کسب و کار

ولاگ چیست؟ ( چگونه ولاگر vloger شویم + چگونه ولاگ بسازیم؟ )

یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبین قدیمی و پیدا کردن دنبال کنندگان جدید در سوشال مدیا، وبلاگ نویسی است. اما این روش برای کسانی جذاب است که اشتیاق زیاد و قریحه خوبی در نوشتن دارند. اگر شما جزو این دسته از افراد نیستید ولی تمایل دارید ارتباط مستمر و تنگاتنگی با مخاطبین خود داشته باشید، می‌توانید ولاگ ( vlog) تولید کنید. اگر به درستی نمی‌دانید ولاگ چیست؟ ولاگر کیست؟ و چطور می‌توان به کسب درآمد از ولاگ رسید این مطلب را تا انتها بخوانید تا در مورد تمام این موارد به شما اطلاعات بدهیم.

ولاگ چیست؟

کلمه ولاگ VLOG مخفف شده دو واژه VIDEO و WEBLOG است. ولاگ یک وبلاگ ویدیویی یا گزارش تصویری است. محتوایی که بیشتر یا تمام بخش‌های آن تصویر است.

پست‌های ولاگ ویدیوهایی هستند که اغلب آن‌ها را از خودتان می‌گیرید و در آن از موضوع خاصی حرف می‌زنید. محتوای ولاگ می‌تواند صحبت کردن در خصوص یک محصول خاص یا رویداد ویژه‌ای باشد که تمایل دارید مخاطبان خود را با بیانی ساده در جریان جزئیات آن قرار دهید.

به جز این ولاگ می‌تواند راهی برای به اشتراک گذاشتن هنر شما یا حتی آموزش موضوعی باشد که به آن علاقه یا روی آن تسلط دارید. به طور مثال بسیاری از ولاگرها از این نوع محتوا برای به اشتراک گذاشتن هنرهای اجرایی خود مانند موسیقی یا حتی نحوه سفر رفتن و گزارش سفر استفاده می‌کنند.

همچنین اصطلاح VLOG توسط یوتیوبرهایی استفاده می‌شود که از وبلاگ یا محتوای متنی استفاده نمی‌کنند اما با یک ریتم منظمی در حال تولید و انتشار محتوا هستند. در ادامه این مقاله از گروه تولید محتوا ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی سرویس های خرید vps ایران ) بیشتر با ولاگر و کاربردی های ولاگری آشنا خواهید شد.

ولاگر کیست

ولاگر چیست؟

معنی ولاگر بودن بسیار ساده است. کسی که در بیشتر مواقع از محتوای ویدیویی به منظور برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده می‌کند، ولاگر است. البته این موضوع را باید در نظر داشت که نظم و استمرار در تولید محتوای ویدیویی است که شما را به یک ولاگر تبدیل میکند و به تدریج به شما می‌آموزد که مخاطبین شما چه نوع محتوا، لحن یا موضوعاتی را دوست دارند.

بسیاری اوقات ولاگرها به صورت فریلنس کار می کنند. در مورد اینکه فریلنسر چیست مقاله ما را بخوانید.

تفاوت بلاگر و ولاگری چیست؟

ولاگرها افرادی هستند که فقط محتوای ویدیویی تولید می‌کنند. اما اگر سری به پیج بلاگرها بزنید می‌بینید که اغلب همه نوع محتوایی، حتی ویدیویی تولید و منتشر می‌کنند. البته بدیهی است که وزن کار بلاگرها بیشتر روی محتوای متنی است اما این بدان معنی نیست که دستی در تولید محتوای ویدیویی ندارند.

پیشنهاد می شود مقاله بلاگ چیست را بخوانید تا بیشتر با بلاگ و وبلاگ نویسی آشنا شوید.

انواع ولاگ چیست؟

ولاگ‌ها به دو شیوه تولید و منتشر می‌شوند:

  • تولید ولاگ و انتشار آن در لحظه : در این شیوه ولاگ یا محتوای ویدیویی در همان لحظه که تولید می‌شود با مخاطبین به اشتراک گذاشته می‌شود. این شیوه از ولاگری بیشتر در فضایی مانند اینستاگرام رخ می‌دهد.
  • تولید ولاگ و انتشار آن بعد از ویرایش : اغلب یوتیوبرها تابع این نوع از ولاگری هستند. یعنی ابتدا محتوای ویدیویی را تولید کرده و پس از ویرایش‌های حرفه‌ای آن را با مخاطبین خود به اشتراک می‌گذارند.

بسته به این که شما چه سبکی از ولاگ را دوست دارید و محتوای ویدیویی خود را در کجا به اشتراک می‌گذارید، باید یکی از این دو شیوه ولاگری را انتخاب کنید. البته شیوه دوم کمی زمان و هزینه بر است اما آنچه در نهایت به عنوان محتوا منتشر می‌شود از کیفیت بهتری برخوردار است.

ساخت ولاگ

تفاوت محتوای ویدیویی و ولاگ چیست؟

دو تفاوت اساسی میان محتوای ویدیویی و ولاگ وجود دارد.

۱- ولاگ‌ها بیشتر حول ضبط زندگی افراد خاص یا همان ولاگرها هستند. ولاگ در واقع یک سبک نوشتاری آنلاین و غیر رسمی است که جزئیات بیشتری در مورد زندگی خصوصی افراد در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. جزئیاتی مانند سبک غذا خوردن، علاقمندی‌ها، مدل سفر کردن یا حتی مسائل ریزتری در خصوص یک علاقمندی خاص مانند موسیقی یا …

نکته دیگر در خصوص ولاگ‌ این است که راوی یا ولاگر یک نفر است و لنز دوربین بیش از هرچیز و هرکسی روی او تمرکز دارد.

۲- محتواهای ویدیویی به موضوعات مختلفی میپردازند. روی یک فرد خاص متمرکز نیستند و بیشتر از آن که کسی در مرکز توجه محتوا باشد، ابزار، محیط، ارتباطات میان افراد و موضوعات هستند که مورد بحث قرار می‌گیرند. ضمن آن که آموزش یکی از اصلی‌ترین دلایل و محورهای تولید محتوای ویدیویی است. در حالی که هدف اصلی ولاگ پیش از هرچیز سرگرم کردن مخاطب و نگه داشتن او در پیج است.

چطور از تولید ولاگ به کسب درآمد برسیم؟

همین حالا هم بسیاری از افراد در جهان از تولید ولاگ به درآمد‌های خوبی رسیده‌اند. اما صرف تولید ولاگ در مورد هر موضوعی و نشر آن باعث رسیدن شما به درآمد نمی‌شود.

برای این که از تولید ولاگ به کسب درآمد برسید باید :

– مطمئن شوید که ایده درستی را برای ولاگری انتخاب کرده‌اید. شاید در ابتدا بسیاری از ایده‌ها هیجان انگیز به نظر برسد یا افراد دیگری با انجام دادن آن توانسته باشند درآمد کسب کنند. اما لزوماً این ایده‌ها دیگر موفق نخواهند بود. بنابراین جامعه هدف خود را در نظر بگیرید و موضوعی را برای ولاگری انتخاب کنید که علاوه بر بکر بودن، مخاطب پسند باشد.

– خودتان را برای تولید محتوا به شکل منظم و مستمر آماده کنید. به هیچ عنوان نمی‌توانید از مخاطبی که گاهی برای او محتوا تولید می‌کنید و گاهی او را از یاد می‌برید توقع حمایت و وفاداری داشته باشید. بنابراین باید برای تولید ولاگ وقت بگذارید و علاوه بر توجه به کیفیت و موضوع جذاب، مسئله نظم و استمرار را نیز مد نظر داشته باشید.

– بدون تحقیقات اولیه روی موضوع مورد نظر، ولاگری را آغاز نکنید. اگر هدف شما از ولاگری این است که برند یا محصول خاصی را معرفی کنید، درست مانند زمانی که می‌خواهید روی یک سایت کار کنید باید تحقیقات کاملی روی کلمات کلیدی آن انجام دهید. جامعه هدف و سلایق و نیازهایش را در نظر بگیرید، رقبای خود را به خوبی و ریز بینانه تحلیل کنید و به طور کلی هرکاری که پیش از راه اندازی یک سایت انجام می‌دهید را انجام دهید تا با دید روشنی وارد حوزه ولاگری شوید.

– روی تولید محتوای با کیفیت وقت بگذارید. هیچ کس دوست ندارد وقت خود را پای یک ویدیوی بی کیفیت هدر بدهد. قدرت بی کران انتخاب‌های مخاطب را در نظر بگیرید و تلاش کنید محتوایی تولید کنید که به خاطر کیفیت بالایی که دارد مخاطب هیچ راهی جز استفاده کردن از آن را نداشته باشد.

– ثابت قدم و صبور باشید. ممکن است در روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های نخسین آغاز به کارتان هیچ کس طرفدار پیج شما نباشد و هیچ دنبال کننده جدیدی به آن اضافه نشده یا این روند به کندی صورت بگیرد. اما اگر صفحه را زنده نگه دارید و در تولید محتوا ثابت قدم باشید از این مرحله خواب و رکود رد خواهید شد.

ساخت vlog یکی از راه های درآمد از اینترنت است.

روش ساخت vlog

چگونه ولاگ بسازیم؟

این که شما ولاگ خود را برای نشر در چه پلتفرمی انتخاب می‌کنید موضوع مهمی نیست. مهم‌تر از آن این است که:

۱- برای ولاگ خود یک موضوع مناسب انتخاب کنید و چیزی شبیه یک سناریو برای آن بنویسید.

۲- یک دوربین، وب کم یا گوشی موبایل با کیفیت داشته باشید.

۳- اگر امکان تهیه میکروفن را دارید حتماً یکی تهیه کنید.

۴- برای شروع فیلم برداری یک مکان خوب، ساکت و با پس زمینه نه چندان شلوغ انتخاب کنید.

۵- اگر می‌خواهید ولاگ خود را پیش از نشر ویرایش کنید، با یک ادیتور صحبت کنید یا مهارت این کار را بیاموزید.

۶- ولاگ خود را تولید کنید و مدام مخاطبین را رصد کنید. این که تمایل دارند محتوا با چه حجم و اندازه‌ای را ببیند؟ به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارند؟ کدام لحن را بیشتر می‌پسندند و … همگی از مواردی است که باید به طور منظم تحلیل شود و سیاست‌های جدید بر اساس این داده‌ها تدوین و اجرا شود.

۷- حالا دوربین را دست بگیرید و ولاگ خود را آغاز کنید.

چند ایده برای ساخت ولاگ

  • ولاگ روزانه ( ولاگ روزانه چیست؟ ولاگی که بر اساس اتفاقات روزمره توسط اینفلوئنسرها و ولاگرها ساخته می شود.)
  • ولاگ سفر ( ولاگ سفر چیست؟ ولاگی یک نفر در طی سفر و برای نشان دادن گزارش سفر خود می سازد را ولاگ سفر می گویند)
  • ولاگ تکنولوژی
  • ولاگ آموزشی

و …

آنچه در این مطلب از ایران هاست آموختید در این خصوص بود که VLOG چیست؟ ولاگر کیست؟ چطور می‌توان اقدام به ساخت ولاگ کرد و آیا این نوع خاص از محتوا شما را به کسب درآمد می‌رساند یا خیر؟

اگر در این خصوص پرسش‌های بیشتری دارید آن را در بخش کامنت یادداشت کنید تا خیلی زود به آن پاسخ داده شود.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا