گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

آشنایی با انواع Keyword Match Type در گوگل ادز (۴ نوع مختلف)

وقتی صحبت از Google Ads می‌‌‌‌شود بی اختیار ذهن شخص به سمت جستجوی کلید واژه ‌ها در گوگل می‌‌‌‌رود. کلمات‌کلیدی مهم‌ترین بخش از یک کمپین تبلیغات متنی در گوگل هستند، پس لازم است که اطلاعات بیشتری درباره نحوه فعالسازی و تنظیمات آن‌ها داشته باشیم. این مهم است تا در کمپین خود یکی از انواع Keyword Match Type در گوگل ادز را در زمان قیمت گذاری کلمه کلیدی خود استفاده کنید. این امر باعث می شود تا گوگل متوجه شود تبلیغ شما تا چه اندازه محدودیت یا گستردگی دارد.

در این مقاله به توضیح شرح کاملی از انواع Keyword Match Type در گوگل ادز می پردازیم. اما پیش از آن باید به این سوال پاسخ دهیم

حالت تطبیق کلید واژه یا Keyword Match Type چیست ؟

زمانی که در کمپین‌های کلیکی گوگل، یک کلمه کلیدی جدید را فعال می‌‌کنید، باید یک نوع از حالت‌های تطبیق را برای آن کلید واژه انتخاب کنید، این تطبیق به گوگل می‌‌‌‌فهماند که میزان شباهت کلمه کلیدی اضافه شده با جستجوی کاربران باید تا چه اندازه باشد، تا کاربران موفق به تماشای تبلیغات شما در نتایج جستجو شوند.

خب واضح است که هرچقدر محدودیت بیشتری برای کلمه کلیدی در نظربگیریم کاربران کمتری می‌‌‌‌توانند تبلیغات را مشاهده کنند و برعکس هرچقدر از میزان محدودیت ‌ها کاسته شود تبلیغ به افراد بیشتری نمایش داده می‌‌‌‌شود. تصمیم برای میزان محدودیت، به بودجه و استراتژی تبلیغاتی شما بستگی خواهد داشت.

انواع Keyword Match Type در گوگل ادز

در مجموع چهار نوع Keyword Match Type (تطبیق برای کلمات کلیدی) وجود دارد:

۱- حالت Broad Match

حالت Broad ، وسیع‌ترین و گسترده‌ترین حالت کلمه در گوگل ادز است که بصورت پیش فرض بر روی کلمات کلیدی اعمال می‌‌‌‌‌شود. در این حالت گوگل مجاز است هر زمان که کاربر به جستجوی کلمه‌ای ازعبارت کلیدی تعریف شده در کمپین اقدام نمود، تبلیغ شما را به او نمایش دهد.

حالت تطبیق Broad

برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید عبارت کلیدی شما، “خرید هاست وردپرس”  است اگر کلید واژه شما با حالت Broad Match تعریف شده باشد، تنها هنگامی که افراد کلمه‌ی هاست  و یا وردپرس را در گوگل جستجو کنند امکان مشاهده تبلیغات شما را خواهند داشت. همچنین در این حالت امکان نمایش تبلیغ با مترادف کلید واژه نیز وجود دارد. مثل “خرید فضای اینترنتی برای وردپرس”

مزایای حالت Broad Match :

  • هزینه پایین کیوردها برای نمایش درنتایج گوگل
  • دارای پتانسیل بالا برای نمایش درجستجوهای مختلف
  • مناسب برای مشاغلی که دارای کلید واژه‌ های مشخص نیستند

معایب حالت Broad Match :

  • پراکندگی بالای کیوردها و دریافت کلیک هرز
  • هدفمند نبودن کلید واژه ‌‌‌ها
  • مصرف سریع بودجه به دلیل سرچ و کلیک بالا
  • نیاز به چک کردن مداوم جستجوهای کاربران (Search Terms )
  • نیاز به تعریف تعداد زیادی از کلمات منفی در کمپین
[irp posts=”۲۹۶۷۳″ name=”۴ روش موثر حداکثر سازی سهم نمایش تبلیغ یا Impression Share چیست ؟”]

۲- حالت Broad Match Modifier

ما در حالت Broad Match Modifier قبل از کلمات کلیدی یک علامت + قرار می‌‌دهیم. این علامت بیانگر این است که کلماتی که قبل از آنها + درج شده است بایستی حتما در عبارت جستجو شده توسط کاربر حضور داشته باشند تا تبلیغات شما به او نمایش داده شود. بصورت کلی می‌‌‌توان این حالت را، وضعیت اصلاح شده Broad دانست با این تفاوت که حضور تمامی کلمات نشان شده در هنگام جستجوی کاربر الزامی است.

حالت Modified Broad Match

برای شفافیت بیشتر، کلید واژه زیر را در نظر بگیرید:

+خرید +هاست +وردپرس

علامت‌‌‌‌‌‌های مثبت در کنار کلمات به گوگل این پیام را می دهد که  تبلیغات را تنها به کاربرانی نمایش دهد که در عبارت جستجو شده توسط آنها، هر سه کلمه‌ی خرید، هاست و وردپرس موجود باشد. در این حالت نیز اگر کاربر کلید واژه ای با مفهوم کلمات موجود را در گوگل سرچ نماید امکان نمایش تبلیغ وجود دارد.

مزایای حالت Broad Match Modifier :

  • هدفمند بودن بهتر کیوردها نسبت به حالت Broad
  • دریافت کلیک با هزینه مناسب
  • امکان نمایش با مترادف کلید واژه‌ های کمپین

معایب حالت Broad Match Modifier :

  • محدودیت بیشتر نسبت به حالت Broad
  • نیاز به بررسی کلمات جستجوشده توسط کاربران

مشخصه نمایش این حالت: +

۳- حالت Pharse Match

یکی دیگر از انواع Keyword Match Type در گوگل ادز ، حالت Pharse Match می باشد. با تعریف این حالت، آگهی شما فقط هنگامی در نتایج ظاهر می‌‌‌‌‌‌شود که کاربر کلید واژه درج شده در کمپین را با رعایت ترتیب در گوگل، جستجو کند. البته در صورت اضافه شدن عبارتی به قبل و یا بعد از کلید واژه، تبلیغات باز هم نمایش خواهد داشت. تفاوت این حالت با حالت‌های قبلی در ترتیب نوشتن کلمات است!

حالت Pharse Match

فرض کنید ما در کمپین خود کلمه کلیدی “خرید هاست وردپرس” را تعریف کرده ایم و حالت کلیدواژه را بر روی pharse قرار داده‌ایم. در این صورت تبلیغات ما تنها به افرادی نمایش داده خواهد شد، که در عبارت مورد جستجوی آنها کلمه کلیدی “خرید هاست وردپرس” به همین شکل و ترتیب وارد شده باشد.

به عنوان مثال اگر فردی “خرید هاست وردپرس ارزان” را در گوگل سرچ کند تبلیغات ما به او نمایش داده می‌‌‌‌شود اما اگر عبارت کاربر “خرید ارزان هاست وردپرس” جستجو شود، گوگل تبلیغات را به او نشان نخواهد داد.

مزایای حالت Pharse Match :

  • هدفمندی بیشتر کلید واژه ‌ها نسبت به حالت‌های Broad
  • جذب کاربران با کیفیت
  • کنترل بهتر هزینه کلیک‌ها
  • دریافت تعداد کلیک‌های هرز کمتر

معایب حالت Pharse Match :

  • محدودیت بیشتر کلیدواژه و عدم نمایش در برخی از نتایج
  • نیازمند بررسی عبارات جستجوشده توسط کاربران

مشخصه نمایش این حالت: ” ”

۴- حالت Exact Match

آخرین گزینه مربوط به دقیق‌ترین حالت تطبیق کلیدواژه در گوگل ادز است یعنی حالت Exact Match . در این حالت تبلیغات تنها زمانی به کاربر نمایش داده می‌شود که عبارت مورد جستجوی او دقیقا همسان با کلیدواژه تعریف شده در کمپین باشد. به عنوان مثال اگر شما در کمپین خود کلیدواژه را به صورت [خرید هاست وردپرس] اضافه کرده‌اید تبلیغات فقط زمانی نمایش داده خواهد شد که کاربر نیز همین عبارت را و با همین شکل در گوگل جستجو کرده باشد.

حالت تطبیق Exact

نکته: با توجه به تغییرات اخیر گوگل در این نوع از تطبیق، امکان نمایش تبلیغات با مترادف‌های دقیق کلیدواژه‌ها نیز وجود دارد. مثلا اگر فردی به جای [خرید هاست وردپرس] کلیدواژه [خرید فضای وردپرس] را در گوگل سرچ نماید، با توجه به مفهوم معنایی نزدیک عبارت سرچ شده با کلیدواژه، امکان نمایش تبلیغ به آن فرد نیز وجود خواهد داشت.(این مورد زمانی اتفاق می افتد که مفهوم معنایی عبارت سرچ شده با کلیدواژه مطابقت داشته باشد)

مزایای حالت Exact Match

  • هدفمند بودن کلیدواژه‌ها
  • جذب کاربران مورد نظر به سایت
  • بهینه بودن هزینه کلیک‌ها
  • عدم نیاز به بررسی دائم عبارت‌های سرچ شده کاربران
  • صرفه‌جویی در زمان به جهت بررسی کمتر

معایب حالت Exact Match

  • محدودیت شدید نمایش تبلیغ
  • گران بودن هزینه کلیک‌ها به نسبت سایر حالت‌ها
  • نامناسب برای مشاغلِ با حاشیه سرچ پایین

مشخصه این حالت: []

بهترین حالت Keyword Match Type در گوگل ادز کدام است؟

با توجه به توضیحات بالا و یادآوری مزایا و معایب هر تطبیق، در نهایت شما می‌‌‌توانید در این مورد تصمیم‌‌‌گیری کنید که کدام یک از حالت‌ها برای کلیدواژه‌های شما مناسب‌تر است و می‌تواند بهترین بازخورد را داشته باشد.

شما می‌توانید با تست حالت‌های مختلف، نتایج را با یکدیگر مقایسه کرده و از بهترین حالت تطبیق استفاده کنید. البته اجباری در استفاده از یک حالت برای تمامی کلمات وجود ندارد و شما می‌توانید در یک گروه تبلیغاتی از ترکیب های مختلف تطبیق، بهره‌مند شوید.

همچنین می‌توانید با توجه به جنس کلیدواژه، میزان محدودیت را بر روی آن کم یا زیاد کنید. به عنوان مثال اگر کلیدواژه‌ای دارای سرچ بالا و امکان دریافت کلیک‌های نامرتبط است می‌توانید از حالت‌های pharse و Exact و اگر کلیدواژه‌ای دارای حجم سرچ پایین است از حالت‌های Broad Match یا Broad Match Modifier استفاده نمایید.

در انتها یه شما پیشنهاد می شود مقاله مزیت های تبلیغات در گوگل را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

زمانی که در کمپین‌های کلیکی گوگل، یک کلمه کلیدی جدید را فعال می‌‌کنید ، باید یک نوع از حالت‌های تطبیق را برای آن کلیدواژه انتخاب کنید، این تطبیق به گوگل می‌‌‌‌فهماند که میزان شباهت کلیدواژه اضافه شده با جستجوی کاربران باید تا چه اندازه باشد، تا کاربران موفق به تماشای تبلیغات شما در نتایج جستجو شوند.خب واضح است که هرچقدر محدودیت بیشتری برای کلیدواژه در نظربگیریم کاربران کمتری می‌‌‌‌توانند تبلیغات را مشاهده کنند و برعکس هرچقدر از میزان محدودیت‌ها کاسته شود تبلیغ به افراد بیشتری نمایش داده می‌‌‌‌شود. تصمیم برای میزان محدودیت، به بودجه و استراتژی تبلیغاتی شما بستگی خواهد داشت.
Broad ، Modified Broad ، Modified Broad ، Pharse ، Exact
شما می‌توانید با تست حالت‌های مختلف، نتایج را با یکدیگر مقایسه کرده و از بهترین حالت تطبیق استفاده کنید. البته اجباری در استفاده از یک حالت برای تمامی کلمات وجود ندارد و شما می‌توانید در یک گروه تبلیغاتی از ترکیب های مختلف تطبیق، بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا