میزبانی وب

هاست نیم چیست؟

هاست نیم‌ها یا نام سرویس‌های میزبانی بخش مهمی از ساختار اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری را تشکیل می‌دهند که برای تعیین و شناسایی دستگاه‌ها، سرورها و منابع مختلف اینترنتی کاربرد زیادی پیدا می‌کنند. به همین دلیل، آشنایی با مفهوم «هاست نیم» اهمیت زیادی دارد. در ادامه با بررسی مفهوم هاست‌ نیم، به آشنایی و اهمیت این مفهوم کمک می‌کنیم.

Hostname چیست؟

»هاست نیم» عبارتی‌ست که هویت سرویس‌دهنده در فضای دیجیتال را مشخص می‌کند. این نام معمولا به شکل یک عبارت متنی منحصربه‌فرد و خوانا توسط انسان‌ها  تعیین می‌شود، مانند mail.example.com یا www.example.com.

در پاسخ به اینکه هاست نیم چیست لازم است به ارتباط آن با آدرس IP نیز اشاره اشاره کنیم. هنگامی که شما یک نام دامنه (مثل example.com) را در مرورگر وارد می‌کنید، DNS این نام دامنه را به یک آدرس IP متصل می‌کند تا بتوانید به سرور مربوطه دسترسی پیدا کنید. به همین دلیل، هاست نیم‌ها در هاستی هایی مثل، هاست وردپرس به‌عنوان عبارت‌های آشنا برای آدرس‌های IP عمل می‌کنند چراکه در نهایت برای کاربران ساده‌سازی می‌شود.

ساختار هاست نیم چگونه است؟

ساختار یک هاست نیم به‌صورت سلسله‌مراتبی از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود؛ که هر قسمت با یک نقطه از دیگر قسمت‌ها جدا می‌شود. این قسمت‌ها به‌عنوان ساب دامین‌ها (Subdomains) شناخته می‌شوند و تا زیر دامنه اصلی (Main Domain) می‌رسند.

در مثال mail.example.com، هاست نیم mail به سرورهای ایمیل اشاره دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بخش‌های مختلف این هاست نیم با نقطه از یکدیگر جدا شده است. این نام معمولا برای سرورهایی استفاده می‌شود که وظیفه دریافت و ارسال ایمیل‌ها را بر عهده دارند. البته توجه داشته باشید که نام‌هایی مانند pop3 یا imap هم به‌عنوان هاست نیم برای سرورهای ایمیل استفاده می‌شوند.

چگونه هاست نیم را در ویندوز پیدا کنم؟

شما به چند روش مختلف می‌توانید در میزبانی ویندوز، هاست نیم پیدا کنید. البته، در سرویس‌های ویندوز ممکن است برای مشاهده «هاست نیم» به دسترسی Administrator نیاز پیدا کنید. در ادامه با معرفی دو روش برای شناسایی هاست نیم ها همراه ما باشید!

استفاده از Command Prompt

برای باز کردن Command Prompt، می‌توانید “cmd” را در قسمت جستجوی Windows وارد و سپس، برنامه Command Prompt را اجرا کنید. پس از باز کردن، برای اینکه بفهمید هاست نیم چیست، می‌توانید سه دستور مختلف را اجرا کنید. این سه دستور عبارتند از:

  • hostname
  • ipconfig /all
  • nbtstat -n

استفاده از تنظیمات ویندوز

از دیگر روش‌هایی که برای فهمیدن هاست نیم می‌توانید استفاده کنید استفاده از تنظیمات ویندوز است. کافی‌ست به قسمت Settings بروید و در بخش System روی About کلیک کنید. در قسمت Device name، هاست نیم دستگاه شما نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید به قسمت Control Panel بروید. در قسمت System and Security، روی System کلیک کنید. هاست نیم در قسمت Computer name, domain, and workgroup settings نمایش داده می‌شود.

چگونه هاست نیم را تغییر دهم؟

سوال اصلی‌تر و از قضا مهم‌ترین سوال برای کاربران انواع هاست با سیستم‌عامل ویندوز این است که “چگونه هاست نیم را تغییر دهم” اگر این سوال دغدغه اصلی شما را تشکیل می‌دهد؛ می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر هاست نیم سرویس ویندوزی خود را تغییر دهید.

تغییر هاست نیم در ویندوز ۱۰

برای باز کردن تنظیمات سیستم، می‌توانید کلیدهای Windows + X را هم‌زمان فشار دهید و روی گزینه System کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده در سمت راست و پایین صفحه روی Change settings کلیک کنید. پس از آن با کلیک کردن روی گزینه Change می‌توانید وارد بخش Computer name شوید و نام دلخواه جدید خود را وارد کنید! فراموش نکنید که تغییرات پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه اعمال می‌شوند!

تغییر هاست نیم در ویندوز ۷

ابتدا لازم است روی Start کلیک کنید. سپس در منو، روی Computer راست کلیک کنید. Properties را انتخاب کرده و در پنجره باز شده، در بخش Computer name, domain, and workgroup settings، روی Change settings کلیک کنید. سپس، بعد از کلیک روی گزینه Change می‌توانید نام جدید را وارد کنید. (برای ذخیره تغییرات، گزینه OK را فراموش نکنید)

هاست نیم پروکسی چیست؟

هاست نیم پروکسی هم بخشی از این مفهوم است که جزئی از دغدغه کاربران به‌شمار می‌رود. استفاده از هاست نیم پراکسی می‌تواند به شما کمک کند تا به‌راحتی از سرور پروکسی استفاده کنید. این قابلیت به کمک می‌کند تا بدون نیاز به استفاده از یک آدرس IP خاص، به سرورهای پروکسی دسترسی پیدا کنید!

سرورهای پروکسی وظیفه میانجیگری بین دستگاه شما و اینترنت را برعهده دارند. وقتی شما درخواستی از مرورگر خود به یک وب‌سایت ارسال می‌کنید، این درخواست ابتدا به سرور پروکسی ارسال شده و سپس، سرور پروکسی درخواست شما را به وب‌سایت موردنظر ارسال می‌کند و برعکس.

هاست نیم چه کاربردهایی دارد؟

بعد از اینکه متوجه شدید هاست نیم در پروکسی چیست و چگونه می‌توانید آن را تغییر دهید، یک سوال مهم دیگر ایجاد می‌شود که در کجا و چه شرایطی هاست نیم کاربرد پیدا می‌کند. این مفهوم در شبکه‌های داخلی کاربرد زیادی دارد و برای کاربرانی تسلط به آن یک برگ برنده محسوب می‌شود که به‌دنبال خرید یک سرور مجازی IPV6 باشند. از جمله کاربردهای نیم سرور در شبکه‌های داخلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تعیین آدرس دستگاه‌ در شبکه

کاربرد اصلی هاست نیم بعد از خرید هاست تعیین نام یک دستگاه یا سرور در یک شبکه است. با استفاده از «هاست نیم» به‌جای استفاده از آدرس IP می‌توانید به سرورهای یک شبکه مجزا دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این روش، فرایند استفاده و اداره شبکه بهبود پیدا می‌کند.

دسترسی به منابع اینترنتی

در اینترنت، هاست نیم برای دسترسی به وب‌سایت‌، سرورها و سایر منابع آنلاین استفاده می‌شود. به‌جای استفاده از آدرس IP، کاربران می‌توانند از هاست نیم‌ها برای ورود به وب‌سایت‌ها استفاده کنند.

به‌عنوان‌مثال “www.example.com” به‌جای “۱۹۲.۱۶۸.۱.۱”.

مدیریت دستگاه‌ها در شبکه‌ها

توجه به کاربردهای هاست نیم معمولا در شبکه‌های بزرگ موردتوجه قرار می‌گیرد. در شبکه‌های بزرگ، مدیران با استفاده از هاست نیم‌ می‌توانند دستگاه‌ها و سرورها را شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت کنند. 

نتیجه گیری

تمام مدیران و وب‌سمتران لازم دارند با کاربردهای هاست نیم آشنا شوند چراکه هاست نیم نقش بسیار مهمی در شناسایی و مدیریت دستگاه‌ها در شبکه‌های مختلف اینترنتی ایفا می‌کند. در این مقاله از ایران هاست، استفاده از هاست نیم به‌عنوان یک ابزار کلیدی برای ارتباطات و تعاملات شبکه‌ای حائز اهمیت است.

سوالات متداول

۱. چرا هاست نیم مهم است؟

هاست نیم به کاربران اجازه می‌دهد به‌راحتی بدون نیاز به حفظ آدرس‌های IP به منابع اینترنتی دسترسی پیدا کنند. همچنین برای مدیریت شبکه‌ و ایجاد امنیت اهمیت دارد.

۲. آیا هاست نیم قابل تغییر است؟

بله، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هاست نیم امکان شخصی‌سازی‌کردن آن بر اساس سلیقه کاربر است.

۳.هاست نیم پروکسی باعث به خطر افتادن امنیت سیستم می‌شود؟

خیر، هاست نیم پروکسی برای دسترسی به سرورهای پروکسی و ایجاد ارتباط‌های امن و حفظ حریم خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا