میزبانی وب

مقایسه Apache و Litespeed

مقایسه وب سرور ها همیشه بحث داغ بین مالکان وب سایت بوده است اما باید توجه داشت که انتخاب وب سرور درست باید بر اساس نیاز ها و شرایط موجود صورت بگیرد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

 

Apache

وقتی صحبت از وب سرور می شود Apache اولین چیزی است که به ذهنتان خطور می کند. دلیل آن نیز این است که حدود ۶۰ درصد ترافیک تمامی وب سایت ها را در اختیار دارد و نقش اساسی در شکل گیری اینترنت جدید داشته است. در حقیقت بدون Apache اینترنتی که در حال حاضر ما می شناسیم شاید وجود نداشت.
با این حالApache بی رقیب نیست و یکی از رقبای سرسخت آن LiteSpeed است. در این بخش با بررسی مزایای و معایب آنها قصد داریم مشخص کنیم کدامیک بهتر هستند.

Apache در سال ۱۹۹۵ متولد شد. از آن زمان تا کنون تبدیل به موتور قدرتمندی شده است. با پیشرفت ها و توسعه مداومی که داشته است، Apache یکی از پایدارترین و ایمن ترین سرور های در دسترس است. توانایی آن در بارگذاری اجزا و مولفه های مختلف این اطمینان را ایجاد می کند که بسیار انعطاف پذیر است. برای مثال اگر شما بخواهید از زبان برنامه نوسی گوگل با نام Go به عنوان زبان اسکریپت نویسی سمت سرور استفاده کنید، فایل های کتاب خانه ای لازم برای آن وجود دارد. مهم ترین ویژگی آن در این است که رایگان است.

 

Litespeed

وب سرور Litespeed نرم افزار نسبتا جدیدی است. Litespeed در سال ۲۰۰۲ متولد شد، سرور Litespeed می تواند فایل های پیکربندی Apache را بخواند و حتی جای Apache سرور را بگیرد. Litespeed یک سرویس دهنده بسیار سبک است و طبق ادعای شرکت سازنده آن،یک سرور Litespeed می تواند به اندازه دو سرور Apache  ترافیک را مدیریت کند. به عبارتی Lightspeed برای سایت های پر ترافیک که از کندی شدید رنج می برند می تواند گزینه مناسبی باشد.
بر خلاف Apache، سرور Litespeed یک محصول تجاری است. البته نسخه رایگان آن نیز موجود است اما بسیاری از امکانات آن برای نسخه سازمانی نگاه داشته است، لذا باید هزینه سالانه ای را برای آن بپردازید.

 

  [irp posts=”۲۵۱۷۰″ name=”آموزش گام به گام نصب LiteSpeed لایت اسپید و تنظیمات آن بر روی CentOS Linux”]

Litespeed در مقابل Apache

Litespeed در مورد اینکه می تواند ترافیک بیشتری را نسبت به Apache مدیریت کند اشتباه نمی گوید. در یک نمونه یک سرور Apache که تحت حمله DDOS قرار گرفته بود، با سرور Litespeed جایگزین شد.  سرور Apache تحت این حملات از کار افتاد، اما سرور Litespeed توانست فعال بماند،عملکرد مناسبی نداشت اما به فعالیت خود ادامه می داد.

 

  1. از این نظر که گفته می شود Litespeed یک گزینه سبک در مقایسه با Apache است، مانند مقایسه یک اسکوتر با کامیون می ماند.

 

  1.    همچنین Litespeed از ضعف های امنیتی بسیاری رنج می برد. پروژه های غیر متن باز توهم امنیت را دارند، متن باز بودن Apache این امکان را ایجاد می کند تا هکرها بتوانند به شکلی آن را کرک کنند. در طول سالها سرور Apache به سطحی از پیشرفت و امنیت رسیده است که تیم Litespeed تنها می توانند آروزی آن را داشته باشند.
  2. – همچنین Apache دارای انعطاف پذیری است که Litespeed نمی تواند به آن برسد. Litespeed می تواند فایل های پیکربندی را مدیریت کند ،اما نمی تواند مولفه هایی را مدیریت کند که شما  آنها را اضافه می کنید،  همچنین  زمانی که بخواهید افزونه خاصی را برای Litespeed بنویسید، انجام چنین کاری نیاز به صرف زمان و داشتن مهارت برنامه نویسی دارد در حالی که برای Apache می توانید در عرض چند دقیقه از مولفه های رایج موجود استفاده کنید و آنها را نصب کنید. حتی اگر Litespeed از تمامی کنترل پنل ها پشتیبانی کند، باز هم مولفه هایی وجود دارند که با آن کار نمی کند.
  3. – و برای آنهایی که به چنین مواردی اهمیت می دهند، Litespeed از توافق EULA پیروی می کند مبنی بر اینکه از لحاظ قانونی محتوایی که شما می توانید بر روی سرور داشته باشید را محدود می کند.

 

پیروز این مقایسه

بین هزینه هایی که برای litespeed باید بصورت سالیانه پرداخت شود، نگرانی های امنیتی و مجوز EULA ، انتخاب Apache بهترین انتخاب است.
اگر واقعا شما نیاز به یک سرور سبک دارید به دنبال نسخه های رایگانی چون Lighttpd باشید،شما می توانید سرعت مشابهی را بدون هزینه در این سرور داشته باشید.
Apache شاید سریع ترین سرور نباشد اما یکی از انعطاف پذیرترین سرور هاست و توسط بسیاری از هاست های برتر مورد استفاده قرار میگیرد. نصب یک نسخه استاندارد امکانات و توابع مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که دیگر وب سرور ها آن ها را نخواهند داشت. ضمن اینکه با وجود انجمن های عظیم و مولفه های بسیار متنوع و همچنین رایگان بودن آن،گزینه دیگری را برای انتخاب نمی گذارد.

سوالات متداول

وقتی صحبت از وب سرور می شود Apache اولین چیزی است که به ذهنتان خطور می کند. دلیل آن نیز این است که حدود ۶۰ درصد ترافیک تمامی وب سایت ها را در اختیار دارد و نقش اساسی در شکل گیری اینترنت جدید داشته است. در حقیقت بدون Apache اینترنتی که در حال حاضر ما می شناسیم شاید وجود نداشت.
وب سرور Litespeed نرم افزار نسبتا جدیدی است. Litespeed در سال ۲۰۰۲ متولد شد، سرور Litespeed می تواند فایل های پیکربندی Apache را بخواند و حتی جای Apache سرور را بگیرد. Litespeed یک سرویس دهنده بسیار سبک است و طبق ادعای شرکت سازنده آن،یک سرور Litespeed می تواند به اندازه دو سرور Apache ترافیک را مدیریت کند. به عبارتی Lightspeed برای سایت های پر ترافیک که از کندی شدید رنج می برند می تواند گزینه مناسبی باشد.
انتخاب وب سرور معمولا با توجه به نیاز، حجم ترافیک سایت و میزان امنیت انجام می شود. با بررسی ویژگی های وب سرورهای مختلف می توان بهترین انتخاب را انجام داد.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا