طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

۸ نکته اساسی برای بهبود کارایی وب سایت در موبایل

بهبود کارایی وب سایت در موبایل تنها بهینه کردن آنها برای موتورهای جستجو (SEO)  و یا فقط اطمینان از اینکه محتوای سایت بر روی دستگاه های موبایل، ظاهر قابل قبولی داشته باشد، نیست. البته طراحی وب سایت موبایلی با ویژگی واکنش گرا امروزه امری ضروری است اما نکته هایی جهت افزایش کارایی وب سایت های موبایل وجود دارد که ضروری تر هستند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

در صورتیکه از طراحی سایت واکنش گرا اطلاعای ندارید، می توانید به مقاله نوشته شده در این زمینه مراجعه نمایید.

 بهینه سازی وب سایت های ویژه موبایل حوزه های به خصوصی دارد و کم توجهی به این موضوع در  هنگام ایجاد نسخه اصلی سایت ، می تواند فرایند افزایش کارایی و همچنین بهبود رتبه بندی نسخه موبایلی سایت را بسیار  طولاتی تر کند.

بهبودرتبه بندی نسخه موبایلی سایت

۸ نکته در بهبود کارایی وب سایت در موبایل

در ذیل  روش هایی  برای بهینه سازی سایت های موبایلی ارایه شده  است که دستاوردهای قابل توجهی را به همراه دارند:

۱. استفاده از ابزارهای Google mobile-friendly test

از ابزار Google mobile-friendly test  برای  بررسی  سایت  خود  استفاده  کنید. Mobile-friendly test ابزاری فوق العاده و گزینه ای مناسب برای شروع است. پس از اینکه آدرس سایت خود را وارد کردید،، این ابزار به شما می گوید آیا وب سایت شما سازگار با دستگاه های موبایل هست یا خیر، همچنین این ابزار به شما نشان می دهد  که گوگل چگونه صفحات سایت را از نگاه یک دستگاه موبایل می بیند.  این ابزار با نمایش اخطارهای مختلف مولفه هایی که نمی توانند لود شوند را مشخص کرده و این امکان را به شما می دهد  تا مطمئن شوید که سایت در نمایشگر موبایل به درستی نمایش داده می شود.

oاستفاده از ابزارهای Google mobile-friendly test

 ۲. بهینه سازی  برای  موتور های  جستجو

بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو در سایت های غیر موبایلی هم مطرح است ولی این مطلب در سایت های موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همیشه اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو  می توانند محتوای سایت شما را رصد کرده و به اصطلاح در آن بخزند. بسیاری از مدیران سایت در فایل robot txt تصاویر، CSS ها و اسکریپت های جاوا را برای موتورهای جستجو بلاک می کنند. این کار از امکان خزیدن موتورهای جستجو و دیده شدن این مولفه ها جلوگیری کرده و مانع از رندر شدن سایت موبایلی شما می شود. گوگل ابزاری را با نام Fetch As Google ارایه کرده که در این مورد می تواند کمک خوبی باشد.

نکات پیشرفته : نباید معتقد باشید که  موتورهای جستجو همیشه قادر به تشخیص سایت موبایلی شما هستند. برای اینکه تردیدی وجود نداشته باشد از خط زیر در کدهای HTML خود استفاده کنید :

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

meta viewport

۳. بررسی تمام فایل های مدیا در موبایل

تمامی  فایلهای  مدیا  را  بر روی  دستگاه های  موبایل  امتحان  کنید. بسیاری از فایلهای ویدیویی ممکن است در دستگاه های موبایل بلاک شوند و یا ممکن است فرمت مورد استفاده شما در بسیاری از آنها  قابل پشتیبانی نباشد. در حال حاضر توصیه می شود برای پخش فایلهای مدیا از HTML 5 استفاده کنید.

۴. Redirect  ها  را  بررسی  کنید

Redirect اگر سایت اصلی و غیر موبایلی شما کاربران را به سایت موبایلی منتقل می کند مطمئن شوید که  انتقال به درستی صورت می گیرد (مسیرها و Query String ها صحیح باشند). انتقال ساده از هر صفحه غیر موبایلی به صفحه اصلی سایت موبایل باعث می شود موتورهای جستجو فقط یک نقطه ورودی به سایت موبایلی شما داشته باشند، در برخی مواقع این امر باعث گیج شدن موتور های جستجو هنگام مرور صفحات وب سایت می شود.

 

 ۵. محتوای اصلی  سایت  باید  قبل  از  بخش  تبلیغات  لود  شود

باز شدن تبلیغات قبل از اینکه محتوای اصلی سایت لود شود ایده بسیار بدی است. این مطلب در مواردی که قبل از ورود به صفحه اصلی سایت، درخواست دانلود یک نرم افزار ارسال می شود نیز صادق است.  اگر سایت دارای مولفه های گوناگونی باشد که سرعت لود آن را کاهش می دهد (در  اصطلاح همانند یک  دست انداز عمل می کنند) ، بسیاری از کاربران چنین سایتی را ترک می کنند. به جای استفاده از پنجره های popup و صفحات بینابین از بنر استفاده کنید.

۶.  بهینه کردن  صفحات  سایت  موبایل

به یاد داشته باشید بسیاری از کاربران بر روی دستگاه های موبایل خود از اتصالات اینترنتی مخابراتی استفاده می کنند که دارای سرعت پایین و برخی اوقات ناپایدار است. زمانی که یک سایت غیر موبایلی بهینه سازی می شود، یک سایت موبایلی بسیار فراتر از آن باید مورد بهینه سازی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که میزان تفکیک پذیری نمایشگر دستگاه های موبایل (resolution)  بسیار کمتر از دستگاه های معمول است. از این قانون استفاده کنید و تا حد امکان تصاویر را کوچک کنید.

تعداد Object ها را کاهش دهید،هر نوع اسکریپت جاوا و CSS غیر ضروری را حذف کنید و تا حد امکان  آنها را با هم ادغام کنید. مطمئن شوید تمام مولفه های که بر روی صفحه لود می شوند واقعا ضروری هستند.  به استفاده از کش نیز توجه کنید،برخی از object ها در هربار لود شدن سایت فراخوانی می شوند،مانند لوگوی سایت، اگر بتوانید این object ها را کش کنید زمان دانلود را کاهش داده اید.

۷.  بهینه سازی صفحات

بله، درست است. این نکته هم همانند مورد قبلی در رابطه با بهینه سازی صفحات است ، اما این مطلب به قدری پر اهمیت است که نیاز بود دو بار بدان اشاره شود.

 تکنیک دیگر برای بهینه سازی صفحات، این است که چندین تصویر را در یک تصویر بزرگتر باهم ترکیب کنید. این مورد خصوصا برای تصاویر کوچک مانند دکمه ها،دکمه های صفحات اجتماعی، ابزارهای محیط کاربری و آیکون ها  بسیار موثر است. این تصاویر در یک تصویر بزرگتر با هم ادغام شده و در مولفه های HTML  صفحات مختلف فراخوانی می شوند. این تکنیک بطور قابل توجهی تعداد فراخوانی های HTML را کاهش میدهد.

نکات پیشرفته : اگر شما در سایت اصلی و سایت موبایلی خود از محتوای داینامیک استفاده می کنید ، یک هدر متغیر بر روی خروجی خود قرار دهید تا به موتورهای جستجو بفهماند که برای تنظیمات موبایل باید مجددا صفحه را مرور  کنند :

GET /page-1 HTTP/1.1

Host: www.example.com

…rest of HTTP request headers…)

HTTP/1.1 200 OK

Content-Type: text/html

Vary: User-Agent

Content-Length: 5710

(… rest of HTTP response

 

۸.  در  مورد  URL  ها  کمی  فکر  کنید

گوگل و تمامی موتور های جستجو مزیت خاصی را برای استفاده از URL های متفاوت قائل نمی شوند.   بدین معنی که اگر آدرس سایت شما www.example.com  بوده و آدرس سایت موبایلی شما m.example.com است، گوگل در رتبه بندی موتور های جستجو هیچ پاداش یا مزیتی را برای سایت شما در نظر نمی گیرد.   اگر معماری  سایت بدین گونه است که باید از URL های متفاوت استفاده کنید ، فکر نکنید که این امر باعث بهبود رتبه بندی سایت شما می شود.    به خاطر داشته باشید اگر سایت موبایلی و غیر موبایلی شما بر روی URL های متفاوتی قرار داشته باشند، موتورهای جستجو آنها را به صورت جداگانه index می کنند.   در  وب سایت هایی که بازدید کننده زیادی دارند ممکن است به این مطلب اعتنایی نشود ولی وب سایت های کوچک به این مطلب باید توجه بیشتری داشته باشند.

درباره URL های خود فکر کنید

o

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا