امنیت

ha چیست ؛ هدف از high availability در vps

در طول سال ها میزبانی از سرورهای اختصاصی مجازی (VPS) نقطه ای جذاب بوده است، نقطه ای بین مقرون به صرفه بودن هزینه میزبانی اشتراکی و قدرت بالای عملیاتی سرورهای اختصاصی سخت افزاری. با معرفی ساختارهای ابری این مفهوم بیشتر درک شده و بیش از پیش گسترش یافت. اخیرا نیز امکانات جدیدی به میزبانی VPS ها اضافه شده است که به شما مزیت های شبیه به یک سرویس ابری را ارایه می دهد، بدون اینکه هزینه آن افزایش یابد. در ذیل به بررسی این امکانات جدید می پردازیم و خواهیم دید که چگونه این امکانات جدید سرور مجازی ایران را بیش از پیش قدرتمند تر کرده است. در ادامه مقاله در مورد high availability یا ha چیست می خوانید.

high availability چیست؟

ساختار سرورها به وسیله ی شبکه ای از کلاسترها در یک محیط مجازی پیکربندی می شوند. تمامی این کلاسترها حاوی سخت افزار های دارای ویژگی redundancy هستند، بنابراین اگر نقطه ای به هر دلیلی از کار بیفتد تمامی فایلها و داده های شما حفظ می شوند و اطلاعات شما بلافاصله بر روی نقطه دیگری قرار می گیرد. اساسا با توجه به مزیت High availability ویژگی redundancy را در لحظه به شما ارایه می دهد. به عبارت دیگر تعریف ha چیست؟ که هر وقت اجزا سیستم دچار مشکل شدند، سرور شما باید بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد و در واقع بالا بودن یا در دسترس بودن سرویس را تضمین می کند.

کلود سرور

هدف از پیاده سازی high availability

قابلیت ha به این منظور راه اندازی می شود که بالا بردن سطح دسترسی پذیری و افزایش زمان up time یک دستگاه را بالا ببرد. در ha در دسترس بودن همه سرور ها به طور مداوم در حال بررسی است. اگر سروری در این cluster از دسترس خارج شود، با ارسال پیامی پردازش را به بخش دیگری از cluster انتقال می دهد و سرور دیگری شروع به پردازش داده ها می کند.

ha از چه مشکلاتی در ماشین های مجازی جلوگیری می کند؟

  • خرابی سرور فیزیکی میزبان ماشین های مجازی با قابلیت قابلیت VM monitoring در high availability
  • جلوگیری از کرش کردن ماشین مجازی با مانیتورینگ
  • جلوگیری از خرابی اپلیکیشن
  • جلوگیری از مشکلات در storage با قابلیت VM component protection

مزیت High Availability چیست ؟

کنترل ساده سرور

علاوه بر ویژگی High-availability، امکانات دیگری نیز در خرید VPS های جدید ارایه می شود که کنترل آن را راحت تر می کند. از این جمله می توان به امکانات اشاره کرد :

  • مانیتورینگ مصرف منابع به صورت نموداری
  • مشاهده میزان مصرف RAM ،CPU  و پهنای باند ، فضای دیسک به صورت انفرادی
  • تغییر رمز ورود به سرور
  • مشاهده مشخصات فنی و جزئی سرور
  • مانیتورینگ وضعیت لحظه ای سرور

snapshot چیست؟

با استفاده از Snapshot شما می توانید به یک نقطه زمانی که سرور در آن وضعیت پایداری داشته، بازگردید. امروزه بسیاری از کسب و کارها دریافتند که با رشد داده ها و اطلاعات سازمان شان، پروسه ی بک آپ برایشان مشکل تر شده است. چرا که عملکرد بک آپ بسیار وابسته به نیاز های آنلاین و به روز اپلیکیشن ها ست.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه بک اپ چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

ویژگی Snapshot به شما اجازه می دهد که یک کپی از داده ها و اطلاعات خود ایجاد کنید و بدون اینکه بر روی سیستم اثر سوئی بگذارد و یا کار آن را دچار اختلال کنید، از سرور خود پشتیبان تهیه کنید. به عبارت دیگر، سرویس های High availability باید این قابلیت را داشته باشند که تمامی داده ها شما را هر زمان که نیاز بود به یک نقطه خاص زمانی بازگردانند.

در چه مواردی snapshot نیاز است؟

ارتقا اپلیکیشن ها (بسیار رایج)

برای مثال در نظر بگیرید وب سایت خود را به آخرین نسخه وردپرس ارتقا دادید ، اما پس از این ارتقا وب سایت شما به درستی کار نمی کند. در این حالت با استفاده از snapshot شما به راحتی می توانید به زمان قبل ار انجام ارتقای وردپرس برگردید و سرورتان را در حالت پایدار قرار دهید.

موارد امنیتی

حالتی را در نظر بگیرید که وب سایت شما هک شده و یا کدهای آلوده ای به CMS شما تزریق شده است. اگر قبلا بر اساس چهارچوب خاصی از سرورتان snapshot  تهیه کرده باشید، می توانید به آن نقطه بازگردید و حفره های امنیتی را برطرف کنید.

ایرادات برنامه نویسی

اگر شما یک برنامه نویس در یک محیط عملیاتی هستید و قصد دارید کدهای جدیدی را بر روی اپلیکیشن و وب سایت خود اجرا کنید، در این حالت وجود snapshot بسیار ضروری است. چرا که پس از اعمال تغییرات در صورت بروز مشکل می توانید به نسخه قبلی آن اپلیکیشن و نقطه قبل از راه اندازی نسخه جدید بازگردید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام و خسته نباشید.
    ببخشید بنده سوالی داشتم مبنی بر اینکه چه دلایل یا چالش هایی باعث می شود که Availability management سرویس ها برای یک سازمان مهم باشد.
    اگر بنده را راهنمایی بفرمایید بسیار سپاسگذار خواهم شد.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا