میزبانی وب

تفاوت های سرور مجازی ایران و کانادا در چیست؟

یکی از مواردی که باید در هنگام تهیه‌ی سرور مجازی خود به آن توجه کنید، مکان قرارگیری سرور است. اینکه سرور مورد نظرتان در دیتاسنترهای داخل ایران سرویس‌دهی می‌شود یا خارج از کشور، می‌تواند بر برخی فاکتورها در سرویس‌دهی وبسایت تاثیر بگذارد. همین مسئله انتخاب مکان جغرافیایی سرور شما را با اهمیت می‌کند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

در ادامه سعی داریم به مقایسه‌ی تفاوتهای سرورمجازی ایران در مقایسه با سرور مجازی کانادا بپردازیم. به منظور این بررسی، در ادامه به موارد ذیل اشاره خواهیم کرد.

  • دسترسی
  • قوانین
  • SEO

همانطور که می‌دانید در سرویس‌های میزبانی اشتراکی منابعی که در اختیار وب سایت شما قرار می‌گیرد دارای محدودیت‌هایی است. این منابع می‌تواند سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد. در حقیقت این سرویس‌ها مناسب برای سایت‌هایی با ابعاد کوچک و متوسط هستند.

در صورتی که سایت بزرگ‌تر و مهم‌تری دارید پیشنهاد این است تا از سرورهای مجازی ایران و یا سرورهای مجازی کانادا استفاده کنید. در سرور مجازی ایران منابعی که در اختیار سایت شما قرار می‌گیرد بسیار بیشتر از سرویس اشتراکی است و همین عامل سبب می‌شود تا سایت شما عملکرد بهتری در زمان بارگذاری داشته باشد.

در سرورهای مجازی کانادا نیز شما می توانید منابع سخت افزاری مناسبی همچون RAM و CPU در اختیار داشته باشید. اما سوال اساسی‌تر اینجاست که تفاوت سرور مجازی ایران و سرور مجازی کانادا در چیست؟ هر دو سرویس دارای منابع یکسانی هستند اما از نظر فنی پیشنهاد این است که در صورتی که بیشتر بازدیدکنندگان شما در خارج از کشور هستند و یا از نرم افزارهایی استفاده می‌کنید که دارای شرایط تحریمی هستند بهتر است تا از سرور مجازی کانادا استفاده کنید.

در سرور های مجازی کانادا که این سرور ها در دیتاسنترهایی با بالاترین حد از استانداردهای اروپا در کاندا هستند شما می‌توانید پهنای باند و ترافیک بسیار بیشتری در اختیار سایت خود قرار دهید زیرا زیر ساخت اینترنت و پهنای باند در کشور های اروپایی بیشتر و با کیفیت تر از ایران است. در صورتی که بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما در داخل کشور هستند و همچنین آیتم های دیگری همچون سرعت ping و مباحث لایسنس سیستم عامل های سروری بدون هزینه برای شما مهم است بدیهی است که می توانید از سرور مجازی ایران استفاده کنید.

سرور های مجازی ایران در دیتاسنترهای داخل کشور قرار دارند و می توانند سرویس میزبانی مناسبی برای سایت های با ابعاد بزرگ باشند.در سرور مجازی ایران و سرور مجازی کانادا آپدیت و به روز رسانی هسته مرکزی سیستم عامل انجام می شود و این مورد سبب افزایش امنیت در این سرویس ها شده است.از نظر هزینه سرور های مجازی ایران با توجه به اینکه وابستگی نسبتا کمتری به ارز دارند به صرفه تر هستند.یکی از مهمترین عواملی که بایستی در انتخاب سرور مجازی ایران و سرور مجازی کانادا به ان توجه داشته باشید سرعت بارگذاری سایت است.

معمولا در سرور مجازی کانادا به دلیل منابع به نسبت بیشتری که در اختیار سایت شما قرار می گیرد سرعت بارگذاری سایت شما به نسبت سرور مجازی ایران بالاتر است و همین مورد سبب می شود تا سایت شما از رنک و رتبه بهتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو برخوردار باشد.

هزینه سرور مجازی

فاکتورهای زیادی می‌تواند در قیمت تمام شده‌ی یک سرویس تاثیرگذار باشد. در عموم موارد قیمت تمام شده‌ی سرویس‌های خارجی بیشتر از سرویس‌های داخلی هستند.

تغییر و بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی نسبت به ریال، تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده‌ی سرور مجازی کانادا برای کاربر می‌گذارد. همچنین مقایسه هزینه سرور مجازی ایران و کانادادر برخی موارد، نوع سیستم‌های مورد استفاده و سخت افزارهای ارایه شده در دیتاسنترهای خارج از کشور به دلیل به‌روزتر بودن یا نوع آنها، می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ی سرویس شود. این قطعات می‌توانند شامل سخت افزارهای امنیتی پیشرفته و یا سرویس‌های مقابله با حملات DDoS و یا امکاناتی مانند ارتباط سریع‌تر با اینترنت و پهنای باند بیشتر باشد.

همچنین یکی از موارد مهم تاثیر گذار بر قیمت سرویس‌ها، هزینه‌ای است که برای خرید لایسنس نرم افزارها پرداخت می‌شود. در دیتاسنترهای کانادا، امکان استفاده از نرم افزارهای کرک شده مانند ویندوز سرورها وجود ندارد و باید هزینه‌ی قابل توجهی برای خرید لایسنس این نرم افزارها پرداخت شود که بر روی هزینه‌ی تمام شده‌ی سرویس تاثیر می‌گذارد. در مقابل در صورتی که سرور مورد نظر در دیتاسنترهای داخلی ارایه شود، حساسیت زیادی برای خرید لایسنس‌هایی از این دست وجود ندارد.

توصیه می کنیم مقاله سرور مجازی میکروتیک چیست را نیز مطالعه نمایید.

دسترسی

مکان جغرافیایی قرارگیری سرور شما می‌تواند در سرعت و پایداری دسترسی کاربران و سرویس‌های ثانویه به سایت یا نرم افزار شما تاثیرگذار باشد. مسائلی مانند مشکلات مقطعی ارتباط از داخل ایران به سرورهای کانادا و یا ارتباط از خارج از کشور با سرویس هاست شده در داخل ایران گاها بروز می‌کند. همچنین سرعت دسترسی سرورهای کانادا از داخل ایران می‌تواند تا حدی کندتر از دسترسی به سروری در داخل ایران باشد. این مسئله عموما به دلیل بعد مسافتی زیاد در زمان ارسال و دریافت درخواست‌ها به سرور بروز می‌کند.

عموما بهترین معیار برای انتخاب سرور داخلی یا خارجی،‌ موقعیت جغرافیایی کاربرانی است که قرار است از سرویس استفاده کنند. اگر اکثریت کاربران شما از خارج از کشور به سایت دسترسی دارند و یا تجارت شما عموما با شرکت‌ها یا افرادی در خارج از ایران است،‌ انتخاب یک سرویس در کانادا می‌تواند برای شما بهینه‌تر باشد. در غیر اینصورت بهتر است سرور خود را از دیتاسنترهای داخل ایران تهیه کنید تا کاربران سایت شما با سرعت بالاتر و پایداری بیشتری از سایت یا سرویس ارایه شده استفاده کنند.

مقایسه دسترسی سرور مجازی ایران و کانادا

قوانین

کانادا یکی از کشورهایی است که قانون کپی رایت را پذیرفته و در بررسی محتوای منتشر شده آن را لحاظ می‌کند. این مورد باعث می‌شود امکان انتشار اطلاعات یا نرم افزارهایی که این قانون را نقض می‌کنند، بر روی سرورهای هاست شده در دیتاسنترهای کانادا وجود نداشته باشد. این مورد بر روی سرورهای خریداری شده در دیتاسنترهای ایران صدق نمی‌کند. در نتیجه در صورتی که وبسایت یا نرم افزار شما ارایه کننده‌ی اطلاعاتی است که ممکن است قوانین کپی رایت را نقض کند، سرویس‌های کانادا انتخاب مناسبی برای شما نیستند.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید،‌ قوانین حاکم بر سرورهای کانادا به مراتب سخت گیرانه‌تر از سرورهای داخلی هستند. این قوانین می‌تواند شامل مواردی مانند ارسال هرزنامه یا حتی تنظیمات امنیتی بر روی سرور نیز بشوند.

مقایسه قوانین سرور مجازی ایران و کانادا

SEO

موقعیت جغرافیایی سرور می‌تواند بر روی SEO سایت تاثیرگذار باشد. برای مثال یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی سایت از نظر سرویس جست و جوی گوگل، همخوانی IP جست و جو کننده و وبسایت مورد نظراست. در نتیجه در صورتی که اکثر بازدید کنندگان سایت شما از داخل کشور هستند، تهیه‌ی سرور در دیتاسنترهای داخلی بر رتبه‌بندی سایت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در مقابل، گاها مشکلات ارتباطی باعث بروز اختلالاتی در index شدن سایت‌هایی که بر روی سرورهای موجود در دیتاسنترهای ایران قرار دارند می‌شود. این موارد عموما مقطعی و قابل رفع هستند. با این‌حال، مواردی از این دست می‌تواند تا حدی بر روی SEO سایت تاثیر منفی داشته باشد.

اشاره به این نکته مهم است که برخی سرویس‌ها مانند Google Adwords تنها در صورتی قابل استفاده خواهند بود که سرور مورد نظر در دیتاسنترهای خارج از ایران قرار داشته باشد. در صورتی که مد نظر دارید از این سرویس برای درآمدزایی از سایت خود استفاده کنید، سرورهای داخلی انتخاب مناسبی برای شما نخواهند بود.

سامان حمیدی

مدیر سرور در ایران هاست کارشناس مهندسی کامپیوتر برنامه نویس پایتون علاقهمند به مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا