دامنه

DDNS چیست و چگونه کار می کند؟

اگر شما نیاز به داشتن ip static دارید ولی ISP اینترنت شما قادر به ارائه آن نیست، راه حل داشتن یک  DDNS است. DDNS چیست ؟ این کلمه چهار حرفی اختصار یافته عبارت dynamic dns می باشد و در این مقاله به شما خواهیم گفت که dynamic dns چیست و چه کاربردی دارد.

dynamic dns یا DDNS چیست؟

تکنولوژی DDNS مشکل تغییر IP داینامیک را در اتصال به دامنه‌ها برطرف می‌کند. در دنیای وب جهت تهیه یک IP اختصاصی و ثابت نیاز است که هزینه‌ی بالایی به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات یا ISP‌ها پرداخت نمایید. همچنین از آنجایی‌که دامنه‌ها تنها قادر به داشتن یک IP هستند، شما ناچار به استفاده از IP اختصاصی هستید. این امر به این معنی است که IP های داینامیکی که از ISP‌ ها دریافت می‌کنید برای اتصال به دامنه کاربردی نخواهند داشت.

این مشکل IP‌ های داینامیک متغیر با بهره گیری از داینامیک dns برطرف می‌شود. با به کارگیری DDNS شما می‌توانید دامنه‌ی شخصی خود را به IP داینامیک دریافت شده از ISP متصل نموده و به صورت اتوماتیک با تغییر IP اطلاعات جدید را در دامنه نیز بروز رسانی نمایید. Dynamic DNS در واقع تکنولوژی است که بر بستر سرویس سایت ddns توسعه یافته و بدون آن معنا نخواهد داشت.

همانطور که می دانید DNS یا همان Domain Name System یک سرویسی است که بر روی اینترنت دامنه‌ ها را به آدرس‌های IP متصل می‌کند. در واقع این DNS است که به همراه سرورهای متعدد اینترنت را به صورتی که شما آن را می‌شناسید شکل داده است، پیش از این بصورت کامل درباره  صحبت کرده ایم.

DNS در مقابل سرویس DDNS چیست

مشکلی که در DNS وجود دارد این است که شما در آن تنها می‌توانید یک آدرس IP ثابت (یا همان Static IP) داشته باشید. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد DDNS برای این طراحی شده است که این محدودیت DNS را برطرف نموده و شما را قادر سازد تا بدون نیاز به IP ثابت (که معمولا تهیه آن هزینه بالا دارد) اقدام به استفاده از IP های داینامیک برای اتصال به دامنه‌های خود نمایید.

سایت ddns یک انتخاب مناسب برای سیستم‌های خانگی است که عموما از طریق DHCP به آنها یک آدرس IP تخصیص داده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : ip چیست

 

DDNS چگونه کار می‌کند؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که Dynamic DNS چگونه کار می‌کند؟ سایت ddns تغییرات رخ داده در آدرس IP را مانیتور می‌کند، زمانی که آدرس تغییر می‌کند در مورد سرویس ddns شما اقدام به بروز رسانی DNS Zone دامنه با آدرس IP جدید می‌کند.

حال که با مفهوم DDNS آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی کاربرد سرویس DDNS می پردازیم.

کاربرد سرویس ddns چیست ؟

Dynamic DNS می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند از کامپیوتر منزل خود، به دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از طریق یک نام دامنه دسترسی داشته باشند و یا‌ اپلیکیشن و وب سایت خود را میزبانی کنند، مفید باشد. علت مفید بودن DDNS، هزینه‌ی ارزان IP عمومی (داینامیک) است که شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه در کنار اینترنت خود آن را داشته باشید. با راه اندازی Dynamic DNS شما دیگر نیازی به تغییر و بروز رسانی مکرر دستی DNS Zone دامنه‌ی خود نخواهید داشت.

کاربرد سرویس ddnsچیست ؟

این تکنولوژی زمانی از اهمیت مضاعف برخوردار می‌شود که برخی از ISP‌ ها بنا به سیاست‌های داخلی خود به صورت کلی اقدام به ارایه IP ثابت (یا همان IP Static) نمی‌کنند.

Dynamic DNS یک راهکار منعطف است. DDNS به دستگاه‌های متصل به اینترنت این امکان را می‌دهند تا پس از تغییر DNS سرورها، اطلاعات جدید را از آنها دریافت کنند و نیازی به تغییر آدرس IP توسط مدیران شبکه وجود نداشته باشد.

مزایای خرید DDNS چیست ؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد و مشاهده نمودید، Dynamic DNS یک راهکار ساده و کاربردی است که چندین امتیاز مختلف دارد که ما به مهم ترین آنها در ادامه می‌پردازیم.

3 مزیت استفاده از DDNS

برای مشاهده عکس در اندازه بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید

برای این تکنولوژی مفید، کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد و مسلما شما نیز هم اکنون به چند عدد از آنها دارید فکر می‌کنید. استفاده از این سرویس بسیار آسان است. کافیست یک اکانت رایگان در یکی از شرکت‌های ارایه دهنده سرویس سایت ddns ایجاد کنید و DNS‌ های دامنه‌ی خود را بر روی مقادیری که آنها در اختیار شما می‌گذارند قرار دهید. حال که با مزایای خرید DDNS آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی پیش‌ نیاز‌های DDNS می پردازیم.

تفاوت DNS و DDNS

DNS ثابت است و شما DNS را برای یک دامنه ی مشخص استفاده می کنید اما در DDNS آدرس IP تغییر می کند. به عبارتی DDNS حالت خاصی از DNS است که اجازه ی بروزرسانی داده ها را تحت شرایطی به عنوان DYDynamic Update برای صاحب آن اطلاعات فراهم میسازد.

پیش‌ نیاز‌های راه اندازی DDNS چیست ؟

شما برای راه اندازی DDNS در کنار سرورها و دستگاه‌های خود نیاز به ۲ سرویس دیگر نیز دارید. در واقع می‌توان گفت این ۲ سرویس که به آن اشاره می‌شود پیش نیاز فنی DDNS است.

۱) دامنه معتبر: شما می‌بایست با کمک یکی از شرکت‌های میزبانی اقدام به ثبت دامنه جهت اتصال به IP داینامیک خود نمایید.

۲) سرویس DDNS: برای بهره مندی از این سرویس شما نیاز خواهید داشت که این خدمات را از یک شرکت ثالث تهیه نمایید.

ip static چیست ؟

آدرس IP استاتیک یک آدرس IP است که به صورت دستی تنظیم شده است به جای اینکه توسط DHCP اختصاص داده شودبه همین دلیل ایستا نامیده می شود.

از جمله مزایای ip static استفاده در روترها، تلفن ها، تبلت، دسکتاپ، لپ تاپ و هر وسیله دیگری که می تواند از یک آدرس IP استفاده کنند می تواند پیکربندی شود که دارای یک آدرس IP ثابتی می باشند. این ممکن است از طریق دستگاه ارائه آدرس IP (مانند روتر) یا با تایپ دستی آدرس IP در دستگاه از خود دستگاه انجام شود.

تفاوت آی پی دینامیک و استاتیک در چیست؟

وقتی شما از P استاتیک استفاده می کنید در واقع برای همیشه از یک آدرس استفاده می کنید و میتوان گفت از نظر امنیتی چالش بر انگیز است. در IP ویا یا همان داینامیک در پریود زمانی آیپی شما در شبکه تغییر میکند که این عمل توسط DHCP انجام می شود.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

  1. من روتر و نت بوک با سرویس گیرنده ddns نصب کرده ام. اگر mydomain.ddns.com را تایپ کنم ، بروزر مستقیماً به webhost نت بوکم می رود.
    اگر در مورد سرویس گیرنده جریان ddns بخوانم ، سرویس گیرنده ddns IP عمومی من را به سرور ddns ارسال می کند ، و وقتی mydomain.ddns.com را تایپ می کنم dns از سرور ddns می خواهد IP من را دریافت کند.
    مگر نه اینکه این فقط IP عمومی منه؟ وقتی کسی به آن دسترسی دارد ، باید به روتر دسترسی داشته باشد نه به نت بوک من درسته؟ چرا می تونه از روتر به رایانه من تغییر مسیر بده؟ من هیچ گونه ddns یا انتقال پورت را در روتر خودم تنظیم نکردم. آیا کلاینت ddns بهش تونل زده و دسترسی داده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا