میزبانی وب

کلود لینوکس چیست و تاثیرات آن در یک هاست اشتراکی

در این مقاله می خواهیم به این سوال بپردازیم که کلود لینوکس چیست و بگوییم که این تکنولوژی چه تاثیری بر روی هاست اشتراکی گذاشته است.

Cloud Linux یا کلود لینوکس چیست ؟

Cloud Linux یک سیستم عامل لینوکسی ست که در واقع مجموعه ای از تغییرات در کرنل توزیعی از لینوکس است تا قابلیتهایی را در اختیار مدیر سیستم قرار دهد که بتواند بهترین و دقیقترین کنترل ممکن را در مدیریت مصرف منابع سرور داشته باشد و با مجزا کردن کاربرانی که در حال ایجاد اختلال هستند از تحت تاثیر قرار گرفتن کل سرور، از این اختلال جلوگیری کند. کلاد لینوکس از قابلیتی تحت عنوان (LVE (Light Weight Virtual Environment برای یک نوع مجازی سازی برای هر یوزر اکانت استفاده می کند. به هر LVE یک میزان مشخص از منابع اختصاص داده می شود.

اگر یک اکانت به صورت ناگهانی میزان ترافیک بالایی دریافت کند یا شروع کند به مصرف بالای cpu و یا ram ، به جای کند کردن کل سرور، تنها همان LVE کند خواهد شد.

CloudLinux چیست

کلود لینوکس چطور می تواند برای هاست های اشتراکی مفید باشد؟

یک هاست اشتراکی محیطی است که صدها وب سایت در یک سرور میزبانی می شوند و از منابع سرور اشتراکی بهره می برند. این در حالی است که مدیر سرور تسلط بسیار کمی بر مصرف منابع هر کدام از اکانتها دارد. اگر یک وب سایت منابع غیر عادلانه و زیادی را مصرف کند (به دلایلی همچون مورد حمله قرار گرفتن، طراحی نامناسب، بازدید بالا و…)، تمام سرور تحت تاثیر قرار گرفته، کند شده و یا حتی کاملا از دست رس خارج می شود که به این ترتیب تمام کاربران روی سرور متضرر می شوند. در یک میزبانی سنتی به صورت پیش فرض نمی توان بر مصرف cpu, ram و یا سایر منابع در یک وب سایت مشخص محدودیت اعمال کرد. پیدا کردن وب سایت مشکل ساز کاری بسیار زمان بر بوده و رفع مشکلاتی از این دست در اکثر موارد با تعلیق کردن وب سایت مشکل ساز ممکن خواهد بود. در هر صورت نتیجه این دست مشکلات به وجود آمدن تعدادی کاربر ناراضی خواهد بود که تاثیر منفی بر کسب کار خواهد داشت.

 

تاثیر کلاد لینوکس بر روی هاست اشتراکی

راه حل کلود لینوکس برای رفع مشکل

در هاست های اشتراکی مبتنی بر کلاد لینوکس، زمانی که اکانت یک وب سایت از حد تعیین شده منابع بیشتری مصرف کند، به مرور شروع می کند به کند شدن و نهایتا به صورت موقت استاپ شده تا زمانی که میزان مصرف آن به حالت نرمال برگردد. در عین حال، سایر وب سایتهای سرور بدون مشکل کار خواهند کرد.

در هاست های مبتنی بر کلود لینوکس مانند هاست وردپرس، محدودیتها به جهت جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان و اسکریپت های مخرب است و درشرایط نرمال تاثیر منفی بر روی کار یک وب سایت ندارد.

قابلیتهای کلود لینوکس:

در ادامه به ۵ مورد از مهمترین قابلیت های CloudLinux خواهیم پرداخت:

  • تنظیم میزان مشخصی از منابع سررو برای هر کاربر:

با استفاده از تکنولوژی  LVE در کلاد لینوکس، هر وب سایت دارای مجموعه ای از منابع اختصاص داده شده Ram , CPU و.. است .تکنولوژی LVE این اطمینان را می دهد که این منابع با هیچ وب سایت دیگری به اشتراک گذاشته نمی شود.

  • محیط هاستینگ پایدارتر:

افزایش ناگهانی ترافیک برای یک وب سایت تاثیر منفی بر روی کار سرور و یا سایر وب سایتها نخواهد داشت. از آنجا که هر وب سایت منابع مشخص خود را دارا است.

  • کرنل امن و “سخت” شده:

کرنل “سخت” شده ی کلاد لینوکس از فعالیت یوزرهای مخرب و حمله به سایر وب سایتهای روی سرور جلوگیری می کند.

  • استفاده از ورژنهای مختلف PHP:

کلاد لینوکس قابلیتی دارد تحت عنوان PHP selector . این قابلیت امکانی را فراهم می کند تا هر ورژنی از PHP را که مد نظر دارید بدون مشکل انتخاب کنید. همچنین ۱۲۰ extension PHP را در اختیار می گذارد. UI بسیار مناسب کلاد لینوکس پروسه انتخاب و تغییر PHP و extensionها را بسیار ساده کرده است.

  • پایداری عالی دیتابیس Mysql

در هاستهای اشتراکی Mysql یکی از دردسرهای دائمی مدیران سرور است. پایدار نگه داشتن Myql با وجود queryهای دائمی کاربران که هرکدام پتانسیل این را دارند که سرور را کند کنند، کار بسیار مشکلی است. قابلیت MySQL Governor در کلاد لینوکس به مدیران سرورها کمک می کند تا سوء استفاده کنندگان را کاملا ریزبینانه شناسایی و کنترل کنند.با پشتیبانی از آخرین نسخه های Mysql و MariaDB این قابلیت را هر میزبانی اشتراکی باید داشته باشد. ابزار MySQL Governor مصرف CPU و Disk I/O برای هر کاربری وب سایت را به صورت لحظه ای دنبال کرده و queryهای MySQL را با در نظر گرفتن همان محدودیتهای  موجود برای هر LVE ، کنترل و اعمال می کند.

با قابلیتهای پیشرفته استفاده شده در کلاد لینوکس مدیریت یک هاست اشتراکی به جهت دستیابی به پایداری دائمی به راحتی ممکن بوده و کاربران نیز از کیفیت سرویس لذت می برند.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا