سئوگوگل ادز و تبلیغات آنلاین

افزایش نرخ تبدیل یا Conversion Rate به کمک ۷ گزارش مهم گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. با توجه به جمع‌آوری داده‌های مختلف توسط این ابزار و نمایش آن به صورت گزارشات متنوع، می‌توانید در کم‌‌‌ترین زمان نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی و در راستای افزایش نرخ تبدیل اقدام کنید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

شما در هنگام ورود به اکانت گوگل آنالیتیکس با دنیایی از داده‌ها و گزارشات مواجه خواهید شد اما برخی از آنها از دارای اهمیت بیشتری هستند. در این مقاله ما به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.برای کسب اطلاعات در حوزه conversion rate چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله تخصصی ما را مطالعه نمایید.

گزارشات مهم آنالیتیکس برای افزایش نرخ تبدیل

بررسی سرعت سایت یا Site Speed report

اولین بخشی که می توان پس از ورود به گوگل آنالیز مشاهده کرد گزارش سرعت صفحات مختلف سایت است. اگر زمان بارگذاری صفحات سایت طولانی باشد کاربران قبل از ورود به صفحه، بر روی دکمه برگشت کلیک کرده و به سراغ دیگر وب سایت‌ها خواهند رفت.

برای رفتن به این بخش مسیر زیر را دنبال کنید:

Behavior -> Site Speed -> Page Timings

در پنجره بازشده، می‌توانید تمامی صفحات سایت را بر اساس میانگین حجم بار و تاثیر آن بر روی سایت مشاهده کنید.

گزارشات مهم آنالیتیکس برای افزایش نرخ تبدیل

صفحاتی که زمان بارگذاری آنها از میانگین زمان بارگذاری سایت بیشتر است با رنگ قرمز و صفحاتی که مدت زمان لود آنها از میانگین سایت کمتر است با سبز مشخص می‌شوند.

با کلیک بر روی هر یک از صفحات می‌توانید میانگین زمان برای نمایش کامل صفحه را مشاهده کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر میانگین مدت زمان نمایش تقریبا ۳.۴ ثانیه است.

توجه داشته باشید که این عدد میانگینی از تمامی کاربران است. ممکن است با توجه به فاکتورهای مختلف این صفحه برای برخی کاربران سریعتر و برای برخی دیگر کندتر نمایش داده شود.

نمای کلی تلفن همراه یا Mobile Device Overview report

با توجه به استفاده زیاد کاربران از تلفن همراه برای مرور صفحات وب، آنالیتیکس یک بخش مجزا برای آن در نظر گرفته است. با رفتن به مسیر Audience -> Mobile -> Overview می توانید گزارشی از دستگاه‌های کاربران را مشاهده کنید.

اما دیدن این گزارش چه اهمیتی دارد؟

با دیدن اطلاعات این قسمت می‌توانید مقدار نرخ تبدیل سایت را در دیوایس‌های مختلف اندازه گیری کرده و در راستای افزایش نرخ تبدیل آن را بهبود دهید.

به عنوان مثال اگر نرخ  تبدیل در کامپیوتر و لپ تاپ‌ به طرز محسوسی بهتر از موبایل و تبلت است با افزایش حجم تبلیغات برای این دیوایس‌‌ها می توانید نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید.

همچنین با بررسی تب Devices می‌توانید مدل گوشی کاربران را بررسی کرده وا با توجه مدل‌‌‌های پربازدید از سایت خود تست نمایش بگیرید. [irp posts=”۲۹۶۲۹″ name=”GCLID چیست ؟ [ همه چیز درباره کاربرد GCLID در گوگل ادز ]”]

گزارش مرورگر یا Browser report و افزایش نرخ تبدیل

نمایش برخی از سایت‌‌ها ممکن است با توجه به مرورگر استفاده شده توسط کاربران تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است نمایش سایت در گوگل کروم نسبت به فایرفاکس یا اپرا متفاوت باشد. با رفتن به مسیر Audience -> Technology -> Browser & OS. لیستی از مرورگرهایی که کاربران از آنها برای مشاهده سایت استفاده کرده اند، قرار دارد.

در ستون Conversion rate  درصدهای پایین را مشخص کرده و به بررسی دلایل آن و برای افزایش نرخ تبدیل اقدام نمایید.

گزارش مرورگر یا Browser report و افزایش نرخ تبدیل

در گزارش بالا مرورگرهای اندروید و سافاری از نرخ تبدیل پایینی برخوردار هستند. ما می‌توانیم سایت را در این مرورگرها بررسی کنیم تا اگر مشکلی در نحوه نمایش وجود دارد آن را رفع کنیم.

برای تست نمایش سایت در دیوایس‌های و مدل‌‌‌‌‌های مختلف می‌‌‌‌‌‌توانید از این لینک استفاده کنید. همچنین برای اطلاع از ورژن مرورگرها کافیست بر روی موارد دلخواه کلیک کنید.

نکته: این گزارشات می‌‌‌توانند با یکدیگر ادغام شده و اطلاعات دقیق‌تری به ما دهند. مثلا وقتی نرخ تبدیل در دیوایس‌های موبایلی پایین است می‌توانیم با بررسی مرورگرهای مختلف به علت اصلی آن برسیم. هر چقدر داده‌ها جزئی‌‌‌تر باشند استناد به آنها قابل قبول‌تر است.

در همین بخش می‌‌‌توانید با وارد کردن متریک‌های مختلف مانند Screen Resolution تاثیر سایز نمایش صفحه کاربران، را بر نرخ تبدیل ارزیابی کنید.

مقایسه کاربران جدید و برگشتی  New vs Returning report

این گزارش میزان بازدید کاربران جدید و کاربران برگشتی (کاربران وفادار) از سایت را نمایش می‌دهد. به طور میانگین نرخ تبدیل کاربران برگشتی نسبت به کاربران جدید دو الی سه برابر است.

مقایسه کاربران جدید و برگشتی  New vs Returning report

برای مشاهده این گزارش مسیر زیر را دنبال کنید:

Audience -> Behavior -> New vs Returning

نکته: اگر در گزارش، نرخ تبدیل کاربران جدید نسبت به کاربران برگشتی بالاتر است باید دلایل آن را بررسی کرده ومشکلات احتمالی در کسب و کار خود را رفع کنید.

مسیر کاربر یا User flow

با رفتن به مسیر Audience -> User flow شروع کنید.

در مرحله بعدی گزارشی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد. این گزارش نشان می‌دهد که افراد چه مسیری را در سایت طی کرده‌اند که در نهایت به فروش یا خروج از سایت منجر شده است.

بخش‌هایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند میزان” Drop-offs یا ریزش کاربر” در هر مرحله را نشان می‌‌دهد. اگر مقدار  Drop-offs بالای ۷۰% است صفحه‌ی مورد نظر را بررسی و تغییرات لازم را اعمال کنید.

افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)

گزارش سن یا Age report  

همانطور که از نام آن پیداست ، این گزارش عملکرد بازدیدکنندگان را بر اساس سن آنها نشان می‌دهد. برای دسترسی به این گزارش به مسیر Audience -> Demographics -> Age بروید.

افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)

معمولا افراد در سنین مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به محیط خود دارند و این موضوع می‌‌‌تواند تاثیر زیادی در استراتژی بازاریابی ما ایجاد کند. ترکیب این بخش با گزارش جنسیت می‌تواند به ما قدرت تصمیم‌گیری بالاتری دهد.

نکته: با کلیک بر روی هر بخش می‌توانید به تفکیک جنسیت آمار را مشاهده کنید و برای افزایش نرخ تبدیل خود اقدام نمایید.

گزارش کانال های ورودی یا Channels

یکی دیگر از گزارشات گوگل آنالیتیکس، گزارش منابع ورودی کاربران به سایت است. بررسی این بخش به ما کمک می‌کند تا منابع با اهمیت‌تر را تشخیص داده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به عنوان مثال ممکن است کیفیت کاربرانی که از طریق شبکه‌های‌ اجتماعی به سایت وارد می‌شوند بالاتر از کاربرانی باشد که از طریق موتورهای جستجو با سایت آشنا شده‌اند. با مقایسه نرخ تبدیل منابع مختلف می‌توانیم استراتژی بهتری برای بازاریابی کسب وکار خود ترسیم کنیم.

برای مشاهده این آمار مسیر زیر را دنبال کنید:

Acquisition -> All Traffic -> channels

گزارش کانال های ورودی یا Channels افزایش نرخ تبدیل

حرف آخر

استفاده از گوگل آنالیتیکس شاید در قدم اول خیلی سخت به نظر برسد اما با شناخت ابتدایی متریک‌های مختلف و بررسی آن‌ها به داده‌های ارزشمندی دست پیدا می‌کنید که شاید نمونه آن در هیچ ابزار دیگری با این قدرت، قابل دسترس نباشد و با استفاده از همین اطلاعات می توانید برای افزایش نرخ تبدیل اقدام کنید.

علاوه بر موارد گفته شده در این مقاله، گزارشات ارزشمند دیگری در آنالیتیکس وجود دارد که می‌توانید با ورود به هر بخش آن را مشاهده کنید.

سوالات متداول

گزارش از دستگاه‌های کاربران برای مشاهده سایت چه اهمیتی دارد

با دیدن اطلاعات این قسمت می‌توانید مقدار نرخ تبدیل سایت را در دیوایس‌های مختلف اندازه گیری کرده و در راستای افزایش نرخ تبدیل آن را بهبود دهید.

به عنوان مثال اگر نرخ  تبدیل در کامپیوتر و لپ تاپ‌ به طرز محسوسی بهتر از موبایل و تبلت است با افزایش حجم تبلیغات برای این دیوایس‌‌ها می توانید نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید.

همچنین با بررسی تب Devices می‌توانید مدل گوشی کاربران را بررسی کرده وا با توجه مدل‌‌‌های پربازدید از سایت خود تست نمایش بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا