ما همراه باشید تا بصورت کامل به تشریح سرویس RSS بپردازیم و در ادامه نحوه استفاده از RSS را برای شما شرح دهیم.

فید چیست؟

feed چیست؟ فید فرمتی از داده است که برای ارائه محتوای آپدیت شده به کاربران استفاده می شود. محتوایی که فید ارائه می دهد، html ( محتوای صفحه وب)، لینک به صفحات و دیگر محتواهای دیجیتال است.

rss چیست؟

در پاسخ به خبرخوان rss چیست باید گفت:

rss مخفف چیست؟ rss مخفف عبارت Really Simple Syndication یا Rich Site Summary می باشد و پروتکلی برای پیوند ساده فرمت اصلی مورد استفاده برای لینک دادن محتویات وب برای سایت های خبری و بلاگ ها است. شما با استفاده از پلاگین های مختلف می توانید فید را در سایت های وردپرسی استفاده نمایید. اگر سیستم محتوای سایت شما بر پایه وردپرس است با  خرید هاست وردپرس می توانید سیستم و عملکرد سایت خود را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهید.

خبرخوان RSS چیست ؟ فید چیست 

می توان پیوندهای RSS را به تله تکست و یا زیر نویس های خبری یا تبلیغاتی تلویزیونی تشبیه کرد. RSS اطلاعات مختلفی را جمع آوری کرده و آن ها را به صورت تیتر وار ارسال می نماید که کاربران می توانند با استفاده از feed reader همه آن ها را در یک مکان مشاهده نمایند.

کاربرد و مزایای استفاده از فید rss چیست؟

  • از جمله کاربرد rss ، امکان خواندن آفلاین مقاله نام برد.
  • RSS یا تغذیه کننده های rss امکان بازنشر بیشتر مطالب شما را شبکه های اجتماعی می دهد.
  • با خبر شدن کاربران از آخرین آپدیت سایت شما بصورت مکرر . مدام با استفاد هاز RSS خوان ها معرفی نمونه ای آن Feedly ,Innoreader  ,Bloglovin می باشد.

Rss feed چیست ، feed reader چیست

اهمیت سرویس RSS

RSS نحوه خواندن و چک کردن اطلاعات بروز رسانی شده وبلاگ ها را ساده تر می کند. بسیاری از علاقه مندان به وبلاگ و وبلاگ نویسی در روز مجبورند به سایت های بسیار زیادی سر بزنند تا از تغییرات و مقاله های جدید باخبر شوند و طبعا وارد کردن هر URL و منتظر ماندن تا لود شدن هریک از وبلاگ ها می تواند زمان زیادی از کاربر را به خود اختصاص دهد.

بنابراین با اشتراک در یک وبلاگ، با هربار بروز شدن آن یک feed دریافت می کنند و می توانند مقاله کامل را در یک مکان مشخص توسط Feed Reader مشاهده نمایند. با این کار به سرعت می توان از اضافه شدن مقالات جدید و تغییرات اطلاع پیدا کرد و این روش، روش بسیار سریعتری از بازکردن هر وبلاگ و چک کردن آن به صورت معمول است.

بیشتر بخوانید : وبلاگ چیست

Feed Reader چیست؟

Feed Reader یک نرم افزار ساده و رایگان برای خواندن Feedهایی است که افراد در آن ها اشتراک دارند.

وب سایت های بسیاری هستند که نرم افزارهای Feed Reader رایگان را ارایه می دهند و شما نیزمی توانید به راحتی محتویات Feed مورد نظر خود را با استفاده از یک حساب کاربری و رمز عبور مطالعه نمایید. دو نوع از محبوبترین نرم افزارهای این دسته عبارتند از : Google Reader و Bloglines

طرز کار RSS

فیدهای RSS  فایل‌ های متنی با فرمت XML هستند که به دایرکتوری‌ها، سرویس‌ها یا پلتفرم‌های RSS ارسال می شود. این فایل ها معمولا توسط CMS استخراج می شود. اطلاعات RSS در یک فایل مانند صفحه وب قرار می‌گیرد و محتوای آن کد و به زبان کامپیوتری XML است. به همین دلیل برای خواندن آنها نیاز به RSS خوان دارید چون مانند صفحات معمولی قابل خواندن نیستند.

گاهی در RSS فقط عنوان و لینک ان مطلب و گاهی نیز کل آن محتوا برای کاربر ارائه می شود.

Feed Reader چیست

نحوه استفاده از rss

برای اشتراک در Feed یک وبلاگ، ابتدا نرم افزار مورد نظر خود را دانلود کرده و یک حساب کاربری در آن ایجاد نمایید. سپس در سایت خبری یا وبلاگ مربوطه رفته و لینک یا گزینه RSS و “عضو شوید (Subscribe)” را انتخاب کنید. در این حالت معمولا پنجره ای ظاهر می گردد که اجازه می دهد تا نرم افزار Feed Reader دلخواه خود را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب این گزینه مراحل عضویت و اشتراک به اتمام رسیده و از این پس تمامی مقالات و تغییرات جدید را در Feed Reader خود مشاهده خواهید نمود.

در برخی از موارد ممکن است از وبلاگی بازدید نمایید و مایل باشید تا از تغییرات و بروزرسانی آن از طریق ایمیل باخبر شوید. زمانی که از طریق ایمیل در وبلاگ یا سایتی عضو می شوید، بابت هر بروزرسانی وبلاگ، به صورت اتوماتیک ایمیلی به شما ارسال شده و شما را از آن مطلع می کند. ایمیل مربوطه حاوی اطلاعاتی برای معرفی مقاله یا مطلب جدید بوده و با لینکی شما را به طور مستقیم به آن هدایت می نماید.

چگونه می توان در سرویس Feed یک وبلاگ اشتراک گرفت ؟

فعال سازی RSS Feed چگونه است؟

ایجاد RSS Feed برای وب سایت شما به سادگی و با عضویت در سایت Feedburner انجام می پذیرد. بعد از اینکه وبلاگ یا سایت خود را در این سایت ثبت کردید، باید کد ارایه شده توسط Feedburner را در وب سایت خود قرار دهید تا سرویس RSS Feed خود را آماده بهره برداری نمایید.

نرم‌افزار‌های rss reader

برای استفاده از RSS به عنوان یک کاربر می‌توانید از نرم‌افزار‌های rss reader یا rss خوان استفاده کنید. لیست بهترین RRS خوان:

  • Feedly سرویس آنلاین است و این امکان را دارد که کاربران به محتوای آپدیت شده دسترسی دارند. این سرویس رایگان است اما اگر قصد دارید از امکانی مانند ادغام با وب اپلیکیشن هایی همچون Evernote و Dropbox استفاده کنید، باید نسخه ی پرمیوم را تهیه کنید.

سرویس feedly

  • Feedreader Online سرویسی رایگان است که دو امکان را فراهم می کند، یک ویژگی اینکه محتوای سایتها ی مختلف را ذخیره می کند و دیگر اینکه مواردی که توسط کاربر خوانده نشده است را فیلتر می کند.

Feedreader Online

  • Good News سرویسی با قابلیت نمایش متفاوت برای کاربران است و همچنین می تواند سورس تمام محتوای سایت و شبکه های اجتماعی را به صورت متمرکز ارائه دهد.

سرویس good news

  • The Old Reader را می توان یکی از بهترین ارائه دهندگان سرویس Rss Reader نام برد، از جمله امکانات می توان کلیدهای میانبر، تنوع در نوع نمایش را نام برد. ویژگی که این اپلیکیشن را متمایز کرده است این است که شبکه اجتماعی دارد که کاربران می توانند با هم در ارتباط باشند.

 سرویس The Old Reader

  • CommaFeed سرویس رایگانی است که Open Source است و توسعه دهندگان می توانند متناسب با نیاز خود سرویس را بر روی سرور خود سفارش سازی کنند.

سرویس commafeed

نحوه اضافه کردن سایت به feedly

در اینجا به عنوان مثال feedly  را بررسی می کنیم.

اضافه کردن سایت به feedly

در این سایت می توانید اسم سایت مورد نظر، کیورد و یا شبکه اجتماعی را وارد کنید تا آن را و آن را فالو کنید تا فید آن برای شما نمایش داده شود.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا