عمومیکسب و کارگوگل ادز و تبلیغات آنلاین

همه چیز در مورد تبلیغات همسان + انواع آن ( هدف از اجرای تبلیغات نیتیو چیست؟ )

تبلیغات انواع مختلفی دارد که یکی از محبوب‌ترین و البته تأثیرگذارترین آن‌ها، تبلیغات همسان یا Native Ads محسوب می‌شود که در این مطلب تصمیم به معرفی این نوع از تبلیغات داریم.

در دنیایی که کاربر به‌طور روزانه ده‌ها تبلیغ مختلف را در فضای آفلاین و آنلاین مشاهده می‌کند، پدیده‌ای تحت عنوان Banner Blindness رواج یافته است که به بی‌توجهی کاربر به تبلیغات اشاره می‌کند؛ بنابراین بی‌توجهی کاربر به تبلیغات می‌تواند منجر به این بی‌فایده بودن تبلیغاتمان و کاهش تأثیرگذاری آن‌ها شود که این موضوع با هدر رفتن منابع مالی و انسانی شرکت برابری می‌کند.

حال که احتمال دارد کاربر بنر بزرگی که ما در فلان اتوبان نصب می‌کنیم را نبیند یا بدون توجه از آن بگذرد یا اینکه به‌کل محلی که در وب‌سایت‌ها به‌صورت آنلاین بنر می‌گذاریم را نادیده بگیرد، بهترین راه استفاده از روشی از تبلیغات است که بتواند توجه مخاطب را جلب کند؛ تبلیغات همسان، برای همین هدف ایجاد شده است که در ادامه این مطلب به جزئیات آن می‌پردازیم و به سوالاتی نظیر تبلیغات نیتیو یا تبلیغات همسان چیست پاسخ می‌دهیم.

 

تبلیغات همسان چیست؟

به هر نوع از تبلیغی که ساختار و ظاهری مشابه به بستر انتشارش داشته باشد تبلیغات همسان می‌گویند و دلیل نام‌گذاری آن هم همین همسان و یک‌پارچه بودن با محل نمایش آن است.

تصور کنید در گوگل موضوعی را سرچ می‌کنید و گوگل پیش از نتایج ارگانیگ، لینک‌هایی را به‌صورت تبلیغ‌شده نمایش می‌دهد؛ یا وب‌سایتی همانطور که محتوایش را به کاربرانش ارائه می‌دهد تبلیغات شما را نیز به آن‌ها نمایش دهد. تمام مثال‌های ذکرشده انواعی از تبلیغات نیتیو هستند که به خوبی می‌توانند منظورِ پاسخی که به سوال تبلیغات همسان چیست را داده‌ایم تفهیم کنند.

 

انواع تبلیغات نیتیو

 

تبلیغات همسان انواع مختلفی دارد که می‌تواند در دل موتورهای جست‌وجو باشد یا در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شود؛ برخی از انواع تبلیغات نیتیو را در ادامه مشاهد می‌کنید:

 

۱ – تبلیغات در دل محتوا

به نوعی از تبلیغات همسان که در میان محتوایی که به‌طور روزمره یا برای پاسخ به موضوعی مصرف می‌کنید به شما نمایش داده می‌شود می‌گویند. در این نوع از تبلیغات نیتیو تبلیغات شما به‌عنوان بنر یا تیتر حاویِ لینک در متن یا در بخش‌های مختلف محتوا به نمایش گذاشته می‌شود.

 

۲ – تبلیغات در موتورهای جست‌وجو

 

تبلیغات در موتور جست و جو

 

یکی از انواع محبوب و تأثیرگذار تبلیغات نیتیو، تبلیغات در موتورهای جست‌وجو است؛ برای مثال تصور کنید کاربر در گوگل سوال یا موضوعی را جست‌وجو می‌کند و به‌عنوان لینک اول، لینک وب‌سایت شما را مشاهده می‌کند که درواقع این تبلیغات هم از نوع تبلیغات نیتیو محسوب می‌شود که گوگل آن‌ها را با برچسب Ads به‌نمایش می‌گذارد.

 

۳ – تبلیغات به‌صورت بنری

منظور از این عنوان، تبلیغات بنری نیست! منظور تبلیغات همسانِ بنری است؛ در این نوع از تبلیغات همسان، تبلیغ شما در بخش‌های مختلفی از وب‌سایت‌ها به‌عنوان بنر نمایش داده می‌شود و جانمایی آن باتوجه به رابط کاربری هر وب‌سایت متفاوت بوده و طوری قرار می‌گیرد که انگار بخشی از آن وب‌سایت به‌نظر می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید: بیزینس پلن

 

۴ – تبلیغات به‌صورت پیشنهادی

 

تبلیات همسان پیشنهادی

 

ممکن است در یک وب‌سایتی باشید که انتهای مطلب آن وب‌سایت بخشی را با عنوان «مطالب پیشنهادی از سراسر وب» مشاهده کنید یا در هنگام خرید یک محصول، محصول دیگری را در لیستی با عنوان محصولات مشابه دیده باشید. این مورد هم یکی دیگر از انواع تبلیغات همسان محسوب می‌شود که به‌دلیل نرخ کلیک بالا و تأثیرگذاری زیادش، محبوبیت زیادی هم دارد.

 

بیشتر بخوانید: ساخت اکانت گوگل ادسنس

 

انواع تبلیغات نیتیو در وب‌سایت‌ها

اگر شما تصمیم داشته باشید در وب‌سایت‌ها تبلیغات نیتیو اجرا کنید، بد نیست با انواع تبلیغات نیتیو در وب‌سایت‌ها هم آشنا شوید:

 

  • تبلیغات همسان عادی

در روش تبلیغات شما بدون هیچ قانون و محدودیتی در وب‌سایت‌های مختلف و جایگاه‌های مختلف نمایش داده شود که این نوع از تبلیغات همسان در وب‌سایت‌ها می‌تواند برای افزایش آگاهی از برند مناسب باشد یا برای مواقعی که مشتریان احتمالی شما عام هستند و ممکن است در هر وب‌سایتی حضور داشته باشند.

 

  • تبلیغات همسان ریتارگتینگ

 

تبلیغات نیتیو چیست

 

در این نوع از تبلیغات همسان، تبلیغ شما فرد به افرادی نمایش داده می‌شود که قبلا حداقل یک بار از وب‌سایت شما بازدید داشته باشند. درواقع این نوع از تبلیغات نیتیو برای برگرداندن کاربر کاربرد دارد و می‌تواند با یک پیشنهاد جذاب یا تخفیف رو محصولات تأثیرگذار زیادی داشته باشد.

 

  • تبلیغات همسان هدف‌مند کلیدواژه‌ای

در این روش، شما یک یا چند کلیدواژه انتخاب می‌کنید و تبلیغات شما در وب‌سایت‌ها و صفحه‌هایی نمایش داده می‌شود که در عنوان، متن یا Metadescriptoin آن، از کلیدواژه‌هایی که انتخاب کرده‌اید استفاده شده باشد.

 

  • تبلیغات همسان هدف‌مند موضوعی

در این روش موضوعی را اتنخاب می‌کنید و تبلیغاتتان در وب‌سایت‌هایی با موضوعی که شما انتخاب کرده‌اید نمایش داده می‌شود؛ به‌عنوان مثال می‌توانید موضوع تکنولوژی را انتخاب کنید و تبلیغاتتان را وب‌سایت‌هایی با موضوع تکنولوژی منتشر کنید.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی عصبی چیست

 

  • تبلیغات همسان هدف‌مند رفتارمحور

در این روش شما علاقه‌مندی کاربر را هدف می‌گیرید؛ برای مثال مشخص می‌کنید که کاربرانی که به تکنولوژی علاقه دارند تبلیغات شما را مشاهده کنند و پلتفرمی که از آن برای تبلیغات همسان استفاده می‌کنید با دسترسی به سابقه‌ی جست‌وجو و وب‌گردی کاربر، تبلیغاتتان را به آن کاربر نمایش می‌دهد؛ حتی اگر آن کاربر در آن لحظه در یک وب‌سایت غیرمرتبط درحال وب‌گردی باشد.

 

محل قرار گیری تبلیغات نیتیو

 

 

در بخش‌های بالا متوجه شدید که محل قرارگیری تبلیغات نیتیو به‌هیچ‌وجه ثابت نیست و اتفاقا همین متغیر بودن آن است که این نوع از تبلیغات را محبوب و رایج کرده است.

شما ممکن است تبلیغات همسان را به‌عنوان یک لینک در موتورهای جست‌وجو یا محتوای وب‌سایت‌ها مشاهده کنید یا به‌عنوان یک بنر یا لیست پیشنهادی در محتوای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ببینید.

 

مزایای تبلیغات همسان

۱- تبلیغات همسان به‌طور هماهنگ و یکپارچه با بستر انتشار به نمایش داده می‌شوند و همین موضوع می‌تواند منجر به جلب توجه کاربر به تبلیغ شما شود که ذاتا این موضوع اتفاق مثبتی تلقی می‌شود.

۲- در سایت روش‌های تبلیغاتی شما هزینه‌ای را بابت جایگاه تبلیغاتتان می‌پردازید؛ به‌عنوان مثال برای تبلیغات در جایگاه X از یک وب‌سایت یا تبلیغات در استوری یک پیج اینستاگرامی بابت جایگاه تبلیغاتتان هزینه پرداخت می‌کنید؛ اما در تبلیغات همسان شما به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما فرود می‌آید هزینه پرداخت می‌کنید.

۳- از آنجایی که تبلیغات همسان در دل محتوا به کاربر ارائه می‌شود، برای کاربران جذابیت بیشتری از سایر روش‌های تبلیغاتی که مزاحم به‌نظر می‌رسند دارد؛ بنابراین هم احتمال توجه به تبلیغ شما بیشتر خواهد بود هم در تبلیغاتتان تأثیرگذارتر خواهید بود.
۴- با توجه به اینکه هزینه‌ی تبلیغاتِ همسان به ازای هر کلیک حساب می‌شود، از سایر روش‌های تبلیغاتی به‌صرفه است مخصوصا وقتی در بودجه‌ی تبلیغاتتان محدودیت جدی دارید.

 

بیشتر بخوانید: مزایای گوگل ادز چیست

 

معایب تبلیغات همسان

۱- در برخی مواقع ممکن است تبلیغات شما در بستری منتشر شود که به دلایل گوناگونی چندان مناسب تبلیغات شما نیست؛ به‌عنوان مثال ممکن است تبلیغات گوشی موبایل در بلاگ پستی منتشر شود که درباره‌ی معایب استفاده از تلفن همراه نوشته شده است یا ممکن است تبلیغاتتان در وب‌سایتی با محتوای نه چندان مناسب منتشر شود و این موضوع موجب لطمه دیدن برندتان شود.

۲- متن و تصویری که شما برای تبلیغات همسان استفاده می‌کنید تأثیر به‌شدت زیادی روی نرخ کلیک شما خواهد داشت؛ یعنی ممکن است از متن یا تصویری استفاده کنید که چندان جذاب و تأثیرگذار نباشد و صرفا منابع شرکت هدر رود.

۳- یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به‌عنوان عیب از آن برای تبلیغات همسان یاد کرد، شباهت بسیار زیاد آن به بستر انتشار است. یعنی ممکن است تبلیغات شما طوری به کاربر نمایش داده شود که کاربر آن را با محتوای اصلی اشتباه بگیرد و این موضوع برایش آزاردهنده باشد؛ بنابراین بهتر است یا از سرویس‌هایی استفاده کنید که حتما از برچسب‌هایی مانند Ads برای تفکیک تبلیغات استفاده کنند یا خودتان روی تبلیغاتتان این لیبل را اضافه کنید.

 

هدف از اجرای تبلیغات همسان

اهداف و استفاده‌های گوناگونی از اجرای تبیلغات نیتیو وجود دارد اما معمولا استفاده برای فروش بیشتر در فهرست هدف از اجرای تبلیغات همسان نیست؛ یعنی اگر تصمیم دارید برای افزایش فروش از به‌صورت همسان تبلیغ کنید، باید حتما روی ایده و اجرایی که دارید زمان و انرژی خوبی بگذارید تا هوشمندانه به‌نظر برسد.

یکی از هدف‌های اجرای تبلیغات همسان، پروموت بلاگ‌پست است؛ یعنی اگر تصمیم دارید محتوایی را افراد بیشتری ببینند می‌توانید از این روش از تبلیغات استفاده کنید. حتی می‌توانید برای افزایش فروش، بلاگ پستی کاربردی تولید کنید و در بخشی از آن CTA فروش یا مواردی مرتبط با فروشتان را نیز اضافه کنید و آن بلاگ پست را پروموت کنید تا بازدیدکنندگان آن محتوا به سمت محصولاتتان هم هدایت شوند. یکی از راه های افزایش نرخ تبدیل در کاربران استفاده از گمیفیکیشن است در مقالات دیگر ایران هاست در این باره بخوانید.

 

جمع‌بندی

به‌طور کلی تبلیغات همسان یکی از روش‌های نوین و جذاب برای تبلیغات به‌شمار می‌رود و می‌توانید برای اهداف مختلفی مثل افزایش آگاهی از برند و افزایش بازدید تبلیغاتتان را به‌صورت همسان منتشر کنید.

یک نکته را در نظر داشته باشید که شاید تبلیغات همسان به‌دلیل یکپارچگی‌اش محبوب شده باشد، اما اگر با هدف فریب دادن کاربر تبلیغاتتان را اجرا کنید، چندان چهره‌ی جذابی از برندتان نمی‌سازید.

این محتوا توسط تیم تحریریه ایران هاست ( ارائه دهنده خدمات خرید سرور ابری ) ارائه شده است. شما چه تجربه‌ای از تبلیغات همسان داشته‌اید؟ نظر و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا