کسب و کار

فروم چیست؛ هدف از ایجاد و نحوه کار انجمن

انجمن ها به عنوان شبکه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازند تا از طریق جذب تبلیغات و ارائه خدمات تبلیغاتی در آمد کسب کنید. شاید برای شما جالب باشد که می‌توانید از تالارگفتمان موجود در وب سایت خود در آمد کسب نمایید. امروزه بسیاری از وب سایت های اینترنتی به کسب درآمد از انجمن خود می‌پردازند. این مقاله به دو سوال مهم در فضای اینترنت پاسخ خواهد داد. اول فروم یا انجمن چیست و به چه فضایی گفته می شود؟ دوم اینکه انجمن ها چگونه کار می کنند. در همینجا باید به شما بگوییم که اصطلاح انجمن، فروم، و یا تالار گفتمان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همگی یک مفهوم واحد دارند.

فروم یا انجمن چیست؟

اینترنت فضای خیلی خوبی برای کسب اطلاعات جدید است. یکی از متداول ترین فضاهای کسب اطلاعات در اینترنت پرسش و پاسخ در فروم های اینترنتی است. این انجمن‌ها که بعضی مواقع به نام تالار گفتگو یا تالار گفتمان و فروم نیز شناخته می‌شوند یک مدل خاصی از شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

از سال ۱۹۸۰ تالار‌های گفتمان اینترنتی شکل گرفتند و فضای اختصاصی برای تبادل آنلاین اطلاعات بین مردم به صورت مجازی شدند.

انجمن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

در یک تالار گفتگو استاندارد یک کاربر نوشته‌ای را ایجاد می‌کند. این نوشته توسط دیگر کاربران در هر لحظه‌ای قابل دسترسی خواهد بود. این نوشته‌ها می‌توانند شامل سوال، نظر، تصویر، ویدیو، لینک و یا خیلی چیزهای دیگه باشند. کاربران می‌توانند به این نوشته‌ها پاسخ بدهند که این پاسخ‌دهی باعث ایجاد یک گفتگو بین افراد می‌شود. این گفتگو بین افراد را جستار می‌گویند. افراد می‌توانند یک جستار جدید ایجاد کنند و در خصوص مطالب گوناگون به بحث و گفتگو بپردازند. تمام این جستارها جمع می‌شوند و یک انجمن را می‌سازند.

فروم‌های اینترنتی می‌توانند ناشناس یا نیاز به ثبت نام داشته باشند. معمولا یک نظری که توسط افراد ثبت نام شده ارایه می‌شود از اعتبار بیشتری به نسبت افرادی که ناشناس هستند برخوردار است. علی رغم اینکه خیلی از ثبت نام ها در تالار گفتگو ها رایگان هستند، اما شما ملزم به وارد کردن یک آدرس ایمیل معتبر جهت ثبت نام هستید. ثبت نام در furomبه شما این اجازه را می‌دهد که نام کاربری و رمزعبوری برای خود انتخاب کنید و یک تصویر به عنوان عکس خود که آواتار گفته می‌شود برای حساب کاربری ساخته شده انتخاب کنید. همچنین هنگام ثبت نام شما می بایست مجموعه قوانینی که مدیران فروم تعیین کرده‌اند را پیش از ثبت نام تایید نمایید. این مجموعه قوانین در هر انجمنی متفاوت است و بنا بر سیاست‌های مدیران وب سایت ها کاملا گوناگون هستند.

تالارهای گفتمان بهترین راه برای افزایش بازدیدکنندگان و برگرداندن آنها به وب‌سایت شما است. در واقع بیش از یک چهارم آمار کاربرانِ آنلاینِ شما، از قسمت نظریه‌ی محصولات و یا تالارهای گفتمان، استفاده می‌نمایند.

انجمن

هدف از راه اندازی forum چیست؟

تالارهای گفتمان یا انجمن گفتگو بهترین راه برای افزایش بازدید کنندگان و برگرداندن آنها به وب سایت شما است. در واقع بیش از یک چهارم آمار کاربرانِ آنلاینِ شما، از قسمت نظریه‌ی محصولات و یا تالارهای گفتمان، استفاده می‌نمایند.

تالار های گفتمان، در واقع صفحه‌ی وبی است که به بینندگان اجازه می‌دهد، تا عقاید خود را با یکدیگر در میان بگذارند و سوالات خود را از یکدیگر بپرسند. این کار اغلب سبب می‌شود تا آنها بتوانند به موارد زیر دست یابند:

  • نظر خود را در این مباحثه مطرح کنند.
  • مباحث مختلف را فیلتر و یا مرتب نمایند.
  • بحث‌های متفاوت انجام د‌هند.
  • ثبت نام کنند تا بتوانند از کلیه‌ی تازه‌های سایت شما مطلع شوند.

اولین چیزی که شما نیاز دارید، یک پلان خرید هاست پرسرعت ایران است که از تالارهای گفتمان پشتیبانی می‌کند. پس از انتخاب آن می‌توانید، تالارهای گفتمان را با استفاده از یکی از برنامه های تالار گفتگو که قبلاً نوشته شده است راه‌اندازی نمایید. از این برنامه ها می‌توانید به روش‌های زیر، استفاده کنید:

  • در داخل پلان میزبانی شما موجود باشد.
  • از تالارهای گفتمان، متن باز استفاده شود.
  • می‌توانید فرومی را خودتان نوشته باشید.

سپس در نظر داشته باشید که چگونه می‌خواهید محتوا را کنترل کنید. اغلب مردم می‌خواهند، نظرات خود را به آزادی بیان کنند. هرچند این نظرات از شما و یا تبلیغاتِ شما، به صورت انتقادی باشد. بهتر است، پیشنهادهای گذاشته شده را، قبل از آنکه بتوانند به فرومشما صدمه بزنند، کنترل کنید.

زیرساخت‌ انجمن

تالار گفتمان می‌توانند از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) های آماده استفاده کنند یا طراحی اختصاصی باشند. در حال حاضر اکثر فروم های قوی که براساس CMS طراحی شده‌اند نیاز به زیرساختی تحت سیستم عامل لینوکس را دارند. اگر طراحی فروم اختصاصی باشد ممکن است بنا به زبان برنامه نویسی آن نیاز به  خرید هاست لینوکس و یا ویندوز داشته باشید.

۴ برنامه پرطرفدار برای ایجاد انجمن

۱- PhpBB : PhpBB یکی از رایج ترین فروم سازها است

۲- SMF : SMF یکی از امن ترین فروم سازان موجود است

۳- IPB

۴- vBulletin

قوانین فعالیت در forum

فعالیت در این نوع از شبکه‌های اجتماعی خاص آداب و رسوم خاص خود را دارد. ما برای آشنایی بیشتر شما با این آداب و رسوم فعالیت در انجمن‌های اینترنتی لیست زیر را تهیه کرده‌ایم که با شما به اشتراک می‌گذاریم.

به یاد داشته باشید در خیلی از انجمن‌ها این آداب و رسوم توسط مدیران آنها بررسی می‌شود که به درستی توسط کاربران رعایت شوند.

  1. قبل از ارسال نمودن یک محتوای جدید قوانین فعالیت و ایجاد نوشته را مطالعه نمایید.
  2. هنگام نظردهی در مورد موضوع بحث کنید یا اگر نظر شما ارتباطی با بحث جاری ندارد یک جستار جدید باز کنید.
  3. از انجمن صرفا برای تبلیغ کسب و کار یا محصول خود استفاده نکنید.
  4. به دیگران احترام بگذارید.
  5. از قواعد نگارش درست استفاده کنید.
  6. اطلاعات شخصی خود را در انجمن ها به اشتراک نگذارید.
  7. از جستار عمومی برای گفتگوهای دو نفر استفاده نکنید.
  8. مطلب جدیدی که قبلا به آن پرداخته شده را مجدد باز نکنید.

کسب درآمد از انجمن

نحوه کسب درآمد از انجمن اینترنتی (کسب درآمد از فروم)

اگر انجمن وب سایت خود را برای سرگرمی ایجاد کرده‌اید بدانید که شما با توجه به بالارفتن تعداد اعضاء، می توانید از فروم خود درآمد کسب نمایید. اجتماعات اینترنتی معمولاً ۲ مدل تجاری دارند:

  • مدل تبلیغاتی کسب درآمد از انجمن

در مدل تبلیغاتی شما انجمن خود را برای دسترس عموم باز می‌گذارید و افراد می‌توانند بدون محدودیت خاصی از کل محتوای موجود در انجمن شما استفاده نمایند. کسب درآمد شما از این انجمن نیز از طریق درج آگهی تبلیغاتی در وب سایت است. یک شرکت به شما مبلغی را برای قرار دادن مطلب، یک لینک و یا یک عکس بر روی سایت خود پرداخت می‌کنند. کاربران این روش را بیشتر میپسندند چون این روش برای آنها رایگان است و تبلیغ کنندگان هم به دلیل دستیابی به دسته‌ی مشخصی از کاربران این روش را بیشتر می پسندند.

 

بیشتر بخوانید: کسب درآمد اینترنتی

 

  • مدل ثبت‌نامی کسب درامد از فروم

در مدل دیگر که مدل ثبت نامی نامیده می‌شود دسترسی انجمن شما برای عموم آزاد نیست و افراد برای دستیابی به محتوای موجود در داخل آن باید ابتدا ثبت نام نموده و سپس هزینه‌ی استفاده و بهره برداری از آن را به صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت نمایند.

استفاده از این روش با کمی ریسک همراه است چون اکثر مردم انتظار دارند که از وب سایت‌ها به صورت رایگان استفاده کنند اگر می خواهید از این روش استفاده کنید به موارد زیر توجه کنید:

  • برای عضویت های مختلف پیشاپیش برنامه‌ریزی کنید
  • تبلیغات نداشته باشید
  • وب سایت خود را برای کاربرانتان سود ده سازید و برای کاربرانتان درآمد ایجاد کنید

بسیاری از صاحبان وب سایت‌ها اجتماعات آنلاین خود را به یک تجارت سودمند تبدیل کرده‌اند که از طریق آن درآمد کسب می‌کنند و به کاربرانشان راههای کسب درآمد را آموزش می‌دهند.

منظور از تاپیک در تالار گفتگو چیست؟

فروم‌ ها اصطلاح‌های اختصاصی خود را دارند که اجزای مختلف یک تالار گفتگو را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال هر بحث و گفتگویی که ایجاد می‌شود به آن تاپیک‌ می‌گویند. یک فروم بحث و گفتگو از نظر ساختاری به صورت درختواره است. یک تالار گفتمان می‌تواند چندین فروم زیرمجموعه داشته باشد که هرکدام از آنها خود شامل چندین تاپیک می‌شوند. در هر تاپیک فروم (forum) به هر گفتگویی که آغاز می‌گردد یک موضوع می‌گویند که می‌تواند توسط افراد مختلف پاسخ داده شود.

تالار گفتگو

شما می توانید از بازدید کنندگان وب‌سایت خود دعوت کنید تا، در فروم حضور یابند و نظرات و پیشنهادات خود را با سایر بازدید کنندگان، به اشتراک بگذارند. در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ اثبات شده است که تعامل‌های انجام شده بین مشتریان و کسب و کار‌ها و حتی مشتریان با مشتریان از طریق درگاه‌های آنلاین باعث گسترش قابل توجه کسب و کار در طولانی مدت می‌شود. پیش از این با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شده ایم.

سطوح دسترسی در تالار گفتمان

در انجمن‌ها، کاربران به چندین دسته یا گروه تقسیم می‌شوند. هر گروه دسترسی‌های خاص خود را دارد. سطح کاربران می‌تواند خودکار براساس مولفه‌هایی که مدیران انجمن تعیین می‌کنند، تغییر کند. یک فرد که در حال مشاهده تاپیک بسته است، پیغامی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه امکان ارسال پاسخ به آن تاپیک را ندارد، در حالیکه ناظر انجمن در کنار امکان ارسال پیام، قابلیت‌های دیگری را نیز دارد.

کاربران ثبت نام نشده‌ی انجمن‌ها، معمولا مهمان یا بازدیدکننده نامیده می‌شوند. مهمان‌ها عموما تنها دسترسی به خواندن تاپیک‌های انجمن را دارند و برای عملیات‌هایی که نیاز به تغییر در انجمن دارد، می‌بایست ابتدا ثبت نام کنند.

نحوه بالا بردن اعضای انجمن

  • محبوبیت سایت خود را افزایش دهید
  • فعال کردن قابلیت ارسال پست توسط کاربر مهمان
  • به کاربران مهمان اجازه دهید انجمن ها را مشاهده کنند
  • ایجاد پست برای موضوعات محبوب

۵ راهکار طلایی برای داشتن انجمن موفق

۱- تخصیص هزینه

۲- انتخاب عنوان مناسب انجمن

۳- انتخاب دامنه مناسب انجمن

۴- انتخاب هاست مناسب انجمن

سوالات متداول

اینترنت فضای خیلی خوبی برای کسب اطلاعات جدید است. یکی از متداول ترین فضاهای کسب اطلاعات در اینترنت پرسش و پاسخ در فروم های اینترنتی است. این انجمن‌ها که بعضی مواقع به نام تالار گفتگو یا تالار گفتمان و فروم نیز شناخته می‌شوند یک مدل خاصی از شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.
در یک تالار گفتمان استاندارد یک کاربر نوشته‌ای را ایجاد می‌کند. این نوشته توسط دیگر کاربران در هر لحظه‌ای قابل دسترسی خواهد بود. این نوشته‌ها می‌توانند شامل سوال، نظر، تصویر، ویدیو، لینک و یا خیلی چیزهای دیگه باشند. کاربران می‌توانند به این نوشته‌ها پاسخ بدهند که این پاسخ‌دهی باعث ایجاد یک گفتگو بین افراد می‌شود. این گفتگو بین افراد را جستار می‌گویند. افراد می‌توانند یک جستار جدید ایجاد کنند و در خصوص مطالب گوناگون به بحث و گفتگو بپردازند. تمام این جستارها جمع می‌شوند و یک تالار گفتگو (انجمن) را می‌سازند.
تالارهای گفتمان بهترین راه برای افزایش بازدید کنندگان و برگرداندن آنها به وب سایت شما است. در واقع بیش از یک چهارم آمار کاربرانِ آنلاینِ شما، از قسمت نظریه‌ی محصولات و یا تالارهای گفتمان، استفاده می‌نمایند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون از مقاله خوبتون
    یه سوال داشتم، من یه انجمن درست کردم با موضوع بازی های آنلاین و سعی کردم جدیدترین ها رو معرفی کنم و کارهایی از این دست، ولی عضو زیادی جذب نشده. میشه راهنمایی کنید چکاری بهتره انجام بدم؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا