کسب و کار

بلاکچین چیست و کاربرد آن به زبان ساده ( معرفی شبکه blockchain )

قطعا شما هم نام بیت کوین و ارزهای دیجیتال را شنیده‌اید. در سال‌های اخیر افراد زیادی به دنبال استخراج و خرید و فروش این ارزها هستند تا بتوانند سود بالایی کسب کنند. اما کمتر کسی در مورد زیرساخت اصلی و پایه و اساس ارزهای دیجیتال اطلاعاتی دارد. بلاک چِین اصلی‌ترین فناوری برای تولید ارزهای دیجیتال است و ارزهای دیجیتال بر مبنای آن ساخته شده‌اند. با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد این فناوری صحبت کنیم.

بلاک چین چیست؟

blockchain یک سیستم ذخیره و ضبط اطلاعات است که هرگونه تغییر، هک یا تقلب در سیستم را بسیار سخت یا غیرممکن می‌کند. بلاکچین به عنوان یک پایگاه داده کاملا توزیع شده شناخته می‌شود که بین گره‌های مختلف یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود. در جواب blockchain چیست باید گفت یک بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده به این صورت است که اطلاعات را به صورت الکترونیکی اما در قالب دیجیتالی ذخیره می‌کند.

به زبان ساده تعریف بلاک چین چیست؟ یعنی شبکه‌ای که نحوه ذخیره سازی اطلاعات آن با دیگر شبکه‌ها متفاوت بوده و اطلاعات به صورت بلوک‌های کنار هم ذخیره می‌شوند.

سیستم بلاکچین‌ بیشتر به دلیل نقش بسیار مهم و حیاتی در ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین شناخته می‌شود. این امر به دلیل حفظ رکورد کاملا ایمن و غیرمتمرکز تراکنش‌ها مهم است. مهم‌ترین نوآوری در سیستم بلاک چین امنیت بسیار بالای داده‌های ذخیره شده است.

بلاک چین چیست به زبان ساده

تفاوت پایگاه داده معمولی و پایگاه داده بلاک چین به زبان ساده

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم و کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و یک بلاک چین به زبان ساده در ساختار آن‌ها و نحوه قرار گیری داده‌ها در کنار یکدیگر است. یک بلاک چین اطلاعات را در کنار هم در بخش‌‌هایی به نام بلوک جمع آوری می‌کند و مجموعه‌ای از بلوک‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد.

بلوک‌ها دارای ظرفیت‌های ذخیره‌سازی خاصی هستند و هنگامی که پر می‌شوند، بسته شده و به بلوک پرشده قبلی متصل می‌شوند. به این صورت زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که به نام زنجیره بلوکی شناخته می‌شود. اطلاعات جدیدی که به انتهای بلوک تازه اضافه شده است در یک بلوک جدید قرار گرفته و پس از تکمیل به انتهای زنجیره اضافه می‌شود.

یک پایگاه داده معمولی از جدول‌های برای نگهداری داده‌های خود استفاده می‌کند، در حالی که یک سیستم blockchain، داده‌های خود را به صورت قطعات یا بلوک‌هایی کنار هم ساختار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: نود یا گره چیست

مهم‌ترین کاربرد بلاک چین

بلاک چین دارای کاربردهای مختلفی است که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی شده‌اند:

  • بیت کوین: اولین و مهم‌ترین کاربرد بلاک چین در زمینه تولید بیت کوین و ارزهای دیجیتال است.
  • خودروها: یکی از کاربردهای بسیار مهم بلاکچین در زمینه تولید خودرو است. دستگاه‌های کیلومتر شماری که بر روی خودرو نصب می‌شود از طریق اینترنت مسافت پیموده شده را در blockchain ذخیره می‌کنند. به این صورت امکان ایجاد تغییر در آن وجود ندارد.
  • احراز هویت: استفاده از بلاک چین در تأیید هویت بسیار ساده و کم هزینه است. شما می‌تواندی اطلاعات هویتی خود را به عنوان مثال در اتریوم ذخیره کنید.
  • صنعت مواد غذایی: با کمک بلاکچین می‌تواندی تمام مراحل تولید مواد غذایی را دنبال کرده و از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری کرد.
  • ثبت قراردادهای هوشمند، بانک‌ها، خیریه‌ها، سیستم‌های دولتی و … ازجمله کاربردهای دیگر سیستم بلاک چین است.

اگر برای معامله ارز دیجیتال وارد دنیای بلاکچین می شوید بهتر است از vps برای ترید استفاده نمایید.

کاربرد بلاک چین

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

هدف بلاک چین این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتال ثبت و توزیع شود، اما امکان ویرایش نداشته باشند. به این ترتیب، یک blockchain به عنوان پایه و اساس اطلاعاتی که کاملا غیرقابل تغییر بوده یا سوابق تراکنش‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد، حذف کرد یا از بین برد شناخته می‌شود. به همین دلیل است که بلاک چین‌ها به عنوان فناوری (DLT) نیز شناخته می‌شوند.

بلاک چین با ایجاد فضای مناسب و کاملا ایمن کمک می‌کند تا خریداران و فروشندگان بدون هیچ گونه واسطه‌ای با یکدیگر در ارتباط باشند. یکی از بخش‌های اصلی بلاکچین ماینینگ است. این فرآیند بر اساس الگوریتم‌های هشینگ صورت می‌گیرد. هش خروجی یک تابع ریاضی است که ورودی آن می‌تواند هر مقداری بوده اما خروجی آن یک مقدار با انداره ثابت و کاملا منحصربه فرد است.

نحوه کار بلاک چین

توابع هش کاملا یک طرفه است یعنی با داشتن خروجی نمی‌توانید به مقدار ورودی دست پیدا کنید. به همین دلیل بلاک چین دارای امنیت بسیار بالایی است.

 

آیا بلاک چین ایمن است؟

فناوری بلاک چین به روش‌های مختلفی به امنیت می‌رسد. برای شروع، بلوک‌های جدید همیشه به صورت خطی و زمانی ذخیره می‌شوند. به این معنی که آن‌ها همیشه به “انتهای” بلاکچین اضافه می‌شوند. زمانی که یک بلوک به انتهای زنجیره اضافه می‌شود، برگشت به عقب و تغییر دادن محتوای بلاک دشوار است مگر اینکه اکثر شبکه برای انجام دادن این کار به توافق برسند. هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود است که به همراه هش بلوک قبل از خود و مهر زمانی ذکر شده قبلی دخیره شده است. کدهای هش با کمک تابع ریاضی ایجاد شده‌اند. این توابع اطلاعات دیجیتالی را به رشته‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌کنند. اگر به هر دلیلی این اطلاعات تغییر کنند، کد هش نیز تغییر می‌کند.

تصور کنید یک هکر قصد تغییر شبکه را داشته باشد. به این صورت که قصد اضافه کردن گره‌ای را داشته، یا می‌خواهد بلاک‌ها را تغییر دهد و یا ارزهای دیجیتال را بدزدد. برای این کار تنها به نسخه تکی خود دسترسی دارد. زمانی که این نسخه را تغییر دهند، دیگر با کپی موجود در شبکه دیگران همخوانی ندارد. زمانی که بقیه کپی‌های خود را به یکدیگر ارجاع دهند، متوجه وجود یک بلوک متفاوت شده و آن را از شبکه کنار می‌گذارند.

 

امنیت بلاک چین

لازمه موفقیت در انجام این هک به این صورت است که هکر به طور همزمان باید به میزان ۵۱ درصد یا مقدار بیشتری از نسخه‌های بلاک چین را تغییر دهد تا کپی جدید آن‌ها به نسخه اکثریت تغییر کند و این زنجیره مورد توافق همه باشد. چنین حمله‌ای به میزان بسیار زیادی هزینه نیاز دارد، زیرا آنها باید همه بلوک‌ها را تغییر دهند. این امر باعث می‌شود شرکت در استخراج بلوک‌های جدید شبکه بسیار به صرفه‌تر از اقدام برای هک شبکه است.

بیشتر بخوانید: توکن nft چیست

معرفی انواع شبکه‌ بلاک چین

رایج‌ترین انواع بلاکچین به عنوان بلاکچین عمومی و خصوصی شناخته می‌شوند.

— بلاک چین عمومی

در این نوع بلاک چین افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیت و دریافت مجوزی وارد شبکه شوند. زمانی که عضو بلاکچین می‌شوید، به تمام رکوردهای قبلی و بعدی، تأییدیه تراکنش‌های مختلف، ماینینگ و استخراج دسترسی دارید. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین استفاده بلاک چین‌های عمومی استخراج ارزهای دیجیتال است.

— بلاک چین خصوصی

این نوع بلاک چین در سازمان‌های خاصی مورد استفاده قرار گرفته و تعداد افراد محدودی هب آن دسترسی دارند. تمام بخش‌های امنیتی، نحوه دسترسی و … در این شبکه توسط خود سازمان تعیین می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین خصوصی در زمینه مدیریت زنجیره تأمین، رای گیری، هویت دیجیتال و … است.

— بلاک چین هیبریدی

این نوعی از بلاک چین است که در آن حدی از نظارت برای اعتبار سنجی تراکنش ها انجام می شود عموما این نوع بلاک چین توسط یک سازمان کنترل و بررسی می‌شود.

— بلاک چین کنسرسیومی

یکی از انواع بلاک چین هایی که دارای مجوز برای انجام فعالیت می‌باشد این نوع بلاک چین است که توسط گروهی از سازمان‌ها اداره می‌شود. این نوع بلاک چین از بلاک چین‌های خصوصی امنیت بیشتری دارند. راه اندازی این blockchain نیاز به همکاری گسترده و صرف هزینه‌های فراوان دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا