وردپرس (wordpress)

نحوه یادگیری ASP.Net ؛ معرفی منابع آموزش ASP.Net 

در راستای یادگیری ASP.Net در ابتدا بایستی گفت ASP.Net یک فریم ورک تحت وب است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و ارایه شده است و کاربران را قادر می سازد تا صفحات داینامیک، برنامه های تحت وب و همچنین سرویس های XML تحت وب با امکانات فوق العاده ای را برای وب سایت خود طراحی کنند. ASP.Net می تواند برای طراحی انواع پروژه ها از پروژه های کوچک گرفته تا پروژه های عظیم سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

ASP.Net چگونه کار می کند؟

ASP.Net با ارایه بانک بسیار گسترده ای از Syntax ها که همچنین با Syntax های ASP کلاسیک نیز همخوانی دارند امکانات فراوانی را برای کاربرانش به ارمغان می آورد.

برای طراحی برنامه های تحت وب مبتنی بر ASP.Net می توان از زبان های برنامه نویسی C# و یا Visual Basic استفاده نمود. انتخاب هریک ازاین زبانها بسته به سلیقه افراد و نیازهای آن ها از برنامه های خود می باشد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که C# زبانی در سطح میانی و VB زبانی سطح بالا و بسیار نزدیک به زبان انگلیسی می باشد.

می توان یادگیری ASP.Net را به یادگیری نوازندگی با گیتار تشبیه نمود. در ابتدا شما باید “علاقه لازم در زمینه یادگیری موسیقی و نواختن گیتار را داشته باشید، زیرا بدون علاقه تمام زمانی که برای تمرین خود صرف می کنید، به هدر خواهد رفت. پس از این مرحله نوبت به انتخاب نوع و سبک گیتار مورد علاقه خود خواهد رسید که در این مورد منظور انتخاب یکی از زبان های C# و یا VB.Net می باشد. زمانی که یکی از آن ها را فراگرفتید، آنگاه یادگیری دیگری نیز برایتان به آسانی امکان پذیر خواهد بود. پس از انتخاب گیتار و سبک مورد علاقه خود باید با مفاهیم اولیه و ضروری موسیقی و نوازندگی گیتار آشنا شوید که در اینجا منظور مفاهیم اولیه برنامه نویسی شی گرا و نحوه کار Dot Net Frameworkمی باشد. پس از آشنایی با مفاهیم اولیه، می توانید برای جالب تر شدن پروسه آموزش، سعی کنید تا یکی از قطعات موسیقی مورد علاقه خود را با کمک استاد یا منابع آموزشی بنوازید که در مورد ASP.Net نیز می توانید با استفاده از آموزش های تحت وب و یا کتاب های آموزشی شروع به نوشتن برنامه ای دلخواه و ساده نمایید.

پس از فراگیری مراحل ساخت برنامه های ساده به سراغ نوشتن و ایجاد و ساخت برنامه های پیچیده تر به پیش رفته و سعی کنید تا تکنولوژی های جدیدتری را نیز فراگیرید. همانطور که در موسیقی نیز با تمرین بیشتر به مهارت های بیشتری می رسید،در برنامه نویسی با کسب تجربه بیشتر می توانید به مهارت های منحصر بفردی دست پیدا کنید تا در نهایت شما نیز بتوانید با بکارگیری خلاقیت خود برنامه های جدیدی را خلق کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی ما را برای کسب اطلاعات در حوزه asp.net چیست مطالعه نمایید.

پیش نیازها برای یادگیری ASP.Net

قبل از اقدام به یادگیری هر یک از زبان‌‌‌‌‌‌های فوق برای طراحی سایت با استفاده از تکنولوژی ASP.Net، کاربران باید برخی پیش‌نیازهای مورد نیاز را از قبل فراگیرند. این پیش‌‌نیازها عبارتند از :

  •  تسلط به زبان اسکریپت‌نویسی HTML و توانایی ایجاد صفحات، جداول، تصاویر و فرم های مختلف با استفاده از آن
  • تجربه کار و آشنایی با برخی دیگر از زبان های اسکریپت نویسی مانند نسخه اسکریپتی نرم افزار Visual Basic و یا نرم افزار JavaScript
  • تجربه کار و آشنایی با اسکریپت های CSS جهت طراحی ظواهر صفحات وب
  • آشنایی با مفاهیم الگوریتم نویسی و طراحی مراحل طراحی برنامه
  • آشنایی با وب سرور IIS موجود در ویندوز سرور مایکروسافت
  • آشنایی با سرویس Active Directory موجود در ویندوز سرور مایکروسافت

با یادگیرید مفاهیم فوق الذکر، کاربر قادر به طراحی صفحات تحت وب استاتیک خواهد بود و می تواند پس از فراگیری زبان ASP.Net نسبت به طراحی صفحات غنی داینامیک نیز اقدام نماید. برای یادگیری زبان asp.net  ابتدا باید با مفاهیمی همچون معنای Framework و نحوه کار Dot Net Framework که توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده است، آشنا شد. متاسفانه بسیاری از کاربران آماتور بدون یادگیری این مفاهیم و ضروری، اقدام به فراگیری ASP.Netنموده و وب سایت های خود را به صورت ناقص نوشته و بر روی وب سرور قرار می دهند که این امر باعث رعایت نکردن برخی موارد ضروری در برنامه می شود که می تواند پیامدهایی همچون بهینه نبودن وب سایت و کند بودن شدید لود صفحات را به همراه داشته باشد.

یادگیری asp.net

شرکت مایکروسافت به عنوان تولید کننده اصلی تکنولوژی ASP.Net، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی، ارایه کتب درسی و همچنین در پایان برگزاری امتحانات و ارایه مدارک بین المللی و معتبر نموده است. مایکروسافت نام مدارک خود را که پس از گذراندن موفقیت آمیز هر شخص از هر امتحان ارایه می کند، MCTS  (Microsoft Certified Technology Specialist) در نظر گرفته است. با چنین مدرکی افراد در هر جای دنیا به عنوان یک متخصص در امر مورد نظر شناخته می شوند. با تمام این مزایا، باز هم باید اعتراف کرد که کسب مدرک و صورت صرف به منزله تسلط کامل شخص به تکنولوژی ASP.Net نمی باشد و لازمه آن کسب تجربه کافی و پیاده سازی پروژه های مختلف در دنیای واقعی می باشد.

روش های یادگیری ASP.Net

راه‌‌‌‌های مختلفی برای برای یادگیری ASP.Net برای افراد مبتدی و آماتور وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

کتاب های آموزشی یادگیری ASP.Net 

کتاب های آموزشی بسیار زیادی با عناوین وسوسه کننده ای (و صرفا تجاری) همانندکتاب آموزشی asp .netیادگیری ASP.Net در ۷۲ ساعت” وارد بازار شده اند که متاسفانه با استفاده از هیچ یک از آن ها نمی توانید راه هزار ساله را یک شبه طی کنید. با توجه به اینکه اکثر کتاب های موجود در کشورمان تالیف و ترجمه شده می باشند، متاسفانه بسیاری از آن ها به دلیل ترجمه نامناسب، قابل درک و مفهوم نیستند.

یکی از ضروری ترین نکاتی که به افراد علاقه مند به یادگیری این تکنولوژی توصیه می شود، فراگیری و تسلط به زبان انگلیسی است. در صورتیکه تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید، میتوانید با اطمینان و به راحتی به منابع اصلی و کتاب های رسمی شرکت مایکروسافت مراجعه کنید که بهترین راه و کامل ترین مرجع برای یادگیری ASP.Net می باشند. شرکت مایکروسافت نیز هر سال با وارد شدن تکنولوژی های جدید تر مانند Dot Net Framework 4.0 و ۴.۵ کتب خود را با ویرایش های بروز شده وارد بازار می کند. تمامی این کتاب ها برای آزمون های مخصوص همان مبحث انتشار پیدا میکنند که این آزمون ها همواره با کدهایی مخصوص قابل شناسایی می باشند. برای مثال جهت یادگیری نحوه طراحی برنامه های تحت وب با استفاده از تکنولوژی Dot Net Framework 4.0 باید به کتابی با عنوان MCTS: Microsoft .NET Framework 4, Web Applications Development و با کد Exam 70-515 مراجعه نمایید. قابل ذکر است، پس از مطالعه و یادگیری کامل کتاب هر یک از مباحث می توان به مراجعه به مراکز برگزاری آزمون مایکروسافت در کشورهای همسایه نسبت به اخذ مدرک بین المللی آن نیز اقدام نمود.

سایت های آموزش ASP.Net 

ابزار بعدی، استفاده از سایتهای  آموزش asp.net موجود در وب است. سر زدن به این سایت ها هیچ گاه خالی از لطف نیست چرا که برخی مطالب ذکر شده در سایتهای آموزشی را هیچ وقت در هیچ کتابی نخواهید یافت و اصولا آنها هیچوقت چاپ نمی شوند. بخصوص زمانی که درحال ورود به قلمرو حرفه ای می شوید. با بکارگیری گوگل، این گونه سایتها هیچوقت برای شما مخفی یا ناشناخته نمی مانند.

آموزش asp net از مبتدی تا پیشرفته سایت هایی همانند w3schools.com و یا بخش آموزش سریع یا QuickStart شرکت مایکروسافت می توانند منابع خوبی را به صورت ترتیبی و طبقه بندی شده به شما ارایه دهند. به جز سایت های مذکور، در صورت جستجو در اینترنت با دنیای عظیمی از اطلاعات دراین مورد مواجه خواهید شد، اما اکثر آن ها فاقد موارد و آموزش های طبقه بندی شده و واحد هستند که امکان یادگیری افراد مبتدی از آن ها را فراهم نمی کنند و بسیاری از آن ها در قالب انجمن هایی برای سوال جواب های رایج بین برنامه نویسان برای رفع اشکالات می باشند.یکی از سایت های با سابقه و مفید در این زمینه، وب سایت  Barnamenevis.org می باشد که انجمنی شامل برنامه نویسان مجرب تحت دات نت می باشد.

لذا استفاده از این منابع، پس از یادگیری مفاهیم اولیه می تواند بسیار مفید باشد اما در ابتدای امر تنها موجب گمراه شدن شما خواهد شد. در ادامه نمونه هایی از منابع مفید موجود در اینترنت برای آموزش برنامه نویسی asp.net ذکر شده است :

آموزش برنامه نویسی asp.net

برای شروع کار  آموزش طراحی سایت با asp.net:

http://www.asp.net/get-started

آموزش asp.net از مبتدی تا پیشرفته

http://www.asp.net/learn

شرکت در کلاس های آموزش جامع ASP.NET

کلاس های آموزشی هم می توانند مفید باشند. به گونه ای که در مدت زمان کوتاهی سرنخ مطالب جدیدی را به شما می دهند و گاهاً ممکن است مطلبی را مطرح کنند که شما هیچ وقت در حالت خودآموزی به آن برخورد نکنید. به کلاسهای آموزشی صرفا به عنوان نقطه شروع نگاه کنید و نه چیز دیگر. هیچ کلاسی نمی تواند ادعا کند که شما را یک ماهه یا بیشتر به یک برنامه نویس حرفه ای وب تبدیل می کند که اگر ادعا کرد خود معیار خوبی است جهت میزان صداقت گردانندگان آن کلاس و سطح آن. اما مراکز معتبری نیز در این زمینه وجود دارند که کلاس های آموزشی خود را منطبق با سیلابس ها و آزمون های شرکت مایکروسافت برگزار نموده و با شرکت در آن ها (و البته پرداخت هزینه های بالا) می توانید خود را در زمان کوتاهتری در جریان یادگیری ASP Net قراردهید.

از دیگر فواید کلاس می توان به امکان پیدا کردن دوست و یا همکار و مهم تر از همه پروژه اشاره نمود. خیلی از همکارهای کاری و پروژه ای می تواند از درون همین کلاس ها رقم بخورد چه برای دانشجویان چه برای شخص مدرس!

شرکت در دوره asp.net

نقش زبان انگلیسی در یادگیری ASP.Net 

بی شک یکی از پیش نیاز یادگیری asp.net زبان انگلیسی می باشد شما نمی توانید یک برنامه نویس وب باشید مگر اینکه  زبان انگلیسی را بخصوص در زمینه خواندن یا همان Reading را تا حدی فراگیرید.

شما برای خواندن و یادگیری به زبان نیاز دارید. همه‎ی کتابهای مناسب و مرجع به زبان انگلیسی نوشته شده اند متاسفانه و آنهایی هم ترجمه فارسی شده اند اکثرا به نحوی غیر قابل درک و نامناسب می باشند. همواره تلاش کنید تا اصطلاحات را به شکل انگلیسی شان یاد بگیرید و نه ترجمه هایی با سلایق شخصی مترجمین کتاب های داخلی.

خوشبختانه مطالب فنی کامپیوتری نمی توانند دارای متون پیچیده و سخت انگلیسی باشند. عمده‎ی کلمات که اسامی خاص و اصطلاحات فنی هستند و سایر آن ها نیزافعال و کلمات ساده و معمولی زبان می باشند. بنابراین نیازی به یادگیری زبان انگلیسی در حد فوق العاده بالای ادبی آن وجود ندارد.

همچنین شما برای برنامه نویسی تان و انتخاب اسامی متغیرها، کلاس ها و متدهای مورد نیازتان باید قادر شوید تا  اسامی با مسمایی را انتخاب کنید. شما باید بتوانید شرح یا کامنتی هر چند کوچک در لابلای خطوط برنامه تان بنویسید تا کد برنامه شما به یک غول دست نیافتنی تبدیل نشود. شما باید بتوانید خیلی از برنامه های از پیش نوشته شده را بخوانید و بفهمید. معنا و مفهموم اسامی انتخاب شده برای کلاس ها و متدها از دید زندگی روزمره به فهم بیشتر شما از آن برنامه کمک می کند. همه‎ی این موارد با دانستن زبان انگلیسی میسر است.

پس لطفاً قبل از یاد گرفتن ASP.NET و ورود به جزئیات آن، از زبان خود مطمئن شوید و در صورت وجود ضعیف، ابتدا آن را تقویت کنید .

یادگیری ASP.Net با انجام پروژه های کوچک و آزمون و خطا 

راه های مختلفی در مورد یادگیری ASP.Net در بالا ذکر شد، اما موثرترین راه برای فراگیری واقعی و تسلط به این تکنولوژی انجام پروژه های کوچک و بزرگ و آزمون و خطا می باشد.

شما از موارد فوق تنها می توانید مقدمات را یاد بگیرید و با اصول تئوری این تکنولوژی گسترده آشنا شوید. برای تسلط یافتن به  دانسته هایتان و حرفه‎ای شدن در طراحی سایت باید کار کنید و برنامه های واقعی بنویسید. باید درگیر کار یا پروژه ای شوید.شما نیاز دارید که همه چیز را حتی مقدمات را هم عملاً و شخصاً تجربه کنید. این می توانید از طریق تعریف پروژه های فرضی و شخصی یا یک کار تجاری واقعی باشد. هیچ چیز بجز یک کار جدی و واقعی نمی تواند به شما مطالب موجود در کتاب ها را آموزش دهد. این تجربه ای است که توسط بزرگترین برنامه نویسان کسب و ثابت شده است.

شما ممکن است در طول مدت بسیاری کتاب و سایتهای فراوانی را خوانده باشید اما هیچ یک به اندازه‎ی یک پروژه جدی سنگین به مطالب و تکنیک های کاربردی را به شما آموزش نمی دهند. بعبارت دیگر همه آن خواندنها لازم هستند ولی کافی نیستند. بنابراین شما نیز می توانید، به صورت موازی با خواندن مطالب آموزشی خود، نسبت به تهیه یک میزبانی ارزان اقدام کرده و پروژه های خود را در آن به صورت عملی پیاده سازی کنید.

آموزش کامل asp.net

و به عنوان نکته پایانی نیز باید خاطر نشان کرد که جهت یادگرفتن ASP.NET شما باید پرحوصله، سمج، فعال، علاقه مند و پیگیر باشید.در نهایت بایستی گفت طبق آمار و اطلاعات بیشتر افرادی که با asp.net کار می کنند تمایل استفاده از هاست ویندوزی دارند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه Smart Navigation چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۷ دیدگاه ها

      1. یادگیری اصول sql که مرحله اول و مهمترین و بنیادی ترین بخش این یادگیری هاست کلیه و وابستگی به انجین دیتابیس خاصی نداره رو در اولویت بگذارید، سپس در نظر داشته باشید که کاربرsql server عمومی و کاربرد oracel تخصصی است،لذا بنابر نیاز و برنامه ریزی خود یکی را انتخاب کنید یا اینکه هر دو را در برنامه یادگیری قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا