میزبانی وب

تفاوت هاست و سرور مجازی در چیست؟ ( کدام یک برای من مناسب است؟ )

زمانی که آماده راه‌اندازی وب سایت خود هستید، خرید هاست مهم‌ترین مرحله است. اما قبلا از تهیه هاست یا سرور مجازی، باید به این نتیجه برسیم که کدام نوع سرویس مناسب سایت شماست.

تفاوت هاست و سرور مجازی

بسیاری از صاحبان وب سایت پیش از راه اندازی وب سایت کسب و کار خود به این فکر میکنند که سرور مجازی بهتر است یا هاست؟ تجربه نشان داده است که بیشتر این افراد، کارشان را با هاست اشتراکی آغاز می‌کنند که معمولا ساده و ارزان هستند. اما با رشد سایت و افزایش بازدید، با خرید سرور مجازی VPS می‌توانید منابع سایت را افزایش دهید بدون اینکه نیاز باشد هزینه هنگفتی بپردازید.

زمانی که قیمت هاست اشتراکی و سرور مجازی را با هم مقایسه می‌کنید، قطعا ذهن‌تان به سمت سرویس ارزان‌تر خواهد رفت. در نگاه اول این مورد کاملا طبیعی است. اما اگر نگاه دقیق‌تری داشته باشید، علاوه بر تفاوت قیمت، متوجه تفاوت عملکرد و انعطاف‌پذیری سرور مجازی خواهید شد. البته تفاوت هاست و سرور  شامل موارد دیگری هم میشود. در این مقاله، قصد داریم به این مطلب بپردازیم که خرید هاست بهتر است یا سرور مجازی.

 

هاست اشتراکی چیست؟

تقریبا هر سرویس‌دهنده میزبانی، میزبانی اشتراکی (هاست ویندوز ، هاست لینوکس ، هاست ابری و…) هم ارائه می‌کند و معمولا ارزان‌ترین سرویسی است که می‌توان آن را انتخاب کرد. این ویژگی میزبانی اشتراکی باعث می‌شود بهترین انتخاب برای سایت‌های جدید با بودجه محدود باشد.

هاست اشتراکیزمانی که یک هاست اشتراکی تهیه می‌کنید، در حقیقت فضایی را بر روی یکی از سرورهای شرکت سرویس‌دهنده اجاره می‌کنید. همانطور که از نام آن پیداست، اشتراکی بودن هاست بدین معنی است که سایت شما، منابع سرور را با سایت‌های دیگر بصورت اشتراکی استفاده می‌کند. دلیل اصلی گران قیمت نبودن خرید هاست اشتراکی این مورد است. این نوع از سرویس، برای سایت‌هایی که بازدید کمی دارند و فعالیت گسترده ای ندارند بسیار مناسب است.

سرور مجازی چیست؟

در پاسخ به vps چیست باید بگوییم در سرور مجازی منابع رم و پردازنده تحت یک سرور مستقل در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما این منابع بصورت مجازی بر روی یک سرور فیزیکی دیگر راه‌اندازی می‌شود.

کاربرد سرور مجازی به امکانات و انعطاف پذیری بیشتر آن نسبت به میزبانی اشتراکی باز میگردد. شما می‌توانید تنظیمات سرور را تغییر دهید و منابع بیشتری به سایت اختصاص دهید. لذا وب سایت شما در سرور مجازی با سرعت بیشتری پردازش شده و سریعتر بارگذاری می‌شود.

یکی از دلایلی که اکثر کاربران تمایل به استفاده از سرور مجازی VPS دارند، محدودیت‌های هاست اشتراکی است. به عنوان نمونه، ممکن است سایت شما نیاز به منابع رم بیشتری داشته باشد که در سرویس‌های اشتراکی قابل ارایه نیست.

بطور کلی می‌توان گفت که سرور مجازی انعطاف پذیرتر، سریع‌تر و امن‌تر از هاست اشتراکی است. یکی از کاربردهای سرور مجازی برای تغییر آی پی می باشد به همین دلیل افرادی که از به این سرویس نیاز دارند از سرور مجازی ترید استفاده می‌کنند.

سرور مجازی

 ممکن است نسبت به هاست اشتراکی، کمی هزینه بیشتری بپردازید. اما با توجه به منابع بیشتری که در اختیار شما قرار می‌گیرد و ویژگی‌هایی که سرور مجازی دارد، قیمت آن کاملا منطقی است. در نظر داشته باشید، امکانات و قیمت سرور مجازی VPS، چیزی بین سرویس اشتراکی و سرور اختصاصی است.

فرق هاست و سرور با بررسی مزایا و معایب آنها

هر نوع میزبانی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر دو نوع میزبانی می‌پردازیم:

مزایا و معایب هاست اشتراکی

وقتی سایت شما منابع سرور را با دیگر سایت‌ها بصورت مشترک استفاده می‌کند، بدین معنی است که اگر سایتی، بر روی سرور مشکلی ایجاد کند، این مسئله می‌تواند بر سایت شما نیز تاثیر بگذارد. از طرفی، همیشه این خطر وجود دارد که با آلودگی یکی از سایت‌ها روی سرور مشترک، سایت شما نیز آلوده شود.

ایران هاست با راه‌اندازی یک محیط ایزوله (Isolated) برای هر سایت، محدوده فعالیت و مصرف منابع را محدود به فضای همان سایت کرده است. به عبارتی، استفاده از تکنولوژی Application Isolation Mode، هم باعث پایداری و هم باعث افزایش امنیت سایت‌های اشتراکی شده است.

مزایا و معایب سرور مجازی

ایران هاست، با راه‌اندازی سرویس Backup، هر روز بصورت خودکار از سرورهای مجازی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند تا در صورت بروز مشکل، به راحتی بتوانید همانند تونل زمان، به تاریخی که مد نظر شماست بازگردید.

 

فرق هاست و سرور مجازی از نظر قیمت

با توجه به ماهیت دو سرویس هاست اشتراکی و سرور مجازی همانطور که انتظار می‌رود قیمت سرور مجازی به مراتب بیشتر از قیمت هاست اشتراکی است. دلیل اصلی این تفاوت هزینه‌ای نیز مربوط به منابع اختصاصی می‌شود که در سرور مجازی در اختیار مشتریان گذاشته می شود.

قیمت هاست

کدام نوع سرویس مناسب سایت شماست؟

هاست اشتراکی، برای اشخاصی مناسب است که :

  • دانش کمی در خصوص هاستینگ و راه‌اندازی سایت دارند.
  • نیاز به سرویسی دارند که ارزان قیمت باشد.
  • منابع محدود هاست اشتراکی برایشان کافی است.
  • بازدیدکننده زیادی ندارند.

سرور مجازی، برای اشخاصی مناسب است که :

  • می‌توانند برای میزبانی سایت، هزینه بیشتری بپردازند.
  • وب سایت آنها، نسبت به منابعی که برای هاست اشتراکی تعریف شده، مصرف بیشتری دارد.
  • میزان بازدید سایت افزایش یافته و یا قرار است در آینده‌ای نزدیک این اتفاق بیافتد.
  • حجم بازدید سایت قابل پیش‌بینی نیست.
  • میزان Uptime سایت بسیار مهم است.
  • قصد دارند، تنظیمات سرور را متناسب با سایت خود تغییر دهند و یا برنامه‌های خاصی را، برای پشتیبانی از سایت نصب کنند.

اگر تنها یکی از شروط فوق در خصوص شما صدق می‌کند، خرید سرور مجازی ، انتخاب هوشمندانه‌ای است، شایان ذکر است که اجاره سرور مجازی ایران و همین طور سرور مجازی کانادا دارای این مزیتها در مقابل هاست اشتراکی می باشند.

سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است
اگر در حال حاضر، یک هاست اشتراکی دارید و تصمیم گرفتید به سراغ سرور مجازی بروید، بررسی کنید آیا شرکت میزبانی شما، امکان تبدیل هاست اشتراکی فعلی به سرور مجازی را فراهم می‌کند؟

در ایران‌ هاست، شما می‌توانید سرویس اشتراکی فعلی خود را به راحتی تبدیل به سرور مجازی کنید. ضمن اینکه انتقال اطلاعات و راه‌اندازی وب‌سایت در سرور مجازی جدید، توسط کارشناسان فنی انجام خواهد شد.

سوالات متداول

زمانی که یک هاست اشتراکی تهیه می‌کنید، در حقیقت فضایی را بر روی یکی از سرورهای شرکت سرویس‌دهنده اجاره می‌کنید. همانطور که از نام آن پیداست، اشتراکی بودن هاست بدین معنی است که سایت شما، منابع سرور را با سایت‌های دیگر بصورت اشتراکی استفاده می‌کند. دلیل اصلی گران قیمت نبودن هاست اشتراکی این مورد است. این نوع از سرویس، برای سایت‌هایی که بازدید کمی دارند و فعالیت گسترده ای ندارند بسیار مناسب است.
در سرور مجازی، منابع رم و پردازنده تحت یک سرور مستقل در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما این منابع بصورت مجازی بر روی یک سرور فیزیکی دیگر راه‌اندازی می‌شود. سرور مجازی امکانات و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به میزبانی اشتراکی دارد. شما می‌توانید تنظیمات سرور را تغییر دهید و منابع بیشتری به سایت اختصاص دهید. لذا وب سایت شما در سرور مجازی با سرعت بیشتری پردازش شده و سریعتر بارگذاری می‌شود.
۱-دانش کمی در خصوص هاستینگ و راه‌اندازی سایت دارند. ۲-نیاز به سرویسی دارند که ارزان قیمت باشد. ۳-منابع محدود هاست اشتراکی برایشان کافی است. ۴-بازدیدکننده زیادی ندارند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. به نظر من اگر سایتتون تازه راه اندازی شده از هاست اشتراکی استفاده کنید چون از نظر قیمتی پایینتره ولی یکم که سایت بازدیدش بالا رفت و اطلاعاتش زیاد شد برای سرعت بالا و امنیت بیشتر سرور مجازی بگیرید خیلی خوبه .

  2. سلام و احترام
    -) چند وقت قبل از ایران هاست یه دامنه گرفتم و الان قصد دارم سایت را راه اندازی کنم.
    -) قرار است که در این سایت خدمات فروش فایل و آموزش ویدیویی ارایه ارایه شود.
    -) فیلمهایی که در آینده بر روی سایت آپلود خواهد شد حجم های نسبتا زیادی دارد. ( مابین ۱۵۰ مگابایت تا ۴۰۰ مگابایت) اما این اتفاق کاملا تدریجی بوده و در طولانی مدت رخ میدهد.
    -) احتمالا هر ماه یک یا دو فیلم آموزشی روی سایت آپلود خواهد شد.
    -) برای شروع مجبور هستیم با کمترین هزینه شروع کنیم.
    -) احتمال موفقیت یا شکست این پروژه ۵۰ -۵۰ هست.
    -) هیچکدام از افرادی که در این تیم فعالیت میکنند در خصوص مراقبت و امنیت و راه اندازی سایت اطلاعاتی ندارند.
    ———————————————
    با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد خواهشمندم راهنمایی بفرمایید که دقیقا چه نوع هاست و با چه حجمی انتخاب کنیم.
    و این انتخاب برای ما چقد هزینه در بر دارد.
    ——-پیشاپیش از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم——–

  3. متاسفانه برخی از شرکتهای هاستینگ سودجو فقط فکر فروش سرور مجازی هستند در حالی که بایستی در پلنهای سرویسی که ارائه می دهند جزییات آن گذاشته شود از جمله سیستم عامل و محل جغرافیای هاست شدن سرور مجازی. برای مثال خرید vps ایران؛ خرید vps کانادا و یا خرید سرور مجازی لینوکس خارج کشور.

  4. سلام.ممنون از مقاله جذابتون. که انقد سهل و ساده تفاوت سرور مجازی و هاست رو به خوبی توضیح داده. فقط اینکه من یه سری موضوعات هنوز برام مبهم هست. به عنوان مثال سرور مجازی اختصاصی و سرور مجازی حرفه ای چه تفاوتی دارند؟

    1. به نظر من به قیمت سرور مجازی که مد نظرتونه توجه کنید. چون ممکنه از نظر قیمتی بالا تر از میزبانی وبی باشه که قصد خریدش رو دارید اما شاید از نظر پشتیبانی، ارائه خدمات و امنیت بهتر عمل کنه و قیمتش بهش بیارزه.

  5. شخصا با توجه به اینکه برخی از پرژه ها منابع زیادی دارند و نیازمند امنیت بیشتری هستند بایستی به هنگام خرید در میان تفاوت هاست و سرورقلمدادشان کرد.به صورت واضح مهمترین تفاوت میزبانی و VPS برای من همیشه در پروژهام نیازمندی به امنیت و در فاکتور دوم منابع بیشتر بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا