امنیت

بازیابی پسورد root در CentOS

گاهی اوقات پیش می آید که صاحب و استفاده کننده اصلی یک سرور، پسورد آن را فراموش می کند و یا به دلایلی همچون مشکلات کیبورد در هنام تغییر پسورد، پسورد تغییر داده شده به اشتباه ست می شود. در اینگونه موارد، استفاده از شیوه های مجاز ارائه شده توسط ارائه دهندگان سیستم عامل برای رفع مشکل پسورد، بسیار کاربردی و مناسب است.

در مورد ویندوز متأسفانه شرکت مایکروسافت با پنهان نگاه داشتن کدهای سیستم عامل و ارائه ندادن چنین روشهایی، کاربران را کاملا در انحصار و بند پشتیبانی این شرکت قرار داده است. ولی ارائه دهندگان لینوکس با اعتقاد به اینکه دارنده و صاحب یک سیستم عامل باید قادر به انجام هرگونه تغییر در ان باشد، شیوه هایی ارائه داده اند که در صورت امکان ارتباط مستقیم کاربر با سرور، آن شخص را به عنوان صاحب سرور قبول نماید و امکاناتی جهت هرگونه تغییر در آن را ارائه دهد. این مقاله، شیوه اعمال تغییرات در صورت بروز چنین مشکلاتی را نشان می دهد.

چنانچه شما صاحب دستگاه کامپیوتر و یا سروری با سیستم عامل لینوکس CentOS هستید و یا Administrator آن هستید و پسورد آن را فراموش نموده اید، جهت تغییر پسورد آن به دلخواه، می توانید طبق مراحل زیر اقدام نمایید و پسورد دلخواه خود را بر روی سیستم عامل لینوکس ست نمایید.

به محض مشاهده  صفحه بوت (Boot) گراب (Grub)، یکی از کلیدها را تنها یک بار بفشارید تا گراب(Grub) به شما اجازه ورود بدهد.

 وقتی گرابGrub) ) به شما اجازه ورود داد، دکمه  A را بفشارید.

پس از مشاهده خط فرمان (Command prompt)،دستور single و یا فاصله و  single  را بنویسید (“single” و یا “ single”). دکمه اینتر Enter را فشار دهید.

با وارد نمودن کلمه  single، سیستم عامل به حالت تک کاربره (single user mode) سویچ می کند.

حال، تنها کار لازم این است که دستور passwd را وارد نمایید. این دستور برای تغییر پسورد ورود کاربران استفاده می شود و شما در حال حاضر، کاربر روت Root user هستید. با ورود پسورد جدید یونیکس و تکرار آن، پسورد کاربر روت Root user به دلخواه شما تغییر می کند.

حال، اقدام به ریبوت Reboot سیستم نمایید. جهت این کار، دستور reboot را در خط فرمات تایپ نمایید و دکمه اینتر  Enter را بفشارید.

پس از ریبوت شدن سیستم، شما بدون وارد کردن دکمه ای، اجازه می دهید که سیستم عامل به طور کامل لود شود.

در این قسمت لودر دکمه اینتر Enter را بفشارید.

در این قسمت نیاز به ورود نام کاربر وکلمه عبور دارید. نام کاربر را root، و پسورد آن را مطابق آنچه تغییر داده اید، وارد نمایید.

به یاد داشته باشید که همه این فرایند در صورتی قانونی است که شما صاحب دستگاه اجرا کننده سیستم عامل باشید. فرایند ذکر شده، تنها برای مقاصد آموزشی است و عواقب هرگونه سوء استفاده از آن، به عهده استفاده کننده است.

منبع:

وبسایت رسمی CentOS

Unix-men

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا