سئوکسب و کار

گوگل ادز چیست؟ ( مزایده google ads چیست؟ + بررسی انواع کمپین های تبلیغاتی )

پیشرفت روزافزون دنیای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی باعث شده عرصه‌ی تبلیغات بیشتر از هر زمان دیگری در دنیای کسب و کارهای مجازی و اینترنتی، اهمیت بسیار زیادی به خود بگیرد.

بدون شک یکی از بهترین روش‌ها برای گسترش یک کسب و کار اینترنتی، بهره‌گیری از تبلیغات و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی است. شرکت گوگل به عنوان یکی از بزرگترین غول‌های فناوری که قلمروی بسیار عظیمی را در دنیای مجازی به خود اختصاص داده، درحال حاضر بزرگترین موتور جست‌وجوی اینترنت را در اختیار دارد و به میلیاردها کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند. شرکت گوگل برای راه‌اندازی وبسایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی، امکانات و ابزارهای زیادی را در دسترس فعالین این عرصه قرار داده و یکی از این امکانات بسیار کارآمد و مفید، پلتفرم گوگل ادز است.

امروز در مطلبی که به طور اختصاصی در رابطه با پلتفرم تبلیغات گوگل ادز تهیه کرده‌ایم و هم‌اکنون درحال مطالعه‌ی آن هستید، می‌خواهیم به معرفی کامل سرویس تبلیغات گوگل ادز و امکانات آن بپردازیم و ببینیم تبلیغات گوگل ادز چه ویژگی‌های منحصر به فردی به همراه دارد و آیا استفاده از امکانات آن برای کسب و کارهای اینترنتی، واقعا هوشمندانه و کارآمد است؟ در ادامه مطلب با همراه شوید تا ببینیم تبلیغات در گوگل چگونه است و سرویس تبلیغات گوگل ادز دقیقا چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز چیست؟

 

گوگل ادز در ساده‌ترین توصیف، یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که توسط شرکت گوگل راه‌اندازی شده است. گردانندگان کسب و کارهای آنلاین با استفاده از تبلیغات گوگل ادز می‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی خود را به تعداد بسیار زیادی از کاربران گوگل نشان دهند، لیست محصولات خود را به نمایش بگذارند، پیشنهادهای ویژه برای سرویس‌های اینترنتی و خدمات مختلف خود را به دست کاربران اینترنتی برسانند و به طور کلی هرگونه محتوای تبلیغاتی را به صورت تصاویر یا ویدئوهای تبلیغاتی، برای کاربران وبگرد در وبسایت‌های مختلف، به نمایش درآورند. با استفاده از تبلیغات گوگل ادز می‌توانید آگهی‌های تبلیغاتی خود را در تمامی پلتفرم‌هایی که تحت سرویس‌های شرکت گوگل کار می‌کنند، به نمایش درآورید.

از موتور جست‌وجوی گوگل گرفته، تا دیگر وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی که وابسطه به سرویس‌های شرکت گوگل کار می‌کنند. به طور کلی پلتفرم‌های آنلاینی که تحت سرویس‌های شرکت گوگل فعالیت می‌کنند، تعداد بسیار زیادی را در دنیای اینترنت به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع میلیون‌ها کاربر را مورد هدف آگهی‌های تبلیغاتی شما قرار می‌دهند. سرویس تبلیغات گوگل ادز از پاییز سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به کار کرده تا به امروز توانسته با پشت سر گذاشتن ارتقاهای ساختاری متعدد، به یکی از بهترین سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین تبدیل شود که در طول تمامی این سال‌ها، هزاران کسب و کار اینترنتی توانسته‌اند با استفاده از امکانات آن، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

سرویس تبلیغات گوگل ادز تنها مختص کسب و کارهای بین‌المللی نیست و حتی کسب و کارهای داخلی نیز می‌توانند برای رساندن آگهی‌های تبلیغاتی خود به دست کاربران فضای مجازی داخلی برسانند.

 

 

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

سرویس تبلیغات گوگل ادز تحت ساختار «پرداخت در ازای کلیک (pay-per-click )» کار می‌کند و همانطور که از اسمش پیداست، سروس تبلیغات گوگل ادز هزینه‌ی تبلیغات خود را در ازای کلیک‌هایی که روی آگهی‌های تبلیغاتی شما انجام شده، محاسبه می‌کند. زمانی که شما از سرویس تبلیغات گوگل ادز استفاده می‌کنید، سرویس‌های گوگل آگهی‌های تبلیغاتی شما را برای کاربرانی که جست‌وجوهایی مرتبط به محصولات یا خدمات شما داشته‌اند، به نمایش در می‌آورند. در اینجا همان سیاست 《پرداخت در ازای کلیک》 وارد عمل می‌شود و بدیهی است که اگر آگهی شما کلیک‌های بیشتری دریافت کرده باشد، سرویس تبلیغات گوگل ادز نیز هزینه‌ی بیشتری را برای انجام تبلیغات شما در نظر خواهد گرفت.

به طور کلی هرچه آگهی شما به کاربران بیشتری نشان داده شود، صورت حساب تبلیغات گوگل ادز شما نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر هزینه‌ای که شما برای تبلیغات گوگل ادز پرداخت می‌کنید، تماما صرف جذب مشتریان بیشتر می‌شود و هیچوقت گوگل ادز برای تبلیغاتی که از سوی هیچ کاربری کلیک دریافت نکرده، از شما هزینه دریافت نمی‌کند.

همچنین ساختار ارزیابی دیتا در موتورهای جست و جوی گوگل باعث شده تا همیشه آگهی‌های تبلیغاتی شما، فقط برای کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدماتی مشابه محصولات و خدمات شما هستند، آگهی‌های تبلیغاتی شما را مشاهده کنند و هیچوقت آگهی‌های بی‌ربط برای کاربران به نمایش در نخواهد آمد.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چگونه محاسبه می‌شود؟

 


همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، سرویس تبلیغات گوگل ادز صورت حساب‌های تبلیغاتی خود را بر مبنای پرداخت در ازای کلیک محاسبه می‌کند. یعنی هرچقدر کلیک کاربران بر روی آگهی‌های تبلیغاتی شما بیشتر باشد، هزینه‌ تبلیغات گوگل ادز نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت هزینه تبلیغات گوگل ادز کاملا اتوماتیک و خودکار محاسبه می‌شود.

پس از اینکه آگهی تبلیغاتی شما در سرویس‌های آنلاین گوگل شروع به کار می‌کند، پس از گذشت چند روز، سرویس تبلیغات گوگل ادز با توجه به تعداد کلیک‌های صورت گرفته روی آگهی‌های شما، هزینه‌های شما را محاسبه می‌کند. روز موعود برای انجام پرداخت‌های سرویس تبلیغات گوگل ادز معمولا به دو روش مشخص می‌شود. یا تعداد روزهای در نظر گرفته برای تبلیغات گوگل ادز شما سپری شوند و به روز آخر برسند (معمولا ۳۰ روز) یا تعداد کلیک‌های صورت گرفته روی آگهی‌هایتان هرچه سریع‌تر به حد نصاب مورد نظرتان که از پیش حین راه‌اندازی کمپین تبلیغات تان در سرویس تبلیغات گوگل ادز تعیین شده، برسد. هر یک از این دو مورد زودتر به حد نصاب برسند، روز موعود برای پرداخت صورت حساب گوگل ادز نیز فرا می‌رسد.

شما همچنین می‌توانید در هر زمان دلخواه که می‌خواهید پرداخت‌های باقی‌مانده تبلیغات گوگل ادز خود را انجام دهید تا مدیریت بهتری روی مخارج و هزینه‌های خود داشته باشید و از رسیدن صورت حساب‌های خود به مبالغ هنگفت جلوگیری کنید. به طور کلی سرویس تبلیغات گوگل ادز روش‌های متعددی را برای محاسبه‌ی هزینه‌های تبلیغاتی شما فراهم کرده تا کوچکترین چالش یا مشکلی در پرداخت هزینه‌های تبلیغات گوگل ادز به‌وجود نیاید.

اگر می‌خواهید یک چشم‌انداز کلی از هزینه‌های تبلیغات گوگل ادز داشته باشید، بهتر است بدانید که معمولا هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی‌های شما، بسته به مقدار تعاملات صورت گرفته از سوی کاربر، بین ۰.۲ تا ۲.۵ یورو هزینه‌بردار خواهد بود. به طور کلی نمی‌توان تبلیغات گوگل ادز را یک سرویس گران‌قیمت به حساب آورد. چنانچه هزینه‌ی کمپین تبلیغاتی شما در گوگل ادز زیاد شده باشد نیز به معنای این است که کاربران زیادی با تبلیغات شما تعامل برقرار کرده‌اند و احتمالا مشتریان زیادی به سمت محصولات یا خدمات شما جذب شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: شماره مجازی چیست

 

تفاوت SEO و google ads

در این قسمت از مقاله با توجه به این که با مفاهیم سئو و گوگل ادز آشنا شده اید، جدولی ترتیب داده شده است که تنها با یک نگاه می توانید تفاوت های این دو را با یکدیگر درک کنید. البته باید بدانید گوگل ads و سئو رقیب یکدیگر نیستند بلکه به‌ عنوان دو ابزار قدرتمند، شما را در رسیدن به اهداف یاری می‌کنند. زمانی که می‌خواهید ترافیک سریع‌تری به‌ سمت سایت روانه کنید، از google ads استفاده کنید. همچنین برای به‌دست آوردن موفقیت‌های بیشتر سایت خود نیز به فکر استفاده از فرایند سئو باشید. اگر نمی دانید seo چیست در مقاله ی دیگری از ایران هاست در این باره توضیح داده ایم.

انواع کمپین در گوگل ادز

به طور کلی در مجموع ۹ شیوه‌ی مختلف برای مدیریت کمپین‌های تبلیغات گوگل ادز وجود دارد و می‌توان اینگونه گفت که تبلیغات گوگل ادز در بر دارنده‌ی ۹ کمپین مختلف است که در ادامه به طور مختصر با آن‌ها آشنا خواهیم شد. در بین این ۹ کمپین مختلف، ۲ کمپین اصلی Google Search Network و Google Display Network را می‌توان از جمله کمپین‌های اصلی و پراستفاده‌ی سرویس تبلیغات گوگل ادز در نظر گرفت.

— Google Search Network

 

 

 

اولین و پراستفاده‌ترین کمپین تبلیغات گوگل ادز، استفاده از شبکه‌ی جست و جوی گوگل یا همان موتور سرچ گوگل است که آگهی تبلیغاتی شما را به دست کاربرانی که سرچ‌های مرتبط به تبلیغات شما داشته‌اند، می‌رساند. اگر تابه‌حال حین سرچ کردن در گوگل یک آگهی تبلیغاتی در قسمت بالای سایت گوگل مشاهده کرده‌اید، این آگهی دقیقا همان تبلیغات از طریق شبکه‌ی جست و جوی گوگل است که به اختصار با اسم GSN نیز شناخته می‌شود.

— Google Display Network

 

 

استفاده از شبکه‌ی تصویری گوگل یا همان GDN سبب می‌شود آگهی‌های شما برخلاف مورد قبلی که صرفا در قالب یک آگهی متنی ساده در موتور جست‌ و جوی گوگل به نمایش در می‌آمدند، در قالب تبلیغ‌های تصویری در تمامی سرویس‌های وابسطه به گوگل قرار می‌گیرند. استفاده از این کمپین تبلیغات گوگل ادز، آگهی‌های تصویری شما را در یوتوب، سرویس جیمیل و همچنین تمامی دیگر وبسایت‌های غیرگوگلی موجود در سطح اینترنت به نمایش در می‌آورد. قطعا تا به امروز بارها آگهی‌های موجود در بالای وبسایت‌های مختلف را مشاهده کرده‌اید، این آگهی‌ها دقیقا به دنبال استفاده از کمپین Google Display Network در تبلیغات گوگل ادز به نمایش درآمده‌اند.

— دیگر زیرمجموعه‌ها

از جمله دیگر کمپین‌های موجود در تبلیغات گوگل ادز می‌توان به کمپین‌های ویدیویی که تبلیغات شما را در ویدئوهای یوتوب به نمایش در می‌آورد، فروشگاهی (Shopping ) که تبلیغات لیست محصولات فروشگاه آنلاین شما را در سرویس‌های گوگل به نمایش در می‌آورد، کمپین‌های اپلیکیشن یا همان Apps که آگهی‌های تبلیغاتی‌تان را در اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی قرار می‌دهد، محلی یا Local که آگهی‌های تبلیغاتی را به سمت آدرس یک فروشگاه فیزیکی هدایت می‌کند، کمپین هوشمند که بسته به نوع کسب و کار شما به صورت اتوماتیک و ساده شده کمپین تبلیغات گوگل ادز شما را خودکار پی‌ریزی می‌کند و به اجرا در می‌آورد، عملکرد حداکثری یا Performance Max که تمامی موارد بالا را تحت کنترل یک هوش مصنوعی پیشرفته در اختیار شما قرار می‌دهد و کمپین‌های تبلیغاتی شما را به صورت اتوماتیک و هوشمند مدیریت می‌کند و در پایان نیز کمپین Discovery را داریم که آگهی‌های تبلیغاتی بومی را در سرتاسر سرویس‌های گوگل به نمایش در می‌آورد.

درحال حاضر سرویس جدید Performance Max تا حد زیادی جایگزین کمپین‌های Local و Smart شده و امکاناتی که در این نوع کمپین تبلیغات گوگل ادز تعریف شده، توجه بسیاری از کاربران گوگل ادز را به سمت خود جلب کرده و هم‌اکنون می‌توان از آن به عنوان جدیدترین و همچنین پرکاربردترین کمپین تبلیغات گوگل ادز در نظر گرفت.

به طور کلی نمی‌توان تنها یک کمپین را به عنوان بهترین کمپین موجود در سرویس تبلیغات گوگل ادز معرفی کرد. چرا که این کاملا به نوع کسب و کار شما و سبک آگهی‌های تبلیغاتی شما بستگی دارد که دقیقا از چه نوع کمپینی برای جلب توجه کاربران استفاده کنید.

مزایده گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

 

پس از اینکه با کمپین‌‌های مختلف تبلیغات گوگل ادز آشنا شدیم، بهتر است در آخرین ایستگاه از مطلب مختص به تبلیغات گوگل ادز، نگاهی داشته باشیم به قابلیت مزایده گوگل ادز. اما مزایده گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید، در یک زمان به طور کلی متقاضیان بسیار زیادی برای به نمایش درآوردن آگهی‌های تبلیغاتی در قسمت‌های مختلف سرویس‌های آنلاین وابسطه به گوگل وجود دارد. از همین رو در بسیاری اوقات یک رقابت نزدیک بین آگهی‌های مختلف برای به نمایش درآمدن در یک محل از پیش تعیین شده، شکل می‌گیرد.

برای مثال وقتی که شما محصول خاصی را در گوگل سرچ می‌کنید، همزمان بین صدها آگهی تبلیغاتی محصولات مرتبط به سرچ شما رقابت تنگاتنگی برای به نمایش درآمدن در صفحه سرچ شما ایجاد می‌شود تا نهایتا یک آگهی برای پیشنهاد شدن به شما منتخب شود. در این زمان بین تبلیغ کنندگان مختلف و آگهی‌هایشان، یک مزایده در سرویس تبلیغات گوگل ادز شکل می‌گیرد که درست مثل مزایده‌های سنتی عمل می‌کند و برنده‌ی مزایده کسی است که بیشترین مبلغ را بپردازد.

با این وجود همچنان در موقعیت‌های مختلف، شاهد بوجود آمدن شرایط متغیری هستیم که راه‌های متفاوتی را برای پیروزی در یک مزایده پیش روی شما قرار می‌دهد. به طور کلی مزایده‌ی گوگل ادز زمانی به کار می‌رود که ترافیک زیادی بین آگهی‌های تبلیغاتی سفارش شده در یک حوزه‌ی مرتبط ایجاد می‌شود. از همین رو برای انتخاب شدن یک آگهی از بین صدها تبلیغات مختلف جهت به نمایش درآمدن در یک مکان مشخص در مدت زمانی خاص، یک مزایده تشکیل می‌شود تبلیغ‌کنندگان مختلف پیشنهادات خود را در این مزایده مطرح می‌کنند.

شما با بررسی دقیق ‌کلیدواژه‌های مرتبط به آگهی‌هایتان و همچنین مکان و زمان تعیین شده برای تبلیغاتتان، می‌توانید شانس خود را برای به نمایش درآوردن آگهی خود تا حد زیادی افزایش دهید تا دیگر نیازی به هزینه‌ی بیشتر در مزایده گوگل ادز نباشد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا