میزبانی وب

تفاوت‌های سرور اختصاصی و سرور اختصاصی ابری چیست؟

آیا در مورد گزینه‌های انتخاب سرور اختصاصی ابری و سرور اختصاصی برای برنامه یا وب‌سایت، دچار تردید شده‌اید؟ هر شرکت و کسب و کار، نیاز به یک وب‌سایت و یک سرور سریع برای میزبانی آن دارد و انتخاب میزبانی وب پیامدهای زیادی برای یک کسب و کار دارد که می‌تواند مثبت یا منفی باشد. حتی یک ثانیه تفاوت در پاسخ گویی وب‌سایت می‌تواند به قیمت از دست دادن و یا به دست آوردن ۷٪ از مشتریان یک شرکت شود. در ژانویه ۲۰۱۸، گوگل الگوریتم خود را به‌روز‌رسانی کرد که شامل سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه‌بندی بود. علاوه بر این، حالتی را در نظر بگیرید که بازدید‌کنندگان وب‌سایت، یا همان مشتریان شما، به دلیل زیاد بودن زمان بارگذاری، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند؛ و دیگر فرصتی نخواهند یافت که از خدمات یا محصولات شما استقبال کنند. زمان بارگذاری فقط یک نمونه از اهمیت میزبانی وب است و تاثیر آن بر شرکت بسیار مهم است. بنابراین، میزبانی وبی که برای شرکت انتخاب می‌کنید بسیار حیاتی است. برای درک اهمیت سرورهای میزبانی وب، تفاوت در دو نوع عمده خدمات را بررسی می‌کنیم: میزبانی ابری و سرور اختصاصی. میزبانی ابری و سرور اختصاصی، هر دو دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به بودجه شرکت، و نیاز‌های آن، انتخاب می‌شوند. در این مقاله، شما تعریفی از هر یک به همراه یک دید کلی در مورد تفاوت‌های آن‌ها خواهید یافت. پس از مرور این اطلاعات در خواهید یافت که کدام نوع سرور برای کسب و کار شما مناسب تر است.

اکوسیستم ابری ( Cloud Ecosystem)

ابر، یک فناوری است که اجازه می‌دهد تا تعداد نامحدودی از سرورها به عنوان یک واحد عمل کنند. هنگامی‌که اطلاعات “در ابر” ذخیره می‌شوند، به این معنی است که آن‌ها در یک فضای مجازی نگه‌داری می‌شوند و منابع آن در فضا‌های مختلف فیزیکی قرار گرفته‌اند که به صورت استراتژیکی در سراسر جهان قرار دارند. تفاوت های سرور-اختصاصی-و-سرور-اختصاصی-ابری-2

سرور ابری (Cloud Server)

سرور ابری نیز مانند سرور اختصاصی، می‌توانند برای ارائه سطوح عملکرد، امنیت و کنترل پیکربندی شوند. اما به جای میزبانی در سخت افزار‌های فیزیکی که تنها توسط شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، در یک محیط مجازی مشترک قرار می‌گیرند و توسط ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب مدیریت می‌شوند. در این حالت، چون شما سخت افزار را با مشتریان دیگر به اشتراک می‌گذارید، از کاهش هزینه به دلیل صرفه‌جویی، بهره‌مند خواهید شد و فقط مبلغ دقیق فضای سرور مورد استفاده را پرداخت می‌کنید. سرویس دهنده‌های ابری همچنین به شما امکان می‌دهند که منابع را به صورت تقریبی و بر اساس تقاضا تقسیم‌بندی کنید، به طوری که هنگامی که تقاضا پایین باشد، مجبور نیستید که هزینه‌ای برای فضایی که مدتی بدون استفاده می‌ماند بپردازید. با استفاده از سرور‌های ابری، شما می‌توانید عملکرد فناوری اطلاعات را بدون هزینه‌های هنگفت مرتبط با خرید و مدیریت زیرساخت‌های سرور اختصاصی، بهینه سازی کنید. برای کسب و کار‌هایی که در زمان‌های مختلف، تقاضای متغیر برای ظرفیت سرور دارند، سرور‌های ابری ایده آل هستند.

سرور اختصاصی (Dedicated Servers)

سرور اختصاصی بر خلاف سرور مجازی یک سرور فیزیکی است که برای نیاز‌های کسب و کار، به طور کامل خریداری شده یا اجاره شده است. سرور اختصاصی به طور معمول توسط کسب و کار‌های بزرگ و سازمان‌هایی که نیاز به امنیت بالایی دارند و یا سازمان‌هایی که نیازهای ثابت و بالایی برای ظرفیت سرور دارند، مورد نیاز است. در سرور اختصاصی، هنوز هم نیاز به تخصص در فناوری اطلاعات برای مدیریت و تعمیرات و نگهداری وجود دارد. برای شرکت‌هایی که از برنامه‌های کاربردی با ورودی و خروجی سنگین استفاده می‌کنند، مانند پایگاه‌های‌داده و سیستم‌های بزرگ داده، داشتن سخت افزار اختصاصی و سرور اختصاصی، ارزش زیادی پیدا می‌کند و توجیه اقتصادی دارد. چرا باید از سرور ابری استفاده کرد؟ یا چرا باید از سرور اختصاصی استفاده کرد؟

سفارشی سازی

هر دوی سرور ابری و سرور اختصاصی را می‌توان در عرض چند دقیقه پیاده سازی کرد. محیط اختصاصی، توانایی سفارشی کردن کامل سرور‌ها را فراهم می‌کند، و این گزینه‌ای است که در اکثر سرور‌های ابری وجود ندارد.

امنیت و انتظارات

سرور‌های ابری، چند کاربره هستند و همزمان توسط چند شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما سرور‌های اختصاصی تنها یک کاربر دارند و فقط توسط یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب سرور ابری و یا اختصاصی، باید این موضوع مهم را در نظر بگیرید که آیا امنیت کسب و کار شما نیاز به یک محیط مستقل دارد؟

آیا سرور اختصاصی قابل اعتماد است؟

تمام منابع سرور اختصاصی به یک سرویس گیرنده تعلق می‌گیرد که سخت افزار فیزیکی را اجاره یا خریداری کرده است. منابع، از جمله فضای ذخیره سازی، RAM، پهنای باند و نوع پردازنده، با توجه به نیازهای مشتری سفارشی می‌شوند. سرورهای میزبانی اختصاصی قدرتمند‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار هستند و اغلب شامل چند پردازنده هستند. یک مشتری ممکن است تنها یک خوشه سرور داشته باشد. این خوشه به عنوان “ابر خصوصی” شناخته می‌شود. این خوشه بر اساس تکنولوژی مجازی ساخته شده است، اما منابع موجود در فضای مجازی تنها برای یک مشتری قابل دسترسی هستند.

تفاوت های سرور-اختصاصی-و-سرور-اختصاصی-ابری-3

دسترسی به ابزارها

در هر دو محیط سرور ابری و سرور اختصاصی، مدل‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر ابزار در دسترس هستند. با نگاه کردن به مدل‌های قیمت‌گذاری، سرور ابری امکان بخش‌بندی آسان منابع را فراهم می‌کند، که این کار معمولا در سخت افزار‌های اختصاصی، پر هزینه است.

ترکیب سرور ابری و سرور اختصاصی – Hybrid Cloud

Hybrid Cloud یک پیکربندی جدید است که به طور فزاینده‌ای در بسیاری از شرکت‌ها محبوبیت کسب کرده و استفاده می‌شود. ابر ترکیبی، از راه حل سرور اختصاصی و میزبانی ابری استفاده می‌کند. این پیکربندی با توجه به امکان تغییرات متعدد در سفارشی سازی، برای شرکت‌هایی که دارای نیازهای خاص یا محدودیت‌های بودجه هستند جذاب است.

نتیجه گیری

تعیین راه حل درست، بستگی به اهداف و مقاصد کسب و کار شما و همچنین نیازهای IT فوری و دراز مدت شرکت شما دارد. در این مقاله سعی شده تا با بررسی سرورهای ابری ایران و سرور اختصاصی و ارزیابی نیازهای شما، به شما این امکان داده شود تا بهترین راه حل را انتخاب نمایید.

امیر بیژنی

مدیر سرور در ایران هاست | کارشناس ارشد مدیریت فناری اطلاعات | کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات | برنامه نویس php، پایتون | تسلط بر مفاهیم سرور، شبکه | علاقه مند به امنیت، IOT، مطالعه، ورزش، گیتار و نقاشی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا