میزبانی وب

معرفی Microsoft System Center Virtual Machine Manager 2012

SCVMM چیست:

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

SCVMM کنسولیست برای مدیریت یکپارچه تمامی سرور هایی که بر روی آنها Virtual Machine برای ارائه ایجاد شده. در حقیقت از طریق این کنسول می توان تمامی سرور ها را اضافه نمود و ماشینهای مجازی آنها را از طریق یک کنسول واحد مدیریت نمود.
از توانمندی های جالب این کنسول امکان اضافه نمودن سرور های مبتنی بر ESXi نیز می باشد و این کنسول تمامی امکانات از قبیل ایجاد، حذف، Stop، Start و Restart ماشین های مجازی و امکانات مدیریت جامع از قبیل مدیریت دسترسی شبکه و مدیریت گروهی بر ماشین های مجازی را امکان پذیر می سازد.

رابطه SCVMM با Cloud Computing چیست:

در حقیقت برای تحقق مفهوم ابر نیاز است که ابتدا تمامی Resource ها تجمیع شوند تا یک Resource pool واحد تشکیل شود. کنسول SCVMM ابزاریست که کمک می کند تا تمامی سرور هایی که قرار است بر روی آنها ماشین مجازی ایجاد شود در یک کنسول تجمیع شوند وامکان مدیریت و کنترل تمامی آنها بصورت یکجا وجود داشته باشد. در حقیقت SCVMM توانایی این را دارد که منابع تحت کنترل خود را برای بهره برداری Cloud یکپارچه نماید و مفاهیمی مانند Elasticity (امکان اضافه نمودن Resource جدید به Resource pool موجود)، Opacity (منظور عدم اطلاع کاربر از لایه منابع ساخت افزاری و زیر ساختی پشت پرده است)، Self service (با توجه به امکان مدیریت متمرکز بر روی منابع امکان تفیض برخی مدیریت ها به خود کاربر ایجاد می شود)، Resource pooling (یکپارچه کردن منابع زیر ساخت مانند منابع سخت افزاری، شبکه، فضای ذخیره سازی و …) و Optimization (تجمیع منابع امکان بهینه سازی سرویس دهی را مقدور می سازد به عنوان مثال تجمیع منابع امکان بررسی جامع آن را ایجاد می کند تا بتوان بهترین چیدمان را بین سرور های موجود داشت) را تامین نماید.

SCVMM 2012 چه مزایایی دارد:

 

  1. امکان مدیریت چندین Hypervisor بصورت یکپارچه:

امکان مدیریت سرور هایی که با Hyper-V ، VMware ESX و Citrix XenServer مجازی سازی شده اند وجود دارد و تمامی این سرور ها را می توان به کنسول VMM اضافه نمود و پس از اضافه نمودن شاهد آن خواهیم بود که یکی پس از دیگری ماشین های مجازی ساخته شده توسط این مجازی سازها شناخته شده و لیست می شوند و امکان مدیریت تک تک آنها وجود دارد. اگر تمایل دارید درباره نرم افزار مجازی سازی Vmware بدانید اینجا کلیک کنید.

  1. امکان استفاده بصورت Cloud، Fabric یا Service Management:

منظور از Service Management همان حالتی است که در Hyper-V هم بود با این تفاوت که امکان مدیریت متمرکز بر روی تمامی سرور ها بصورت همزمان وجود دارد. اما حالت Fabric در اصطلاح دیتاسنتر به حالتی می گویند که Network، Storage و Process را در یک چهارچوب ارائه شود، در حقیقت این مدل بصورت سخت افزاری با عنوان Cisco’s UCS ارائه شده بود که حاصل تلاش مشترک Cisco و HP بوده اما در حال حاضر در کنسول VMM بصورت مجازی هم قابل پیاده سازی می باشد. در نهایت حالت Cloud می باشد که منابع سخت افزاری و زیر ساخت بصورت یک بدنه واحد و نا متناهی متصور می شوند.

  1. Dynamic Optimization:

Dynamic Optimization در حقیقت پاسخ مایکروسافت به محصول مشابه یعنی VMware’s Distributed Resource Scheduler می باشد و کارایی آن workload balancing بین ماشینهای مجازی است بصورتی که میزان مصرف هر ماشین مجازی را محاسبه کرده و در صورت لزوم آن را از طریق Live Migration به یک سرور دیگر منتقل می کند. این انتقال بصورت زنده و خود کار انجام می شود بدون اینکه کاربر ماشین مجازی و کاربران او متوجه این جابجایی شوند.

  1. Power Optimization:

این قابلیت ممکن می سازد تا ماشین های مجازی تا جای ممکن بر روی حداقل سرور های مورد نیاز تجمیع شوند و با غیر فعال کردن سرور هایی که هنوز استفاده نشده اند مصرف انرژی را به حد اقل می رساند. این قابلیت در ابتدا بهترین چیدمان ماشین های مجازی بر روی سرور های مختلف را می یابد و با اعمال این چیدمان، کمترین تعداد سرور برای استقرار ماشین های مجازی موجود انتخاب و اعمال می شود.

  1. Cluster awareness:

یکی از نقاط ضعف VMM 2008 با اضافه شدن این امکان برطرف شده. در حقیقت این امکان برای جلوگیری از Fail شدن یک ماشین مجازی با جایگزین کردن یک backup node است. قبلا ماشین مجازی هایی که به عنوان بک آپ یک ماشین مجازی دیگری تعریف شده بودند توسط VMM کنترل نمی شدند و به همین دلیل گاها کلاستر ایجاد شده به خوبی عمل نمی کرد اما در نسخه ۲۰۱۲ کنسول VMM ماشین های مجازیی که بصورت کلاستر تعریف شده اند برای ارائه بهترین واکنش دائما مانیتور می شوند. پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف cluster را مطالعه بفرمایید.

  1. Bare-metal Hyper-V provisioning:

یکی از مهمترین امکانات جدید VMM امکان ایجاد ماشین مجازی بصورت Bare-metal (بدون سیستم عامل) می باشد که در این قابلیت iLO (HP’s Integrated Lights Out) و SMASH (Systems Management Architecture for Server Hardware) برای مدیریت ماشین مجازی و امکان نصب سیستم عامل بر روی آن گنجانده شده.

  1. Enhanced placement rules:

مجموعه قوانینی هستند که توسط ادمین مشخص می شوند و معین می کنند وقتی یک ماشین مجازی بر اساس یک VMTemplate ایجاد می شود بر روی کدام سرور ها اجازه ایجاد شدن دارد و یا بر روی کدام سرور ها نباید ایجاد شود و یا کدام سرور از میان سرور هایی که امکان ایجاد ماشین مجازی بر روی آن وجود دارد اولویت بالاتری دارد. برخی از این قوانین بصورت پیش فرض وجود دارد و قوانین سفارشی هم از طریق ادمین ایجاد میگردد.

  1. پشتیبانی از Server App-V:

Server App-V قابلیتی است برای virtualize کردن نرم افزار های کاربردی بر روی ماشین های مجازی. لازم به ذکر است نرم افزار های سروری مانند Microsoft Exchange Server ، Microsoft SQL Server و Microsoft SharePoin از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا