طراحی وب سایت

وبلاگ چیست؛ تفاوت وبلاگ و سایت

سالهاست مفهومی بنام وبلاگ یا بلاگ در دنیای دیجیتال باب شده است. و اصولا به افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند وبلاگ نویس می گویند. در این مقاله به شما می گوییم وبلاگ چیست؟ تفاوت وبلاگ و سایت در چیست؟ و در انتها سرویس های پرطرفدار بلاگ را معرفی می کنیم.

وبلاگ چیست؟

blog یا وب نوشت چیست؟ weblog ترکیبی از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و  log به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت است. در واقع وبلاگ یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود.معنی blog در زبان فارسی با عبارت وب نوشت نیز معروف است و از این پس هر کجا شنیدید وب نوشت، در واقع منظور همان وبلاگ است.

وبلاگ در واقع یک صفحه وب است که معمولا به صورت کوتاه و خلاصه تهیه می شود و مطالب اغلب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند، مرتب می شوند. همانند صفحات مجلات و یا روزنامه ها. محتوا و اهداف هر یک از وبلاگها به طور گسترده ای متفاوت است.در واقع این مطلب از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور مجازی vps ) که در حال مطالعه آن هستید نیز یک بلاگ اینترنتی می باشد.

بلاگ چیست

در وبلاگ نویسی، از لینک ها و نظرات درباره سایر وب سایت ها گرفته، تا اخبار درباره شرکت ها و اشخاص، ایده های مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبیات، عکس و موزیک، نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری، خبرهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و  حتی مسائل تخیلی استفاده می شود.

Blogger به چه کسی گفته می شود؟ بلاگر (blogger) به شخصی که اقدام به ایجاد وبلاگ می نماید می گویند.

وبلاگ ها می توانند به دسته های متفاوتی تقسیم بندی شوند مسلما استفاده وبلاگ شخصی و گروهی متفاوت است. حال که با معنی blog آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی انواع وبلاگ می پردازیم.

نسخه ی جدید وبلاگ در دنیای امروز vlog است که می توانید برای آشنایی با اینکه ولاگ چیست مقاله ما را بخوانید.

 تفاوت وبلاگ گروهی و وبلاگ شخصی چیست؟

در بیان تفاوت این دو وبلاگ ابتدا باید بدانید که وبلاگ شخصی یعنی چه؟ وبلاگ شخصی به وب نوشتی گفته می شود که افراد آنچه که در ذهنشان است را در blog خود بیان می کنند. یعنی یک وبلاگ شخصی زاده تفکرات و نظرات یک فرد است.

وبلاگ های گروهی با اهداف جمعی و علایق مشترک ایجاد شده اند. برخی از وبلاگها برای بازی و تفریح و سرگرمی هستند و برخی دیگر در برگیرنده مقالات علمی و پژوهشی می باشند. و تمام این موارد جوز دشته وبلاگ های گروهی به حساب می آیند.

لپ تاپ

وبلاگ ها تسهیل کننده ارتباطات تیمی، سازمانی و خانوادگی می باشند. آنها با شیوه ای بسیار آسانتر از ایمیل و فروم ها، به ارتباطات گروههای کوچک کمک می کنند. استفاده از وبلاگهای خصوصی در شبکه های اینترانت، این امکان را به اعضای تیم می دهد که لینکها و فایلها و نظرات و پیشنهادات خود را به یکدیگر برسانند.

ایجاد یک وبلاگ خانوادگی به اعضای خانواده کمک می کند که اخبارهای خانوادگی شان را به اطلاع همدیگر برسانند. یک وبلاگ به افراد کمک می کند که در حلقه گروه باقی بمانند و پیوند و فرهنگ گروهی را ارتقا دهند.

تا به اینجا با مفاهیم زیر آشناشده ایم:

  • بلاگ چیست
  • بلاگینگ چیست
  • Blogger چیست
  • و وبلاگ نویس چیست

در امتداد مقاله به مقایسه وب سایت و وبلاگ می پردازیم.

تفاوت وب سایت و وبلاگ

حتما تا به اینجا از خود پرسیده اید که اگر قرار است فردی تفکرات و نظرات خود را در یک بلاگ وب منتشر کند و یا گروهی به معرفی آثار خود برای مثال بپردازند، پس تفاوت وب سایت با وبلاگ چیست ؟

  1. وب سایت‌ها عمدتا رسمی هستند، اما وبلاگ‌ها عمدتا شخصی هستند.
  2. به روز کردن وب سایت‌ها نسبت به بلاگ‌ها، نیازمند وقت بیشتری است.
  3. وب‌سایت‌ها از نظر طراحی ساختار پیچیده‌ای دارند، در حالی که وبلاگ‌ها ساده‌ترند.
  4. وب‌سایت ها به موضوعات خاصی می‌پردازند، در حالی‌که وبلاگ‌ها تمام وقایع ریز و درشت زندگی را پوشش می‌دهند.
  5. گفتمان حاکم بر وب سایت‌ها رسمی است، ولی وبلاگ‌ها گفتمانی غیر رسمی دارند.
  6. وب سایت ها معمولا ارتباط یک سویه ( و گاهی ارتباط با ما یک سایت و وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری) را با بازدید کنندگان برقرار می کنند.  ولی وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری ) را ایجاد می نمایند.
  7. در وب سایت‌ها می‌توان صحبت از محدودیت و سانسور کرد، در حالی که وبلاگ‌ها از این نظر بسیار آزاد تردند.
  8. وب سایت‌ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ‌ها گرایش به پویایی و بی‌نظمی دارند.
  9. وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ‌ها حال و هوای پست مدرن دارند.

تفاوت وب سایت و وبلاگ چیست

عنوان دیگری که حجم اطلاعاتی بیشتری در مقایسه با وب سایت دارد پورتال می باشد در ادامه تفاوت های بین وب سایت و پورتال توضیح داده شده است:

تفاوت بین سایت و پورتال

مهمترین تفاوت ها مابین یک وب سایت و پورتال به شرح زیر است:

پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که اهمین دارد، آن است که پورتال همواره ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود تنها یک راهنما است. برای همین در بعضی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages  می گوییم.

در حالی که یک وب سایت می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده نماید، اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار دارند.

پورتال عموما” حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.

از سوی دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا” از منابع محدودتری تامین می شوند و ثانیا” دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح تخصصی تر هستند .

مقایسه بلاگ و وبسایت

پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و … همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید. برای شناخت بیشتر انجمن مقاله فروم چیست را بخوانید.

در حالیکه یک وب سایت،یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران مختلف پیش بینی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.

یکی از مهمترین جنبه های تفاوت بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما” برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.

سرویس های وبلاگ های پر بازدید

از جمله سرویس های پر استفاده وبلاگ های خوب می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • blogfa
  • persianblog
  • blogger
  • blogsky
  • mihanblog

و نیز سایتهایی هستند که با عضویت در آنها می توانید پروفایل ساخته و آلبوم عکس داشته باشید و یا وبلاگ داشته باشید.

cms بلاگ

معروف ترین نرم افزارهای مدیریت محتوای بلاگ 

وردپرس، cms محبوب بلاگ

برنامه ی wordpress ، این برنامه ی مدیریت محتوا یکی از مهمترین و مشهورترین نرم افزارهای مدیریت محتوا جهت ایجاد وبلاگ و نمونه ای از وبلاگ نویسی است، یک ابزار کدباز و free بوده که بر مبنای PHP و MYSQL طراحی شده است. این برنامه دارای یک سری ویژگی ها شامل ساختار Plug In و سیستم Template است. wordpress توسط ۱۴.۷ درصد سایت های رده بالا  استفاده می شود. و هم اکنون مشهورترین نرم افزار مدیریت محتوا در اینترنت می باشد. در این مورد بهتر است مقاله cms چیست را بخوانید.

امروزه وردپرس ( وردپرس چیست ) بعنوان بهترین برنامه مدیریت محتوا برای راه اندازی وبلاگ شخصی روی یک هاست جداگانه شناخته می شود. برنامه نویسان بسیاری برای این بسته نرم افزاری پلاگین های گوناگونی نوشته اند که امکانات بسیار متنوعی را به این cms اضافه میکند. سایت های خبری معروفی مانند techcrunch ، engadget، bloggingstocks، engadget، autoblog و … از این سیستم استفاده میکنند.

امکانات سرویس عمومی وردپرس

* امکان آپلود عکس در بلاگ سایت
* امکان دسته بندی و تگ گذاری روی وبلاگ ها
* امکان طراحی و استفاده از قالب های گوناگون و متنوع
* امکان مدیریت چندین وبلاگ با یک نام کاربری
* امکان وبلاگ نویسی گروهی
* امکان ایجاد صفحات اضافی در وبلاگ
* امکان import از سرویس های دیگر مانند بلاگر ، لایوژورنال ، ام تی و …
* امکان افزودن ویجت های فلیکر ، دلیشس …
* امکان نمایش فید دیگران در وبلاگ خودتان
* و چندین امکان دیگر که شما را به داشتن یک وبلاگ در این سرویس ترقیب میکند

BLOG:CMS :

برنامه blog:cms یک سیستم مدیریت محتوا است که با زبان Php و  دیتابیس Mysql نوشته شده است. این برنامه سعی می کند تا چندین پروژه ی Open sourse را به نسخه ی Nucleus CMS ، شامل   و DokuWiki  و گالری تصاویر  مجتمع کند. این پروژه به صورت عمومی Nucleus CMS نیز نامیده می شود. صفحه ی اول سایت BLOG:CMS بیانگر این است که صدها وب سایت از آن استفاده می کنند. این برنامه یک سرویس مدیریت وبلاگ است که به شما امکان نوشتن سریع را می دهد.اگر به دنبال سرویس عالی برای بلاگ وب هستید ، انتخاب مناسبی برای شما می باشد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. مرسی از مقاله. یه سوالی داشتم
    من یه سایتی دارم که تازه راه انداختم با وردپرس و فروشگاهیه و میخوام بدونم وبلاگ واقعا ضروریه که براش بزارم یا نه؟ توی فروش من تاثیری میزاره؟ چون واقعا خیلی در حال حاضر مطلب ندارم برای ارائه
    ممنون

    1. امکان داره توی فروش تاثیر نذاره به صورت مستقیم، ولی باعث میشه بتونید از صفحات داخلی بلاگتون به محصولات یا صفحات لیستینگتون لینک بدید. اینطوری می تونید هم صفحات رو تقویت کنید و هم کراولر گوگل راحت تر صفحات فروشگاهتون رو پیدا کنه. به نظر من وجودش بهتر از نبودش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا